Omgang euthanasie pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

malouuu

Omgang euthanasie pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 13:43

Bij mij op stal staan 3 paarden, nu wordt binnenkort de oudste ingeslapen.
Maar ik vraag me nu wel af hoe we dat moeten doen met de andere 2.
Moeten ze erbij zijn wanneer het gebeurt? Of moeten ze juist later afscheid nemen?
Of moeten we gewoon als normaal doen, en dat ze de andere pony niet meer terug zien?

Mij lijkt het t prettigst als ze nog wel afscheid kunnen nemen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Rosebud

Re: Omgang euthanasie pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:47

Ik zou ze er persoonlijk niet bij doen... veel (vooral oude paarden) kunnen daar niet goed tegen.. je hoord dan vaak dat ze dood gaan van verdriet of heel ziek worden.. nu zijn ze natuurlijk nog wel met zijn tweeen maar toch. Ik zou ze zeg maar laten afscheid nemen.. zover dat kan.. en hem/haar afgezondert laten inslapen. in ieder geval, sterkte ermee!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:02

Niet zo vermenselijken. Paarden/dieren in de natuur zonderen zich af om dood te gaan, of kunnen de kudde gewoon niet meer bijbenen. Niets afscheid nemen, weten die beesten veel. Of anders wordt er gewoon af en toe één opgevroten door een roofdier. Nou en, daar is de rest van de kudde echt niet van in de rouw.

Wij mensen maken er een drama van, en denken dan dat die dieren hetzelfde voelen.

Op een plek laten inslapen waar de wagen van de Rendac er makkelijk bij kan. Als dat toevallig naast de stal is en de andere paarden er bij zijn, OK. Is dat heel ergens anders, ook OK. Maakt voor de andere paarden niets uit. Het enige dat je kunt merken, is dat de rangorde in de overgebleven kudde is veranderd. Dáár kun je ander gedrag bij verwachten. Heeft niets met rouw of verdriet of afscheid te maken.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:15

Wij hebben de ervaring dat als je ze wel afscheid laat nemen van het overleden paard,
dus even laten ruiken,ze lopen er van zelf weer vandaan,dat het dan goed is.
De overgebleven paarden weten dan dat het over en uit is,
Gaan dan ook niet zoeken of roepen om het andere paard.
Wij doen dat dus ook met honden en poezen thuis,
geen gejank of gemiauw naderhand.
Sterkte ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:19

Ik zou de 2 paarden wel even bij het dode paard laten. Mijn ervaring is dat als je het ene paard weghaalt dat de anderen blijven roepen om dat paard.

Als je ze erbij laat zullen ze aan het paard ruiken en soms geven ze een schopje om te kijken of ze echt dood zijn.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:24

Ik vind dat altijd een vreemd idee, dat afscheid laten nemen. Per saldo doe je dat ook niet als een paard verkocht wordt. Ik denk dat dat menselijke gevoelens zijn; waarom moet een paard afscheid nemen als er een gedood wordt (weg uit hun leven) en niet als er een verkocht wordt (weg uit hun leven). Het eindresultaat is voor de overblijvende paarden precies hetzelfde.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:28

Bij ons gaan er elk jaar wel een paar dood (opvang van voornamelijk oude paarden/pony's). Onze ervaring is dat de oudjes zich afzonderen en zelfs geweerd worden uit de kudde. Ze worden zelfs bij het voer weggejaagd. Het is net of de dieren weten dat hun einde nadert.
Wij laten ze niet echt afscheid nemen en zien eigenlijk nooit dat de dode dieren gemist worden. Waarschijnlijk komt dat ook omdat we meer dieren hebben. Als je er maar twee of drie hebt, dan zou ik ze toch wel even laten ruiken. Je ziet dan dat ze erbij weglopen en dan weten ze ook dat het dier niet meer terugkomt als het weggehaald wordt.

Het makkelijkst is dat het dier op de plek waar het door Rendac wordt opgehaald ingeslapen wordt, maar bij ons lukt dit lang niet altijd en dan worden ze gewoon met de trekker met voorlader op die plek gebracht.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:50

Als het hele dikke maatjes zijn is het misschien wel fijn om ze er bij te laten zijn.
Mijn pony (ze leeft inmiddels zelf ook niet meer) was hele dikke maatjes met een andere oudere merrie. Ze waren heel close samen, mijn pony stond altijd voor het hek te wachten en te hinniken als haar vriendinnetje er niet was, ook als er gewoon andere paarden bij haar waren.
Toen ze ingeslapen werd was mijn pony daar bij (het gebeurde in de stal en ze stonden naast elkaar op stal), we hebben haar na het overlijden nog even bij haar gelaten en toen ze zelf bij haar vriendinnetje weg liep heb ik haar op het land gezet en is ze gewoon met de andere paarden gaan grazen, zonder bij het hek te wachten/roepen. Mijn pony is wel een paar dagen een beetje "anders" geweest en viel wat in, maar het leek volledig duidelijk dat haar maatje er niet meer was. Ik weet niet of ze het ook zo had geweten als haar vriendinnetje gewoon ineens weg was geweest.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:56

