Paard moeilijk in de omgang met andere paarden !Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brietje

Paard moeilijk in de omgang met andere paarden !Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:30

Hoi,
Mijn kwpn merrie van 8 heeft moeite met andere paarden. Op haar vorige stal kon ze het goed vinden met een c pony merrie maar nu ze is verhuisd vertoont ze agressief gedrag naar andere paarden/ponies. Ze uit dit door te trappen/buiten/oren in de nek leggen.
Op dit moment staat ze alleen in de weide maar dit vind ze ook niet echt leuk. Hebben jullie oplossingen voor dit probleem?
Groetjes Brigit

anneliesdj

Re: Paard moeilijk in de omgang met andere paarden !Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:31

Wat doet ze precies? En hoe laten jullie haar wennen aan andere paarden? Staat ze alleen op stal of naast anderen? Zijn de stallen dicht/tralies/open?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:33

Hoe lang staat ze al op haar nieuwe stal? Sommige paarden hebben best even tijd nodig om te wennen. Misschien kijken of er tussen de nieuwe paarden eentje zit die ze wel aardig vind en die dan voorlopig bij haar in de wei zetten.
En dan gewoon over een paar weken nog een keer proberen of ze al wel tussen de groep kan?

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:39

Ze staat nu ruim drie maand bij de nieuwe stal. Ze heeft een soort inloopstal en naast haar lopen 2 b ponies en 3 shetlanders. Het zijn allemaal ruintjes en merries. Heb al vanalles geprobeerd maar ze blijft trappen bijten enz. Ik hoorde van me hoefsmid dat dekken misschien een optie is voor haar gedrag ?
Groetjes

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:47

Haha ik heb zojuist eenzelfde topic geopend, dus ik ga meelezen.

Ik kom zelf ook niet verder dan het paard alleen zetten. Bij mij is een stroomtouwtje ertussen wel genoeg- tot nu toe-. Maar van alleen staan ben ik ook iet echt kapot.
Maar ja, andere paarden verwonden is ook geen optie. Mijn paard is laat gecastreerd en denkt dattie hengst is. Hij is in het wild geboren en daar lopen de hengsten ook alleen. Misschien is hij het nog gewend van vroeger.
Bij de vorige eigenaar liep hij met 2 merries, du had hij zijn eigen 'kudde'.

Op zich vertoont hij denk ik wel natuurlijk gedrag, alleen hebben de andre paarden er wel last van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:51

brietje schreef:
Ze staat nu ruim drie maand bij de nieuwe stal. Ze heeft een soort inloopstal en naast haar lopen 2 b ponies en 3 shetlanders. Het zijn allemaal ruintjes en merries. Heb al vanalles geprobeerd maar ze blijft trappen bijten enz. Ik hoorde van me hoefsmid dat dekken misschien een optie is voor haar gedrag ?
Groetjes

Wat heb je geprobeerd?
Zijn er geen pony's op stal van haar eigen grootte? Kijk eens of je van box kunt wisselen zodat ze naast een pony staat die haar qua gedrag wat beter zou passen.

En begin aub niet aan een dekking, dit is wel de meest waardeloze reden om een veulen te willen, bovendien haalt het waarschijnlijk niets uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:53

stalone2 schreef:

Ik kom zelf ook niet verder dan het paard alleen zetten. Bij mij is een stroomtouwtje ertussen wel genoeg- tot nu toe-. Maar van alleen staan ben ik ook iet echt kapot.
Maar ja, andere paarden verwonden is ook geen optie. Mijn paard is laat gecastreerd en denkt dattie hengst is. Hij is in het wild geboren en daar lopen de hengsten ook alleen. Misschien is hij het nog gewend van vroeger.

Op zich vertoont hij denk ik wel natuurlijk gedrag, alleen hebben de andre paarden er wel last van.

:n
Wat doet je paard?
Hengsten lopen in het wild niet alleen, die lopen als ze jong zijn in een hengstengroep en later hebben ze hun eigen kudde. Het is echt niet zo dat een hengst ongemanierd is, juist niet, die horen juist met iedereen overweg te kunnen.

Edit; ik zoek je eigen topic wel even op.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:37

Bij merries wil hij erop springen en ruinen paat hij met rust, zolang die geen ontact zoeken met merries. Als ze dat wel doen, wordt hij echt gemeen: slaan, schoppen, en bijten. Hij heeft een ander paard een stukje uit zijn lip gebeten!

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:45

Hoi,

Ik vind het ook altijd moeilijk om nieuwe paarden te plaatsen, in het weiland hebben ze genoeg ruimte dus dat gaat gauw. Wel hou ik de ruinen en merries apart van elkaar. Je kunt ook proberen om een andere merrie bij haar te plaatsen en als het kan naast het koppel laten lopen waar ze tussen moet daarna samen met de andere merrie terug in het koppel zetten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:37

stalone2 schreef:

Mijn paard is ook laat gecastreerd, heeft als hengst altijd alleen gestaan en kan ook verschrikkelijk druk doen bij andere paarden. Hij staat vaak met 2 arabische merries en een dartmoormerrie. In het begin was het een kabaal van jewelste en vielen er ook een paar rake trappen, maar de laatste tijd gaat het prima. Er zijn 2 paarden waarmee het niet gaat, maargoed, dat kan je hebben.

Ben het er trouwens niet mee eens dat een hengst van nature alleen zou moeten staan en niet met andere paarden zou kunnen, alleen omdat ie hengst is.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:56

Oké, ik wist niet dat een hengst bij anderen zou moeten kunnen! Weer wat geleerd...

Hij staat nu alleen, dwz in een wei met een touwtje tussen hem en de ruin die hij heeft aangevallen. Aan de andere kant staan ook twee ruinen, dus hij kan niet meer bij de merries. Hij heeft er geen moeite mee om alleen te staan en zou gewoon met de ruinen kunnen knabbelen als hij dat wil. Dus als we het voorlopig zo kunnen doen, dan moet dat maar.

Een ruin stond weer een weilandje verder met een merrie te snuffelen. Hij keek wel even op maar vrat toen weer verder.
Sávonds op stal staat hij ook langs een merrie en dat gaat dan weer wel goed.
Een andere eigenaar vertelde dat haar paard hetzelfde heeft. Die ruin heeft al zij hele leven een merriemaatje en daar moeten ook geen andere paarden bij in de buurt komen. Het gedrag komt dus vaer voor dan ik dacht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:02

Stallone; wat jouw paard laat zien is vrij normaal hengstengedrag, hij ziet ruinen als andere hengst en merrie's als maatje.
Waarschijnlijk gaat het wel goed als je hem óf alleen bij merrie's zet óf alleen bij ruinen, dan hoeft er geen rivaliteit te zijn. Maar dat maak ik op uit je verhaal dat hij al eerder bij anderen heeft gestaan en dat dat goed ging.
Maar je schreef in je topic ook dat hij misschien klophengst is, ik zou dat eerst eens laten kortsluiten want het zou een hoop verklaren.

Diditje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:33

Hoi Allemaal,

Ik heb ook een vraag, mijn pony heeft haar hele leven (7jaar lang) met haar moeder op de wei gestaan.
Nou ging ze een tijd bij een vriendin op het weiland staan maar ze is echt super bang voor de pony's en paarden die daar op stal staan.
Ze durft er nieteens langs te lopen en begint dan te steigeren.
We hebben het met vanalles geprobeerd, maar ze vertikt het.
Hoe kan ik nou zorgen dat ze minder bang word?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:48

Gewoon negeren, ze zal moeten wennen en dat heeft tijd nodig.

Zoek het rustigste/liefste paard van stal en zet haar daarnaast, liefst in een open box zodat ze veel contact hebben. Als het goed gaat op stal kan ze na een paar dagen samen met die pony in de paddock/bak, doe dat een paar dagen lang tot ze goed gewend zijn. Dan zoek je het één na rustigste paard van stal, zet die naast haar en herhaal het verhaal, na een paar dagen met beide paarden in de bak/paddock, gaat dat goed dan zet je ze met z'n drieen bij de rest in het weiland, haal voor de zekerheid de grootste klierzakken/relschoppers er even uit en zet ze er na een uur één voor één weer bij.

Diditje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:51

Ok dank je :) dat gaan we proberen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:09

Paarden kiezen hun eigen koppel. Maar dat wil niet zeggen dat als het met de ene groep niet lukt, dat je hem of haar dan alleen moet zetten.

Kijk naar de groep waar ze uitkomt (in je oude stal). En kijk naar haar zelf.
Is ze normaal dominant (de eerste bij de voerbak, er mag gene paard naast d'r eten of hooguit 1)? En probeerde ze gewoon bovenaan in de kudde te komen nu.

Is ze zelf niet dominant (de gene die altijd word verjaagd bij de waterbak of voerbak). En probeert ze nu gewoon haar evenwicht opnieuw te vinden?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:55

Even om misverstanden te voorkomen: het is een ruin. Bij zijn vorige eigenaar liep hij met drie merries, waarvan 1 boven hem in rang. Maar dat heeft-ie wel even moeten voelen! _-:(
Toen de merrie verocht werd, had hij nog twee dames in zijn harem. Hij bepaalde alles, wanneer ze mochten eten en dringen en waar ze moesten staan. Normaal kuddegedrag dus.

Nu is het bij twee paarden misgegaan: een merrie, dominant, waar hij zo gek op was dat hij er alleen maar op wou springen en niet normaal te hanteren was.
De tweede , een onderdanige ruin, ging goed tot deze aan een merrie snuffelde.

Als hij alleen staat reageert hij totaal niet op andere paarden. Net alsof hij voelt dat het dan buiten zijn weide, zijn territorium ,is.Probleem is dat niemand meer zijn paard bij Bowie wil laten staan om schade en ongelukken te voorkomen. Daar kan ik me ook wel weer iets bij voorstellen.

Overigens kan de vorige eigenaar zich dit gedrag heel goed voorstellen. Het is geen klophengst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:19

Weet je zeker dat het geen klophengst is? Dat had je wel in je eigen topic staan toch?
Hoe is het precies misgegaan bij die merrie en ruin?

Wat jij beschrijft is wel vrij typerend voor een hengst, vooral ook de nochalance als het buiten zijn weitje gebeurt. Schreeuwt hij ook veel? En stoerdoenerij als je met hem door stal loopt of over vreemd terrein?
Want dan zou ik het toch nog eens laten nakijken, het kan ook zijn dat hij alleen een hoog testosterongehalte heeft en dan wil chemisch castreren ook wel helpen maar dat is niet iets wat je lange tijd kunt doen geloof ik.
Andere oplossing is een paard zoeken wat heel zeker is van zichzelf, erg dominant en dat al van ver aangeeft, waarschijnlijk kan hij daar wel goed bij staan.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:11

Ik heb met de vorige eigenaar gesproken, die herkende het gedrag wel. Maar bij hun had hij zijn eigen 'kudde'. Drie merries, waarvan 1 hoger in rang dan hij.

Eigenlijk is hij niet zo'n 'stoere', alleen toen hij bij de merrie stond (die hengstig werd) is het zo'n beetje misgegaan. Als we onderweg onbekende paarden tegenkomen, kijkt hij wel maar gaat niet raar doen.
Hij schreeuwt niet, maar hij hinnikt ook niet normaal, het lijkt een beetje op het brullen van een leeuw, heel laag vangeluid.
Als ik met hem wandel, staat er verderop een Friese merrie die een tijdje bij ons op stal is geweest. Daar heeft hij ook veel belangstelling voor.
Maar op stal staat hij ook langs een merrie, en daar heeft hij niet zo veel problemen mee.

Hij heeft bij de meest dominante merrie gestaan, dus erger kunnen we het niet maken.....

Kan je dat testosteron via bloedafname vaststellen? Dat zou ik wel willen weten....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 02:14

Vraag het eens na bij je DA zou ik zeggen ;)
Wat deed hij precies dan en hoe reageerde die merrie erop?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:58

Bij die merrie ging het op zich wel goed. Maar hij hechtte zich zo aan haar, het leek wel een Siamese tweeling. Je kon niet van stal af met je paard. (staken).
Toen Bowie bij haar op de wei gezet werd, werd zij hengstig. We vermoeden dat toen de problemen begonnen zijn.

Voor die tijd heeft hij alleen gestaan, omdat hij pas 3 maanden bij ons is. Dat ging prima, hij was zeer tevreden. Maar sinds hij bij een ander staat....

Update: De zaak begint uit de hand te lopen. Bowie valt het andere paard aan zo gauw hij de kans krijgt, en heeft intussen ook een kind proberen te bijten, en een hond! Hij staat op stal aan het begin van de stalgang, waar het relatief druk is- er zijn maar 10 paarden. Maar de boxen zijn open en als zijn rivaal over het gangpad loopt, bijt hij gewoon in zijn rug. Ik kan natuurlijk wel een hek laten plaatsen, maar daar gaat zo'n paard zich niet beter door voelen.

