Hoe kan ik mijn frustratie voorkomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Hoe kan ik mijn frustratie voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 18:25

Hey iedereen,

Ik heb een probleem waar ik niet trots op ben. Als ik eerlijk moet zijn schaam ik me er zelfs voor.

Als ik met mijn verzorgpaard (Poularde in profiel) iets nieuws ga doen wat ze niet meteen snapt of eng vindt, raak ik ernstig gefrustreerd.
Ik ga haar dan dwingen wordt veeeeel te grof in mijn hulpen, waardoor zij nog erger gestresst raakt.

Even een voorbeeldje: vandaag wilde ik voor het eerst met haar het water in, ze was echt super rustig op de heenweg en heel erg braaf met dingen die ze anders best spannend vindt. Het water vond ze verschrikkelijk eng (omdat het golfde). Ik ging er zelf in staan en probeerde haar mee te lokken. Zonder succes. Toen begon ik met harder trekken, pakte mijn zweepje erbij en probeerde haar erin te sturen.
Ik heb haar zelfs een paar tikjes gegeven... ;(
Uiteindelijk lukte het me om weer rustig verder te gaan en is het zelfs nog gelukt! Maar de rest van de rit was ze wel erg opgefokt...

Ik schaam me hier echt dood voor! Willen jullie me alstjeblieft tips geven hoe ik zelf rustiger kan blijven. Ik weet dat dwingen me nergens brengt, maar toch doe ik het iedere keer...

Ps: weet niet zeker of het hier goed staat, dus corrigeer me als het fout is!

bikkeltjes

Re: Hoe kan ik mijn frustratie voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:29

je eigen afreageren op een boksbal en je paard met respect behandelen, hier kan ik boos om worden, zo krijg je echt geen vertrouwen van het paard, hoor

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:09

Ik vind het heel knap dat je het hier neer hebt gezet! Veel andere mensen zouden lekker zo doorgaan omdat je op Bokt toch wel vraagt om 'negatieve' reacties als je zo'n topic plaatst.

Je zegt zelf al, toen je zelf rustiger was lukte het wel. Denk hier steeds aan als je met je paard bezig bent. Als iets niet meteen lukt, stop er even mee, ga even een paar minuten iets heel anders doen, rondje stappen, tot je weer rustig bent en probeer het dan nog eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:13

Geen nieuwe dingen proberen zonder begeleiding.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:15

bikkeltjes schreef:
je eigen afreageren op een boksbal en je paard met respect behandelen, hier kan ik boos om worden, zo krijg je echt geen vertrouwen van het paard, hoor

En ik kan weer boos om JOU reactie worden

TS is dapper dat ze het neerzet!

Zo verjaag je dus bokkers die is een toppic met wat negatieviteit plaatst voor tips
En niet zulke ''typische bokt'' reacties.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:17

Vind het goed dat je het hier neerzet. Veel mensen doet dit ook vaak onbewust dus het is zeker goed van je dat je zelf weet wat je doet!
Ik zou tegen mezelf blijven zeggen dat bijv. het water de eerste keer is en jezelf er continu aan herinneren dat het een dier is en in veel gevallen(in mijn geval zeker) je beste maatje die ook nieuwe dingen moet leren. Jij leert toch ook elke dag nieuwe dingen bij? Geef je dier dan ook de kans om te leren en het op zijn tempo te doen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:18

bikkeltjes schreef:

En jij bent heilig zeker?? Op dit soort reacties zit TS echt niet te wachten

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:53

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de tips!

Een rondje gaan stappen is inderdaad een goed idee.
En ik vind mezelf vooral zo triest omdat ik een grote fan ben van NH en ook bezig ben op die manier (behalve als ik dus gefrustreerd raak!). Ik moet inderdaad gewoon helder na blijven denken (kan ik mooi doen tijdens dat rondje stappen), het is en blijft een vluchtdier en ik moet haar ook zo behandelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:56

Ik ken het gevoel, ik heb het ook weleens gehad. Ik kijk nu heel erg naar de houding van mijn paard voor het rijden. Aan kleine dingen kan ik al zien of het een goede dag wordt of niet. Wordt het dat laatste dan ga ik geen nieuwe dingen proberen. Verder helpt het enorm om voor het rijden tegen mezelf te zeggen dat ik rustig blijf en eerlijk. Mocht het dan toch even niet lukken dan ga ik even met een lange teugel stappen. Adem diep in en uit en houd me voor dat ik zelf vast iets verkeerd doe en dat mijn pony me niet wil pesten. Zo houd ik mezelf in de hand. Wordt ik hier nog niet rustig van dan stap ik af en ga een andere keer verder (tenzij ze echt heel vervelend is, dan longeer ik voordat ik haar terug zet).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:02

Ik heb hetzelfde probleem :). voor mij is het met dingen die in de les wel lukken en erbuiten niet, dan wordt ik boos. Dat ik zelfs de reden dat ik niet met zweep rijd, ik weet dat ik daar niet eerlijk mee om kan gaan.

Wat ik doe is dat als ik merk dat ik boos aan het worden ben, dan mik ik direct mijn teugels los, zodat ik iig niet zo boos kan worden dat ik ga 'zagen' en vaak stap ik zelfs af, mik een hindernis in de bak en neem n paar sprongetjes, waarneer ik het nog een keer probeer.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 06-10-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 20:03

capopjekop schreef:
Ik ken het gevoel, ik heb het ook weleens gehad. Ik kijk nu heel erg naar de houding van mijn paard voor het rijden. Aan kleine dingen kan ik al zien of het een goede dag wordt of niet. Wordt het dat laatste dan ga ik geen nieuwe dingen proberen. Verder helpt het enorm om voor het rijden tegen mezelf te zeggen dat ik rustig blijf en eerlijk. Mocht het dan toch even niet lukken dan ga ik even met een lange teugel stappen. Adem diep in en uit en houd me voor dat ik zelf vast iets verkeerd doe en dat mijn pony me niet wil pesten. Zo houd ik mezelf in de hand. Wordt ik hier nog niet rustig van dan stap ik af en ga een andere keer verder (tenzij ze echt heel vervelend is, dan longeer ik voordat ik haar terug zet).

Dit helpt me echt! Ik vind het namelijk heel erg moeilijk om te stoppen als het niet goed gaat. Maar ik zie nu in dat ik op dit soort momenten gewoon moet stoppen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:29

Als vroeger ons paard niet luisterde of niet deed wat ik wou werd ik ook snel zenuwachtig en ongeduldig omdat ik altijd het gevoel had dat ik niet wist wat ik juist moest doen.
Door onze overgang naar een andere rijstijl zijn we terecht gekomen bij trainers die zeer veel belang hechten aan het opvoeden van paarden en ruiters, gebaseerd op het begrijpen van de leef- en denkwereld van paarden.
Door inzicht te krijgen in deze leef- en denkwereld van paarden heb ik hen eindelijk een beetje leren begrijpen en vanuit dit begrip kan ik veel beter met hen over weg.
In mijn omgang met paarden ben ik nu rustig omdat ik hen probeer te begrijpen en weet hoe en wat ik moet doen.

Verdiep je ook in de leef- en denkwereld van paarden, en leer er naar te handelen en je zal veel rustiger worden.

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:54

Even tot 10 tellen, haal rustig adem, en probeer het weer :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:01

frustratie begint waar je kennis ophoud. Als jij zorg dat je meer manieren leert om dingen te doen en dus ook meer kan proberen als je paard iets niet wil, zal je frustratie vanzelf minder worden.
Probeer veel les te nemen. Zeker als je al in de richting van het natural horsemanship bezig wilt kun je heel veel manieren leren om je paard nieuwe dingen te leren. In plaats van dat je dan boos wordt omdat iets de eerste keer niet lukt, ga je dan nadenken over een andere manier om het aan te pakken.
Zodra je merkt dat je boos wordt geef je je paard gewoon een hele dikke knuffel. Dan hebben jullie allebei even tijd om na te denken en tot rust te komen en kun je daarna weer verder.

heri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:06

Je bent al een heel eind op de goede weg door te constateren dat je te snel gefrustreerd raakt!! Probeer inderdaad informatie/les te vinden over de problemen die je met je paard ervaart!! Succes!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:10

DeHP schreef:
frustratie begint waar je kennis ophoud. Als jij zorg dat je meer manieren leert om dingen te doen en dus ook meer kan proberen als je paard iets niet wil, zal je frustratie vanzelf minder worden.
Probeer veel les te nemen. Zeker als je al in de richting van het natural horsemanship bezig wilt kun je heel veel manieren leren om je paard nieuwe dingen te leren. In plaats van dat je dan boos wordt omdat iets de eerste keer niet lukt, ga je dan nadenken over een andere manier om het aan te pakken.
Zodra je merkt dat je boos wordt geef je je paard gewoon een hele dikke knuffel. Dan hebben jullie allebei even tijd om na te denken en tot rust te komen en kun je daarna weer verder.

Ik denk dat ik inderdaad maar weer wat meer moet gaan lezen en meer info tot me ga nemen! Klinkt heel logisch namelijk wat je zegt.
Nog tips voor een goed boek of instructrice?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:12

Heel dapper om dit te schrijven.
Het besef dat je het anders wilt, is het begin van een verandering.

Paar tips:

Ga tai chi, yoga of pilates doen... verdiep je meditatie.
Dat hoeft geen handenvol geld te kosten, noch heb je een of andere goeroe nodig.
Er zijn goede dvd's te krijgen voor weinig geld en meditatie is een techniek waar je zelfs tips van op internet kunt krijgen.
Hiermee leer je het verschil tussen spanning/ontspanning te herkennen en kun je jezelf leren ontspannen op momenten dat het nodig is.
Let wel... dit kost tijd. Soms veel tijd.
Maar het kan in alle aspekten van je leven handig zijn

2. als je je niet 100% voelt en niet in staat bent om positief met je paard aan de slag te gaan, ga dan niet aan de slag.
Doe gewoon iets leuks; een ontspannen wandeling waarvan je weet dat het goed gaat, lekker poetsen of gewoon in de wei rondhangen.

3. Lees boeken als Mark Rashid en Hemfling. Rashid beschrijft op mooie manier het bekijken van problemen vanuit het paard. Hemfling kan voor sommigen zweverig zijn, maar heeft een goede visie op lichaamstaal en menselijke frustraties.

4. Als je ergens aan gaat werken, werk dan vanuit een positief idee. Let niet op de dingen die het paard niet kan/durft, maar concentreer je op de punten die wel goed gaan en beloon die. Ben daar blij mee. Laat je paard merken dat je dat waardeert.

5. Ben je je paard iets nieuws aan het leren en merk je dat de frustratie toeslaat, stop dan onmiddellijk, haal diep adem totdat je weer rustig bent, let erop dat je lijf ontspant (schouders, nek, kaken etc) , laat je paard een hele simpele oefening doen waarvan je weet dat ze het kan, prijs het de hemel in als dat lukt en sluit de training af. Geef haar iets lekkers of ga samen iets leuks doen, bv lekker laten grazen.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:14

ninajojo schreef:
Ik denk dat ik inderdaad maar weer wat meer moet gaan lezen en meer info tot me ga nemen! Klinkt heel logisch namelijk wat je zegt.
Nog tips voor een goed boek of instructrice?

Paardrijden leer je niet van een boek. Zoek een goede instructrice in de buurt, en neem les.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:14

Dapper dat je er voor uit durf te komen, en zoals je je leest ben je niet de enige ;)

Hier nog zo een die in het verleden nog al onredelijk kon doen tegen over haar paard. En omdat ik gefrustreerd raakte doordat ik (zonder zelfinzicht :( ) verkeerde hulpen aangaf gingen de dingen nog al eens anders dan ik zo9u willen.

Nu merk ik het nog wel eens dat de dingen (in de bak) anders gaan dan ik wil, en nu weet ik dat ik degene ben die het verkeerd doet en tel dan inderdaad even 10. Stop waar ik mee bezig was, ga even iets anders doen en bedenk daarna wat ik wil doen, hoe ik het moet doen, wat ik fout deed en probeer het later opnieuw. Het gaat dan meestal wel beter en is voor je paardje ook beter :)

Maar door zelf te constateren dat je gefrustreerd ben is al stap 1. En geloof me, niet iedereen heeft zelfreflectie ;)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:15

Als je merkt dat je gefrustreerd wordt, direct stoppen, tot tien tellen en opnieuw proberen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:18

Als je in de buurt van Hengelo ov. woont kan ik je wel helpen. Heb weer een paar plekken vrij om grondwerk lessen te geven.
Zelf vind ik het oude parelli systeem heel fijn om mee te werken. Duidelijke info over het paardengedrag en ook heel goede info over je eigen gedrag.
De boeken van Mark Rashid zijn ook erg leuk en leerzaam om te lezen, maar moeilijker om zelf zonder les toe te passen. Chris Irwin heeft ook goede dvd's gemaakt, maar zijn systeem is ook lastiger om zelf toe te passen omdat de uitleg soms te beperkt is.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:19

probeer je doelen en stappen veel kleiner te maken. Als je naar het water gaat, dan hoeft ze er niet direct in. Dat is ook eigenlijk teveel gevraagd. Dus, 1 voet in het water is al prima.
Maak haalbare doelen, dan voorkom je frustratie. Ook als het dan niet lukt, met rust bereik je meer. Dus idd even stappen of tot 10 tellen

succes, ik had er vroeger ook last van

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:22

Ik heb er ook wel eens last van en ik ben er helemaal niet trots op! Dat komt vooral omdat het weer niet echt goed gaat op school maar dat er buiten.

Ik vind het erg goed dat je het hiet neerzet en negatieve reacties zou ik gewoon negeren! Als je ben gefrustreerd ga even stappen en wacht tot je weer rustig bent. Een beetje in je paard zijn manen kliebelen helpt bij mij erg goed!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:37

oeie had dit vroeger ook wel eens dat ik echt zoiets had van wanneer houd dit nu op waarom wilt ie dat nu zelf niet doen
ik heb nu het gene van als er in de weide een plas licht om achter de plas te gaan staan of zitten en ik wil daar gerus 5 uur zitten . Nu gaat het mij er om dat het paard er vanzelf ingaat als ie er niet ingaat dan is het zijn keuze dan zit ik maar een lekkere wortel of appel op te peuzelen inplaats van hem . uiteindelijk komt ie naar mij toe dan hoor . Dan heb ik het geduld om dat iedere x opnieuw te doen tot ie het niet meer erg vindt .

Had i vroeger niet door een plas gewild zouw ik zondanig gefrusteerd raken dat ik hem leterlijk in die plas zou beginnen duwen tot ie toegeeft .

met veel oefenen zal het wel lukken hoor maar je moet er echt veel op oefenen !

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:40

Ook ik herken het wel een beetje. Om frustraties bij mij en mijn pony te voorkomen heb ik hem verkocht, dat leek mij eerlijker.