Ruiters in het verkeer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veiligheid

Ruiters in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 13:21

Stelling: Paarden in het verkeer zijn een probleem voor de verkeersveiligheid!

Reageer!

_Tara_

Re: Ruiters in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:22

Ik denk dat dat dan eerder door de combinatie van paard/ruiter komt dan door het paard op zich. En dan vooral door een gebrek aan vertrouwen tussen paard en ruiter.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:33

Als ruiter dien je te weten hoe je je in het verkeer dient te gedragen. Echter denk ik niet dat het probleem van de verkeersveiligheid alleen bij de ruiter (of menner) gelegd moet worden.
Er zijn zoveel mensen in het verkeer die niet weten hoe ze zich langs een paard moeten gedragen -> Sommige mensen vliegen met een rotgang langs je, houden weinig ruimte tussen jouw en de auto of lopen met gas/toeter te spelen. Hoe braaf je paard normaal ook kan zijn in het verkeer, met dit soort acties worden toch wel reacties van paarden opgeroepen die je als ruiter lang niet altijd van te voren had geweten....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:36

Daar heb je ook wel weer een punt inderdaad :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:41

Als je buiten wilt rijden, moet je nu eenmaal in veel gevallen over de weg en door het verkeer voor je in een gebied bent met ruiterpaden en dergelijke. Het is moeilijk om schuldigen aan te wijzen als er iets mis gaat, paarden blijven paarden en ook al kun je nog zo goed rijden dan kunnen ze onverwachts bewegingen en sprongen maken die je niet kunt voorkomen. Mensen die niets van paarden weten, weten vaak echt niet dat je ze niet met 80 km p/u moet passeren.

We moeten denk ik maar een beetje schipperen en er samen (ruiters en niet-ruiters) het beste van maken en zo veel mogelijk rekening met elkaar houden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:44

Veiligheid schreef:

Reageer!

oneens
idioten in het verkeer zijn een probleem voor de verkeersveiligheid!
of ze dan op een driewieler, een bolderkar een trekker een dikke mercedes (willekeurig merk!) of een varken voorbij komen maakt geen zier uit

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:45

Wat een toepasselijke naam Veiligheid ;)

Ik vind het inderdaad een combinatie tussen ruiter en paard maar zeker ook de rest van het verkeer.

Mijn paarden staan aan een drukke weg, die moeten we zoiezo over als we iets met onze paarden willen doen. Nu zijn er genoeg mensen die niet doorhebben dat paarden geen motor hebben die je zo maar even stil zet als je het je uitkomt. Je hebt ook altijd nog die sukkels die expres gaan toeteren en uit het raam hangen te gillen in de hoop dat je paard ervandoor schiet. Gelukkig doen die van mij dat lekker niet :D

Maar ik kom ook heel vaak mensen tegen die knetterhard voorbij scheuren. Of ik nu op of naast mijn zit/loop ik irriteer me hier wel degelijk aan! Ik gebaar ze altijd dat ze rustiger meoten rijden maar ze zijn het niet altijd met me eens..

Ik denk dat heel het verkeer even moet leren dat paarden dieren zijn met een eige wil. We kunnen proberen ze zo goed mogelijk verkeersmak te maken maar er zijn situaties waar wij mensen gewoon weinig te zeggen hebben en het dan toch wel gevaarlijk wordt..

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:52

Toen ik voor mijn rijbewijs ging stond in mijn theorieboek toch wel duidelijk dat je moest vertragen als je langs een paard rijdt en dat je echt wel moest opletten en desnoods moet stoppen. Dus dat mensen snel voorbij mogen rijden omdat ze er niets van kennen vind ik maar zever.
Mensen letten gewoon niet meer op elkaar ipv Oei een paard ik ga vertragen is het hey een paard hij/zij moet het dier maar onder controle hebben en zoefen dan maar door.
Hoe een paard reageert heb ik zelf niet veel ervaring mee maar ik ken veel mensen dat buiten rijden en nooit geen problemen hebben gehad, op paardenvlak ga ik met _Tara_ mee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:53

Als mijn paarden een gevaar zijn in het verkeer, neem ik ze niet zomaar mee naar buiten. :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:56

Veiligheid schreef:

Reageer!

reageer...! :))

oneens...
Paarden op zichzelf zijn geen risico voor de verkeersveiligheid.
De ruiter/paard combinatie kan een probleem zijn, evenals onwetende medeweggebruikers.

Bijvoorbeeld: een groen paard met een matige ruiter.
Of een gepimpte auto die vol gas, vol met joelende pukkelige pubers langs een ruiter komt denderen.

Beide voorbeelde zie je te vaak, en beide zijn een probleem voor de verkeersveiligheid.
Niet het paard is de oorzaak van het probleem.

@ veiligheid:
Citaat:
Veiligheid in de omgang met paarden is erg belangrijk. Deze topics zijn bedoeld om mensen bewust te maken van de diverse belangrijke dingen die komen kijken bij het veilig omgaan met paarden. Daarnaast zijn de topics bedoeld om mensen belangrijke informatie te geven of er naar te verwijzen.

Je bent een persoon met een missie zie ik :D
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 03-11-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:57

Paarden kunnen weldegelijk gevaarlijk zijn, maar niet gevaarlijker dan de rest van de weggebruikers ;)
Een paard kan ergens van schrikken, maar een bestuurder kan ook in slaap vallen.

Wel vind ik inderdaad dat er veel mensen zijn die totaal geen rekening houden met paarden in het verkeer en dat sommige mensen juist heel vriendelijk zijn. Het is echt het een of het ander :P

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:24

Het verkeer is over het algemeen niet veilig.

Er zitten zoveel rotte appels in het verkeer (en het lijkt alleen maar erger te worden) waardoor niemand veilig is.
Voetgangers niet, fietsers niet, automobilisten niet en dieren dus ook niet.

Paarden zijn levende wezens die in sommige situaties in paniek raken en daardoor meer schade aanrichten.
Maar mijn mening is dat dit zeer vaak veroorzaakt wordt door het egoistische gedrag van bijv. automobilisten.

Wielrenners die je paard een knal op de kont geven, omdat paarden in hun ogen vaak in de weg lopen. Ook al loop je in de berm. :+
Dit doen ze overigens ook bij voetgangers en fietsers hier in de bollenstreek.
Automobilisten die je te paard met 80 inhalen op een smalle weg en dat de spiegel mijn been raakt.
Automobilisten die je afsnijden.
Automobilisten die op de hielen gaan rijden op een smalle weg waar je er niet langs kan als er fietsers van de andere kant komen.
Motorrijders die als ze naast je zijn vol gas geven (dus in ene heel veel herrie maken)
Vrachtwagens die je te kar in een smalle bocht klemrijden.
En zo kan ik nog wel effe doorgaan.

Dus nee, ik vindt niet dat de paarden (meestal) het probleem zijn voor de verkeersveiligheid.

Als ruiter en menner dien je je aan de regels te houden en je te gedragen in het verkeer, net als iedere andere weggebruiker.
Helaas wordt de wereld met de dag rotter en dat kom je dan ook overal tegen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:16

De paarden zelf zijn geen gevaar maar..... De ruiters. Veel ruiters weten zich niet te gedragen in het verkeer (al denken zij van wel). Dat er automobilisten zijn die zich niet weten te gedragen weten we ondertussen wel dus moet je daar als ruiter inspelen. Kan je dat niet met je paard hoor je niet in het verkeer thuis. Een paard valt erg veel te leren. Lukt dat niet hoor je ook niet in het verkeer thuis.

Ook vind ik dat er veel te jonge ruiter buiten rijden tewijl ze geen enkel besef van vekeer hebben, dát vind ik ook erg gevaarlijk.

Nu gan alle jonge meiden roepen dat het niet zo is maar helaas meiden, zie het alleen maar gebeuren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:19

Paarden kunnen ook gevaarlijk zijn PDA.
Ik ben van mening zoals we rekening houden met elkaar is het geen probleem.
Ben het dan ook volledig eens met Naaltje.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:22

Tja deze discussie zegt iedereen op bokt toch dat paarden niet gevaarlijk zijn. Dus beetje zinloze discussie, paarden kunnen idd gevaarlijk zijn maar dat is niet altijd zo, dat ligt aan de situatie en aan de ruiter! En zelfs het braafste paard kan schrikken, en het meeste verstandige persoon kan een fout maken, dus verkeer is nooit veilig!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:22

Zowel paarden als medeweggebruikers zijn een gevaar op de weg.
Maar het is net hoe je ermee omgaat.

Als ik met mijn niet verkeersmakke paard op de weg loop( was een weg die doodloopt dus weinig auto's) en er komt een vent in een dure auto achter mij rijden en loopt met zijn gas te spelen en zijn toeter overmatig te gebruiken, en mijn paard trapt dan naar achter en raakt die auto.
Wie is er dan onveilig ik mijn paard of die automobilist.

dus het is net in wat voor situatie, ik zie soms ook wel eens meiden met hun paard in een berm naast een drukke weg galloperen, Dat is ook niet veilig.

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:45

Ik vind dat als je je paard goed kent en zeker weet dat hij niet van ieder wis wasje schrikt je makkelijk langs de weg kunt rijden.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:47

mirka1994 schreef:
Je hebt ook altijd nog die sukkels die expres gaan toeteren en uit het raam hangen te gillen in de hoop dat je paard ervandoor schiet.

Echt?
Wat misselijk! :\

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:53

het is de combinatie van paard en ruiter of het veilig is of niet
een ruiter moet weten hoe die zich moet gedragen.
maar anders mis ik ook dat andere gebruikers van het verkeer er ook niet geinformeert worden tijdens rijlessen bijvoorbeeld of weten hoe ze zich horen te gedragen als ze een paard tegen komen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:06

BlackEyed schreef:
mirka1994 schreef:
Je hebt ook altijd nog die sukkels die expres gaan toeteren en uit het raam hangen te gillen in de hoop dat je paard ervandoor schiet.

Echt?
Wat misselijk! :\

Ja hoor heb ze ook meegemaakt. Dan is het de taak van de ruiter het paard zodanig te beleren/ op te voeden dat het er tegen kan en niet wegspringt. En ja dat is te doen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:12

Als automobilist kun je vrij dicht langs een brommer rijden maar langs een paard is heel wat anders, hoe moet een niet-ruiter dat weten?

Ik denk dat daardoor veel onnodig gevaarlijke situaties ontstaan...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:16

Nee, paarden en verkeer zijn geen probleem voor de verkeersveiligheid.

Het zijn de mensen die zorgen dat er gevaarlijke situaties in het verkeer voorkomen. Uitzonderingen door weersomstandigheden daar gelaten.
Het respect in het verkeer ontbreekt vaak er wordt te veel aan IK gedacht. Want als ik maar op tijd daar en daar ben. Zonder echt rekening te houden met de overige weggebruikers. Uiteraard zijn er hier ook verschillende gradaties in.

Daarbij ontbreekt veel kennis waardoor gevaarlijke situaties voorkomen kunnen worden. Hierbij denk ik dan niet alleen aan paarden maar ook aan fietsers zonder licht etc. Er wordt wel aandacht aan besteed maar minimaal is mijn ervaring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:16

Veiligheid schreef:

Reageer!

Stelling: jij kunt niet autorijden!

Reageer!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:44

hiempie3 schreef:
Ik vind dat als je je paard goed kent en zeker weet dat hij niet van ieder wis wasje schrikt je makkelijk langs de weg kunt rijden.

Maar erzijn ook paarden die nog een hele weg moeten afleggen om niet van ieder dingetje te schrikken.
Dus ooit op het moment dat ze daar zijn dan kan er al zoveel gebeuren.
Lees mijn eerdere post maar.
Je wilt niet weten hoe mijn paard nu op auto's reageerd.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:14

Als mijn paard een gevaar op de weg zou zijn,, zou ik haar idd ook niet meenemen de weg op.. het is en blijft een vlucht dier.. dus ben wel altijd oplettend..