Staken, hoe op te lossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeke

Staken, hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:58

Mijn fjordenruin heeft een nieuw spelletje, staken en het liefst terug naar huis keren.
Als hij staakt gaat hij volaan in zn achteruit waardoor we al meerdere keren bijna in de sloot hebben
gelegen. Been geven, tikkie met de zweep helpt niet daar gaat hij nog meer van in zn achteruit.
Om de diepste sloten nabij stal te ontwijken loop ik met hem de weg uit en stijg daarna op, maar nu
doet hij dit ook aan de hand, niet meer verder willen lopen etc. Heb hem een paar keer flink in zn achteruit gezet (als straf)
maar hij blikt of bloost er niet van.

Wie heeft tips?

geerke

Re: Staken, hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:05

ik denk dat je iemand nodig hebt die er achter gaat lopen met een longeerzweep.En dan tijdig...dat is heel belangrijk,een flinke klets op zijn kont verkoopt.
Je moet wel iemand hebben die er verstand van heeft en kan inschatten wanneer hij in de fout gaat....een fractie ervoor moet hij de klets al hebben.
Dit is levensgevaarlijk...net wat je zegt,een sloot in of erger nog,in zijn achteruit de straat op.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:06

Ik zou dan afstappen en 'm voorwaarts vragen. Beste kun je dan een halster omdoen/meenemen zodat je geen druk op z'n bit zet. Druk zetten op 't halster, zogauw 'ie een stapje naar voren zet, uitbundig belonen en de druk ook direct loslaten.
Is 't ook geen optie om samen met iemand anders te gaan?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:14

Ik heb niet veel tips, maar iig 1:

Belonen, heel veel belonen. al doet hij dan maar een paar stapjes de goede kant weer op, gelijk een klopje/aaitje met een vast woord (braaf, goedzo, enz.) en de handen ontspannen en beendruk verminderen.

Ik hoop dat het helpt, ik ga dit topic volgen, ben wel benieuwd naar de andere tips!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:22

Ik zou ook gaan voor de aanpak van Geerke. Iemand meenemen met een flinke longeerzweep en kennis van zaken. Doet hij het ook in gezelschap van andere paarden?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:25

Sorry hoor, m.b.t. staken ben ik ook van de harde aanpak, mits je weet dat het niet aan pijn etc. ligt. Dit is volgens mij meer iets van niet van de stal af willen, dus ik ga met Geerke mee. Het is gewoon levensgevaarlijk, ook voor andere weggebruikers.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:25

Dit los je niet alleen op. Daarvoor heeft de Fjord al teveel gewonnen. Dit moet je samen doen en voorwaarts houden en voorwaarts denken.
Niet stil laten staan.
het mooiste is als er ook een ander betrouwbaar paard meegaat, die voorop wilt om het goede voorbeeld te geven.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:27

Rijd je alleen? Staat hij stil voor hij in zijn achteruit gaat? Ik heb ook een fjord met een soortgelijk probleem gereden. Ze deed twee dingen: stilstaan of achteruit gaan. Meestal deed ze het in die volgorde.

Ik heb het uiteindelijk zo opgelost:

1) Zo veel mogelijk met andere paarden mee, dan liep ze met de groep mee en konden we op die manier onbekend terrein verkennen (want daar toonde ze dit gedrag vaker dan op bekend terrein)

2) Veel met haar aan de hand gaan wandelen en basis grondwerk.

3) Bij stilstaan: Veel geduld en tijd meenemen. Elke stap achteruit bestraffen. Stilstaan ignoreren en geduldig afwachten. Af en toe drijven: indien ze achteruit gaat bestraffen en indien ze blijft stilstaan ook passief worden. NIET uitvoerig belonen bij elke stap voorwaarts maar het als iets vanzelfsprekends zien.

4) Bij achteruit gaan: paard omdraaien en achteruit in de juiste richting voortrijden. JIJ bepaalt de richting! Dus gewoon achteruit van de stal weg. Reactie van de merrie die ik kende was dan: stilstaan. Dan dus terug naar punt drie. ;)

Met veel geduld en tijd ben ik er in geslaagd de merrie dit gedrag op een maand tijd af te leren. Zie het niet als standaardoplossing maar als iets wat bij dit ene paard gewerkt heeft. Misschien ook bij het jouwe?

UMayDream: Het vele belonen kan ook contraproductief zijn: Dat het paard onder de ruiter voorwaarts gaat moet uiteindelijk iets vanzelfsprekends zijn. Natuurlijk ben ik er niet tegen een paard bij gewenst gedrag te belonen en af en toe een beloning wanneer het paard goed stapt, daar is natuurlijk niets op tegen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:24

Jullie hebben idd gelijk, ik ben afentoe echt een softie als het om paarden gaat :o

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 13:13

Bedankt voor jullie reacties.
Met een ander paard erbij gaat het prima, maar dan alleen als hij achteraan loopt, voorop gaat hij geen pas voorruit. Ik ben een recreatieruiter, en ik kan niet vaak met een ander mee ivm mijn werk, en mn stalgenootje school, het zou dan betekenen dat ik hooguit 1x per week met hem op buitenrit kan. Een bak hebben wij niet, dus ik moet met hem de weg op en naar een bak lopen die ik huur, een straat verder.

Aan de hand lopen ging eerst wel, maar nu staakt hij ook aan de hand....
Ik weet met geduld kom je een heel eind, maar hij heeft me het al zo vaak moeilijk (en gevaarlijk) gemaakt dat ik soms me zelf niet meer kan beheersen...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:17

Vertrouwt hij jou wel? Doe je wel eens schriktrainingen met hem? Als hij zo achter een ander paard aan loopt zonder problemen, vertrouwt hij dan op dat paard. Als hij zelf voorop moet, moet hij op jou vertrouwen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:19

Dreeke schreef:
Aan de hand lopen ging eerst wel, maar nu staakt hij ook aan de hand....
Ik weet met geduld kom je een heel eind, maar hij heeft me het al zo vaak moeilijk (en gevaarlijk) gemaakt dat ik soms me zelf niet meer kan beheersen...

Ik ben in sommige situaties heel geduldig maar ik denk dat in deze situatie een kordate, duidelijke aanpak veel beter is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:21

Maar als 't een gebrek aan vertrouwen is bv, dan kun je dat toch niet gaan afstraffen?

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 13:26

Hij is van nature erg dominant, is hij altijd al geweest, hij is mijn eigenfok product, de enige nakomeling van mijn helaas overleden merrie.
Ik heb altijd al strijd met hem gehad, als veulen al. Toen hij 1,5 jaar was heb ik grondwerklessen met hem gevolgd en dat ging heel erg goed, hij kreeg respect voor mij, en ik kon eigenlijk alles met hem doen zonder dat hij zich verzette. Als 2,5 jarige fietste ik met hem overal naar toe, veel gewandeld. Nu (hij is 3,5) lijkt het net of hij mij onder het zadel opnieuw aan het uitproberen is, daarbij is hij nog verdomd slim ook, hij weet dat ik angst heb om met hem in de sloot te vallen en dat ik er dan afspring op het moment dat ik het niet meer vertrouw, hij maakt daar gretig misbruik van....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:30

Misschien dan weer eens terug gaan naar het grondwerk? Dat jullie weer vertrouwen in elkaar krijgen. Als jij angstig bent, is het niet zo gek dat 'ie dan niet verder wil. Je zou wat schriktraining aan de hand en in 't zadel kunnen doen. Eerst bv zo over een zeil lopen en dan in 't zadel over dat zeil lopen.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 13:34

Het zit ook deels in mij natuurlijk, hij voelt mijn angst, die heb ik al als ik hem de wei uit haal, dan loop ik al een beetje met een kloppend hart en de gedachte "wat gaat hij nu weer flikken" dit gevoel kan ik niet zomaar uitschakelen..... voel me zo machteloos/hulpeloos.......

Dag over een zeiltje lopen, en grondwerk kan ik wel weer gaan doen inderdaad :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:39

Dreeke schreef:
Mijn fjordenruin heeft een nieuw spelletje, staken en het liefst terug naar huis keren.
Als hij staakt gaat hij volaan in zn achteruit waardoor we al meerdere keren bijna in de sloot hebben
gelegen. Been geven, tikkie met de zweep helpt niet daar gaat hij nog meer van in zn achteruit.
Om de diepste sloten nabij stal te ontwijken loop ik met hem de weg uit en stijg daarna op, maar nu
doet hij dit ook aan de hand, niet meer verder willen lopen etc. Heb hem een paar keer flink in zn achteruit gezet (als straf)
maar hij blikt of bloost er niet van.

Wie heeft tips?

Met wat voor een zadel rij je?Is dit gedrag iets van de laatste tijd?
Het kan zomaar zijn dat het zadel helemaal niet lekker zit en hij zo probeerd duidelijk te maken dat er iets pijn doet tijdens het lopen.

Als je 100% kunt uitsluiten dat het niet aan je zadel ligt en niet aan de rug van het dier en niet aan je eigen rijden,dan kun je zelf een truuckendoos maken.
Vaak zijn Fjorden wel te porren voor lekkers nml.(heb zelf zo'n snoepkont haha)

Hier een tip:

Als je gaat rijden neem dan es wat paardensnoepjes mee.Je kunt vantevoren al wat oefenen door hem duidelijk te maken dat hij bij goed gedrag een lekkertje krijgt.
Als je erop zit en je voelt dat ie "zonder reden" wil gaan staken dan moet je zorgen dat ie "uit die zone" komt.Dus proberen datgene te doorbreken wat ie wil gaan doen (aandacht ergens anders op trekken)

Dus praat rustig/blijf rustig,doe net "alsof je neus bloed" en geef tijdens het lopen gewoon een snoepje.
Beloon erbij,geef geen druk en praat tegen hem.
Onderweg kun je gerust een kleine volte rijden,doet hij dit goed geef dan weer een lekkertje.
Zo trek je de aandacht weg van het achteruit lopen en zal hij zich meer focussen op dat wat jij wil want daarna komt iets lekkers natuurlijk!

Je zult er uiteraard zelf je eigen gevoel in moeten gooien,dus aanvoelen hoe je het gaat doen das nml te moeilijk uitleggen via een toetsenbord.Het zal je in ieder geval veel stress besparen en op een leuke manier kan zo'n probleem opgelost worden.
Fjorden zijn sterk en eigenwijs,je hebt ze vaak sneller "bij de oren" door ze op zo'n manier te nemen,je zult zien dat het werkt.

Maar voor je eraan begint wees eerst zeker dat het zadel echt goed ligt(geen drukplekken end) en dat het dier zelf ook in orde is.

Succes! +:)+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:44

Levensgevaarlijk dit, je zal maar in de sloot vallen met je paard, jij onderin en je paard bovenop.

Ik zou hem maar gelijk keihard afleren en gelijk doorpakken, zoiets kan je en mag je gewoon niet accepteren.

Iemand is het ook overkomen en is verdronken, ook omdat paard staakt en hoe meer je doet om hem vooruit krijgt, gaat ie nog harder staken en achterwaarts lopen of zelfs zijwaarts de sloot in, levensgevaarlijk gewoon.

Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Ik had ooit een fjordenruin gekocht, is maar een dagje van mij geweest een dag voordat ik hem zou meenemen, naar mijn eigen stal, want na 2 weken bij hun op stal op proef, kwam ineens zijn ware aard naar voren (gedrogeerd?? op de afgesproken dagen en tijden dat ik zou komen), hij schopte en bokte je eraf en was pas gecastreerd op 8 jarige leeftijd, gevaarlijk, want ik vroeg om een lieve ruin dat opgevoed is, ze hadden me voorgelogen, dus gelijk geld teruggevraagd en verder op zoek gegaan. Veels te sterk en teveel hengst en dominant, en was ook nog altijd door een flinke kerel verzorgd en gereden, nou dan ben ik met mijn 1,68 m niets bij deze flinke kerel, dus wilde ik niet meer doorgaan met deze pas gecastreerde 8 jarige, ik kende hem pas 2 weekjes.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:48

Maar als TS er al vanaf ze haar pony uit de wei haalt met een gevoel loopt van: wat gaat 'ie vandaag weer doen. Dan kun je 't toch niet afstraffen dat haar pony op die onzekerheid reageert?
Eerst zeg je trouwens dat ze moet doorpakken en vervolgens zeg je dat hoe meer je doet om 'm vooruit te krijgen, hoe harder 'ie gaat staken en achteruit gaat lopen. Daar spreek je jezelf dan wel tegen, of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:54

Omg die pony is niet van suiker hoor. Die zit haar gewoon keihard in de maling te nemen en uit te proberen. Ik zou ook voor de aanpak van Geerke gaan.
Ze zegt dat hij erg dominant is dus vandaar dat ik daarvoor zou kiezen,

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:01

Fjorden zijn oersterk hoor, gewoon goed aanpakken en doorpakken, over met die onzin.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:05

Dominantie doorbreek je niet met geweld!
Zo creëer je enkel dat het dier je liever ziet gaan dan komen.
Ze zal die circel moeten zien te doorbreken,dier moet op het moment dat ie iets wil proberen "omgetuned" worden.

En hoe heb je het snelste de aandacht van elke dier?Door iets aan te bieden!
Het moet plezierig worden om te gaan lopen met het baasje.
Nu is er gewoon een communicatie stoornis tussen mens en dier.Het begint (zoals ts zelf al zegt) al bij het uit de wei halen.Als je dan al de kriebels hebt zal het dier je ook niet kunnen helpen,paardje is een reflexie van jezelf vergeet dat niet!

Een klik tussen je paard en jezelf komt niet altijd vanzelf,soms zal men zelf even "de knopjes" moeten zoeken.Zoiets vergt tijd en veel geduld.
Maar met geweld???Nee dat werkt niet bij mens en dier!

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:08

Nou zeg is jullie enige oplossing voor een dominant paard maar even flink met de zweep slaan? Dan zijn jullie wel heel beperkt hoor...

@ TS: Ik zou er voor nu even hulp bij zoeken. Maar niet iemand die maar meteen met de zweep gaat slaan. Even terug naar het grondwerk en wandelen. Op het moment dat hij staakt druk vasthouden en een voorwaartse houding aannemen. Dus niet trekken, loslaten, trekken, loslaten, want als je loslaat is dat de beloning oor je pard. Ik zou druk vasthouden en als hij dan een stap naar voren doet de druk loslaten en belonen. Op het moment dat je er echt al 10 minuten zo staat en hij gaat echt niet, zou ik een zwaaiende beweging met mijn touw maken richting achterhand. Achterhand is namelijk de drijvende kant van een paard en met een zwaaiende beweging oefen je best wel behoorlijke duk uit zonder dat je hem hoeft te slaan.

Als je onzeker met hem bent zou ik echt terug gaan naar het grondwerk om je vertrouwen weer terug te winnen en duidelijk aan hem maken dat jij de leider bent. Je kunt ook met hem gaan loswerken in een roundpenn. Maar ik adviseer je om er professionele hulp bij te zoeken. Al is het maar voor 1 les dat jij weer even wat handvaten hebt om door te kunnen.

Slaan met een zweep heeft geen zin, los je het probleem niet mee op. In eerste instantie misschien wel, maar dan vind hij wel een andere manier om je weer onzeker te maken.

Ik vind het altijd moeilijk om het via internet te beschrijven dus ik hoop dat je hier iets aan hebt :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:23

funnyhorses schreef:
Ze zal die circel moeten zien te doorbreken,dier moet op het moment dat ie iets wil proberen "omgetuned" worden.

Nu is er gewoon een communicatie stoornis tussen mens en dier.Het begint (zoals ts zelf al zegt) al bij het uit de wei halen.Als je dan al de kriebels hebt zal het dier je ook niet kunnen helpen,paardje is een reflexie van jezelf vergeet dat niet!

Een klik tussen je paard en jezelf komt niet altijd vanzelf,soms zal men zelf even "de knopjes" moeten zoeken.Zoiets vergt tijd en veel geduld.

Ik dacht al dat ik gek was...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:56

funnyhorses schreef:

dominantie doorbreek je niet met geweld....wel met een goed gesprek als hij in zijn achteruit richting een vrachtwagen gaat?
Begrijp mij goed....ik ben echt de laatste die geweld gebruikt,maar dit klinkt toch alsof TS flink in de maling genomen wordt.
En dat is ook nog niet erg,mits het niet gevaarlijk is....deze situatie is levensgevaarlijk,zowel voor TS als voor de pony!
pony's kunnen gruwelijk eigenwijs zijn.
En ik neem aan dat dit geen medische oorzaak heeft,zo klinkt het in iedergeval niet.
Dus ik blijf bij een flinke klets met een longeer zweep op zijn kont,door een helper die excact ingrijp op het juiste moment,want anders is het inderdaad zielig en nutteloos.