hoe 2 minipaardjes koppelen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnies

hoe 2 minipaardjes koppelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 20:04

Dinsdag is het zover, dan is mijn Milo 6 weken gecastreerd en kan hij bij zijn nieuwe vriendin.
Hoe pak ik dit het beste aan ?

Zet ik ze gewoon zonder pardon samen in een wei of moet het iets voorzichtiger ?

En op wat / welke signalen moet ik vooral letten ?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:06

Als het een hele grote wei is kun je ze 'gewoon' bij elkaar zetten en kijken wat er gebeurt. Maar bij een kleine wei of paddock zou ik eerst kijken wat ze doen met een draad ertussen.

Bonnies

Re: hoe 2 minipaardjes koppelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 20:18

De wei is tussen de 1500 en de 2000 m² groot, ik kan de wei verdubbelen (er zit een poort tussen de 2 weien) maar het 2e gedeelte heeft nog geen stroomdraad dus daar zouden ze van mij alleen in mogen als ik er zelf bij ben...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:50

dan zou ik de nieuwe in de wei met schrikdraad zetten, de ander in de wei zonder en kijken wat ze bij elkaar doen!! ik neem aan dat ze elkaar wel kunnen besnuffelen dan?? (niet dat er een weg tussen de weides doorloopt...)

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 21:34

er loopt geen weg tussen maar wel omheining en 3 schrikdraden aan de ene kant... en wanneer kan ik ze dan veilig bij elkaar laten ?

ze hebben eens een paar minuten naast elkaar gelopen toen de hoefsmid kwam en bij mijn ruin kwamen toen heel wat rare geluiden uit zijn keel :)

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:09

Hm ik zou ze dan niet elk in een aparte weide zetten als er alleen maar schrikdraad tussen zit. Als ze dan namelijk snuffelen aan elkaar en ze gaan slaan met de voorbenen kunnen ze in het draad vast komen te zitten. Ik zou ze gewoon allebei samen in een weiland zetten, dat lijkt mij groot genoeg. Ze zullen misschien gaan vechten om de rangorde te bepalen maar dat hoeft niet altijd. Ook als ze wel schoppen naar elkaar of achter elkaar aan jagen, ze dan gewoon laten gaan. Ze lossen het zelf wel op en maken elkaar echt niet af. Het hoort erbij....
Succes ermee!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:19

Ja , zoals Nienkie zegt gewoon samen in de weide . Paarden welke grote dan ook zijn kudde dieren en gaan normaal wel zelf bepalen hoe ze met elkaar om gaan dus parkeer hun gewoon in de weide en laat hun maar doen ook niet beginnen vertroetelen of als ze van elkaar weg lopen bij elkaar zetten en zo voort ze zoeken hun eigen weg wel :) !

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 23:45

En wat is normaal gedrag en wat is gedrag waarbij ik toch moet opletten ?

Nu staan ze zo'n 20 meter uit elkaar, ze kunnen elkaar wel zien en ze weten ook van elkaar echt dat ze er zijn want ze staan vaak naar elkaar te kijken en grinniken

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:55

Bonnies schreef:
En wat is normaal gedrag en wat is gedrag waarbij ik toch moet opletten ?

Nu staan ze zo'n 20 meter uit elkaar, ze kunnen elkaar wel zien en ze weten ook van elkaar echt wel dat ze er zijn want ze staan vaak naar elkaar te kijken en grinniken

Ik weet het wel maar weet niet hoe ik het moet uitleggen , sorry ! ;(

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:05

Zoals ik eerder al zei; gooi ze bij elkaar in en bemoei je er verder niet mee. Je moet niet te bang zijn, het kan er even heftig uitzien en misschien racen ze zelfs wel drie uur achter elkaar aan..... Het maakt niet uit, niet mee bemoeien, niet in het weiland gaan staan, maar laat ze het dan lekker uitzoeken. Ze maken zelf een rangorde uit en dat kost even tijd en dat zien er soms heftig uit. Waar ben je bang voor?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:10

Nienkie schreef:
Zoals ik eerder al zei; gooi ze bij elkaar in en bemoei je er verder niet mee. Je moet niet te bang zijn, het kan er even heftig uitzien en misschien racen ze zelfs wel drie uur achter elkaar aan..... Het maakt niet uit, niet mee bemoeien, niet in het weiland gaan staan, maar laat ze het dan lekker uitzoeken. Ze maken zelf een rangorde uit en dat kost even tijd en dat zien er soms heftig uit. Waar ben je bang voor?

Ja , dit is dus wat ik wou zeggen in mijn vorige post :) . Danku Nienke :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:19

precies, niet te bang zijn ze vinden samen wel uit hoe de verhoudingen komen te liggen, niks aan de hand.
mijn shet is een maand geleden geintroduceerd in een bestaande groep van 9 pony's,
ze had ze eerst wel een tijdje kunnen zien en horen, keer in de bak konden ze snuffelen,
later hebben eerst twee pony's bij haar gezet in de bak 1 voor 1
daarna twee andere pony's nachtje bij haar in de wei,
dag erna met die andere twee pony's samen haar bij de groep in gezet min 2 pony's die stonden ernaast.
pony's die het opviel dat er een nieuwe was gingen snuffelen en dan achter mijn pony aanrennen, toen de rest ook meerennen,
uiteindelijk ging elke pony er op zijn eigen manier mee om
resultaat is 1 vriendje, stuk of wat die haar niet zo boeiend vinden, en een paar voor wie ze wegloopt, 1 die haar zo nu en dan doelbewust achterna jaagt, en 1 tegenover wie ze altijd loopt te miepen haha
dus hartstikke mooi om te zien hoe het zicht vormt, elk paard zijn eigen manier en persoonlijkheid.
dus ja 2 pony's bij elkaar zetten zou ik niet ingewikkeld over doen, geen draden geeft alleen maar risico en onrust vind ik,
laat ze maar spelen, nieuwe pony introduceren in de wei van de pony die er al stond stroom er weer op en mooi kijken naar het gedrag,
en foto camera in de aanslag ;)
komt vast helemaal goed.
sorry van de lange post maar ik vind paardengedrag gewoon interessant.

oja vergeten te zeggen, het komt haast nooit voor dat pony's elkaar echt haten of echt veel pijn willen doen, of ze moeten allebei perse de hoogste rang willen hebben twee hengsten of twee alpha merries bijvoorbeeld.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 01:07

Marigold schreef:
oja vergeten te zeggen, het komt haast nooit voor dat pony's elkaar echt haten of echt veel pijn willen doen, of ze moeten allebei perse de hoogste rang willen hebben twee hengsten of twee alpha merries bijvoorbeeld.

ah OK dan is het goed :) dan ga ik hem er gewoon bij zwieren :)

@Nienkie : waar ik bang voor ben ? Ik wil gewoon niets doms doen. Ik heb nooit eerder pony's gehad vandaar dat ik eerst informeer voordat ik ze zomer samen de wei in zet. Ik heb bijvoorbeeld ook konijnen en die kan je niet zomaar bij elkaar zetten en daar zijn signalen wanneer je weet dat je ze uit elkaar moet plukken voor ze elkaar lelijk toetakelen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 01:13

Ik heb mijn paarden altijd tussen vanalles gegooit in een niet al te groot stuk land
Bv de eerste keer samen in een stuk 2x zo groot als een bak, ze waren meteen goede vriendjes,
Of één van de twee samen met een ander in de padock (15x15), snuffelen, gillen, en daarna meteen spelen, niets aan de hand.
Of met z'n tweeen in een andere kudde (op ponykamp en op de nieuwe stal).
Zou alleen halster om houden zodat je ze snel uit elkaar kunt halen als het toch niet goed gaat. Maar over het algemeen willen ze elkaar niet afmaken hoor :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 01:15

bij pony's is het ook wel zo van even erbij blijven kijken wat er gebeurd,
als het te ruig gaat kan je er even weer 1 uitvangen.
maar ja dan gaan ze de volgende keer dat je ze weer bij elkaar zet gewoon verder waar ze gebleven waren ;)
bultjes voer in de wei leggen is een mooie afleiding dus dat is wel handig om te doen, meer bultjes hooi dan dat er pony's staan

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 01:17

Zijn het dominante dieren?

Het gaat dus om een net gecastreerde ruin en een merrie. Hoe oud is de ruin? En de merrie? Bedenk dat de ruin nog hengstenneigingen kan hebben en de merrie wel eens zou kunnen terroriseren.

Ik zou ze eerst naast elkaar zetten met draad ertussen zodat ze elkaar zien en ruiken maar niet aan kunnen raken (evt dubbel draad met een afstand van een tiental cm) Aan de hand kun je ze wat laten snuffelen om te kijken hoe het gaat. Als dit goed gaat een enkele draad ertussen. Dan onder toezicht bij elkaar, daarna een paar uur bij elkaar uitbreidend tot een dag en als dit allemaal goed gaat kan je de nacht er ook bij pakken. Het klinkt heel simpel alles bij elkaar gooien maar bedenk je wel dat ze elkaar echt af kunnen maken. Mijn 2 hengsten van 1.06 en 94 cm konden elkaar op een gegeven moment niet meer uitstaan en die maakten elkaar echt kapot. Geef het de tijd :j (nu heb ik het over dominante dieren, zwakke dieren etc. Mijn hengst gooide mijn 5 maanden oude veulen gewoon in de sloot omdat het zwakke kleine dier uit zijn kudde moest)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 01:53

ja Sappos, dan heb je het dus over een echt dominante pony.
maar deze merrie staat er al en het ruintje is zo jong, die loopt veulenbekkend weg en klaar is het alweer.
en zal wel willen spelen maar goed de merrie zal wel aangeven wanneer het genoeg is, en dat geldt net zo als willen dekken ofzo dan trapt ze hem wel weg.
en misschien later of met sommige dingen dat het ruintje meer de baas wordt maar dan nog gaat een merrie wel aangeven waar haar grenzen zijn.
maar stapsgewijs kan ook het is uiteindelijk een kwestie van goed inschatten en een ieder kent zijn eigen pony of pony's het best.
ik vind dat men niet té ingewikkeld moet denken en de paarden de kans moet geven op een natuurlijke manier met elkaar kennis te maken ipv beperkt door touw of draad, want dan kunnen ze niet doen wat ze van nature doen en ahw ook niet eerlijk praten met elkaar.
eerste keer even kort met draad ertussen oké, maar als het ijs gebroken is gewoon samen de wei op.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 12-11-10 01:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 01:57

Maar dat is niet uit de tekst te halen ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 02:00

oja idd, ik ging er zomaar vanuit dat de ruin een jaarling was
omdat hij net gecastreerd is.
was een aanname, oké laat ik dan zo zeggen, als de situatie zo is als ik denk, dus volwassen pony waar nieuw jaarling ruintje bij komt
dan denk ik er zo over als ik in voorgaande posts schreef.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 11:11

De hengst is 3 en de merrie is 2

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:16

Bonnies schreef:
De hengst is 3 en de merrie is 2

aha!
sorry dan dat ik die leeftijden zelf in mijn gedachten ingevuld had (aannames had gemaakt).
soms heb ik dat wel eens ;)

maar goed, en de hengst, heeft die gedekt voor het ruinen?
want dat is dan wel iets om rekening mee te houden, niet alleen voor de merrie, maar ook voor het geval hij nog net vruchtbaar is, en ivm de wond, is die al goed genezen?
staat de merrie alleen nu?
ze zou op de komst van de ruin kunnen reageren door hengstig te worden.
sommige ruintjes dekken nog wel als ze de kans krijgen, helemaal als ze dekhengst zijn geweest.
maar ja dat is eigenlijk ook gewoon afwachten en doe je weinig aan ik neem aan dat je ze uiteindelijk gewoon bij elkaar wilt hebben staan.
maar dan nog, ik verwacht geen problemen tussen de twee.
ook qua bloed / type liggen ze dicht bij elkaar, dat is ook iets goeds.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:22

Ik zou ze toch eerst in een wei zetten met een draadje ertussen. Je kunt dan zien hoe de ruin op de merrie reageerd, of hij nog hengsten gedrach heeft.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:16

Volgens de vorige eigenaar heeft de hengst nooit gedekt... Hij liep altijd tussen de drachtige merries.... Die merries werden voor hun bevalling weggehaald uit de wei. Ik ben er een aantal keer geweest en idd hij liep er als kleinste tussen de merries en veulentjes.

Ik wil ze inderdaad gewoon samen hebben :)
In het begin dat de merrie hier was ging het heel goed, maar de laatste 2 weken merk ik dat ze vaker en vaker uren aan de draad staat te kijken richting mijn ruin.

Ze zijn allebei exact even groot dus ze zijn elkaar waard.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:49

We hebben ze vandaag gewoon samen in de wei gezet en ik had mij niet beter kunnen dromen. Het leek alsof ze elkaar al lang kenden....
Ze hebben samen een paar rondjes gelopen, Amora liep heel fier en stond daarna voor zijn neus te dartelen met haar staart heel hoog maar Milo maakte geen avances en toen gingen ze voor de rest van de dag maar samen staan grazen.... Toen we weer gingen stonden ze heerlijk samen te kroelen :) Ik denk dat ik mijn 2 schatten vandaag heel gelukkig gemaakt heb :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:51

Super!!!!
er zal vast nog wel een keertje een trap of beet uitgedeeld worden maar daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Zet je hier nog een leuke foto van ze neer?