paard te sterk help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sorayamagic2

paard te sterk help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:38

ik had een vraagje hoe zouden jullie het doen en hebben jullie nog tips;
nou ik heb een verzorgpony maar als ik daar in de wei aankom kan ik der gewoon aaien en borstelen enz.
maar als ik dan gelijk met borstels of een halster aan kom rent ze weg en krijgen we der niet meer te pakken ze heeft nu een veulentje en in het begin dachten wij dus dat ze wegrende om het veulentje te beschermen maar nu kunnen we vanales al met het veulen en nog rent ze weg en een tijdje ging het heel goed dus had de eigenaar gezecht als je wil mag je der wel inrijden wij wouden dat wel dus we begonnen met het zadel opdoen ze deed het toen dus supergoed! toen leunden wij ze deed alles goed ik ging er op liggen en ze bleef staan deed alles goed. toen ging mijn virendin dus zitten en ik er langs lopen dat ging goed in stap wij voor het eerst een beetje draven ging allemaal super toen lieten we der ietsjes losser in stap, en daarna ook in draf dus ineens begint ze te bokken te draaien enalles toen ging het ouw snijden en liet ik dus los bokken draaien mijn vriendin zegt pak der ik loop er gouw weer natoe en probeer hert touw dus te pakken entoen stijgerde ze dus heeel hoog naar mij toe ik ging net op tijd naar achter ze draait dus heeel hard om en toen weer snel terug dus vriendin bleef eerst heeel lang zitten en toen viel ze toch toen had ze dus last van der pink ik zeg kan je er echt niet meer op want ze m,oet weten dat dit niet kan ze zegt nee dus toen ging ik er maar op dat ging gewoon weer goed alleen ze rent nu dus nogsteeds weer weg alleen als wij der eten geven komt ze nog en we wouden ook nog een keertje naar buiten wandelen alleen ze is dus te sterk als ze weg zou rennen. en hoofdstel is nu dus kapot omdat ze dat toen helemaal heeft gemolt en mijn nieuwe hoofdstel moeten we nog even kijken of ze normaal doet en hoe het dus het beste met halster zou gaan lukken hebben jullie mischien tips? :+

mirtje83

Re: paard te sterk help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:42

ik heb even gemeld dat dit bericht verkeerd staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:59

Verplaatst van ITP naar OPG.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:14

Wow! Dit is de langste zin die ik ooit gezien heb! Je bericht is veel makkelijker te lezen als je leestekens gebruikt.

Maar heb je wel geoefend met aan het halster lopen zonder dat er iemand opzit? Je zegt eerst dat ze al wegrende als je haar wilde pakken, dan is meteen inrijden geen goed idee.

Ik denk dat jullie beter hulp kunnen vragen aan iemand met ervaring.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:46

Mijn tip: Stop ermee en haal er iemand bij die weet hoe het moet!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:47

Dit is duidelijk niet iets voor jullie, blijf eraf.
Of neem heel goeie privéles.
Dit loopt echt verkeerd af als jullie zo voort doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:58

Jeetje schrijf eens ABN! Je bent 14 dus je kunt echt wel normaal leestekens etc gebruiken. Dit is gewoon luiheid en je wordt zo ook niet serieus genomen. Opzich was je best goed beginnen met eerst leunen, dan erop 'liggen' en dan zitten, maar ik weet niet hoeveel tijd je ervoor hebt genomen. Maar zorg er eerst eens voor dat je pony niet wegloopt als je met halster aankomt. Dus een keer met wat lekkers komen en een halster en dan wat geven zonder dat je het halster omdoet. En dit wat vaker doen :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:02

Als ze dit alleen doet als je met een halster en borstels aan komt zetten, wil ze dus niet werken. Dit kan imo. in dit geval maar 1 oorzaak hebben: jullie overbelasten haar en doen iets verkeerd.

Ga ermee naar een professional! En nog een tip: ipv. alleen maar met een halster te komen als ze moet werken, kom ook eens met een halster om gewoon te poetsen en zet haar daarna weer terug. Dan gaat ze het halster niet associëren met dat wat ze (op dit moment) niet wil.

EDIT: en gebruik alsje alsje alsjeblieft leestekens. Dit is onmogelijk lezen...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:51

Een paar vragen om de situatie misschien wat duidelijker te krijgen:

Hoe lang verzorg je haar al?
Als je haar al kende van voordat ze het veulen kreeg: deed ze dit toen ook al?
Deed ze dit ook al voordat jullie begonnen met inrijden?
Begrijp ik het goed dat het veulen nu nog bij haar staat?
Waren jullie al bezig met beleren voordat het veulen er was?
Hoeveel ervaring met het beleren van paarden?

Antwoord op deze vragen zou ons bokkers denk ik al beter kunnen helpen om de situatie een beetje in te schatten en je gerichtere tips te kunnen geven.

Misschien ben ik te snel met conclusies, maar uit je taalgebruik en je leeftijd denk ik op te kunnen maken dat je niet bijster veel ervaring hebt met het beleren van groene paarden. De vragen die je stelt, zijn standaard problemen die je niet, of in geringe mate tegen zou moeten komen bij beleren als je het rustig aanpakt. Degenen met ervaring in inrijden en opvoeden van paarden weten dat, in mijn opinie. Inrijden is niet zo simpel als veel mensen denken en ik ken niemand die een paard fatsoenlijk kan beleren, zonder daar ooit hulp en les voor te hebben gekregen van iemand anders.

Inrijden is per paard heel verschillend en zoals ik het op dit moment in kan schatten, hebben jullie niet de kennis en het gevoel erbij dat je nodig hebt om het paard op de beste manier voor dat paard te beleren.

Ik bedoel dit niet vervelend, maar natuurlijk is je paard te sterk. Paarden zijn nu eenmaal sterker dan de gemiddelde mens, mijn shet trekt mij (1.87, 75 kg) gemakkelijk in het rond als ze dat zou willen. Daarom kan inrijden als je er niet genoeg vanaf weet, levensgevaarlijk zijn.

Niet alleen tijdens het inrijden, maar ook daarna. Je paard moet op een dusdanige manier beleerd worden dat het 100% vertrouwen in een ruiter heeft, en dat het precies weet wat wat betekent. Als je dit niet door iemand laat doen die echt weet waar hij/zij het over heeft, krijg je dit nooit voor elkaar en blijft het simpelweg een gevaar om op dat paard te rijden. Je blijft dan ook houden dat je paard niet meer naar je toe komt als je een halster meeneemt, of helemaal niet meer als je aan komt lopen. Rijden vindt het paard dan niet leuk, of eng, en rijden doe je juist ook omdat je paard het leuk zou moeten vinden.

Er moet dan gedrag gecorrigeerd worden, wat nog veel meer tijd en moeite kost, dus ook mijn advies is: haal er iemand bij die dit veel vaker gedaan heeft.

Daarnaast: elke goede samenwerking tussen (toekomstige) ruiter en paard begint met grondwerk. Doe inderdaad eens niets met het halster, neem het gewoon mee, of doe het halster om en loop een rondje door de wei. Probeer 'trucjes' te leren, zoals aan de kant gaan, of achteruit lopen. Dat zul je haar verdere leven ook nodig hebben en blijft altijd nuttig. Je bouwt een betere band met haar op en ze krijgt ook het vertrouwen in jullie wat ze nu duidelijk niet heeft en ze leert dat jullie niet alleen betekent 'dat vervelende werken'.

Het klinkt een heel klein beetje of jullie ook geen aandacht hebben besteed aan longeren, maar gewoon zadel erop en maar zien hoever we komen. Als er 1 aanpak is die een paard finaal kan verpesten, is dat het wel...

Hebben jullie haar ook tijd gegeven om haar gangen door te lopen en aan een zadel te wennen zonder dat er iemand aan hangt / op zit?

Begrijpen jullie ook dat een paard 'kort houden' absoluut geen goed plan is? Je wilt niet dat ze gespannen en kort loopt, haar spieren moeten eerst met beleid opgebouwd worden zodat ze het gewicht ook daadwerkelijk zonder problemen kan dragen. Daar gaat ook training aan vooraf. En hoe zorg je ervoor dat je paard ook meteen rechtgericht wordt? Een goede inrijder zal daar met kleine stapjes meteen mee kunnen beginnen, maar ik vrees dat jullie dit niet op de beoogde manier voor elkaar kunnen krijgen.

Hebben jullie haar conditie al op peil gebracht door grondoefeningen?

Gebruiken jullie ook wel cap en bodyprotector, evt. met andere aanvullende bescherming?

En is het halstertouw op een dusdanige manier vastgemaakt dat ze, als ze losbreekt (wat bij correct inrijden niet zou moeten kunnen) er niet op kan gaan staan?

Nogmaals: het zijn echt serieuze vragen, geen aanvallen :)
Het zou heel vervelend zijn als het paard er slechte ervaringen aan overhoudt, maar het zou nog erger zijn als het paard gewond raakt, of jullie zelf!

Nogmaals: de tip blijft om er iemand met meer ervaring bij te halen. Een niet goed ingereden paard blijft in de toekomst ook een risico, en het verhaal zoals je boven hebt beschreven had heel, heel erg slecht af kunnen lopen.

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:28

eilleen333 schreef:
Wow! Dit is de langste zin die ik ooit gezien heb! Je bericht is veel makkelijker te lezen als je leestekens gebruikt.

Maar heb je wel geoefend met aan het halster lopen zonder dat er iemand opzit? Je zegt eerst dat ze al wegrende als je haar wilde pakken, dan is meteen inrijden geen goed idee.

Ik denk dat jullie beter hulp kunnen vragen aan iemand met ervaring.

Dat vind ik ook, als je niet zeker bent of je iets goed of niet goed doet, dan kan je er best mensen met ervaring bijhalen!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:40

Ik ben van mening dat een kind van 14 jaar NOOIT een paard/pony zonder toezicht en hulp van een volwassene (mèt ervaring) mag inrijden. Hier komen ongelukken van.

Stop er dus onmiddellijk mee en schakel een professioneel iemand in.

gr Claudia

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:32

ik denk ook dat je er gewoon hulp van een (volwassen) ervaren persoon bij moet halen. Er kunnen heel snel ongelukken mee gebeuren hoor, zowel met jou als met je paard.
(en je zou wat punten tussen de zinnen kunnen zetten.. het leest namelijk een beetje irritant)

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 21:47

okee ja naja het rijden MOET dus echt niet en het zou wel veel leuker erop worden voor paard en mij zelf ik was er vandaag nog bij ik kon er weer alles mee doen borstelen, halster lukt allemaal weer prima ben ik heel blij om rende niet weg niks. ik denk dat ik der dan maar lekker op wei laat staan en za gaan borstelen of ik vraag iemand die eht voor me zou kunnen doen als ik het echt graag zou willen eerst maar meer vertrouwen op bouwen en er dan langzaam mee buiten wandelen.
dakjewelvoorde reacties.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:53

sorayamagic2 schreef:
okee ja naja het rijden MOET dus echt niet en het zou wel veel leuker erop worden voor paard en mij zelf ik was er vandaag nog bij ik kon er weer alles mee doen borstelen, halster lukt allemaal weer prima ben ik heel blij om rende niet weg niks. ik denk dat ik der dan maar lekker op wei laat staan en za gaan borstelen of ik vraag iemand die eht voor me zou kunnen doen als ik het echt graag zou willen eerst maar meer vertrouwen op bouwen en er dan langzaam mee buiten wandelen.
dakjewelvoorde reacties.

Graag gedaan! Vragen staat altijd vrij. Maar toch weer een tip voor de volgende keer:
let alsjeblieft op hoe je een bericht schrijft. Je berichten zijn heel moeilijk te lezen, zo zonder leestekens, hoofdletters etc. Spelfouten maken het er niet gemakkelijker op, maar die kunnen er altijd wel een paar in komen.

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:21

haha jaa zal ik doen normaal doe ik het wel bijna altijd hoor.
maar ik was moe en wou toch even snel hulp hebben.
en het zou anders toch niet gaan met dit weer.
de wei is veeelste modderig. heb je mischien ook tips om een veulentje mee te leren wandelen?
want hij werkt dus echt heel erg tegen wat logisch is. gewoon met brokjes? ofzo?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:24

Waar wil je dat het veulen meeloopt?
En bedoel je aan de hand, of met zijn moeder? Want als hij niet met moeders mee wil lopen, klopt er denk ik iets niet.

Is hij al gewend aan een halster?

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 18:02

nou kijk wij willen graag met moeder en veulen lekker buiten kunnen wandelen, want ik denk als wij met de moeder(magic) weg zouden gaan en silver(veulen) alleen zouden laten staan. dat silver er niet heeel erg veel om zou geven. alleen magic er echt alles aan zou doen weer terug te gaan. ons dus omver lopen en keihard trekken, en het is gewoon handig dat die mee kan lopen aan halster en touw. hij is opzich best gewend aan het halster wij zijn eingelijk best laat begonnen met halster. hij was ongeveer 4 a 5 maanden oud, omdt het halster eerst te groot was en we hem daarna niet goed konden pakken. en toenwas dus het halster te klein, we zijn begonnen met het halster eerst 15 min om te doen, daarna hebben we 30min gedaan toen gelijk een uur, maar we doen hem steeds af en omdoen gaat heel makkelijk hij blijft nu gewoon goed staan alleen meelopen doet die niet. hij gaat rechtop staan en blijft dan ook staan. steeds een beetje aan het halster trekken lukt niet, en op zijn kont duwen ook niet.. wat kan ik dan het beste doen met eten lokken? want op hooi reageerd die niet en we hebben geen brokken die ik wel kan gaan kopen. en welke brokken zou ikdan moeten hebben?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:07

ALs het veulen niet mee wilt lopen, gewoon aan het einde van het halstertouw stil gaan staan met je rug naar haar toe. Je houding moet dan ontspannen zijn dus adem een paar keer diep in en uit en ontspan je lichaam.
Mijn ervaring is dat het veulen dan komt kijken wat je doet en als ze naar je/achter je loop, loop jij weer weg. Ze zag dit nog vaker doen maar als jij steeds op dezelfde manier reageert zal het beter gaan.
Zo heb ik het gedaan bij ons veulen en het werkt goed. Wel volhouden!!!

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 18:09

okee haha ik zal het proberen dankjewel!! maar meestal staat die bij het hooi dus ik denk dat die dan rustig zal gaan staan eten :P

liene2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:24

goeie tip ! :j

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:00

veulen leren meelopen kost gewoon heel veel tijd en geduld. Het ene veulen heeft het zo in de gaten, maar je hebt er zat tussen zitten waarbij het lang duurt voordat ze het kunnen. Wat ik zelf ook nog wel eens doe is het veulen vast maken aan de longeersingel van de merrie. Met de moeder lopen ze toch makkelijker mee dan met een mens. Als je dan de merrie rustig laat stappen hebben ze al heel snel in de gaten dat druk op het halster betekent dat ze mee moeten lopen.

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:40

okee naja kijk wij hebben wel een longeer singel,
maar de moeder kent het niet om gelongeerd teworden..
de singel kent ze wel ze kan verderwel meelopen maar
ik denk als ik ga longeren dat ik alle kanten van de wei te zien krijg
en ik zou niet weten hoe we het haar kunnen leren we hebben er wel aan gedacht
het te leren maar hoe? :+
en nudenk ik als ik het ga leren dat silvertje(veulen) in de weg gaat staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:05

sorayamagic2 schreef:
okee naja kijk wij hebben wel een longeer singel,
maar de moeder kent het niet om gelongeerd teworden..
de singel kent ze wel ze kan verderwel meelopen maar
ik denk als ik ga longeren dat ik alle kanten van de wei te zien krijg
en ik zou niet weten hoe we het haar kunnen leren we hebben er wel aan gedacht
het te leren maar hoe? :+
en nudenk ik als ik het ga leren dat silvertje(veulen) in de weg gaat staan.

Voor dat je gaat longeren moet de basis er in zitten en volgens mij is die nog niet helemaal in orde.
Misschien is het handig voor jullie om een wat lessen in grondwerk te nemen of een cursus doen.
Erg leerzaam en iets waar je in je verdere paardenleven veel aan gaat hebben.

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:40

okee naja les zou denk ik niet echt kunnen we kunnen niet weg met de trailer.
en ik weet niet of de eigenaar het goed zou vinden
hij zelf geeft ook tips enzo en hem kennende zegt gewoon neehoor dat is niet nodig enz,
kan dat ook op internet dat ik het leer van andere mensen of moet er echt iemand komen of naar iemand toe?

:o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:51

uiteraard kan je dat niet leren van het internet af, een lesgever moet je kunnen bezig zien, hij moet zowel jou reacties zien alsook die van het paard, en daar dan een gepaste oplossing bij bedenken, die dan uitproberen en weer gaan aanpassen om zo tot verfijning te kunnen komen.
Een paard gaan opleren mag je gewoon niet aan gaan denken om dat te doen zonder profesionele begeleiding.
Het kan heel vlug verkeerd lopen, en dingen verkeerd aanleren is echt geen kunst, maar ze nadien dan gaan corrigeren is dat echt wel, soms zelfs niet meer helemaal mogelijk.
Dus zoek een lesgever die tot bij je komt, of zoek goed transport.