Paard dat helemaal gek wordt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse5

Paard dat helemaal gek wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:27

Hoi allemaal,

Ik was laatst op de manege en daar stond een heel erg groot paard! Ik haalde hem aan en toen ik dat niet mer deed werd ie helemaal pissig! Hij trapte keihard tegen de achterwand, ging bokken, het leek er heel eventjes op dat hij ook nog een beetje ging steigeren! Het leek wel of de deur eruit vloog! Echt niet normaal! Het leek wel alsof die "blind" was. Zo boos dat ie was!

Weet een van jullie wat dit is?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:35

eentje die weet dat slecht gedrag beloond wordt? Je haalt hem aan, loopt weg, hij gaat vervolgens idioot lopen doen en krijgt vervolgens weer aandacht. Negatieve aandacht is ook aandacht. Dus stel dat je iets roept: He laat dat! Heeft hij gewonnen want hij krijgt aandacht. lastig probleem. Negeren is het beste maar dat is niet haalbaar op een stal met meerdere paarden.

Dilan1993

Re: Paard dat helemaal gek wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:03

weet niet wat dit is. weet wel dat je het gewoon moet negeren als ie zoiets doet.

hing er niet iets van een bordje ofzo met 'niet aaien' erop?

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:29

Nee dat hing er niet!
Dit paard was een lease paard, ik wilde kijken of het een leuk paard is om te leasen!
Maar zouden jullie dit paard uberhaupt nog wel leasen?

Dilan1993

Re: Paard dat helemaal gek wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:31

ligt eraan. ik kan vanaf hier natuurlijk nooit beoordelen hoe erg het gedrag was en wat er nou gebeurd zou zijn dat ie ineens flipte. Ook weet ik verder niet hoe het paard is. Die keer dat hj raar ging doen in stal is een momentopname, het zegt niks over zijn gedrag op de poetsplaats, tijdens het rijden ed.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:33

Anna5 schreef:
Nee dat hing er niet!
Dit paard was een lease paard, ik wilde kijken of het een leuk paard is om te leasen!

Ik zou het niet doen, het is duidelijk een paard met geen greintje opvoeding, dit zal alleen maar problemen geven.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:33

Je hebt een aaitje gegeven :P Eerst maar kijken of dit normaal gedrag is en of het wel echt een leuk paardje is. Geef hem een kans en als je hem leuk vind kan je hem natuurlijk gaan leasen :) Wanneer je bang bent dat hij vreemd gaat doen en hem niet vertrouwt, zou ik zoeken naar een ander leuk paard ;)

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:03

lijkt me dat die een stukje opvoeding mist ?
misschien heeft het te maken met een slechte ervaring van iets en
veranderd het nog , zou dat leasen even aankijken !

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:09

Misschien er een paar dagen niet uit geweest?
Weet dat er paarden worden bestempeld als levens gevaarlijk maar dat zou ik ook worden als ik de hele dag in m'n box moet staan!

Zo een paard moet je niet huren, kan je beter over laten aan iemand die er meer vestand van heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:21

myrnaV schreef:
Weet dat er paarden worden bestempeld als levens gevaarlijk maar dat zou ik ook worden als ik de hele dag in m'n box moet staan!

Dat is precies wat ik ook dacht om dan gelijk te roepen dat het beest geen opvoeding gehad heeft een beetje meer achtergrond informatie kan wonderen doen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 08:50

Tigra_ schreef:
myrnaV schreef:

Dat is precies wat ik ook dacht om dan gelijk te roepen dat het beest geen opvoeding gehad heeft een beetje meer achtergrond informatie kan wonderen doen.

Een goed opgevoed paard zal altijd rustig blijven, ook als het lang in een stal moet staan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 08:58

paard zal niet voor niets zo reageren geloof ik.
Paard zal het er niet mee eens zijn. duidelijk een type met karakter.
Een paad met karakter moet je veel voor doen voor je daar een band mee op kan bouwen....maar als je dat vertrouwen eenmaal wint dan zijn ze wel de leukste paarden!!!
Beestje kan wel zo veel meegemaakt hebben dat hij/zij het nu gewoon even helemaal gehad heeft.
Het kan er ook eentje zijn die normaal altijd op de weide stond en nu niet snapt waarom het opgesloten is.
Ga zelf maar eens een dag op de wc doorbrengen, dan word je ook sjagie.

Ik zou het leasen even aankijken, diertje hoeft niet gelijk gemeen te blijken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:10

MarcR schreef:
Tigra_ schreef:

Een goed opgevoed paard zal altijd rustig blijven, ook als het lang in een stal moet staan.

Nee hoor, als jij als eigenaar een paard niet geeft wat het nodig heeft kun je als eigenaar niet verwachten dat het dier alles doet wat je zegt.
Als je mijn paard een week op stal zet kun je haar er ook niet op de rustige correcte manier uithalen, wat volkomen begrijpbaar is dan zal ik toch echt de stal open moeten zetten en laat maar gaan.
En nee hoeft geen betrekking hebben op dit paard maar makkelijk oordelen hoor dat een paard ALTIJD maar als slaafje moet luisteren kom zeg.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:11

@ Mark, een paard kan nog zo goed opgevoed zijn, maar als ie z'n energie niet kwijt kan, is druk doen het gevolg.

Ben het met Tigra eens. Als k mijn paard lang op stal zet, wordt ie ook vervelend. Hij staat nu ook vooral op stal, vanwege de sneeuw, en hij wordt al drukker :\

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:54

Een goed opgevoed paard zal onder bijna alle omstandigheden rustig blijven, ook als het op stal staat omdat het weet "mijn leider zorgt goed voor mij , hij heeft mij hier gezet dan is het goed".

Onze vijfjarige merrie, met een dominant karakter, staat gans de zomer op haar weide en de afgelopen winters heeft ze telkens enkele maanden op een stalling gestaan om te kunnen trainen.
Vanaf de eerste dag was ze rustig in haar stal en in die drie winters heeft ze geen een keer voor problemen gezorgd, ook niet als ze maar een keer per dag een halfuurtje vrij in de piste kon.

Ons paard luistert niet naar ons omdat ze ons "slaafje" is maar wel omdat ze ons als leider van de kudde erkend.
Daarvoor hebben we ons moeten inleven in de leef- en denkwereld van paarden en dit dan toepassen op ons paard om tot een goed opgevoed paard te komen.
Dit is een proces waar we heel wat tijd en werk hebben in gestoken maar het was alle inspanning meer dan waard en wij moeten ons nog steeds bewijzen als leider want als ze denkt dat ons leiderschap verzwakt dan zal ze ons testen en kijken of ze het leiderschap kan overnemen.

Ik vermoed dat jullie nog niet dikwijls in contact zijn gekomen met paarden die opgevoed zijn naar onze normen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:01

MarcR schreef:
Anna5 schreef:
Nee dat hing er niet!

Ik zou het niet doen, het is duidelijk een paard met geen greintje opvoeding, dit zal alleen maar problemen geven.

Of juist wel gaan leasen stel dat hij dit gedrag alleen op stal vertoont kan hij verder super braaf zijn. Dit kan een paard met een leuke uitdaging zijn. Je kan hem toch op proef nemen?.

Mijn vorige paard was helaas op stal ook een ramp niet lief, voernijd enz.. ik heb hem toch gekocht en ik heb nog nooit zo'n werkwillig en trouw paard gehad. gedrag heb ik niet veranderd alleen ik er mee leren omgaan (dus negeren).

Veel van dit soort paarden die via bv een manege ter lease zijn mankeren wat of dat nu gedrag is of wat dan ook.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:04

Dilan1993 schreef:
@ Mark, een paard kan nog zo goed opgevoed zijn, maar als ie z'n energie niet kwijt kan, is druk doen het gevolg.

Ben het met Tigra eens. Als k mijn paard lang op stal zet, wordt ie ook vervelend. Hij staat nu ook vooral op stal, vanwege de sneeuw, en hij wordt al drukker :\

Een paard wat lang op stal staat hoeft niet druk te worden?. Als je er maar voor zorgt dat hij tussendoor zijn energie kwijt kan als je dat niet doet vind ik dat erg slecht.

Ik heb dus echt een hekel aan het woord boxrust gelukkig mijn DA ook :D.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:09

Hoe ging die slogan van een paar maanden terug ook alweer?

Pablo doet lekker gek.
Want Pablo staat al 3 maanden alleen binnen.

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:18

Gewoon negeren, als je hem nadat hij gaat bokken e.d. weer gaat aaien krijgt hij z'n zin (krijgt weer aandacht).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:11

MarcR schreef:
Ik vermoed dat jullie nog niet dikwijls in contact zijn gekomen met paarden die opgevoed zijn naar onze normen.