Vorig jaar was er ook zo iets bij ons op stal. Een van de paarden die er al jaren stond moest ingeslapen worden maar dat kon alleen buiten zijn stal in het gangpad. Paard kon niet meer lopen en met heel veel moeite dus alleen de stal uit gedaan zodat hij wel weggehaald kon worden. De paarden die al heel lang bij hem in de buurt stonden zijn wel even van slag geweest en hebben ook meerdere dagen nog in de lege box willen kijken waar hun vriendje was.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:02

Ik weet nog wel toen een van mijn verzorgpony's is dood gegaan in de stal. Ik dacht dat de andere paarden wel onrustig zouden zijn omdat ze er al jaren stond. In tegendeel zelfs heb nooit gemerkt dat ze haar of iets miste. Het ging gewoon door zoals anders. De enige die haar miste was ik en de eigenaar. Bij mijn eigen pony die is ingeslapen stond het andere paard op een afstand te kijken. Kon niet anders want hij kon niet meer uit de wei gehaald worden. Daarna is het paard in een andere wei gezet. Ook bij hem geen probleem en niet het idee dat hij hem miste.

Dus op antwoord op je vraag ben ik het met Ibbel eens. Dat je een paard niet te veel moet vermenselijke want dan ga je dingen zien/overbrengen die er helemaal niet zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:08

Mijn merrie bleef maar roepen om haar veulen (die helaas overleden was). Nadat ze even had mogen kijken en snuffelen was het klaar en heeft ze niet meer om haar veulen geroepen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:09

Brainless schreef:
Mijn merrie bleef maar roepen om haar veulen (die helaas overleden was). Nadat ze even had mogen kijken en snuffelen was het klaar en heeft ze niet meer om haar veulen geroepen.

Ja een veulen is ook anders als volwassen paarden natuurlijk.
Dan is het inderdaad verstandig om het veulen bij de merrie te laten totdat ze het accepteert.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:10

ik zou ze na het inslapen er even afscheid bij laten nemen.

mijn pony is plots overleden bij mn paard in de wei maar die heeft echt afscheid staan nemen en is aantal dagen enorm van slag geweest.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:16

Toen ik mijn paard, die was overigens niet oud ( 9 jaar) moest laten inslapen waren mijn andere 2 paarden daar wel bij. Dat deed ik vooral om het paard dat ingeslapen moest worden kalm te houden. De moeder stond naast haar in de box en dr broer er tegenover.
Op het moment dat ze echt ging zeg maar kon ik wel zien dat dat iets deed met de paarden, ze stonden allebei heel erg te kijken en te briessen. Daarna was het over. Heb ze nog wel even laten snuffen maar alleen moeder duwde nog wat tegen haar maar de ander keek er niet eens meer naar. Daarna heb ik nooit iets gemerkt aan ze, alleen dat ze veel meer aan elkaar hangen.

Denk dat je zelf het beste kunt inschatten of het waardevol is om de anderen er bij te laten of niet.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:16

Mijn merrie is ingeslapen op de weide temidden van haar kudde genoten. Omdat ze haar been gebroken had kon ze niet meer vervoerd worden. De andere paarden hebben we bewust laten staan om haar rustig te houden. De DA had geen bezwaar en ze bleven op gepaste afstand . Mijn merrie is heel rustig ingeslapen. Alle paarden zijn naderhand wel bij haar wezen kijken en snuffelen. Of het echt afscheid nemen geweest is of pure nieuwsgierigheid..weet ik niet.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:06

Bedankt voor de reacties.
De betreffende pony wordt al een beetje het zwarte schaap, ze is zwakker en staat onderaan de rangorde. Ik weet niet of ze gemist gaat worden, maar denk wel dat ik het inslapen in de buurt van de anderen laat doen, gewoon uit belang van de pony zelf, ze vind het nu al vreselijk om afgezonderd te worden, dus als ze hierdoor rustiger kan gaan, zal ik dat zeker doen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:13

Bij ons is er laatst ook een oude pony ingeslapen op zijn eigen stukje en de andere (onze oude pony) stond daar rustig in het land te grazen. Heeft er later nog wel langs gelopen (hij was wel bedekt met zeil) en de volgende ochtend is de ingeslapen pony weggehaalt. Maar toen stond onze oude pony al bij zijn andere groep waar die al bij stond (de oudjes moesten meer gras hebben.)

