Geen dwang en alles rustig aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Geen dwang en alles rustig aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 17:14

Wie doet dat ook, dus alles rustig aan? Is mijn paard bang,dwing ik hem niet er toch langs te gaan of het toch te doen.De volgende dag gaat hij er gewoon langs,bijten heb ik genegeerd,ik was de enige die niet meer gebeten werd.De rest die bleef meppen dus aandacht gaf aan het bijten, die bleven gebeten worden.Gisteren matten in de wei gelegd zo dat hij droog kan staan,hij vond het heel eng.Geen probleem dat komt wel dacht ik, gister avond stond hij er op te eten.

_PatriciaH

Re: Geen dwang en alles rustig aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:20

Ik ook!!!! waarom dwingen als ze er later gewoon zelf bij staat...
Vandaag ook zoiets, ga wandelen (ernaast) met mijn 3 jarige paard komt er een menner voorbij wat ze best heel griezelig vond en omspringt roep die ouwe vent "doe dan kort houden en omdraaien nu" waarop ik heel rustig terug loop en haar naar de kar zet om te kijken en niets aan de hand ze loopt zo verder, als ik haar zelf laat kijken en beslissen wanneer zij er klaar voor is doet ze het sneller dan dat ik in paniek raak en boos wordt!

RaniFreaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:21

ik doe ook alles rustig aan. Dat werkt volgens mij altyd beter. Ik was op de manege en er was wedstrijd en een pony wou niet op de trailer er stonden een stuk of 10 mensen rond met een zweep en tegen de pony aan het stampen. De pony steigert en draait. En was bijna tegen iemand gekomen. Toen kwamen er andere eigenaars van het paard. Iedereen weggestuurd. de pony gekalmeerd en rustig in de trailer gezet. Zo zie je maar dat rustig beter gaat dan de harde aanpak.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:26

Spijt me , maar als een paard mij probeert te bijten krijgt hij of zij toch echt een slag voor zijn harses!
En geloof mij, er staat hier geen paard op stal die het maar in zijn kop haalt om me aan te vallen.
Maar als ik ze roep komen ze wel allemaal naar me toe er is geen paard op stal dat bang is voor me...respect hebben ze wel en zo hoort het in mijn ogen ook.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 20-11-10 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:30

Ik ben het eens met aerdenhout. Op die manier heb ik ook nooit problemen met een paard dat ergens niet langs durft of wil, ze lopen nl gewoon achter mij aan, handig joh.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:41

Als mijn (of welk paard dan ook) mij bijt ga ik toch zeker 15 seconden tekeer alsof de wereld op dat moment ophoudt met bestaan. Compleet uit mn dakpan. En zeker weten dat het dan klaar is.

Als mn paard bang is dan hangt het er een beetje vanaf hoe en wat. Bv matten in de wei zou ik ook niet moeilijk over doen. Maar bij iets dat er maar een moment is? Ja hoor, daar gaat-ie echt wel heen. Al duurt t uren. Opjagen zal ik niet, slaan/schoppen ook niet, maar gewoon vragen en geduld hebben. Maar het hoeft echt geen watteballetje te worden dat leert dat wegrennen van iets nieuws/engs lonend is.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:43

ik heb mijn pony ook nooit gedwongen iets te doen, op naar buiten lopen na, aangezien dit aangeleerd gedrag was te staken.
dan kreeg ze wel even een tik op de billen.

verder werdt ze ook NIET verwend met snoep uit de hand, dus gewoon een fijn beheers paardje :)
helaas heeft ze de laatste tijd wel uit de hand gekregen en mocht ze voorop lopen van mijn zusje ( die haar een tijd gedaan heeft ) dus is ze nu wel een beetje te verwend in mijn ogen :o

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:44

Ik ben het ook met aerdenhout eens. Als mijn paard ergens niet langs wil ga ik door tot ze er wel langs gaat. Als ze me bijt krijgt ze wel een tik.

Mijn paardje is niet bang voor me. komt altijd direct naar me toe. Ik ben heel geduldig met mijn paard maar ik ben ook heel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:45

Ik niet.
Echte paniek pak ik uiteraard rustig aan maar het simpele 'nee daar heb ik geen zin in' met als excuus dat dat blaadje heeeeeeeeeuuuuul eng is niet. Kijken wat de reden is en daar naar handelen. Zelfde met bijten eigenlijk, enigste uitzondering zijn veulens, alle anderen leg ik uit dat dat echt niet de bedoeling is.

Gewoon kijken wat de reden is, en daar na handelen. Zoals jij zegt alleen maar blijven meppen heeft geen enkele zin. Laat het paard dan staan, want je maakt het alleen maar erger. Truc is om zeer snel, zeer goed, en zeer consequent te kunnen wisselen tussen straf, en beloning. Niet alleen beloning, niet alleen straf, combinatie. Bijt een paard mij slinger ik hem met een gigantische schop(pen) in de hoek, en ga ik verder met wat ik aant doen was (zij het beschermers omdoen, zij het mesten, zij het hooien of wat dan ook), ben ik daar eenmaal klaar mee dan ga ik is naar ze toe. En resultaat is er :)

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:47

Een paard is een kuddedier en heeft een leider nodig.
Als ik zeg naar voren gaat mijn paard naar voren en als ik ergens langs wil doet mijn paard dit ook.
Op het moment dat een paard niet meer weet wie er nou de leiding heeft krijg je ongelukken.
& als mijn paard bijt dan krijgt ze zeker wel een oplawaai want dit is gewoon proberen hoe ver ze kunnen gaan en daar ben ik niet van gediend want ik ben de baas.

Ze zijn niet van suiker.

RaniFreaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:51

Als ze bij mij bijten krijgen ze ook een tik hoor. Dat weten ze toch dat dat niet mag.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:55

Bijten is bij mij ook een knal, (aanstalten maken tot) schoppen is bij mij de slof ook onderweg.

Maar als een paard gespannen is bij een buitenrit voor een eng voorwerp laat ik ze vaak ook rustig even kijken maar erlangs zullen we diezelfde dag zeker.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:59

Ik doe ook rustig aan. Maar ik zie toch wel in dat ik zo nu en dan te lief ben. Ik zie het verschil als ik op mijn paard rijd of mijn vriendin. Ze is strenger. Vandaag tijdens de les is het me ook duidelijk gemaakt.
Ik heb mezelf aangepakt en was consequenter. Mijn paard was blij :) en liep veel beter.
Had ook wel wat met meer lef te maken van mijn kant.

Op de grond luistert hij goed hoor, maar bijten accepteer ik ook niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:02

Afwachtend gedrag (want dat is "lukt het vandaag niet, dan doen we het morgen wel") levert onzekere en als je pech hebt over jou de baas spelende paarden op. Dat wil niet zeggen dat je moet dwingen, maar je moet je wél laten gelden als baas en leider. En zien je paarden jou echt als leider, dan héb je ook geen problemen dat ze dingen niet durven. Als de leider durft, durft de ondergeschikte ook. Zo simpel is.
Dus als jij regelmatig moet besluiten iets níet te doen met je paard omdat je paard dat niet durft, heb jij een leiderschapsprobleem.
Verder hebben paarden, net als kinderen, grenzen nodig. Daarmee bevestig jij als leider ook iedere keer dat jij die leider bent. En paarden die hun grenzen niet kennen, zijn net als kinderen die geen grenzen leren, onuitstaanbaar.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:43

als een paard ergens net langs durft, en jij zorgt er niet voor dat je paard er toch langs gaat, bevestig je enkel voor het paard dat het idd eng is. Ik bedoel, kom nou zeg, als ik zo met mijn paard zou doen, zou ie echt over me heen gaan lopen en zou er binnen een week niks meer met 'm te beginnen zijn. Ik dwing mijn paard overigens NIET om ergens langs te lopen. Ik zet 'm aan een lijn van 4.20 meter en die hangt helemaal slap omdat het paard uit vrije wil achter mij aanloopt.

En mijn paard krijgt toch echt een tik als ie zn tanden in mn arm zet. Ben ik nu zeker een paardenmishandelaar? :\

Verder ben ik het helemaal met Ibbel eens

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:09

Ik doe wel alles rustig aan heb geen haast enzo maar bijten sta ik echt niet toe en dat zullen ze voelen ook. Ik wordt dan ook wel bijna nooit gebeten die van mij heeft het 2x geprobeerd en nu kan ik zo goed als me vingers in de mond leggen zonder dat ze bijt.
Als ze bang zijn laat ik ze altijd wel gewoon kijken meestal gaat ze er dan vanzelf naar toe ze is erg nieuwsgierig dus dat komt goed uit. Maar ik ga dan echt niet omdraaien naar mijn idee bevestig je dan juist de angst bij een paard en dan springen ze straks voor elk wapperend blaadje om.
Maar voor de rest denk ik ook dat je ver komt met de instelling niet denken maar doen hoe meer je over bepaalde dingen gaat nadenken hoe groter de kans is dat het fout gaat dan heb ik het met name over een paard dat overal bang voor is als je dat al van te voren gaat bedenken waar ze van gaan schrikken en hoe je dat wil oplossen zal dat moeilijker worden dan als je het gewoon doet.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:39

marleen_usar schreef:
Wie doet dat ook, dus alles rustig aan? Is mijn paard bang,dwing ik hem niet er toch langs te gaan of het toch te doen.De volgende dag gaat hij er gewoon langs,bijten heb ik genegeerd,ik was de enige die niet meer gebeten werd.De rest die bleef meppen dus aandacht gaf aan het bijten, die bleven gebeten worden.Gisteren matten in de wei gelegd zo dat hij droog kan staan,hij vond het heel eng.Geen probleem dat komt wel dacht ik, gister avond stond hij er op te eten.

Ik begeleid mijn paard er op dat moment wél langs. Hij moet wel leren dat als ik zeg dat het goed is, dat het dan ook goed is. Ik vind dat jij je paard een verkeerd signaal geeft door hem te bevestigen in zijn angst door te denken 'dat komt morgen wel' en vervolgens naar huis te gaan. Erg fout gewoon. Jij bent de leider, niet hij. Op ten duur kweek je hier gewoon een angsthaas mee die denkt dat hij als hij aangeeft het eng te vinden, dat jij dan zegt 'Oké morgen misschien wel'. Laat hem niet beslissen wat eng en niet eng is.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:05

Hmm vind ik een moeilijke .. Ik blijf rustig en kalm en doe alles zonder dwang ZO LANG mijn paard bij mij blijft en zich niet 'tegen' mij gaat keren. Eens hij begint te klooien, dan word ik wel strenger. Laatst gingen we op een van onze eerste buitenritjes en kwam er een dikke jeep aan met aanhangwagentje met daarop een enorm rammelende quad. Ik zag het aankomen, ben zelf rustig gebleven en heb mijn paard zo opgesteld dat hij 'het gevaar' al van op voorhand kon zien en dus was er ook helemaal niets aan de hand. Maar soms knalt hij plots weg van de letter 'e' zeg maar, en dan werken we wel even gewoon flink door totdat hij zich terug herpakt. Zo zacht als kan, maar zo hard als nodig; daar kan ik me het beste in vinden :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:12

Ik ben een voorstander van "rust rondom mijn paard". Maar ik ben geen voorstander van "alleen maar rustig aan doen". Dat is een groot verschil.
Ik ben wel de kuddeleider, dus er zijn regels en er zijn grenzen. Bijten is nót done! Als ik ergens met mijn paard langs wil, en hij durft niet, dan gaat ie er wél langs. En dan heb ik begrip voor zijn angst, maar hij hoort míj als kuddeleider te vertrouwen. Ik begeleid mijn paard dan zodat ie ziet en weet dat het niet iets is om bang voor te zijn. Tijdens een buitenrit is er soms ook geen ruimte voor "arm paard, durf je niet, dan hoeft het niet". Dat kan soms ronduit gevaarlijk zijn.
Ik ben een aardige leider voor mijn paard, maar verder gewoon geen flauwe kul, het is een paard en geen watje.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:36

Ik word nooit gebeten, heb het altijd al door voordat ze het doen, ik kan dus preventief handelen (ritmisch op en neer met mijn arm).

Verder doe ik alles in stapjes. Vind je iets eng? Nou dan eerst maar eens zorgen dat je het niet meer wilt ontwijken, durf je er naartoe? Heel goed! Zet maar weer een stapje terug. Gaan we eerst een rustig onderzoeken met de neus, daarna de nek eroverheen en misschien zelfs wel een tikje met de voet tegen het object aan.

Als mijn paard iets eng vind ga ik het onderzoeken als dat kan, zo niet doe ik net alsof mijn neus bloed: eng ding? waar? ik zie geen eng ding, kom we gaan verder met onze rit.

Druk zetten heeft bij mijn paard geen zin, geduld en begrip wel;)

Nolleke_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:41

Waarom zou je dwingen? Bij paarden moet je gewoon gedult hebben maar er zijn mensen die menen dat ze hun paard bij alles moeten meppen. Als ik iets wil doen bij het paard vergelijk ik het eerst met mezelf. ZOu ik het leuk vinden om zo behandelt te worden? Zo niet dan doe ik het anders :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:48

Nolleke_Love schreef:
Waarom zou je dwingen? Bij paarden moet je gewoon gedult hebben maar er zijn mensen die menen dat ze hun paard bij alles moeten meppen. Als ik iets wil doen bij het paard vergelijk ik het eerst met mezelf. ZOu ik het leuk vinden om zo behandelt te worden? Zo niet dan doe ik het anders :+

Wie heeft het over meppen? Een goede leider is duidelijk en consequent, en dat is niet alleen in wat wel en niet mag, maar ook dat als de leider zegt dat het veilig is dan is dat zo. ALTIJD. Die zekerheid geeft het paard de ruimte om zich veilig te voelen en zich te ontplooien. Pas als een paard zich veilig voelt kan het nl leren. Angst heeft geen leerwaarde het is slechts een overlevingsmechanisme, wat tegen gaat werken als het vrijwel constant aan staat.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:51

Ligt eraan, je moet ze ook niet behandellen als tere bloempjes. Als ik zie hoe ik met mijn angsten ben omgegaan, en heb geleerd dat je niet je angst kan overwinnen door er na te leven, maar juist te doen waar je bang voor bent.. dan helpt dat een stuk beter. Paarden net zo, je kan ze ook laten zien dat het niet eng is. Bijten? dan hebben ze aan mij echt een slechte, dan mep ik ze zo hard dat ze de komende dagen uit hun mond poepen. kom even zeg laat me niet bijten!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:44

Nolleke_Love schreef:

Een paard is geen mens, heeft een heel andere denkwijze en is daarnaast ook nog eens veel groter en zwaarder dan de mens.
Een paard is een prooidier de mens een jachtdier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:48

aerdenhout1 schreef:
Spijt me , maar als een paard mij probeert te bijten krijgt hij of zij toch echt een slag voor zijn harses!
En geloof mij, er staat hier geen paard op stal die het maar in zijn kop haalt om me aan te vallen.
Maar als ik ze roep komen ze wel allemaal naar me toe er is geen paard op stal dat bang is voor me...respect hebben ze wel en zo hoort het in mijn ogen ook.

_/-\o_ Amen