Help, ik ben onzeker geworden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

harryhengst

Help, ik ben onzeker geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 01:00

Ik zit ergens mee..
Ik heb al vanaf mijn jeugd eigen pony's en nog steeds maken paarden deel uit van mijn dagelijks leven, het is niet meer weg te denken.
15 jaar lang heb ik mijn vorige paard gehad en lief en leed mee gedeeld. We vertrouwden elkaar door en door en waren erg op elkaar ingespeeld..
Nu heb ik 2 maanden geleden een jong beestje gekocht. (mijn paard is helaas overleden enige tijd terug)
En ik merk dat ik onzeker ben geworden.
Ik besef maar al te goed dat het nu van mij afhangt wat hem bijgebracht word en hoe hij afgericht gaat worden. Ik wil alles gewoon goed doen, misschien iets te graag.
Maar het vervelende is dat ik merk dat ik zenuwachtig word van de stomste dingen. Zoals een stukje met hem gaan wandelen. Vroeger deed ik dat gewoon en vertrouwde ik erop dat het goedkwam, of eigenlijk dacht ik er niet zo veel over na. Nu bedenk ik me van te voren al wat er kan gebeuren als hij schrikt, zich losrukt enz.. En ik durf dus eigenlijk nog niet zo goed met hem aan de wandel.. Zo ook met poetsen, bang dat ie gaat hangen. Ben me de laatste tijd téveel bewust van het wezen 'vluchtdier' in een paard dat ik er zelf last van heb. Schrik zelf al eerder van dingen dan dat mijn paard dat doet. Ik lijk constant op mijn hoede voor alles en heb steeds 'stel dat' gedachten.
Wil hem zo graag een goede basis geven en een baasje dat hij kan vertrouwen, die rustig is en hem ook gerust kan stellen. En dit is me altijd gelukt! Ik dacht toch echt wel dat ik dit in me had.. Ik ben nooit een extreem ongeduldig, onzeker of angstig persoon geweest op dit vlak.. En ik hield wel van een uitdaging. Het vertrouwen van mijn vorige paard heb ik ook gewonnen en dat was ook niet altijd even gemakkelijk.
Hoe kan het dat ik zo onzeker ben geworden?!
Waarom wil ik nu met alles op save spelen ipv dat ik voor de uitdaging ga..?

Ik merk aan mijn nieuwe paard ook dat ie me begint uit te proberen op bepaalde dingen.. Ik voel me hierin gewoon minder zeker dan dat ik voorheen was.. En besef dondersgoed dat mijn paard dit ook voelt..
Is er een tip om je zenuwen of spanningen onder controle te krijgen en weer te geloven in jezelf..? Want ik weet dat ik voorheen altijd met gevoel gehandeld heb, en dat ik het wel kan..
Of zou het gewoon erg wennen zijn, het is immers weer een totaal ander paard, een andere persoonlijkheid en tenslotte een kleine kleuter. Ik moet echt omschakelen van de automatische piloot en veilige vertrouwde band die ik met mijn andere paard had..
Maar ik wil mezelf zo graag zeker opstellen.. En op een of andere manier lukt me dit niet zo goed nu..

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 01:17

Denk dat heel veel mensen dit hebben met een nieuw paard.. Veel tijd met elkaar doorbrengen is de beste remedie denk ik.. Zo leer je elkaar vertrouwen en leer je elkaar beter aan voelen.. Je moet hem/haar zeker niet vergelijken met je oude paard, elk paard heeft een ander karakter.. Denk inderdaad dat het wel een kwestie van wennen is.. Zodra je elkaar wat beter leert kennen en elkaar gaat vertrouwen komt jou vertrouwen in hem/haar ook wel.. Dit heeft tijd nodig.. Ik heb mijn paard nu 1.5 jaar, nooit bang of onzeker geweest bij alle andere paarden dat ik gereden heb.. Nu heb ik er 1 voor mezelf en was ook bang om alles verkeerd te doen, nu nog steeds.. Denk dat het gewoon tijd nodig heeft en als het vertrouwen er weer is alles makkelijker zal gaan.. :)

smurffie

Re: Help, ik ben onzeker geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 01:36

Als je voel dat je spanning heb, zing een lied!
Klinkt misschien raar maar ken veel mensen waarbij het werkt!:)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:06

Ik heb dit ook, terwijl ik vroeger helemaal onbezorgen op een paard stapte.
Bij mij is het de combinatie leeftijd (je wordt je wel bewuster van dingen als je ouder wordt) en mijn groene jonge paard, dat ook nog eens gek uit de hoek kan komen. Ik kan me ook druk maken om de meest simpele dingen. Maar ik vind het nog een leuk gevoel, dat spannende.

harryhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 15:22

Dank je voor jullie reacties.
Vind het wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit heeft..
Ik denk inderdaad dat leeftijd ook een rol speelt.
Vergelijken met mijn andere paard doe ik eigenlijk niet (tenminste heb het nog niet opgemerkt bij mezelf) Gelukkig zijn ze totaal verschillend en kan ik dat wel los zien.
Zingen ga ik ook eens proberen.
Vanmorgen heb ik heerlijk uitgebreid gepoetst, dat gaat prima. En ik vertrouw het paard eigenlijk al best wel. Zolang ik niks van hem vraag. In de omgang is het een ontzettend lief beest. Het is meer dat ik onzeker ben geworden over mijn eigen kwaliteiten of ik dingen wel kan en of ik wel juist reageer op bepaalde momenten.. En of ik niet per ongeluk over me heen laat lopen als ik onzeker overkom..

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:30

ik heb na 4 jaar m`n paardje verkocht en toen een jong paard gekocht, wilde graag een paard zelf inrijden met een vriendin want dit deden we vaker voor andere mensen en nu wilde ik het zelf. ik ben er 3 keer zo hard afgekletterd, ik wilde er niet meer op en bedacht me ook dat ik met heel veel tegenzin naar hem toe ging. ik heb hem toen te koop gezet want ik werd gewoon bang en onzeker. toen een 8 jarige gekocht maar die werd na 5 maanden erg ziek en moest ingeslapen worden. nu rijd ik 2 a 3x per week op een hele lieve connamara pony en die is zooo braaf. misschien moet je opzoek gaan naar iemand die jou kan helpen, en anders een ouder paard kopen want die kun je ook van alles nog bij en af leren.

ik heb nu een veulen, maar zolang ik daar nog niks mee kan blijf ik nog even op de connamara rijden. en als blijkt dat ik tegen die tijd weer zo onzeker ben dan ga ik ook zeker om hulp vragen. al moet ik zeggen dat ik geen moeite heb met wandelen. succes en bedenk jezelf dat je het wel kunt!!

harryhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 15:40

Jeetje wat een verhaal jendemen..
Verkopen zit ik nog niet aan te denken eigenlijk.. Maar ik heb wel bedacht dat als ik zo onzeker blijf, dat ik samen wat lesjes grondwerk wil gaan doen.
Of ik wil een cursus grondwerk gaan volgen. Alleen of met paard.
In ieder geval wil ik aan mezelf gaan werken, want het zit tussen mijn oren.
Als er iets was waardoor ik het knopje om kon zetten, zou ik dat graag willen. En misschien gaat het uiteindelijk vanzelf wel..

Isistri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:48

Je geeft aan dat je al sinds je jeugd paarden hebt.. Naar mate je ouder wordt ga je gewoon meer en langer nadenken over de dingen die je doet. Je stapt niet meer gewetenloos op elk paard en zo.
Ik denk dat dit gewoon een onderdeel van volwassen worden/ zijn is. Dat is tenminste mijn ervaring.
Toch denk ik niet dat dit slecht is, probeer gewoon goed voorbereid te zijn en anticipeer op het gedrag van je paard. En dan nog, gaat het vast met vallen en op staan. Maar wat maakt het uit? Jullie komen er vast wel uit met al jouw ervaring!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:00

Misschien inderdaad raadzaam om samen met je paard een grondwerk cursus te gaan doen. Daar leer je reageren op je paard zijn lichaamstaal en hij op jouw lichaamstaal, daarmee wordt de omgang met je paard een stuk veiliger en jij krijgt dan meer zelfvertrouwen. Bijvoorbeeld een NH cursus Level 1 Parelli of zo? www.parelli.nl voor de officiele instructeurs of bijvoorbeeld www.equiplay.nl voor vergelijkbare instructie.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:18

Heel herkenbaar TS :(:) Ik ben nu 17, toen ik 12 was konden ze me op ieder paard zetten, ik durfde ieder paard van het land te halen, zelfs trappende paarden durfde ik op te zadelen. Heb sinds 3 maanden een 4-jarige AV die nog veel moet leren. En vaak ben ik nog banger en onzekerder dan hij. In het begin kon ik niet eens naar de longeerbak lopen met 'm of door de bak stappen aan het halster.

Nu ga ik hem beter leren kennen en hij mij. Ik ben nog vaak wat onzeker, maar het gaat elke keer een beetje beter. Ik heb af en toe wel eens een terugval, dan kan ik weer niks beginnen met 'm, maar het is tot nu toe altijd weer goed gekomen.

Tip voor jou, geniet van je paard, krijg een band met je paard en dan komt de rest vanzelf ;)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:53

Ik heb er ook veel last van, vooral om te gaan wandelen of op wedstrijd.
Mijn paardje voel het ook heel goed aan en ziet dan haar kans om ervandoor te gaan naar stal.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:24

Ik ben ook een tijdje heel onzeker geweest omdat mijn vorige paardje mij er iedere keer nèt niet afbokte, ze bleek een hoefkatrolontsteking te hebben en werd verkocht, want waar ze vandaan kwam had ze er geen last van(andere grond en minder intesief werk). maar toen had ik een tijdje op hele brave paarden gereden, en nu kan ik ieder paard weer aan. Ik voed zelfs iemand anders zn paard op omdat diegene er steeds wordt afgegooit.
Dus mijn tip is: Kijk of je een braaf volwassen paard ergens in de buurt af en toe kan rijden. Hier zal alles goed gaan waardoor jij ook weer zekerder van jezelf wordt.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:37

Hoi, Je geeft eigenlijk zelf je probleem al aan "stel dat" dit is het ergste wat je kan doen,
je praat jezelf iets aan wat er nog helemaal niet is, je begrijpt heel goed dat jou paard op jou gevoel afgaat. probeer dit los te laten. denk er eens bij na als je dit met alles zo zou doen. nou dan ging je met geen goed gevoel auto rijden, fietsen wandelen etc.... niet invullen voor je het probeert.
vertrouw opjezelf en ga er van uit dat het leuk en rustig moet gaan, met rustig bedoel ik als jij al redelijk gestrest te werk gaat nou dan reken maar dat jou paard dit snel door heeft.
als ik een drukke dag heb gehad dan merk ik dit meteen aan het rijden.
En wat jij ook kan doen: neem iemand mee die wel stevig in zijn schoenen staat zet die erop en als jij ziet, nou dit kan ik ook wel neem je het over.

suc6 ermee

HildeJVW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:52

Doe alles rustig aan op je gemak! het hoeft allemaal niet zo snel.. Probeer een band ermee op te bouwen.. En doe ook leuke dingen ermee dan neem je vertrouwen ook eerder toe. :)
succes!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:28

ariegorn schreef:
Hoi, Je geeft eigenlijk zelf je probleem al aan "stel dat" dit is het ergste wat je kan doen,
je praat jezelf iets aan wat er nog helemaal niet is, je begrijpt heel goed dat jou paard op jou gevoel afgaat. probeer dit los te laten. denk er eens bij na als je dit met alles zo zou doen. nou dan ging je met geen goed gevoel auto rijden, fietsen wandelen etc.... niet invullen voor je het probeert.
vertrouw opjezelf en ga er van uit dat het leuk en rustig moet gaan, met rustig bedoel ik als jij al redelijk gestrest te werk gaat nou dan reken maar dat jou paard dit snel door heeft.
als ik een drukke dag heb gehad dan merk ik dit meteen aan het rijden.
En wat jij ook kan doen: neem iemand mee die wel stevig in zijn schoenen staat zet die erop en als jij ziet, nou dit kan ik ook wel neem je het over.

suc6 ermee

Dit is zeker een goede tip: iemand meenemen die goed met paarden omkan, en tegelijkertijd ook jouw gedachten een beetje verzet.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:32

Oh wat herkenbaar... Bij mij speelt ook de factor faalangst mee.

Ik probeer het op te lossen door les te nemen in grondwerk, zodat het paard en ik wat dichter bij elkaar komen te staan. Ik heb tot nu toe 1 les gehad en het bevalt heel goed. Paardje krijgt vertrouwen in mij omdat ik als een paard reageer en ik word zelf rustiger omdat het paard ook begrijpelijk reageert. Vanuit het grondwerk is het de bedoeling om het uit te gaan bouwen naar rijden en andere leuke dingen als vd. Dus misschien een idee voor jou?

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:11

heel erg herkenbaar. ik heb na jaren weer een eigen paard, en ik ben gewoon bang dat ik dingen verkeerd doe, of dat het helemaal fout gaat. ik ben trouwens ook van plan om lessen te gaan nemen in grondwerk, ik heb daar een boel positieve verhalen over gehoort.

AlbsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:37

Toen ik opzoek ging naar een nieuwe pony was ik zo onzeker dat ik zei: Ik wil een pony die supper braaf is, rustig , verkeersmak.
Mijn 1e ontmoeting was een pony die druk, zenuwachtig overkwam. De eigenaar zei rij maar een rondje op de renbaan, waarop ik dacht op die pony.. ECHT NIET !
Eenmaal erop, was het vertrouwen er gelijk. 1x HO en ze stond stil. Heb haar nu 2 jaar , en ze heeft me flinkt uitgeprobeerd.
Het is een echte draver die altijd op het begin met starten, ( endurancewedstrijd/bosrit) heel zenuwachtig wordt maar zodra ik weg stap is ze super rustig.
Echt een merrie met een eigen wil, en voorral laat ze dit merken in de bak. Na 2 jaar heb ik veel meegemaakt en is mijn onzekerheid weg! Het is gewoon wenne aan elkaar, eventueel begeleiding vragen. Hoe langer je rij hoe meer vertrouwen er komt van bijde kanten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:41

doe het opleren van je jonge paardje niet op eigen houtje maar doe het samen met een instructeur/trainer.
die komt dan bv 1maal per week en jij kan dan heel de week het geleerde herhalen en bevestigen, zo bouw je steeds verder op.

claaaudiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:43

als ik het heeel erg spannend vind ga ik altijd een liedje zingen. daardoor ontspan je je buik en als je tegen je paard ook nog beetje praat dan ontspant je paardje ook. En ik zou ook aaanraden om inderdaad samen met een instructeur te trainen!

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:49

Het is niet zo dat jij onzeker bent maar het paard is ook onzeker. Jullie moeten leren elkaar te vertrouwen en hier heb je heel heel veel geduld voor nodig. Het is heel natuurlijk dat je onzeker raakt maar gewoon doen en niet bang worden, want als je bang gaat worden en nu al niet meer durft te wandelen dan word dit alleen maar erger en durf je straks niks meer en krijgt hij steeds meer het idee dat hij de baas is.
Ga wandelen en al zou hij schrikken je hebt toch een hoofdstelletje in? Laat hem schrikken en loop gewoon door alsof er niks aan de hand is en niet gaan roepen braaf of klopje geven want dan bevestig je natuurlijk het gedrag van het schrikken... Succes!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:08

Ohw dit verhaal had ik geschreven kunnen hebben! Ik herken dit precies!
Ben ook al zolang met paarden bezig, en ik deed alles, was nergens bang voor dacht nergens bij na! Maar nu..... Pffff wordt soms zo moe van mezelf! Ik denk veelste veel door, wat nu als er dit gebeurt? Wat nu als er dat gebeurt?

Als we hem straks moeten verhuizen vanuit de opfok naar de stal hier bij ons.... Zo eng in de trailer, dit kan er gebeuren en dat!

Ik heb goede begeleiding, hier in de opfok en straks op zijn nieuwe stalletje ook! En daarmee komt het vast en zeker goed!! We zijn erg goed samen, en hij doet zo zijn best als we eens iets samen doen, dus heb er alle vertrouwen in dat het straks helemaal goed gaat komen.

Mavvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:40

Ik ben het eens met dat je veel tijd met elkaar moet doorbrengen, zo leer je elkaar kennen en kun je daarop inspelen.
Het hoeft niet zo te zijn dat je steeds actief bezig moet zijn, zelfs bij je paard zitten is al genoeg.

Neem hier wel de tijd voor en probeer het niet snel op te bouwen, dit kan namelijk niet. Het is gewoon een kwestie van geduld en vertrouwen hebben in de situatie.

Zoals andere al zeiden, zing een liedje, dit maakt niet alleen je zelf rustig, maar ook het paard.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 09:13

Na een hele harde val van mijn toenmalige paard jaren geleden , ben ik heel lang onzeker geweest.
Zelfs gestopt met rijden .
Maar ja het bloed blijft kriebelen en toen een hele relaxte Fjord gekocht , en zij heeft mij weer geleerd om te genieten van de buitenritten .
Ze is nog maar kort geleden overleden, maar ik wil zeker in de toekomst weer een paardje , waar ik heel af en toe een buitenritje op kan maken.

Gr M

Simoon91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:57

heb precies hetzelfde gehadd..!!