Ik zie zelf geen verandering bij hem.

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:30

als je de paarden erbij laat, moet het eigenlijk als het paard dood aan het gaan is. een kudde paarden blijft altijd bij het paard dat dood gaat, om afschijt te nemen. maar als 'de kudde paarden' pas later het dode paard vinden zullen ze er niks aan doen. maar ik denk niet dat de dierenarts het op prijs zou stellen als er 2 paarden omheen staan

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:57

mijn oude ponytje is ook op 25 jarige leeftijd ingeslapen naast het stukje land waar haar grote vriendin, die toen 2,5 jaar en een soort van surrogaatdochter was, na afloop uitgebreid laten snuffelen. het leek echt een soort van afscheidsritueel maar daarna was het ook goed en liep ze erbij weg. was erg mooi om te zien, gaf vooral ons heel veel rust.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:08

Citaat:
afschijt
:x _O- sorry :P

Ik denk inderdaad dat je dit alleen kunt overwegen zoals het geval van Ireen, voor de rest maakt het voor een paard denk ik niet uit. Die van mij loopt in een kudde en heeft daar goede vriendjes, maar is vandaag ook voor een maand verhuist ivm doorrijden.
Tja, of hij dan afgevoerd wordt naar de slager en niet meer terug komt of dat hij verkocht is, maakt voor de andere paarden toch feitelijk niets uit?
Ik zou het bij onze katten wel doen, maar die zijn ook zo close dat ze de rest wel missen als ze even uit zicht zijn.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:12

elise t. schreef:
Wij hebben de ervaring dat als je ze wel afscheid laat nemen van het overleden paard,
dus even laten ruiken,ze lopen er van zelf weer vandaan,dat het dan goed is.
De overgebleven paarden weten dan dat het over en uit is,
Gaan dan ook niet zoeken of roepen om het andere paard.
Wij doen dat dus ook met honden en poezen thuis,
geen gejank of gemiauw naderhand.
Sterkte ...

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:13

malouuu schreef:
Bedankt voor de reacties.
De betreffende pony wordt al een beetje het zwarte schaap, ze is zwakker en staat onderaan de rangorde. Ik weet niet of ze gemist gaat worden, maar denk wel dat ik het inslapen in de buurt van de anderen laat doen, gewoon uit belang van de pony zelf, ze vind het nu al vreselijk om afgezonderd te worden, dus als ze hierdoor rustiger kan gaan, zal ik dat zeker doen.

Om die reden heb ik mijn oude pony ook in het gezelschap van 'zijn' merries laten inslapen. Hij flipte volledig zonder hen, en dat wilde ik hem in zijn laatste minuten niet aandoen.
Toen mijn paard met spoed moest worden ingeslapen was de situatie anders, ze was alleen op stal op dat moment en dat hebben we zo gelaten. Toen ze was overleden hebben we alle paarden op stal nog wel de gelegenheid gegeven er kennis van te nemen. Een aantal liep gewoon door, sommigen snuffelden wat aan d'r, en mijn ruintje ging uitgebreid met z'n neus over haar koppie kroelen, iets wat hij bij leven vaak had geprobeerd, maar nooit mocht van haar. Of dit 'afscheid' nodig was weet ik niet, maar overstuur waren ze er ook niet van.
In elk geval heel veel sterkte! :(:)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 02:19

Mijn oude merrie is zelf overleden, toen ik zelf afscheid ging nemen kwam de rest van de kudde er rond staan en één voor één even bij mij. Waarschijnlijk toeval, maar het maakte het een mooi afscheid. Daarna is ze naar de kant van de weg gesleept en opgehaald. Mijn andere paard en tevens haar dochter heeft wel als een speurhond het spoor gevolgd en bleef ook lang snuffelen op de plek waar ze als laatst gelegen had.. verder geen drama's ofzo.

Ik denk dat het verder niet zo heel veel uitmaakt, maar doe vooral waar jij je het beste bij voelt. Sterkte.

Kimbiiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:51

Ik zou ze er tog ook even bij laten, dat ze weten dat ie dood is, vind het wel jammer... x

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:53

Ik zou ze wel afscheid laten nemen, even ruiken of heel even samen in de wei. Maar bij het inslapen zelf zou ik ze niet bij laten. Veel paarden,vooral oude, kunnen hier niet altijd tegen.
Maar het ligt ook eraan waar het gebeurd. In een wei zouden ze als het gebeurd was wel even mogen snuffelen. Maar in een stal met veel paarden erbij is niet altijd een goed idee.
Laatst bijgewerkt door Martine op 01-01-12 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd