Dominante merrie steigert en slaat gericht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Dominante merrie steigert en slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:24

Om onder het werk uit te komen heeft die lieve schat van me een nieuwe truc bedacht. Als je haar uit de weide of bak ophaalt komt ze normaal gesproken meteen naar je toe en dan kan je haar zonder problemen aan het halster meenemen.
Echter de laatste twee weken rukt ze zich los en rent dan weg. Of als ze los bij de stallen staat en je wil het touw pakken om haar vast te zetten draait ze zich ook snel om en draaft weg. Je krijgt haar altijd weer makkelijk te pakken, dus voorheen was dit niet zo'n probleem. Maar de laatste twee weken heeft ze iets nieuws. Als je haar nu aan het halster pakt en dan mee wilt nemen begint ze met haar voorbenen naar je te slaan en als je niet snel weg bent steigert ze en slaat gericht naar je hoofd en borst. Nu ben ik niet snel onder de indruk van mijn merrie dus bang maken doet ze me hier echt niet mee, het is alleen wel super gevaarlijk. Nu loop ik ook al met gekneusde ribben omdat ze me daar raakte. Gelukkig stond ik behoorlijk dicht bij haar dus heeft ze niet heel veel kracht kunnen zetten, maar als ik iets verder had gestaan had ze met gemak mijn ribben gebroken (of erger).
Nu haal ik haar al niet meer zonder zweepje in mijn handen uit de weide. Meenemen aan het halstertouw doe ik nu ook, zodra het halstertouw eraan zit doet ze helemaal niets meer. Maar ik wil haar ook gewoon zonder halstertouw mee kunnen nemen. Zodra ze dreigt met haar voorbenen krijgt ze van mij echt een harde tik ertegen aan, met steigeren net zo.
Hoe moet ik dit oplossen? Meteen op haar donder geven is moeilijk. Zeker omdat ze zich na het steigeren niet zo makkelijk weer laat pakken, ik moet haar dan echt even rond jagen en echt de kant op laten gaan die ik wil voordat ze bij me komt.

Het is een ontzettend dominante merrie, meerdere trainers hebben dat al tegen me gezegd. Ik heb vaak te horen gekregen dat dit paard bij ieder ander allang verrot geslagen en gebroken zou zijn geweest, nou is dat niet mijn manier om dingen op te lossen. Ik weet dat het een alpha merrie is en dat ik die met respect moet behandelen. Ga ik gemeen doen tegen haar dan heb ik het verbruid en zal ik niets meer met haar kunnen. Met rijden is ze moeilijk, heel flegmatiek en je moet haar in haar hoofd bezig houden. Doe je dat niet dan zal ze stil staan en geen voet meer verzetten. Ik kan met rijden prima met haar opschieten en ze doet alles wat ik wil, voor een ander is ze niet te rijden. Ik kan met dit dier lezen en schrijven, weet precies in wat voor een bui ze is en kan werkelijk alles met haar doen. Maar de laatste tijd heb ik niet kunnen rijden omdat het zadel kapot is en begint mevrouw dus praatjes te krijgen. Heb je haar eenmaal in handen dan is het weer een mak schaap waar je alles mee kan doen.

Ik weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Meer laten werken is dus even geen optie. In ieder geval niet totdat het zadel er is. Meer longeren heeft geen zin, dan is ze niet in haar hoofd bezig. Zelfs niet als ik met balkjes etc. ga werken.
Wat ik nu doe met het steigeren is als ze binnen bereik is een tik met de zweep tegen haar voorbenen. Als ze niet binnen bereik is rondjagen en de kant op laten gaan die ik wil. Na een paar rondjes vraag ik haar bij me en dan kan ik haar meenemen. Ik denk alleen niet dat dit genoeg is om het haar af te leren, wie heeft een idee wat wel werkt om het haar af te leren?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:52

Ik snap niet waarom je haar per se ook zonder halstertouw mee wil kunnen nemen? Als ik het zo lees zou het dan altijd goed gaan. Dus waarom per se aan het halster mee willen nemen? Ze weet dat ze dit dan kan maken en met halstertouw luistert ze wel.

nutella

Re: Dominante merrie steigert en slaat gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:54

Ik zie dit als een ernstig probleem. Zou er een paardvriendelijke professional bij halen!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:57

Omdat aan het halster meenemen voorheen nooit een probleem was. Ik heb haar al 7 jaar en dit heeft ze nooit gedaan, dus ik vindt niet dat omdat mevrouw nu begint te steigeren ik haar voortaan aan een touw mee moet nemen. De komende tijd heb ik natuurlijk wel altijd een halstertouw bij me anders is het gewoon gevaarlijk.
Aan het halster meenemen is iets dat we bij alle paarden een aantal keren per dag doen. Even vastpakken om vliegenspray op te doen of een deken recht te trekken. Even naar de stal halen om een wondje beter te bekijken allemaal dat soort dingen. Dat gaf voorheen nooit problemen en nu dus ineens wel.

O ja ik moet er wel even bijzeggen ze is nu ong. 120 dagen drachtig. Dus last van de hormonen kan het ook zijn, hoewel ze vorig jaar tijdens de dracht geen problemen had hiermee.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 04-10-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:58

Waarom een paardvriendelijke trainer? alsof het paard zo vriendelijk
is, ik zou haar een geweldig pak rammel geven, zelfde geld slaat ze je dood.
Desalniettemin, succes ermee

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:01

Als ze dit kunstje weer flikt moet je haar gelijk een echt hele harde opdonder verkopen.
Ik begrijp niet waarom je het een probleem vind, om haar even aan een touw mee te nemen.
Dit gedrag is levensgevaarlijk en moet meteen in de kiem worden gesmoord.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:01

lisa_pluisje schreef:
Waarom een paardvriendelijke trainer? alsof het paard zo vriendelijk
is, ik zou haar een geweldig pak rammel geven, zelfde geld slaat ze je dood.
Desalniettemin, succes ermee

Ik zie niet in waarom niet. Er lopen teveel "trainers" rond die dergelijke problemen wel even zullen aanpakken. Dominantie sla je er niet uit.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:04

Inderdaad dominantie sla je er niet uit, zeker niet bij deze merrie. Dan wordt het echt een kreng en een levensgevaarlijk paard. Niet iets dat ik wil.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:14

Ik ben zo'n paardvriendelijke professional en wil je alleen maar adviseren om er idd een goede gedragstherapeut bij te halen, je paard is gevaarlijk! Dergelijk gedrag kan vele oorzaken hebben en die zijn er niet met een paar klappen uit te trainen. Er zal echt naar gekeken moeten worden wat de prikkel tot dit gedrag is en wanneer ze het precies doet. Dat is een puzzeltje dat je niet via een forum kunt oplossen, daarvoor moet je het paard daardwerkelijk kunnen observeren. Ik weet zeker dat er dan een oplossing in de vorm van een paardvriendelijke hertraining gevonden kan worden waar jij en je paard mee verder kunnen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:19

Nou ken ik je merrie niet maar dit klinkt echt al dominantie. En dat moet heel snel afgelopen zijn. Dus ook mijn idee; een flinke opdonder geven. Is ze nou helemaal?! :n

Waarom zou je paard daardoor een kreng worden? Als jij op het juiste moment goed corrigeerd en consequent blijft hoeft ze echt niet te veranderen qua karakter. Dan weet ze dat het niet mag. Ze heeft dit nog niet eerder gedaan? Dan is ze je waarschijnlijk gewoon aan het uitproberen of ze onder het [***] uit kan komen.. Een keer goed aanpakken en je hebt kans dat het afgelopen is. je paard staat nu duidelijk boven jou en dat is natuurlijk níet de bedoeling! :n

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:21

Geen wonder dat ze levensgevaarlijk word. Ze komt er elke keer mee weg, als jij dan eens denkt nu niet meer, denkt zij ben je nou bedondert? Mij vertellen wat ik moet doen. Geef je dan toe word het elke volgende keer weer erger. Daarom word er bij jonge paarden zo op gehamerd dat je alles consequent moet corrigeren, anders moet je de volgende keer 25 keer zoveel moeite doen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:37

Ze komt er helemaal niet elke keer mee weg, dit heeft ze nu een paar keer gedaan en bijna iedere keer is ze ervoor gestraft. Het probleem is gewoon dat als je ernaast staat en ze komt omhoog ik op dat moment niet veel kan doen. Daarom gaat ze de komende tijd sowieso aan een halstertouw zodat ik haar bij me kan houden als ze dit doet. De stalhoudster die haar door de week verzorgd pakt haar de komende weken ook even niet meer zonder touw beet. Ik zoek vooral naar waarom dit gedrag zo plotseling ontstaat en wat ik er op dit moment tegen kan doen. Misschien bepaalde grondwerkoefeningen om de situatie na te bootsen en te anticiperen voordat ze het doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 02:45

Hormonen kunnen veel doen met een merrie, maar dit zou ik niet tolereren. Dominant gedrag kun je oplossen door grondwerk te gaan doen. En paarden onderling zijn ook niet altijd even vriendelijk naar elkaar. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan.

Ik zou een grondwerkstokje aan gaan schaffen en haar vanaf de grond wat manieren bijbrengen, door grondwerkoefeningen te gaan doen, ik zou Parelli adviseren. Over Parelli vind je in het NH forum genoeg informatie. Ondanks het feit dat de hormonen door haar lijf gieren, mag ze toch echt niet gericht gaan meppen of uithalen.

De grondwerkstok is een verlengde van je arm, zwiept niet door, maar je kan als het nodig is er een flinke pets mee uitdelen.

Om het paard uit het land te halen, zou ik met brokjes gaan werken. Neem een emmer mee, paai haar daarmee. Ga in het land de confrontatie niet aan, doe dit op het moment dat je in een rijbak of longeerkraal bent, aan een touwhalster en een leadrope, met grondwerkstokje.

Succes ermee, en hou het veilig!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 05:26

Ik snap dat je het netjes wil oplossen volgens jouw maatstaven helemaal prima. Maar ik denk dat je net iets te laat bent met ingrijpen, het dominantiespelletje begon al met toen ze hem peerde terwijl jij haar vast had, daar had je al duidelijk moeten maken dat dit niet de bedoeling is.

Daarnaast...het geintje wat ze je nu flikt is levensgevaarlijk, nu zijn het je ribben volgende keer is het je hersenpan...

Ik zeg niet dat je het eruit moet slaan, maar je mag wel duidelijk maken wat nu wel...en wat zeker niet de bedoeling is. Daarmee bedoel ik geen afranselbeurt, maar wel een duidelijke correctie op het moment dat zij het geintje uithaalt. Je moet voor jezelf uitvogelen hoe je dat gaat doen, maar ik denk persoonlijk niet dat je eronder uitkomt om een keer ferm en duidelijk op het juiste manier op te treden.

Edit: misschien even tijdelijk een halstertouw met hengstenketting over haar neus heen, zodat je je eigen veiligheid een beetje kan waarborgen. Je kan dan al een correctie geven als madame omhoog komt. Heb je net wat meer te vertellen.

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 06:04

Ik heb ook een alfa merrie. Nu ze weer in de paddock staan wordt zij weer net as vorige winter erg lastig. Vorig jaar ben ik parelli lessen gaan volgen. Dit moest we echt met les want begin niet aan parelli met een dominant paard als je het nog niet onder de knie hebt kan ik je zeggen haha. Ik kon in de winter niet rijden en dat heeft erg geholpen.
Slaan enzo heeft geen nut een alfa blijft vechten om de eerste plek! Dan blijf je saan. Er is een verschil tussen dominant en alfa en een alfa moet je naar mijn idee anders aanpakken.

Die van mij is nu ook drachtig en ze is tegen mij rustiger. Maar tegen andere paarden net zo erg. sterkte ermee

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:14

Heb ook een Alpha merrie, een Akhal teke merrie en die is juist ontzettend vriendelijk.
Kijk voor de grap es hoe ze het in de kudde oplossen, niet met grondwerk hoor
dan krijgt ze gewoon een trap waar ze haar maar kunnen raken.
Heb hier een Akhal teke hengst gehad met dezelfde geintjes, een goedgemikte lel
op zijn snuit met een stokje maakte een wereld van verschil, nooit geen last meer mee
gehad, toen werd hij verkocht, nota bene als ruin en konden ze er prompt niks meer
mee doen en heeft hij iemand verwond.
Ben zelf hartstikke vriendelijk voor paarden maar laat me door geen enkel paard slaan
of bijten of omverlopen of iets dergelijks, leiderschap is het beste wat je je paard kunt
geven, daar worden ze gelukkig van.
Ts ik wil je best komen helpen hoor *D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 15:15

Parelli ben ik mee bekend, ik heb niveau 1 jaren geleden met haar doorlopen. Daar kan ik inderdaad de oefeningen weer eens van terugzoeken.
Zodra ze aan het halstertouw loopt zijn alle problemen voorbij, ze doet dit echt alleen als je haar aan het halster mee wilt nemen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:18

Waarom maak je het je zelf en het paard dan zo moeilijk?
Elke keer als jij haar zo bij het halster pakt, loopt het uit op oorlog tussen jullie. Als je met een touwtje een veilige situatie kunt creëren voor jou en je paard, moet je geen moeilijkheden gaan opzoeken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 15:21

Heb net even een berichtje gehad van de stalhoudster. Ze heeft de merrie vandaag aan het halster opgehaald uit de weide. Ze had wel een zweepje in haar andere hand en mevrouw liep netjes mee zonder streken uit te halen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 20:47

even een update. Van het weekend heb ik hard met haar gewerkt. Ze deed het nu ook aan het touw, maar nadat ik haar een paar keer een flinke tik met de zweep heb verkocht leek het alsof de boodschap was doorgekomen. Ze heeft het in ieder geval niet weer geprobeerd. Ik ben weer veel grondwerkoefeningen aan het doen en merk dat het toch wel weer hard nodig was om dat te doen. Volgend weekend als ik weer op stal kan komen gaan we ook daar mee verder en dan pas een week later weer onder het zadel aan het werk (als het zader er dan eindelijk is).

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:06

Ik vermoed dat je paard vindt dat ze de relatie binnen haar kudde (zij + jou) moet veranderen : zij wil leider worden en als je dit niet fundamenteel aanpakt zal ze steeds verder gaan, zoals je zelf zegt in je laatste reactie. Ze denkt dat ze redenen heeft om dit te doen, mogelijk zijn het minder rijden en haar dracht factoren maar je moet ook eens naar jezelf kijken of jouw houding tov haar is veranderd.

Je zal veel aandacht moeten besteden aan haar opvoeding zodat je jezelf terug als leider van de kudde kan positioneren.

Specifiek als ze stamt en / of steigert als je haar wil in de hand nemen, jaag haar dan weg van bij jou.
Maak je groot en breed, brul eventueel de longen uit je lijf en ga naar haar toe. Zo laat je zien dat jij de leider bent die bepaalt wat er gebeurt en dat je haar uit de kudde jaagt.
De zwaarste straf die een paard kan kan krijgen is tijdelijk of definitief uit de kudde verdreven worden want dan is ze kwetsbaar en dit betekend haar dood.

Je mag haar pas bij je toelaten als ze met een onderdanige houding naar je toekomt, komt ze anders naar je toe dan jaag je ze terug weg met de houding van een leider.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 11:04

ja dat heb ik ook gedaan, en ik ben van plan om dat van het weekend weer te doen. Ik heb met inrijden jaren geleden ook met join up technieken gewerkt en dat werkte heel goed bij haar. (voor alle bokkers die nu gaan roepen dat join up alleen door profesionals toegepast mag worden, ik deed dit onder begeleiding van een profesional en die heeft me wat dingen geleerd die ik zelf toe kan passen.)

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:28

Het is duidelijk dat het paard jou niet met respect behandeld. Ze ziet jou niet als krachtig genoeg om haar leiding te geven.
Een daadwerkelijk dominant paard krijg je niet "klein" dmv van haar half verrot te slaan. Het machtigste middel voor dit soort paarden is duidelijkheid. Je zal in alles duidelijk moeten zijn, geen ruimte tot discussie te laten, iedere dag dezelfde regels. Kortom je zal eens goed bij jezelf te rade moeten gaan waar jezelf zaken laten liggen of teveel toestaat.

Aplha merries zijn waanzinnge dieren om mee te werken, heb je ze eenmaal voor je gewonnen gaan ze voor je door het vuur. Verziek je ze dan geven ze je de hel op aarde. Wees slimmer dan zij, ben haar voor en beloon het positieve. Negeer het negatieve. Als je haar daadwerkelijk fysiek moet straffen ( bijv. bij schoppen, slaan) doe dit dan kort en héél duidelijk.

Beter één flinke duidelijke mep dan 25 kleine tikjes.

Succes

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:38

Misschien heel iets anders,maar zou het niet mogelijk zijn dat ze je duidelijk probeert te maken dat ze ergens last van heeft dominante paarden proberen het vaak op een heftige manier duidelijk te maken..Ik kan het volledig mis hebben..Evt zou je iemand kunnen vragen met haar te communiceren als je er niet uitkomt om te vragen of er iets is..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:40

Hmmm... ik durf zo maar eens te betwijfelen of dit daadwerkelijk uiting van dominantie is...

Persoonlijk denk ik dat hier iets heel anders aan de hand is en dat je er wellicht goed aan doet om er deskundige begeleiding bij te zoeken die kan bekijken waar het probleem daadwerkelijk is ontstaan...