Nee, misschien niet omdat ik een toch andere denkwijze heb en zeker wel een leider ben voor mijn paard maar een paard hoeft niet alles te pikken van mensen ik kan dan wel een leider zijn over mijn paard maar dat wil niet zeggen dat ieder ander mens en aangezien de TS geen eigenaar is en dus in preciepe ook geen leider van het paard. Mijn paard heeft zeker wel te luisteren naar andere maar er zijn nogal veel situatie waarvan ik vind dat een paard groot gelijk heeft om nukkig te doen en niet omdat er toevallig iemand is de graag de baas speelt maar vind dat het beest niet opgevoed is als jij als leider je paard niet geeft wat het nodig heeft kun je NOOIT van een paard verwachten dat hij zich wel schikt naar jouw eisen.
Als leider ben je verantwoordelijk voor je eigen dier en dus ook voor z'n voeding en huisvesting, welzijn end als je daar als eigenaar niet aanvoldoet ben je geen goede leider en dan zal een paard ook niet luisteren, als ik me paard vol duw met kilo's brok kan ik het een paard nooit kwalijk nemen als die "onhandelbaar" wordt daar heb jij dan voor gekozen en zo hetzelfde als een paard veel behoefte heeft aan beweging en jij hem dan 23/7 op een stal zet mag je het een paard niet kwalijk nemen dat hij zo gaat doen als je dat wel doet ben je een slechte leider, gezien jij het paard te kort en de gevolgen daarvan zul je dan moeten accepteren.

Ik zou het wel absurt vinden als jij vindt dat als een paard 24/7 op stal staat en af en toe een half uur een luchtje mag scheppen dat het paard dan als een sufkous zou moeten staan wachten.

En nee persoonlijk houdt ik niet van de paarden die té streng opgevoed worden.
Of mensen die zo grof zijn dat de paarden staan te trillen als een rietje als ze hun "leider" horen.
Even eens houdt ik ook niet van paarden die niet opgevoed zijn maar je moet niet alles daarop steken.
Er moet nu eenmaal ruimte zijn om een paard een paard te laten en niet ieder paard heeft bij mij dezelfde "regels".
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 03-12-10 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:15

waarschijnlijk een zeer gefrustreerd paard wat te veel in een box staat.
Word uiteindelijk aangehaald,in de hoop dat ie eruit mag en vervolgens loopt persoon toch weg.
Gevolg: Vreselijk gefrustreerd paard wat niet meer weet hoe ie het nog duidelijk moet maken om eruit te mogen komen.
Heb het helaas al te vaak gezien en meegemaakt! |(

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:18

Marc heeft geluk dat ie een rustig beestje heeft getroffen, wat een kolder dat een welopgevoed paard maandenlang rustig zou blijven in een stal omdat zijn leider het daar gezet heeft en het dus wel goed zal zijn. Dat soort verbanden leggen kunnen ze helemaal niet, het is des mens' om zo te denken.
Paarden enkele maanden opsluiten in 'n stal van 'n paar vierkante meters... 't is eerder gek dat ze dan níet gek gaan doen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:29

MarcR schreef:
Een goed opgevoed paard zal onder bijna alle omstandigheden rustig blijven, ook als het op stal staat omdat het weet "mijn leider zorgt goed voor mij , hij heeft mij hier gezet dan is het goed".

Onze vijfjarige merrie, met een dominant karakter, staat gans de zomer op haar weide en de afgelopen winters heeft ze telkens enkele maanden op een stalling gestaan om te kunnen trainen.
Vanaf de eerste dag was ze rustig in haar stal en in die drie winters heeft ze geen een keer voor problemen gezorgd, ook niet als ze maar een keer per dag een halfuurtje vrij in de piste kon.

Ons paard luistert niet naar ons omdat ze ons "slaafje" is maar wel omdat ze ons als leider van de kudde erkend.
Daarvoor hebben we ons moeten inleven in de leef- en denkwereld van paarden en dit dan toepassen op ons paard om tot een goed opgevoed paard te komen.
Dit is een proces waar we heel wat tijd en werk hebben in gestoken maar het was alle inspanning meer dan waard en wij moeten ons nog steeds bewijzen als leider want als ze denkt dat ons leiderschap verzwakt dan zal ze ons testen en kijken of ze het leiderschap kan overnemen.

naar onze normen? Dus het is ons goed recht om een paard een hele tijd stil te zetten op stal, zich de piep te laten vervelen enz... Vervolgens moet het paard dan maar gewoon zich netjes gedragen als we het een aaitje geven en hem dan weer laten staan in een box? Lijkt mij geen leider-volger verhouding, meer een 'ik ben de baas en je hebt maar te doen wat ik zeg' verhouding :n

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:33

De ervaringen van de afgelopen jaren hebben ons geleerd dat we op de juiste weg zitten.
Wij en onze paarden hebben terug plezier gevonden in onze omgang.
Er worden bij ons geen stallen verbouwd, niemand wordt gebeten, getrapt, door de weide gesleurd, afgeworpen door een bokkend of steigerend paard, enz.

Het is schijnbaar moeilijk om dit over te berengen op andere mensen totdat ze ons bezig zien en dan staan ze dikwijls met open mond te kijken.

De negatieve reacties op bokt ben ik al gewoon, gelukkig krijg ik af en toe ook een positieve reactie van iemand die op zoek gaat naar een andere, betere wijze om met paarden om te gaan.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 14:41

@ Marck, wat is dan precies jouw werkwijze?