geschikte pony voor zowel moeder als dochter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petas

geschikte pony voor zowel moeder als dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:45

Eindelijk (op mijn 42e! ;)) gaat mijn meisjesdroom in vervulling: een eigen pony! Best een sprong in het diepe. We zijn op zoek naar een pony waarop zowel ikzelf als mijn dochter kunnen rijden. Wij houden vooral van buitenrijden en een band opbouwen met het dier...dus we zoeken een pony die dat ook leuk vindt. Wat een dillemma. Ik ben er al uit dat ik beter kan uitkijken naar een wat oudere pony (want = betrouwbaarder). Maar dan: Haflinger? Leuk voor mijn dochter, maar ik zie mezelf (met mijn 85 kilo) daar niet echt op rijden. Fjord? Te gek voor mezelf, maar waarschijnlijk te sterk voor mijn dochter (die nog moet leren de baas te zijn). IJslander: lijkt mij een hoop getob met zomereczeem, wil je ook niet hebben.

Wie kan mij een beetje de goede richting op sturen? Ik wil echt 'best of both worlds', welk paard is in dat geval het meest geschikt? Overigens hebben wij al een plekje in een weide, bij andere paarden, geen stal, wél beschutting.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Petra

Froukje
Forever young

Re: geschikte pony voor zowel moeder als dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:50

En tinker dan? Waarom zou je eigenlijk niet op en haflinger gaan zitten maar wel op een fjord? Volgens mij pas je best op een beetje grof gebouwde haflinger. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:54

Hoe oud is je dochter?
wat is ongeveer haar bouw(tenger,of juist wat grovere bouw?Groot of wat kleiner?)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:58

petas schreef:
Maar dan: Haflinger? Leuk voor mijn dochter, maar ik zie mezelf (met mijn 85 kilo) daar niet echt op rijden. Fjord? Te gek voor mezelf, maar waarschijnlijk te sterk voor mijn dochter (die nog moet leren de baas te zijn). IJslander: lijkt mij een hoop getob met zomereczeem, wil je ook niet hebben

Ik neem aan dat je zelf nu aangeeft wat je leuke rassen vind?
Want in priincipe kunnen ze allemaal hoor :D
Met 85 kg kan je best op een haf. En je hebt ook fjorden die hun gewicht niet gebruiken en ijslanders zonder manenexceem :D Ik zou op zoek gaan naar een d/e maat en dan een wat steviger type pony maar die wel goed te rijden is voor je dochter. En die zijn er nog genoeg te koop. Anders moet je gewoon eens op marktplaats gaan zoeken en naar pony's gaan kijken of ze voor jullie beide geschikt zijn.

Veel succes met je zoektocht en alvast veel plezier!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:00

Ik zit ook rond dat gewicht en rijdt op dieren met een stokmaat tussen de 1.52 en 1.56, wel breed gebouwde dieren (quarters en paint horses) dat gaat prima (echte aanrader trouwens, super karakters maar niet goedkoop). Grote hafjes zouden ook prima moeten kunnen. Al eens aan een tinker gedacht?

petas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:02

FlorisSam schreef:
Hoe oud is je dochter?
wat is ongeveer haar bouw(tenger,of juist wat grovere bouw?Groot of wat kleiner?)

Mijn dochter is een heel gemiddelde 10-jarige meid. Maar is natuurlijk nog lekker aan het groeien *D

petas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:04

troi schreef:
Ik zit ook rond dat gewicht en rijdt op dieren met een stokmaat tussen de 1.52 en 1.56, wel breed gebouwde dieren (quarters en paint horses) dat gaat prima (echte aanrader trouwens, super karakters maar niet goedkoop). Grote hafjes zouden ook prima moeten kunnen. Al eens aan een tinker gedacht?

Hoi, weet jij iets over het karakter van Tinkers? Ik vind ze enig maar heb ooit iemand flink wat nadelen horen opnoemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:05

wat dacht je van een leuke kruising?

(ijslanders en heflingers kunnen net zo eigenwijs/drammerig en trekkerig/lomp zijn dan fjorden hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:08

petas schreef:
troi schreef:

Hoi, weet jij iets over het karakter van Tinkers? Ik vind ze enig maar heb ooit iemand flink wat nadelen horen opnoemen.

Zoals ik ze ken:
ze zijn erg kalm en rustig,de tinks die ik ken gaan stilstaan om even te kijken en luisteren.
Goudeerlijke beestjes met een eigen willetje.
als je eenmaal het vertrouwen en een band van/met ze hebt doen ze alles voor je.
Echt supergave beestjes!

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:10

Wat dacht je van een leuke fries? je hebt ze in alle soorten en maten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:12

De tinkers die ik ken zijn rustige en makkelijke dieren, maar geen sloompies die niet vooruit te branden zijn.
Zoiets zou op zich ook heel goed kunnen.
Quarters zou ook heel goed kunnen :D Die zijn ook stevig en cool in het koppie!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:13

Volgens mij pas je met jou gewicht nog prima op een grote haflinger hoor!
Let wel op met Tinkers deze zijn zeker niet allemaal rustig er zitten ook hele hete tussen. Het zijn hele leuke en sterke paarden maar laat je vooraf wel goed informeren door fokker en/of rasvereniging.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:14

Ook hier een tinker ooit gekocht voor mijn dochters[toen 13],maar inmiddels rij alleen ik hem nog maar.
In het begin is hij best moeilijk geweest maar nu na vijf jaar kan ik me geen braver en liever paard indenken.
Ook voor kinderen is hij super lief,ben laatst nog op een kinderpartijtje met hem geweest en daar heeft hij alle kinderen rond gedragen.
Oja en ik ben zwaarder dan 85 kilo,merk niet dat mijn tinker daar last van heeft.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:15

FlorisSam schreef:
Zoals ik ze ken:
ze zijn erg kalm en rustig,de tinks die ik ken gaan stilstaan om even te kijken en luisteren.
Goudeerlijke beestjes met een eigen willetje.
als je eenmaal het vertrouwen en een band van/met ze hebt doen ze alles voor je.
Echt supergave beestjes!

Goh, je kon het over die van mij hebben. Ik zeg altijd dat ze niet kan lopen en kijken tegelijk.
Meestal loopt ze gewoon door hoor, maar als ze echt iets wil zien gaat ze even stilstaan, kijkt
en luistert en loopt weer verder.
Ze is inderdaad kalm maar dan meer kalm in haar hoofd. De tinkers die ik ken gaan niet gauw aan
de kletter voor het 1 of ander, maar dat wil niet zeggen dat er geen pit in zit.
Als die van mij op stoom is kan ze aardig doorlopen. Maar is gelukkig wel gewoon controleerbaar.

Kijk hier op Bokt eens op het tinkergedeelte. Daar wordt je vast een heel stuk wijzer van.
Of bij de andere rassen natuurlijk. Dat kan ook :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:16

Ik heb een 16 jarige, kwart volbloed merrie van 1.55m. Daar rij ik met mijn 84 kg op en de dochter van mijn schoonzus reed al 2 jaar geleden buitenritten op haar toen ze net 9 jaar oud was.

Ligt natuurlijk aan het paard. Mijn paard is heel gemakkelijk terug te nemen en dramt niet.

Een Fjord en Haflinger kunnen zich vaak sterk maken. Maar je hebt er ook die heel rustig zijn.
Wij zijn vorig jaar ook naar een Haflinger van ca. 1.47m gaan kijken. Dat was een hele lieve, maar die had helaas een stofallergie. Na ja, als ik dat van te voren weet, dan begin ik er al niet aan.

Ik heb vroeger van mijn 11de af op 2 Ijslanders gereden. Die kunnen zich ook sterk maken, en beiden waren erg koppig af en toe, maar met begeleiding waren ze wel leuk te rijden. Ik ben er mee opgegroeid. 1 had zomereczeem, de ander niet. Ze zijn dus wel te vinden zonder zomereczeem, maar ze zijn vaak 3 keer zo duur als een Haflinger of Fjord.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:18

Op de manege waar ik vroeger reed waren een hoop tinkers. Kids vn 8 (met 3 slagen in de beugels) zaten erop maar ook volwassenen met jouw gewicht. Ik ken ze eigenlijk als hele vriendelijke makke paarden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:18

Voor een meisje van 10 moet je wel uitkijken dat je niet een koppig paardje koopt. Dan heeft ze niks te vertellen := Wij hebben nu een hele brave Quartermix, en hadden het niet beter kunnen treffen. Ik zou nooit aan een haf beginnen eerlijk gezegd, been there done that, teveel karakter :o
Ik heb in mijn profiel wel eea staan, zat namelijk in dezelfde positie als jullie ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:19

Tinkers zijn prima hoor! Lief karakter en betrouwbaar. Soms wat lomp dat wel.. Ik heb op een stoeterij met tinkers gewerkt en heb veel verschillende karakters ondervonden. Snelle tinkers, langzame tinkers, hard werkende, luie.. Noem maar op!

Haflingers en Fjorden vind ik ook prima kunnen, IJslanders trouwens ook.. Voor allemaal geldt volgens mij dat ze eigenwijs kunnen zijn. Maar, heb je dat niet bij elk ras?

Een fries lijkt mij ook een prima optie, ok wat hoog en geen pony maar friezen zijn ook enorm betrouwbaar! En daar hoef je qua lengte en gewicht minder op te letten! Ik heb het idee dat die wel wat meer nadenken en voorzichtiger zijn met kinderen dan alle bovengenoemde.
Je moest eens zien hoe braaf ze zijn als ik er kleine kinderen op zet ;)

petas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:21

Wat ontzettend leuk, die reacties! Ik denk dat ik er slim aan doe om op marktplaats te selecteren op D/E-pony en niet zozeer op ras. Het ras maakt me ook niet veel uit, een mengelmoesje is ook prima. Ik vind het allerbelangrijkst dat het karakter bij ons past (en af en toe stil staan en rondkijken lijkt me helemaal top ;-))

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:28

Waarom ga je zoeken op hoogte? Kun je niet beter een wat groter paardje nemen (rond de 1.60) zodat je dochter er straks niet uitgroeit en jij qua gewicht ook wat beter past?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:30

Friesen heb ik zo mijn twijfels over. Ook al zijn ze heel vriendelijk en zet ik op die van mij wel 10 jarige kinderen die al een aantal jaren rijervaring hebben, maar ze zijn wel erg sterk en dat is ook de reden dat ik ze niet zo gauw naar buiten laat gaan op mijn fries. Verder als dochterlief een wedstrijdje wil gaan rijden, zal zij tussen de paarden moeten starten en ik denk dat je daar als 10 jarige niet op zit te wachten. Dus ik denk dat je zo en zo een E pony het beste kan nemen, dank kan jouw dochter nog tussen de pony's starten.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:32

Inderdaad het karakter moet bij je passen.
Ik deel ook mijn paard met mijn moeder en zus. Mijn zus rijdt er nu iets minder op, maar heeft er wel altijd veel op gereden.
Gewoon een heerlijk standaard KWPN'er! Mijn zus en ik hebben hem beleerd, gekocht en later heeft mijn moeder er op leren rijden. Ook een kinderdroom! Ze heeft alles op hem geleerd, en hij was 4 jaar.
Dus pin je niet vast op leeftijd of ras, wat je zelf al zegt: KARAKTER!
Je moet wel geluk hebben, dus koop niet het eerste het beste paard. Het is ook voor het paard wennen om verschillende ruiters te hebben, dus een koele kikker is handig.

berdien85

petas schreef:
Wat ontzettend leuk, die reacties! Ik denk dat ik er slim aan doe om op marktplaats te selecteren op D/E-pony en niet zozeer op ras. Het ras maakt me ook niet veel uit, een mengelmoesje is ook prima. Ik vind het allerbelangrijkst dat het karakter bij ons past (en af en toe stil staan en rondkijken lijkt me helemaal top ;-))

Dat lijkt mij inderdaad het beste. Gewoon paar pony's gaan bekijken! En dan maar zien of het klikt.

@ nicole3939: Friezen kunnen inderdaad sterk zijn, en ik zou ze ook zeker niet op elke fries durven zetten, maar ook dat is weer per paard verschillend. Het ene paard gebruikt/misbruikt zijn kracht en de ander niet. Wat wedstrijden betreft heb je helemaal gelijk! Dus als dat de bedoeling is vallen de paarden snel af!

Kimberley_

nicole3939 schreef:
Friesen heb ik zo mijn twijfels over. Ook al zijn ze heel vriendelijk en zet ik op die van mij wel 10 jarige kinderen die al een aantal jaren rijervaring hebben, maar ze zijn wel erg sterk en dat is ook de reden dat ik ze niet zo gauw naar buiten laat gaan op mijn fries. Verder als dochterlief een wedstrijdje wil gaan rijden, zal zij tussen de paarden moeten starten en ik denk dat je daar als 10 jarige niet op zit te wachten. Dus ik denk dat je zo en zo een E pony het beste kan nemen, dank kan jouw dochter nog tussen de pony's starten.

Onze friezen lopen ponykampen met kinderen die hooguit een halfjaartje rijden. En ik zie ook nergens dat ze wedstrijden wil rijden

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:35

Waarom zou je als 10 jarige niet tussen de paarden kunnen rijden? Als je goed met de beweging mee komt en je hebt er lol aan? Het zijn dezelfde proeven, misschien iets strenger gejureerd..
edit: er zijn zat topruiters die nog nooit een ponywedstrijd mee hebben gedaan. (oke, misschien iets uit verband gerukt, maar jullie snappen het vast wel :o )
Laatst bijgewerkt door Fem_daf op 07-12-10 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt