Een klik hebben met een paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miiej

Een klik hebben met een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 15:32

Het zou kunnen dat dit beter onder discussies past.
Maar ik vraag me altijd af wat mensen er onder verstaan als iemand bijv. een paard te koop aanbiedt vanwege geen klik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:38

Ik denk dat het in sommige gevallen echt niet klikt, bijvoorbeeld omdat karakter van ruiter en paard niet bij elkaar passen.
Ik heb bijvoorbeeld een tijdje een bijrijdpaard gehad dat echt van elk blaadje schrok, op sommige momenten onverwacht echt heet kon worden etc. Daar kon ik wel mee rijden, maar om nou te zeggen dat het fijn was :n Daardoor was het rijden voor ons allebei niet zo leuk. Voor mij niet omdat ik er toch wat gespannen op zat, voor haar niet omdat ze een ruiter nodig had die er beter mee om kon gaan.
Nu heb ik zelf een pony waarmee het wel heel erg klikt, hij voelde vanaf het begin al vertrouwd. Met hem kan ik de wereld aan, ik rijd veel lekkerder, ben ontspannen, en ik ben echt helemaal gek op hem. Dat is niet alleen voor mij fijner, het is voor een paard ook fijner als er iemand mee rijd die echt helemaal voor hem of haar gaat, in plaats van er altijd wat gespannen op te zitten of het paard niet echt leuk te vinden.

In andere gevallen denk ik dat "geen klik" ook een hele makkelijke smoes is om de echte reden niet op internet te hoeven zetten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:48

Ik denk inderdaad ook verschil van karakter van ruiter en paard.
Heb een paard gehad (en dus ook verkocht), die niet bij me paste. Hij was net onder het zadel, half jaar, en hij bleek ontzettend veel aanleg voor dressuur te hebben. Nu ben ik weer geen dressuurmiep, oneerbiedig gezegd, maar ik hou meer van springen en buitenritten.
En tja, die buitenritten vond hij dus niets, wat resulteerde in een hoop gedribbel en protestbokken. ;)
Dus ik ging meer dressuur rijden, terwijl ik er niet zoveel aan vond, maar ja, ik merkte dat het paard daar toch het meest tot zijn recht kwam.

Vandaar dat ik hem toch verkocht heb aan een dressuuramazone. Zij reed Z dressuur, dus die combinatie was gewoon veel beter dan met mij.

Mavvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 02:51

Een klik heeft te maken met een gevoel, daarnaast is het ook belangrijk dat het karakter van de ruiter en het paard bij elkaar passen. Vaak is het niet te beschrijven maar je voelt het gewoon aan.
En de reden dat die mensen dus bijvoorbeeld een paard aanbieden met als reden dat er geen klik is, komt denk ik doordat er geen positief gevoel is.

Dit gevoel kan dan weer om verschillende redenen zijn, zoals Blijheid bijvoorbeeld al zei, door ongemakkelijk rijden, of zoals pinto_1 zei, dat het paard zich gemakkelijker voelde bij dressuur. Een paard voelt het als jij stress hebt en gaat zich hierdoor ongemakkelijk voelen en anders gedragen.

Kan zijn dat ik helemaal fout zit, maar zo denk ik erover :)

Prutsmuts

Re: Een klik hebben met een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 03:11

Ik sluit me aan bij mavvie. Een klik is een gevoelskwestie.
Wat verwacht jij van een paard qua karakter en wat wil je met je paard. Vaak gaat er een tijdje overheen voor jij en je paard elkaar kennen. Met mijn huidige paard had ik direct een klik. Hij is pittig onder het zadel, absoluut niet de makkelijkste maar in de stalomgang een superkerel, daar hou ik wel van. Het paard hiervoor had dat absoluut niet. Zeer flegmatiek paardje waar ik nauwelijks wat bij hoefde te doen. Niks voor mij....qua stalomgang dan weer een echte feeks! Een ander heeft het loever andersom.....kwestie van smaak/gevoel dus!

Mavvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 03:27

Je kunt het bijna vergelijken met een groep mensen, bij sommige zul je direct opmerken dat het niet mensen zijn wat je om je heen wilt hebben, bij sommige juist wel.
Natuurlijk moet er tijd overheen komen wil je erachter komen of je gevoel juist was, of onjuist!

Natuurlijk hebben we het hier over paarden, waar het ook een andere situatie zal zijn, maar dit is hoe je het kort, en makkelijk kunt vergelijken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 03:28

Ik ben het met bovenstaande eens. Maar wil wel een kleine kanttekening plaatsen ;) Wat betreft te koop zetten vanwege geen klik. Ik denk dat je daarbij 2 verschillende verkopers hebt. De ene die werkelijk geen klik heeft met het paard omdat het kwa karakters niet loopt. En de ander die geen klik heeft omdat die zichzelf overschat heeft, of het paard overschat heeft en gewoon een niet doordachte keuze heeft gemaakt..

En wat betreft klikken met een paard, oef das soms best lastig. Gelukkig kende ik de mijne al :P

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 03:29

RianneH schreef:
Ik ben het met bovenstaande eens. Maar wil wel een kleine kanttekening plaatsen ;) Wat betreft te koop zetten vanwege geen klik. Ik denk dat je daarbij 2 verschillende verkopers hebt. De ene die werkelijk geen klik heeft met het paard omdat het kwa karakters niet loopt. En de ander die geen klik heeft omdat die zichzelf overschat heeft, of het paard overschat heeft en gewoon een niet doordachte keuze heeft gemaakt..

En wat betreft klikken met een paard, oef das soms best lastig. Gelukkig kende ik de mijne al :P

Absoluut, dat komt zeer zeker voor!

Mavvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 03:35

Helemaal mee eens RianneH!
Volgens mij is het plaatje nu wel volledig ingekleurd voor Miiej :)

tiffenyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:33

Blijheid schreef:
Ik denk dat het in sommige gevallen echt niet klikt, bijvoorbeeld omdat karakter van ruiter en paard niet bij elkaar passen.
Ik heb bijvoorbeeld een tijdje een bijrijdpaard gehad dat echt van elk blaadje schrok, op sommige momenten onverwacht echt heet kon worden etc. Daar kon ik wel mee rijden, maar om nou te zeggen dat het fijn was :n Daardoor was het rijden voor ons allebei niet zo leuk. Voor mij niet omdat ik er toch wat gespannen op zat, voor haar niet omdat ze een ruiter nodig had die er beter mee om kon gaan.
Nu heb ik zelf een pony waarmee het wel heel erg klikt, hij voelde vanaf het begin al vertrouwd. Met hem kan ik de wereld aan, ik rijd veel lekkerder, ben ontspannen, en ik ben echt helemaal gek op hem. Dat is niet alleen voor mij fijner, het is voor een paard ook fijner als er iemand mee rijd die echt helemaal voor hem of haar gaat, in plaats van er altijd wat gespannen op te zitten of het paard niet echt leuk te vinden.

In andere gevallen denk ik dat "geen klik" ook een hele makkelijke smoes is om de echte reden niet op internet te hoeven zetten.

helemaal mee eens

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:28

RianneH schreef:

Maar om heel eerlijk te zijn heb ik de indruk dat het aantal mensen wat de boel verkeerd heeft ingeschat beduidend groter is dan de groep die daadwerkeijk een niet-kloppende karaktercombi vormt.

Die klik, die is er of niet en soms komt het na een poosje.
Ik vond haar een beetje zielig en ze mocht een maand op proef; ze bleef...........

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:31

Als ik niet meer iedere dag met plezier naar m'n paard ga, dan gaat 'ie eruit. Beetje kort door de bocht natuurlijk. Er zijn altijd wel dagen dat het even niet gaat. En eerst zoek je naar andere oplossingen. Maar ik wil eigenlijk iedere dag zin hebben om te werken met m'n paard. Is die klik er niet meer, dan houdt het voor mij op.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:34

Als mens denk ik dat je een paard op een menselijke manier benadert en er dus een soort van relatie mee probeert op te bouwen. Dit kan mislopen als het paard niet bij je blijkt te passen en dan maak je het uit :D

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:51

Ik ben het met bovenstaande eens, maar dat is voor mij nog niet DE klik.
Ik heb met vrijwel alle dieren en dus ook paaren die ik ken of gekend heb, wel een klik of klik gehad.
In die zin: dat ik er prima mee overweg kon, of er in investeerde dat ik er mee overweg leerde gaan.
Ook in de zin van gevoel.
Ik vind in alle dieren wel iets wat ik leuk vind en wat mij iets doet qua gevoel.

Maar die ultieme klik, dat alles gelijk lekker loopt, dat je er direct een heel bijzonder gevoel bij hebt, dat is iets wat je hooguit een paar keer in je leven mee maakt.
Net zo iets als relaties: er is er vaak maar 1 die liefde van je leven is (geweest)
Sommige mensen maken het misschien helemaal niet mee.
En die ultieme klik herken je zodra je het voelt.
Toen realiseerde ik me ook dat alle eerdere kliks niet die ene klik waren.

Zo heb ik dat gehad met een kat die ik heb gehad.
Mn huidige hond heb ik het ook mee.
En met mn paard.

De klik die ik met hem voel, heb ik nooit eerder met welk paard ook mee gemaakt.
En ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel paarden ik gereden heb. (langere periodes) Dus niet paarden voor een uurtje oid.

Eigenlijk wilde ik helemaal geen eigen paard, omdat ik altijd genoeg te rijden heb.
En zou ws ook niet direct voor een Fries gekozen hebben.
Hij was de eerste van 6 Friezen die ik zadelmak moest maken en de basis op moest zetten zodat ze verkocht konden worden.
Dus toen hij zo ver was, wist ik: ik moet hem niet laten gaan.
Het mooie is ook nog eens dat ik hem als cadeau heb gekregen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:55

Ik denk dat je daar vanzelf achterkomt,
Ik had eerst een verzorgpony vond het echt een superleuke pony,
Toen ben ik een weekje met haar op vakantie geweest lekker door de bossen rijden,
En ik wist dat ze te koop stond en toen dacht ik van ik zou wle echt balen als ze verkocht zou worden...
En me moeder had ook helemaal niks met paarden maar met deze pony toch wel,...
Dus nu me eigen pony!! Ze is gewoon echt super!

Mavvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:20

Je voelt het zelf hoogstwaarschijnlijk ook aan als je liefde mag ontvangen van je beestje :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:35

Ik kan aan een foto van een paard zien of ik er een klik mee heb, en heb me nog nooit vergist (dat, of ik ben bevooroordeeld en kan daardoor niet zuiver meer oordelen. Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer :P ).

Ik heb een ontzettende klik gehad met een merrie die ik verzorgde. Als ze me hoorde lopen, stond ze te hinniken. Merrie was, volgens de fokker, een ontzettende moeilijke. In dr box poetsen was drama en je moest heel erg proberen om haar voor je te winnen. Ik kon haar bij de 2e keer met een gerust hart in dr box poetsen. Nooit moeilijkheden met die merrie gehad. Dán, bijv, heb je een klik.

Met mn eigen paardje heb ik ook een klik, maar op een heel andere manier. Met de merrie was t een soort liefde (om maar even te vermenselijken), Biscuit en ik zijn gelijkgestemden, maatjes. Hij pest mij en ik pest m terug. Had k met de merrie niet hoeven proberen, die had me een week niet aangekeken :+ Bis en ik zijn gewoon hele goeie vriendjes en hij vertrouwt mij volledig. Ik wist zéker dat ik een klik met hem had toen ik bij de fokker ging kijken en alle veulens behalve hij nieuwsgierig kwamen snuffelen. Zelf kijk ik ook liever eerst de kat uit de boom én ik ben vreselijk eigenwijs :P Bis is echt super en we passen heel goed bij elkaar.

