3,5 maand oud veulen is niet te vangen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ajesca123

3,5 maand oud veulen is niet te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:00

Op dit moment zit ik met een toch wel redelijk groot probleem.

2 weken terug hebben we mijn merrie veulen van de pleegmerrie afgehaald en op dit moment staat ze met een ander veulen bij mij aan huis.
Helaas is mijn veulen nooit in handen geweest en komen we met geen mogelijkheid zover in de buurt dat we haar aan kunnen raken.
Ze slaat van zich af zodra je te dicht in de buurt komt en laatst kwam ze heel voorzichtig uit de voerbak eten toen ik deze op kwam hangen en toen ik haar daarbij aanraakte gooide ze haar oren plat en begon meteen te dreigen.
Ik zit echt enorm met mijn handen in het haar want ze moet nagekeken worden door de dierenarts en gechipt worden en is ook nog nooit naar de smid geweest.
Vorige week heeft ze me tegen de grond geslagen omdat ik dus wilde proberen om een halstertje om te doen en ik heb in mijn leven echt al heel veel veulens en jonge paarden in handen gehad en dit is me nog nooit overkomen zo vlug was ze.

Ik verwacht geen wonderen van jullie maar hoop dat er iemand is die een goed advies heeft of misschien is er iemand bij mij uit de buurt die me hiermee zou willen helpen
Dit veulen is niet mishandeld geweest of wat dan ook dus dat soort vragen wil ik niet ontvangen.

Jilletje

Re: 3,5 maand oud veulen is niet te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:03

met geduld kom je het verst.
gewoon bij de box gaan staan, in de deur opening op je hurken en maak je zelf interessant! een touwtje of een ritselend papiertje doet wonderen.
het veulen uitlokken om naar je toe te komen en zo steeds meer vertrouwen winnen.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:07

oei, lastig probleem. ik ben toch wel benieuwd naar de oorzaak ervan (dat zou jou kunnen helpen in de oplossing namelijk). waarom is ze nooit in handen geweest? ze had een pleegmoeder, schrijf je... hoe zit dat?
daarnaast: hoe wordt ze gehouden, is ze een kudde en kuddegedrag gewend of alleen leeftijdsgenootjes?
die informatie maakt nogal uit om een goed oordeel te vellen vanaf de computer (wat in dit geval übarhaupt erg moeilijk is)

door (deels) te achterhalen waar het zit, heb ik als lezer al meer informatie over je paard en kan ik beter oordelen. daarnaast zou ik het moeten zien om er iets zinnigs over te zeggen. ik zou willen weten of het angst is of agressie. agressie kan voortkomen uit angst natuurlijk. als je daar meer duidelijkheid in hebt weet je ook beter hoe je je 'behandelplan' moet opstellen...
misschien heb je een filmpje??

waar woon je? (mag ook/liever per pb)
wat hoefsmid betreft zou mijn vriend je misschien kunnen helpen (rustige, gelduldige hoefsmid), misschien kan ik wat gedrag iets betekenen.

(http://www.hoefsmederijtimmer.com, http://www.equus-libris.nl)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:21

@ Jilletje

Ik begrijp inderdaad dat rust en geduld het beste zou zijn het punt is alleen dat we vermoeden dat ze medische hulp nodig heeft en dus echt door de veearts nagekeken moet worden.

@anyw1
Ik zal je in het kort even iets over het veulen vertellen.
Ze is begin Juli geboren uit mijn eigen merrie.
Mijn merrie is bevallen in de kliniek en naar mijn mening is het daar al mis gegaan.
Het veulen had veel moeite met zelf opstaan in het begin en daarom hebben ze mijn merrie een praam opgezet en gemolken en daarna het veulen gezondeerd.
Na een paar keer liet mijn merrie het niet meer toe en hebben ze haar moeten verdoven.
Ze sloeg en beet naar het veulen en na 4 dagen hebben we het veulen voor haar eigen veiligheid van de merrie af moeten halen.
Gelukkig is er een pleegmerrie gevonden bij een grote fokker in Duitsland.
Nadeel hiervan was wel dat het voor mij te ver weg was om regelmatig langs te gaan en helaas is het veulen daar dus nooit in de hand geweest.
Nu 3,5 maand verder moesten alle veulens van de merrie af en dus ook die van mij.
Met heel veel mazzel hebben we haar de trailer in gekregen en toen leek er ook niet echt iets aan de hand.
Totdat ik haar thuis wilde gaan pakken omdat de veearts haar na wilde komen kijken.
Ze sloeg van zich af en valt aan en is zo vlug dat ze mij het ziekenhuis in geslagen heeft.
Ik heb in mijn leven echt al veel veulens in handen gehad maar heb dit nog nooit meegemaakt en baal er dan ook behoorlijk van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:16

Overleg met je DA over een oraal verdovingsmiddel of anders een spuit via een blaaspijp. Dan kan de DA hopelijk ook vaststellen of er iets aan de hand is wat de agressie veroorzaakt (hormonen, allergie, ... ) en kan er gechipt en bekapt worden.

Daarna heb je meer info en tijd om aan het probleem te werken zonder de tijdsdruk waar je nu mee zit.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:12

als ze buiten staat kan je een touwtje aan het halster laten zitten (helpt een stuk bij het vangen), maar als ze op stal staan gaat mijn voorkeur hier niet naar uit , ik vind het eng om een halster aan te laten op stal wegens ophangings gevaar.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:16

touwtje eraan is op zich wel handig dat was ik ook zeker van plan als ze een halster om heeft maar ik kom niet eens in de buurt om een halster om te doen dus dan wordt het wat lastig.......

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:20

inderdaad vragen aan de dierenarts om een verdoving, en haar dan na laten kijken, halster aanlaten zodat je haar zou kunnen pakken
staat ze op stal, dan proberen zoveel mogelijk contact te maken, en steeds goed belonen als ze het goed doet
misschien met zn 2e afwisselen dat ze niet alleen op jou bouwt maar ook met vreemde overweg kan straks
gewoon rustig aan doen en vooral uitkijken voor jezelf, is er bij de pleegmerrie op stal niets met haar gebeurt waardoor ze nu zo doet

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:13

en heb jij een ander paard wat rustig naast het veulen kan staan ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:19

jee...er is nog steeds geen verbetering?
(na je vorige topic)
Wat rot....kun je niet aan je dierenarts vragen om vertranquil?
Een licht dosering door het voer,dan is het beestje misschien beter te handteren?
Even vragen of je dat een aantal dagen kan doen,en de juiste dosering...hij moet nog wel overeind blijven natuurlijk...
Ik denk dat je net even over een drempel heen moet met haar/hem.

(ik zit een beetje ver om je te helpen,anders had ik het met liefde gedaan :o )

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:21

Het zou voor dit veulen geweldig zijn als ze in een gemengde kudde kon staan, waar ook elke dag mensen in de kudde komen, zodat ze leert wat normaal gedrag is.
Dit is natuurlijk geen korte termijn oplossing, maar ik denk wel de beste :j

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:29

_Rhiannon_ schreef:
Het zou voor dit veulen geweldig zijn als ze in een gemengde kudde kon staan, waar ook elke dag mensen in de kudde komen, zodat ze leert wat normaal gedrag is.

ja is zowiezo goed , maar gaat dit naar jou mening ook nog helpen om hand tam te worden voor mensen in dit stadium ? ik ben wel voor opfok hetzij in een gemengde groep of leeftijdsgenootjes maar zou in zo'n geval toch eerst een heel klein beetje band willen hebben voor ik het veulen op een groot land zou zetten.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:29

Misschien een tip, mijn veulen kregen we ook niet in de handen, deze was toen al 8 maand. Als ze in haar box stond en je deed de deur open sprong ze tegen de muur op en klapte zo achterover weer op de grond, zo bang was ze. Wel een ander uitgangspunt dus.

Maar ik ben toen gaan googlen, en toen kwam in een site tegen, zij had ervaring met een 2 jarige merrie die ze ook niet in de handen kregen. Toen heb ik die manier die zij had gedaan ook toegepast.

Wat ik heb gedaan is; haar eerst eens 10 min observeren. Waar wil zij graag gaan staan, waar gaat ze naartoe als ze onzeker wordt?
Vervolgens ga je voorzichtig de stal in en op die plek staan, NIET naar het veulen kijken, gewoon voor jezelf, daar gaan staan. En wacht tot ze naar je toe komt, is dit niet binnen 3 minuten, heb je niet de goede plek en moet je kijken waar ze op dat moment staat en daar gaan staan. Op een gegeven moment kwam mijn kleintje naar mij toe, eerst nog erg voorzichtig. Ben gewoon blijven staan, en dan keer bij keer kleine stapjes proberen, niet als doel; dat halster moet om. Maar; ik wil vandaag met het halster langs haar hals aaien, en morgen zien we wel verder.

En nu? Nu heb ik een heeerlijke jaarling die het liefst in je binnenzak kruipt, nog steeds wantrouwig naar vreemde mensen, nieuwe dingen vind ze ook eng, maar kleine doelen stellen..

Heel veel succes! Ben benieuwd naar de vorderingen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:34

fuego3 schreef:
_Rhiannon_ schreef:

ja is zowiezo goed , maar gaat dit naar jou mening ook nog helpen om hand tam te worden voor mensen in dit stadium ? ik ben wel voor opfok hetzij in een gemengde groep of leeftijdsgenootjes maar zou in zo'n geval toch eerst een heel klein beetje band willen hebben voor ik het veulen op een groot land zou zetten.

Dit veulen weet gewoon duidelijk niet hoe ze zich moet gedragen :(:)
Ze slaat en is gewoon gevaarlijk, wij mensen kunnen dat niet opvangen, andere paarden wel.
En in een kudde wordt echt niet geaccepteerd dat zo'n jong ding zo doet.
Als er daarbij veel mensen in de kudde komen ziet ze ook hoe andere paarden op mensen reageren.
Hoe ze een aai en een snoepje krijgen en vooral dat mensen niet eng en bedreigend zijn.
Dat gedrag gaat ze dan kopiëren, want geloof me, het beestje vindt dit zo ook niet leuk.
Ze is nu nog jong en om te vormen.

Mooiste zou zijn als de kudde ook in z'n geheel regelmatig naar binnen wordt gehaald, zodat ze ook ziet dat het echt geen probleem is om met mensen mee te gaan.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:45

_Rhiannon_ ja misschien heb je ook wel gelijk hoor , maar ik twijfel of ze het veulen ooit weer uit het land krijgt als die er 1maal in staat , en dan probleem 2 hoe krijgt ze in de vrede dat veulen op zo'n plek dan zal er toch eerst een halster om moeten en ws de trailer weer op ?

moeilijk hoor ,,

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:45

Veulen heeft dus eigenlijk nooit een goed voorbeeld gehad van hoe een paard met mensen moet omgaan? Van haar moeder heeft ze geleerd dat mensen gelijk zijn aan stress en pijn. En vervolgens is dat niet ontkracht doordat ze niet meer in handen kwam.

Ik zou een combi maken van datgene wat Casca voorstelt en simpelweg laten zíen en beleven hoe het óók kan door haar te laten meekijken wanneer andere brave paarden in handen zijn.

Jillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:44

Heel rustig en er gewoon vaak heen gaan hij komt vanzelf een keer. je moet hem niet gaan dwingen
Ik had dit eerst ook met een veulen maar door er vaak heen te gaan wordt hij vanzelf tammer.
Laatst bijgewerkt door Jillytjuh op 06-11-10 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:53

Jeetje ik volg dit want ik heb 2 veulens en 1tje is een apart gevalletje krijg je ook niet te pakken
gelukkig loopt hij wel achter mijn andere veulen aan :) Maarja voor de rest word het veel geduld ..

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 10:32

Hoi allemaal wat een reacties na mijn laatste bezoekje echt geweldig hier kan ik wel wat mee:)
Het veulen staat op dit moment bij mij aan huis en staat samen met een ander veulen in een grote stal die s`nachts dicht gaat en overdag hebben ze uitloop naar de paddock en de wei.
Het andere veulen is vanaf dag 1 veel in handen geweest en echt een knuffelkont en ik loop ook een aantal keren op een dag de stal of de paddock in om even te kroelen met het andere veulen om haar zo te laten zien dat ik echt niet eng ben.
Op zich vind ze dat reuze interessant en dan komt ze ook echt wel kijken en soms komt ze zelfs zo dichtbij dat ze mijn hand per ongeluk aanraakt waar ik het andere veulen mee aai.
Zodra dat gebeurd gaan haar oren plat en dan draait ze zich of weg of springt een stukje naar voren.
Ze komen ook al netjes samen naar binnen als ik in stal bezig ben zo nieuwsgierig is ze wel en nu blijft ze vaak ook gewoon staan kijken wat ik allemaal aan het doen ben maar ik moet wel echt opletten want 1 verkeerde beweging en ze draait zich om en de schrik van het slaan zit er bij mij toch echt wel al behoorlijk in.
Met voeren komt ze ook al heel hard aan lopen en begint ze vaak al uit de bak te eten voordat ik hem opgehangen heb dus het gaat echt net om dat laatste stukje en dat zal waarschijnlijk ook schrik van mij zijn waardoor ik erg voorzichtig ben.
Ik heb nog een aantal paarden thuis staan waaronder de moeder van mijn veulen maar omdat ze dus niet een bepaald goede start hebben gehad durf ik ze niet bij elkaar te zetten.
De andere is een net gecastreerde 2 jarige dus dat lijkt me ook niet handig en dan heb ik nog een 11 jarige ruin maar dat is zelf ook een boef dus dat lijkt me niet echt een geweldig voorbeeld.
Het sederen hebben we vorige week in overleg met de dierenarts al geprobeerd maar dom is ze niet want dat eet ze echt niet op helaas.
Vandaag heb ik wel de wormkuur op deze manier naar binnen gekregen dus dat is al een hele opluchting want daar zat ik ook wel over in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:33

Op stal houden en het water afsluiten zodat ze bij je moet komen om uit een emmer te kunnen drinken...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:34

Goed om te lezen dat ze zoveel steun heeft aan het andere veulen!
Verder heeft het gewoon tijd nodig ook voor jou, niks overhaasten en niets doen wat niet goed voelt.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:43

uh misschien een idee om beide veulens een een gesloten ruimte te drijven en dan even een paar dagen regelmatig iets brok voeren en dan tijdens het voeren opserveren en dan steeds dichter bij het veulen in de buurt komen klinkt misschien gek maar er mee praten en gerust stellen kan ook helpen

suc6 er mee

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:53

Lia_ schreef:
Op stal houden en het water afsluiten zodat ze bij je moet komen om uit een emmer te kunnen drinken...

Dat vind ik nou niet echt een eerlijke manier :(

Toen mijn veulen hier vorig jaar kwam kon ik ook absoluut niet in de buurt komen..Hij kwam uit Belgie en heeft best een lange reis gehad en daarvoor is hij nogal abrupt afgespeend,daarvoor had hij alleen in het land gestaan dus zijn ervaringen met mensen waren niet positief..Bij mij staan de paarden in een schuilstal,bak en land dus het was erg moeilijk..Mijn andere paarden komen elke dag in de hand en zo werd hij nieuwsgierig naar mij,ook kreeg hij elke dag brokjes..Door veel in de buurt te zijn zonder verder iets te doen werd hij vertrouwder met mij en kon ik hem op een gegeven moment als hij in de stal stond een halster omdoen ect..Hij was trouwens door zijn onzekerheid ook wat agressief naar mij toe,als hij dat deed stuurde ik hem wel altijd even weg(wel op een rustige manier)..Nu is hij zooo lief geworden en totaal niet meer bang,het is gewoon een kwestie van geduld en niet teveel druk erop zetten..

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:31

ajesca123 klinkt niet als een hopeloos geval , maar meer de schrik die er nu bij jou in zit wegens je ervaring met je veulen , maar gaat wel goed komen denk ik , met veel geduld en rust.

kun je de voerbak van het veulen ook niet vast houden ipv van ophangen en na verloop van tijd , tijdens het eten lichte aanrakingen uitvoeren, en dit uitbreiden , mocht je zelf te bang zijn en dat overbrengen op het veulen het iemand anders laten doen?

dat van het water is ook geen gemeen of slecht idee als er maar genoeg water ter beschikking is , en het veulen genoeg krijgt ;) als zou ik in de nacht dan wel weer water in de stal zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:38

pleiada schreef:
Lia_ schreef:

Dat vind ik nou niet echt een eerlijke manier :(

Waarom niet? Je hoeft hem niet dorst te laten lijden. Gewoon regelmatig water geven uit een emmer, zoals in 'oude' tijden voor de elektrische drinkbak.
Ze zal zo snel leren dat in dit geval het binnenkomen van de box een positieve ervaring is, je krijgt immers wat je nodig hebt.