Hij gaat verhuizen naar een kleiner gebouwtje met minder paarden (3). Daar krijgt hij een hoekbox, zodat hij de grote gang niet meer kan terroriseren. Op de wei komt hij ook op een hoekwei, met 2 ruinen aan een zijde, dus geen merries meer in de buurt.
Hij heeft niet met alle paarden een probleem, want hij heeft ook staan knabbelen over de draad met een oude ruin die laag in rang is...

Ik heb er echt de balen van, wat moet ik hier nu mee. Mijn paard krijgt een slechte naam, ik krijg een slechte naam en alles loopt in de soep........

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:41

Vraag de vorige eigenaar nog eens, daar ging het blijkbaar wel goed.
Is er veel veranderd in zijn normale routine? Stond hij bij de vorige eigenaar ook op een grote stal? Hoeveel werd hij daar gereden en hoeveel kwam hij in de weide/paddock?
En zelfde vragen voor hoe het nu bij jou gaat? Krijgt hij misschien (te) veel krachtvoer?

Ik zou hem zowieso niet teveel verplaatsen, daar raakt hij alleen maar meer van in de stress. Probeer hem nu iig wel naast de paarden te houden waar hij al bij staat. Verhuizen is wellicht nodig maar probeer hem dan in dezelfde stal te houden en gewoon een paar boxen op te schuiven.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:56

De vorige eigenaar herkent zijn agressieve gedrag niet. Hij stond daar aan huis, met 2 andere merries. In het begin stond daar nog een dominantere merrie bij. Toen die verkocht werd, was het dus helemaal zijn eigen kudde.

Op dit pension staan in totaal plm 20 paarden, niet eens zo groot. In het gebouw waar hij komt staan er 4.
Hij moet van de stalhouder van de grote gang af, omdat hij alles aanvalt wat in zijn buurt komt, volgens mij is hij supergefrustreerd- het paard dan.

Hier krijgt hij maar een handje brokken en een wortel. Overdag een plukje kuil en hooi. Hij werd bij zijn vorige eigenaar wel meer gereden. I rijd hem plm. 3 keer in de week, zij ong. 5 keer. plus concours. Maar hier rent hij zich apot in de wei om naar de andere paardent e dreigen, dus zijn beweging rijgt hij wel!
Hij had daar een wei met inloopstal, hier staat hij in de winter s'nachts binnen. Maar bij de vorige baas ging hij s'nachts ook naar binnen.
Zijn hormoonhuishouding is denk ik toch flink in de war door de hengstige merrie waar hij bij geplaatst was. En de nieuwe ruin de er sinds 2 weken is , is ook heel bominant naar ander paarden. \bowie bordt een monster als hij hem ziet. E.e.a. roept ook veel stress bij hem op en ik vind het heel zielig dat hij niet lekker in zijn vel zit.

Ik ben dus aan het zoeken naar een alternatieve geneeswijze in de buurt, die ons een beetje kan ondersteunen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:51

De combi van andere stal - andere paarden - minder beweging - meer op stal - minder aandacht zou heel goed kunnen zorgen voor zulk gedrag.
Het is natuurlijk een paard wat zichzelf al niet mee heeft door zijn dominante karakter, nu moet hij zich bewijzen tegenover veel andere paarden en de omgang met ruinen is hij wellicht niet zo gewend.

Imo kun je beter op zoek naar een gedragstherapeut, ag heb je in dit geval niet veel aan. Als je graag hulp wilt tenminste want ik denk dat dit met wat rust en aandacht vanzelf over gaat of iig minder wordt.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:10

Hij krijgt nu wel minder aandacht dan bij zijn vorige baasje, dat klopt. Ik heb contact gezocht met een alternatief genezer voor evt Bachbloesentherapie. Voor mij is het niet zo erg om af te wachten of het met rust en aandacht overgaat, maar ik vind het zo zielig voor hem!

Ik heb ook goede ervaringen met paardenschool Vidar in Noord Limburg, ik zal hen ookk eens benaderen, en dan ies ik 1 behandeling uit. Anders wordt er weer zo aan hem gesjord.