Opzadelproblemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nonxballard

Opzadelproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:58

Ik heb voor 't eerst een paardje.
Manege paard van 19.
Alles gaat goed, rijden, hij luistert goed naar me, alleen...
Het opzadelen is nog moeilijk, wat voornamelijk aan mij ligt.
Ik durf niet in 1x de stal in te lopen om hem z'n hoofdstel om te doen, en zadel om te doen.
En doe ik dat wel, draait 'ie snel rondjes en dreigt hij.
Waardoor ik schrik, en de stal uit loop.
Ik weet hoe het moet, maar, het is nog moeilijk.
Iemand misschien tips?

Beverburcht

Re: Opzadelproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:03

Ik zou zelf rustig beginnen, zoals je dat nu doet en dan steeds iets sneller. Het lijkt erop dat je paard hier geen fijn ervaringen mee heeft en je zult daarin het vertrouwen weer mee moeten winnen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:05

Heb je wel eens overwogen om hem buiten zijn stal op te zadelen? Rustig bij de deur blijven staan, wachten tot hij naar je toekomt (flink belonen!) mee naar buiten nemen en hem daar opzadelen. Komt hij niet dan desnoods lokken met iets lekkers. Sommige paarden vinden het heel erg naar om in de stal opgezadeld te worden en helemaal bij een ex-manege paard kan ik me best voorstellen dat hij wat nare ervaringen heeft gehad en daar angstig van is geworden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:05

Hoe doet hij als je hem gewoon uit stal haalt?

Misschien een idee om je paard buiten zijn stal op te zadelen?
Of in ieder geval eerst een halster om doen en dan omdraaien in stal (misschien vast zetten) en dan opzadelen?

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:08

Dat is inderdaad een goed idee!
Hij heeft ook inderdaad slechte ervaringen ermee gehad, zoals ik heb gehoord, voordat hij op de Manege stond. Hij heeft ook poetsplaats-angst. Maar daar later een bericht over!
Z'n halster omdoen lukt ook niet in de stal, ín de stal lukt niets.
Inderdaad naar buiten lokken is iets, ja.
Maar denk dat ik dat dan niet meteen alleen ga doen.
Ik geloof ook wel als hij eenmaal ziet dat ik nu echt z'n bazinnetje ben dat hij meer vertrouwen krijgt...

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:10

En wat dan als hij écht z'n stal niet uitkomt? Voor geen 1000 penen?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:12

Waar staat hij nu? Is er niet iemand die je even op weg kan helpen?
Ik denk dat hij je flink in de maling neemt

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:13

Dat zeggen ze ook inderdaad 'hij speelt een spelletje met je, en hij wint.'
Die zijn er wel, maar niet altijd.
Vaak ook druk. En dan wil ik ook weer niet lastig zijn...

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:14

Hij staat in een pensionstal op de Manege.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:14

Als in de stal helemaal niets lukt zou ik eerst eens een paar stappen terug doen, namelijk zorgen dat hij weer wat vertrouwen krijgt in mensen (en dan met name in jou natuurlijk) terwijl hij in zijn stalletje staat. Dus eerst alleen bij zijn stal gaan staan en zodra hij contact zoekt (kan een blik zijn of een knuffel komen halen, ik weet natuurlijk niet hoe sterk zijn angst is) belonen (dat kan zijn een knuffel geven maar ook weggaan als hij echt angstig is hoe onlogisch dat ook klinkt). Dat steeds verder uitbouwen zodat hij leert dat als iemand bij zijn stal komt dat niet betekent dat hij aan de slag moet of dat er vervelende dingen gebeuren. Zorg ervoor dat hij jou associeert met leuke dingen (zoals knuffels/ wat lekkers of hem met rust laten, even afwachten waar hij het meeste behoefte aan heeft). Neem de tijd om hem te leren kennen en geef hem ook tijd om jou te leren kennen!

edit: ik lees nu de andere berichten, het kan zo zijn dat hij je in de maling neemt natuurlijk. Dat kan ik vanaf hier onmogelijk beoordelen. Dat zul je zelf moeten aftasten. Heb je begeleiding eventueel in de vorm van grondwerk om een goede band met je paard op te bouwen? Dat zijn van die altijd nuttige dingen (in mijn optiek).

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:17

Ja, maar dan loop ik dus weer op tegen het probleem dat ik maandag nog met een groep meerijd.
En hij is natuurlijk nog erg geliefd op de manege, ook door andere meisjes, en kinderen.
En, ik ben gewoon bang dat als ik er niet bij ben, dat hij nog steeds bezig word gehouden door hun.
Omdat ze dan natuurlijk nog bij hem komen kijken.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:18

Kijk, dat ze ff bij hem komen kijken is niet zo heel erg, alleen ja, voor ons vertrouwensband...

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:18

Ik denk dat een manege pony heel goed weet wanneer zijn ruiter een beetje angst heeft en daar goed gebruik van maakt.
Ik zou iemand met wat meer ervaring me even een paar keer laten helpen ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:19

Tja die kans zit er natuurlijk dik in. Als het mijn dier was zou ik hem verplaatsen.. Maar ja dat is niet altijd zo makkelijk om meerdere redenen.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:20

Nee, heb ik niet. Wat bedoel je daar precies mee?

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:21

Aan verplaatsen heb ik ook inderdaad gedacht...
Iemand kan me wel helpen, maar uiteindelijk moet ik het zelf doen.
En als het uit de stal halen misschien wat makkelijker gaat, kan dat een optie zijn...

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:25

Zou hij daar zelf last van hebben als ik hem zou verplaatsen naar een andere omgeving?
Aangezien hij daar lang heeft gereden met al z'n maatjes?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:16

Als je paard het daar goed heeft, zou ik hem niet verplaatsen.
Jullie moeten gewoon een band opbouwen.

Ben jij trouwens de enige die met hem werkt? En wat doe je met hem buiten stal? Altijd rijden, of ook losgooien, poetsen en een band op bouwen?

Eleveld91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:30

Rustig blijven en geduld hebben is erg belangrijk! Lok hem door praten of geluidjes naar je toe terwijl jij bij de staldeur staat, komt hij niet dan lok je hem met wat lekkers. En als hij dan bij je komt beloon je hem! Elke keer dat het wat beter gaat beloon je hem. Zo krijgt je paard vertrouwen en krijgt hij door dat er niks aan de hand is.

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:37

Het is inderdaad belangrijk om hem te belonen voor goed gedrag zoals uit de stal te komen, maar dreigend gedrag kan je niet tollereren. Dan blijft hij je zien als indringer of lager in rang. Rijden er nog anderen op hem? Anders kan je misschien op de stal een briefje hangen dat er niemand in de stal mag komen, dat zie je wel vaker op een manege.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 00:45

Jaa, nog even wel, tot de manege een ander paard heeft.
Da's dus ook een probleem.
Dat kan ik idd wel proberen...

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 00:46

Maar, is het echt zo dat hij er last van kan hebben niet meer in een vertrouwde omgeving te zijn?
Want eigenlijk denk ik erg aan verplaatsen, ook vanwege de afstand.
En ik zou het erg vinden als ik er niet vaak genoeg voor 'm kan zijn.

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:47

Ik dat je daarna meer rust hebt om aan jullie band te werken en dat hij dan snapt dat jij zijn meerdere bent en niet weer zo maar iemand in zn stal : )

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:55

Nonxballard schreef:
Zou hij daar zelf last van hebben als ik hem zou verplaatsen naar een andere omgeving?
Aangezien hij daar lang heeft gereden met al z'n maatjes?

Mijn paard is ook een ex manegepaard. Hij heeft van zijn 5de tot zijn 10de mee gelopen in de lessen. Toen ik hem kocht heb ik hem eigenlijk meteen verhuisd ( die manege beschikte niet over voldoende weide om je paard meerdere uren te laten buiten lopen en dat vond ik niet zo geschikt voor hem). Ik merkte meteen verandering bij hem ( hij deed eigenlijk juist hetzelfde wat jou paard ook doet, rondjes draaien op stal en dreigen tot zelfs slaan toe als je hem wou opzadelen. Hij stond ook steeds met halster op stal omdat ze hem anders niet gevangen kregen). Op die andere locatie werd hij vele rustiger. Je kon hem zo pakken op stal, zelfs zonder halster. Onze band werd ook beter omdat ik daar de enige was die voor hem zorgde.

Tuurlijk blijft hij nog steeds wat nerveus in drukte en het valt ook al wel eens voor dat ik hem op wei niet gevangen krijg ( hij staat nu 24/7 op wei). Maar dat paard van toen op de manege heb ik nooit meer terug gezien.

Ieder paard reageert ook weer anders natuurlijk. Kan je niet zeggen hoe die van jou op een verandering van stal reageert, maar als het voor jou ook makkelijker is als hij korterbij huis staat kan je het zeker overwegen.

Nonxballard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 01:00

Ja, het lijkt mij gewoon beter.
Ook speelt er mee, dat ik bang ben omdat hij erg geliefd is, niet omdat ik hebberig ben ofzo, maar, dat er nog veel kinderen bij hem komen kijken, en hij daardoor eigenlijk niet het verschil ziet, dat ik nu alleen voor hem zorg, en niet iedereen snap je?
En ik denk dat het idd onze band meer zal versterken als hij doorheeft dat ik alleen voor 'm zorg.