koop je een paard op karakter of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

koop je een paard op karakter of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 11:21

Goededag,

Ik ha dlaats met iemand een discussie over een paard kopen. Zelf kijk ik naar wat ik wil, zou het paard het kunnen, vindt ik het dier ook leuk. Maar naar of het karakter bij mij past kijk ik redelijk weinig. (komt misschien ook omdat ik naar jonge onbeleerde paarden ging kijken)

Nu zij de andere persoon dat er gelijk een echte klik moest wezen anders was het dier al was het kwa bouw, eisen en al het andere geweldig.

Naar mijn mening groeid je band. Je weet nooit hoe het paard het bij jou in de wei doet en met jou aanpak en dat is altijd afwachten.

Nu is mijn vraag waar kijken jullie naar. Moet er echt een klik zijn of moet het paard je aanspreken en passen bij je eissen en dan is het al goed.

Je hebt natuurlijk altijd extreme in de karakters die laat ik nu even buiten beschouwing. Dan bedoel ik paarden die je helemaal niet te pakken kan krijgen of juist agresief zijn.

deze persoon vondt het ook vreemd dat ik nu dus 2 paarden in de wei heb lopen en ze maar 1 keer gezien had voordat ik ze kocht

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:23

Mijn vorige paard, was op papier al een lastpak. Wist ik toen niet. Bij mijn huidige paard heb ik gekeken hoe de gangen waren, hoe ze reageerde op dingen en of ze braaf is in omgang. Dat ze rijtechnisch niet goed voor elkaar was maakte me niet zo veel uit.. Dit keer heb ik minder voor de *klik* gekozen en rationeler gekeken, En wat blijkt dit paard past perfect bij me..!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:25

Als je echt een onbekend paard koopt, dan weet je het eigenlijk toch nooit echt. Je gaat een keer kijken, als het bevalt nog een keer. En dan moet je een keuze maken. Voor mijn gevoel weet je dan eigenlijk niet echt hoe zo'n paard in elkaar steekt. Het blijft een beetje een gok.

Ik geloof zelf niet zo in een 'magische' band/klik die er ineens is. Ik denk dat zoiets ontstaat door de tijd heen. Je bouwt iets op met een paard, door ermee te werken/ermee om te gaan.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:26

de eerste 3 pony's die ik kocht, kende ik van de manege en had ik al een band mee (gehad). De 4de kende ik via kennissen en toen ik hoorde dat ze hem wilde verkopen, heb ik hem gekocht. En de 5de, tsja, ik hou van vlekken en ik hou wel van koudbloederige types, en deze stond toen op de paardenmarkt, dus ja, heb ik die gekocht omdat ik er voor viel :o :D

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:26

Ik heb mijn paard op uiterlijk opgezocht op internet maar heb hem op zijn karakter gekocht

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:27

Ik koop ze op gevoel en gezond verstand. Het paard moet mij aanstaan en ik kijk erna hoe ze springen en of ze recht op de benen staan etc. Ik heb ooit een paard gekocht wat heel goed kon springen maar ze had een lelijke kop (en ook geen fijne ogen). Dit is helemaal mis gegaan, dat dier was echt niet goed tussen de oren. Nadat dat gebeurd is vertrouw ik altijd mijn gevoel. Dat kan ook een paard zijn met een lelijke kop maar de ogen moeten mij aanstaan (en de rest van het paard ook natuurlijk)

Ik heb eigenlijk nog nooit een paard gekocht waar ik helemaal verliefd op was van het eerste moment. Ik kijk meer naar de kwaliteit van het springen dan naar het mooie van het paard (want daar wordt je verliefd op toch?) Als ik ze dan een tijdje heb kan ik er wel helemaal verliefd op zijn doordat ze bv. zo goed hun best doen, goed springen etc.

Er zijn wel bepaalde bloedlijnen die ik om karakter al laat staan (of niet ga kijken). Dat kan misschien wel helemaal onterecht zijn maar ik gok me niet aan bepaalde lijntjes.

Het karakter kan je volgens mij niet weten na 1,2 of 3 x kijken.

(Ik koop ook bijna altijd jonge onbeleerde paarden)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:36

liesenlizzy schreef:
de eerste 3 pony's die ik kocht, kende ik van de manege en had ik al een band mee (gehad). De 4de kende ik via kennissen en toen ik hoorde dat ze hem wilde verkopen, heb ik hem gekocht. En de 5de, tsja, ik hou van vlekken en ik hou wel van koudbloederige types, en deze stond toen op de paardenmarkt, dus ja, heb ik die gekocht omdat ik er voor viel :o :D

Je bedoeld waarschijnlijk jij kende het karakter al van die pony´s en jij had een band met hun. Ik denk niet dat een manegepony een band met een manege ruiter heeft... ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:36

Anoeska schreef:
Als je echt een onbekend paard koopt, dan weet je het eigenlijk toch nooit echt. Je gaat een keer kijken, als het bevalt nog een keer. En dan moet je een keuze maken. Voor mijn gevoel weet je dan eigenlijk niet echt hoe zo'n paard in elkaar steekt. Het blijft een beetje een gok.

Ik geloof zelf niet zo in een 'magische' band/klik die er ineens is. Ik denk dat zoiets ontstaat door de tijd heen. Je bouwt iets op met een paard, door ermee te werken/ermee om te gaan.

Helemaal mee eens.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:37

Ik kijk nooit naar een klik, snap dat ook niet altijd als mensen zoiets zeggen. Een paard is een paard, geen mens, zo zie ik het. Zoiets groeit naarmate de tijd vordert, naarmate je elkaar beter leert kennen.

Maar, door te kijken hoe een paard is in omgang, eventueel met het rijden, eventueel zelfs de moeder of broers/zussen bekijken, kun je toch al een heel eind komen hoe het karakter is. Want dat vind ik dus zeer belangrijk. Die band tussen ruiter en paard groeit daarna wel, dat komt vanzelf.

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:41

"Een klik of een band" op het eerste gezicht geloof ik niet in, toch kijken wij wel zeker naar het karakter (ook wat bekend is van de afstamming natuurlijk), een band moet je inderdaad opbouwen dat is niet iets dat er ineens is.

Daihyo

Re: koop je een paard op karakter of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:47

Ik kijk als eerste naar de uitstraling van een paard.
Als het paard me op de foto al niet aanspreekt ga ik ook niet kijken.
Karakter vind ik wel heel belangrijk. Zo wilde ik geen té braaf paard, ondeugend en eigenwijs. Een merrie met merriestreken had ik ook geen trek in, dus heb ook bewust naar een ruin gezocht.

Mijn haflinger was de enige die met proefrijden goed aanvoelde.
Zowel qua gangen en bouw, als qua karakter.
Hij was de enige die gewoon zijn ondeugende zelf was en wat streken uithaalde.
Tuurlijk is het geen garantie, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik voor hem gegaan heb. De haflinger met het mooie lange behang die ik van tevoren had bedacht is het niet geworden. Ik heb behoorlijk problemen gehad door zijn eigenwijze karakter. Maar nu heb ik er alleen maar profijt van en blijkt dat hij inderdaad super bij mij past.

Dus ondanks dat je niet meteen helemaal kan zien hoe karakter is kun je er wel dingen uithalen met proefrijden en bezichtigen.
En ik vind het belangrijk dat dat bij je past.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:49

een klik is zeker wel belangrijk, maar dat is meer in de vorm van iets dat mijn gevoel zegt. Ik hoef niet meteen smoorverliefd te zijn of alleen nog maar aan dat paard te kunnen denken, maar wat warme gevoelens richting het paard zijn helemaal niet zo verkeerd.
Dat laat niet weg dat ik als eerst naar de bouw, hoe het op zijn benen staat en de manier van lopen kijk, voordat ik zeg: goh, wat een leuk koppie (of wat dan ook).

Wel ben ik een voorstander (voor als je beleerde paarden koopt, of ze nu groen of ZZ lopen) ze een proefmaand te hebben of iets. Ten eerste is het zo dat als de eigenaar hier niet mee instemt, je haast altijd zeker kan weten dat er iets niet klopt met het paard (gedrogeerd, blessures, slecht karakter) en je bent altijd veilig. Mocht het nu niet goed samenwerken zijn, tussen jou en het paard, kan je hem altijd terug brengen.

En nooit het eerste paard kopen dat je bekijkt. Altijd eerst verder kijken en dan eventueel nog eens terug gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:50

De paarden waar ik het meest mee heb en die ook niet meer van het erf gaan, zijn ook de paarden waar ik vanaf het eerste moment een sterke klik mee had. Dus echt liefde op het eerste gezicht.
Tuurlijk groeit je band wel als je met een paard aan het werk gaat maar voor mij moet er wel gelijk een positief gevoel zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:50

Ik heb gemerkt dat karakter voor mij het belangrijkste is als ik een paard koop. Met mijn vorige paard had ik gehoopt dat het karakter zou klikken, maar dat was niet het geval. Met mijn nieuwe paard heb ik daar extra op gelet. De verkoopster was eerlijk dat het af en toe een ondeugd kon zijn, maar haar overall karakter sprak me zo aan dat ik direct op haar viel. Dat was het totaal plaatje, maar ook het gevoel wat ze me met rijden gaf.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:00

Dat de klik er niet meteen is dan kan kloppen, maar je kunt wel een paard uitzoeken waarbij de voorwaarden daarvoor op zijn best zijn.

Zo had ik de vorgende criteria toen in mijn huidig beest ging kopen:
    Het moest een hengstje zijn
    Hij mocht niet op mijn overleden paard lijken
    Hij moest braaf zijn
    Hij moest nieuwsgierig zijn
    Hij moest wel minimaal uitgroeien tot 160 ongeveer (voor zover je dat kunt voorspellen)
Ik koop namelijk een paard voor het leven, hij gaat als het even mee zit nooit meer weg. Een zuur paard ook al had het geweldige gangen zat ik dus niet op te wachten. Ik wilde dat hij nieuwsgierig was omdat dat me wat verteld over zijn wil te leren en mogelijk ook zijn positie in een groep. Een hengst omdat ik zeker weet dat als ik ooit een merrie zou hebben ik er mee zou willen fokken en dat moet ik gewoon niet doen...
Ocho was pas twee jaar toen ik hem kocht. De verwachtingen zijn helemaal uit gekomen (al is hij wel een kasteel geworden ipv een paard. Maar ja, als dat alles is.... daar kan ik wel mee leven)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:04

LuffB schreef:
Wel ben ik een voorstander (voor als je beleerde paarden koopt, of ze nu groen of ZZ lopen) ze een proefmaand te hebben of iets. Ten eerste is het zo dat als de eigenaar hier niet mee instemt, je haast altijd zeker kan weten dat er iets niet klopt met het paard (gedrogeerd, blessures, slecht karakter) en je bent altijd veilig. Mocht het nu niet goed samenwerken zijn, tussen jou en het paard, kan je hem altijd terug brengen.

En nooit het eerste paard kopen dat je bekijkt. Altijd eerst verder kijken en dan eventueel nog eens terug gaan.

Dat vindt ik echt onzin, ik zou nooit mijn paard een maand op proef geven. Dan komen ze maar 30x kijken maar mijn paard gaat niet het erf af. :Y)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:09

Nou muc ik zag laatst op TV dat de bereden politie een paard ging kopen en dat ze die dan twee weken op proef nemen. Mij leek dat ook best ideaal. In die twee weken werd het beest uitgebreid getest door veearts, hoefsmid, instructeurs ect. En dan weet je pas of al die geweldig eigenschappen waar de vorige eigenaar zo over op gegeven heeft ook echt aanwezig zijn.
Aan de andere kant Muc, ik zou dat ook echt alleen doen als de kopers van de politie waren.... :o

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:10

muc schreef:
LuffB schreef:

Dat vindt ik echt onzin, ik zou nooit mijn paard een maand op proef geven. Dan komen ze maar 30x kijken maar mijn paard gaat niet het erf af. :Y)

helemaal mee eens, ze mogen hier ook tig keer komen kijken enz, maar er gaat er geen enkele op proef mee. Wat een onzin dat er dan iets niet zou kloppen met het paard, pfff...

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:15

Helemaal eens, Muc!

Een goed karakter is voor mij trouwens erg belangrijk. Waar ik op let bij aankoop: 1. nuchter en vriendelijk karakter 2. gemakkelijk uit te zitten 3. capaciteiten die passen bij die van mij en 4. hij moet natuurlijk gezond zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:17

Ik vindt ook de klik heeeeel belangrijk.
Hoe vaak ik al wel niet mensen heb gezien die een paard kopen omdat hij zo mooi is, of zo interessant kwa bouw en het uiteindelijk helemaal verkeerd gaat omdat ruiter en paard/pony niet bij elkaar passen.
Tuurlijk kun je niet gelijk op dag 1 een band hebben.
Maar vooral als het om eigen paarden gaat vindt ik dat als je er op stapt het gelijk goed moet voelen.
Voor je gevoel, en je verstand je moet immers toch een aantal jaar met zo'n paard/pony verder.
Dit is natuurlijk anders als je een paard koopt als je een handelsstal hebt o.i.d.
Wij geven overigens ook paarden mee op proef maar maken er wel afspraken over.
Indien er bijvoorbeeld in die 2 weken iets gebeurt e.d.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:19

Een paard moet aan mijn eisen voldoen en ik meot hem zelf leuk vinden en er vertrouwen in hebben (dat is toch ook een klik?). Verder zie je het toch pas thuis. En als het echt niet zou klikken kom je daar met rijden ook wel achter :+

Ik ben ooit naar een paard wezen kijken, ik zat er een halve grote volte op en had zoiets van: HELP ik wil eraf ik vind hem eng!!! Die mensen: hij doet toch niks? Nee dat weet ik wel maar hij geeft me een eng gevoel :+. Dat was dus geen klik met het paard ;)

Mijn eisen waren:
1. Braaf en nuchter, geen schrikachtig beest of sensibel. (een paard waar ik me dus happy/veilig/zeker/safe op voel)
2. Makkelijk uit te zitten.
3. Kwaliteitsvol voor het Z niveau.
4. Mooi (is ook persoonlijk)
5. Gezond (uiteraard :) ).

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:24

Ik vind ook de klik heel belangrijk hoor. Ik kocht mijn paard ook via een advertentie op internet. Op foto zag hij er niet zo knap uit (dik, wintervacht), maar de beschrijving van het karakter sprak me wel aan. Toen ik ging kijken, was hij veel mooier als op foto, en hij had echt een lieve blik in zn ogen, hij was ook geinteresseerd in mij. Ik heb altijd wel een paard gehad waarmee het klikt of niet. Ik reed vroeger in manèges en daar had ik altijd de beste band met de paarden waar bijna niemand wou mee rijden. En als er dan toch iemand mee reed, dan was ik stiekem een beetje jaloers.
Nu ik moet wel zeggen, een eigen paard, tjah, je koopt hem maar nu merk ik pas na een maand hoe hij echt ineen zit. Of misschien zelfs later. Maar toch was er die klik dus dat komt wel goed ook al is er nog een lange weg te gaan. Met een ander paard waarmee ik die klik niet zou hebben, zou ik waarschijnlijk niet zo veel energie in steken, vind ik persoonlijk

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:43

Ik denk dat dit voornamelijk afhankelijk is van wat je met het paard wil.

Wil je een sportpaard waarmee je hoog in de wedstrijden kan komen of ben je iemand die het leuk vindt een tijdje met een paard bezig te zijn om het hoger op te leiden en het vervolgens te verkopen en een nieuw paard aan te schaffen dan denk ik dat je bij de aanschaf vooral kijkt naar beweging, exterieur en capaciteiten; of hij daarin voldoet aan je eisen/wensen.

Ben je iemand die voornamelijk recreatief wilt rijden en een paard ziet als een maatje voor het leven en je zo lang mogelijk met hetzelfde paard wilt samen blijven dan denk ik dat karakter een meer doorslaggevende rol speelt.

mam80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:02

ik vind de "klik" wel belangrijk hoor, soms ga je kijken en denk je gelijk 'laat maar'. Maar als je dat niet hebt dan zijn de andere dingen zeker zo belangrijk, het is meer een totaalplaatje wat je aanstaat of niet denk ik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:15

naar wat je het meeste kijkt hangt af van wat je met het betreffende paard wil doen. Mensen die hun ambitie echt in de sport ligt, het zij nu echt top of subtop, die zullen eerst kijken naar de gangen en capaciteiten van een paard en als die in orde zijn naar de werkwilligheid en karakter van een paard en als laatste of er een klik is.

terwijl iemand die in de eerste plaats een paard koopt voor het plezier en de samenwerking (daarmee wil ik niet zeggen, dat ze niet ambiteus kunnen zijn of doelen hebben). Daar is de klik en het karakter belangrijker denk ik, omdat je hier in de eerste plaats een maatje wil om je vrije tijd aan te spenderen.

Ik heb zelf een paard gekocht waarvan ik wist dat ze niet 100% was (slappe knieën met alle gevolgen van dien en miserabele hoeven) en waar ik de 2de keer dat ik ermee reed van dacht "wat een halve slag is dit". Stond op het punt af te stappen omdat er nooit meer dan 1 voet aan de grond stond. Toen ze te koop kwam speelde het idee om haar te kopen onmiddellijk terwijl ik haar nog maar 3x gereden had, terwijl ik haar trainingsmaatje wel 50x gereden en verzorgd had. En die heb ik gewoon laten verkopen, deed me absoluut niks. En bij de mijne kon ik niet leven met het idee niet te weten hoe ze het zou hebben... 't is zelfs een bruine terwijl ik altijd een zwak had voor vosse merries