Dus wat is dan een klik? Ik denk inderdaad dat het is dat de karakters bij elkaar passen. Je bent ook niet met alle mensen vrienden, sommigen kun je zelfs niet uitstaan (en die paarden heb je ook :P ). Andere mensen vind je aardig, zijn je beste vrienden of inderdaad je levenspartner. Ik denk dat je het een beetje op die manier moet bekijken :)

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:44

ik denk dat als iemand zegt, geen klik met het paard, dat het meer op de eigenaar slaat dan op 't paard. Dat de eigenaar het paard niet leuk vind, er niet van houd!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:18

khalid schreef:
ik denk dat als iemand zegt, geen klik met het paard, dat het meer op de eigenaar slaat dan op 't paard. Dat de eigenaar het paard niet leuk vind, er niet van houd!

Ik weet niet of je het anders bedoelt dan dat je het schrijft, maar het heeft in mijn ogen niet te maken met "leuk vinden" of "houden van".
Ik had een heel leuk paard en ik hou sowieso van al mijn dieren, maar het paard paste niet bij mij. Dat maakt het dier niet minder "leuk".

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:20

klik met je paard... vind ik altijd zo moeilijk uit te leggen :') Volgens mij voel je dat gewoon aan. Mijn eerste verzorgpaard, daar had ik niet echt een klik mee. Het rijden ging op gegeven moment wel goed hoor, maar zonder dat gevoel. M'n huidige verzorgpaard heb ik wel een klik mee. Dat voel ik gewoon, iedere keer dat ik met 'm bezig ben.

En toen ik m'n eigen paard ging kopen ging het ook met gevoel. Er stonden zoveel paarden te koop die voldeden aan de 'eisen' die ik gesteld had. Maar bij geen van die paarden dacht ik: 'dat is 'm" Tot ik een 4-jarige, nog niet helemaal ingereden hengst zag, toen dacht ik: "Dit is 'm wel!" :)

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:31

waarom past het paard dan niet bij je?

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:21

ik had al weken lopen speuren op internet voor een eigen pony 2jr geleden(was niet gezegd dat het mocht :P)
ik zag een super leuk welshje hengt, beetje ielig, maar wilde persé hem!
was erheen gegaan en was meteen verkocht!!!
hij is nu inmiddels 3jr en 4maanden zadelmak en ik kan nu al alles met hem doen. kan zo mijn broertje erop zetten zonder dat hij iets doet.
en vanmiddag is hij voor de allereerste keer voor de slee geweest nog nooit voor een kar gestaan en rij er zo mee weg :)
ben echt trots op hem.
heb ook een band gehad met mijn konijntje die helaas in 2008 overleden is op 9jr. leeftijd.
hij liep me de hele tijd achterna en als ik hem riep kwam ie ook naar me toe.
en nu ook mijn 2jaar oude poesje bengel, ze was eerlijk gezegd de lelijkste kat uit een nest van 3, der oren waren zogezien veel te groot voor der hoofd.
nu is het echt een schat, ze komt als ik roep :), gaat in alle doosjes zitten die ik haar laat zien,
ze wil altijd mee naar de wc:P dat beest spoort niet hoor;) en ze maakt zelf deuren open:).
ze neemt soms eten van me ma niet aan terwijl als ik haar hetzelffde geef wel :XD:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:23

een klik?
Het is eigelijk net als in een relatie...je moet er aan werken.

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:26

Ik heb een paardje gehad waar ik ontzettend verliefd op was alleen het klikte tussen ons niet omdat zij echt een super springer was en ik meer een recreatieve en dressuur ruiter ben/was.. dus dan kun je wel dressuur gaan rijden met zo'n beestje alleen haal je dan niet het optimale uit je paard want dat is springen en je kunt wel gaan springen voor dat paard maar dat vind je zelf niet leuk..;)

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:50

geerke schreef:
een klik?
Het is eigelijk net als in een relatie...je moet er aan werken.

Dat denk ik ook :)