Moeder en dochter scheiden, een ramp.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Moeder en dochter scheiden, een ramp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 19:53

Ik heb hier 2 pony's moeder en dochter, nu moet dochter gespeend worden maar dat is tot nu toe een ramp.
Momenteel staan ze al in een aparte wei maar nog naast elkaar maar wanneer ik met een van de twee wil gaan wandelen of uit het zicht ga breekt de andere letterlijk het kot af en roepen ze de hele buurt overhoop waarmee mijn moeder niet blij is.
Het is de bedoeling dat ze beide blijven en dus niemand verkocht wordt maar ik wil ze wel leren om ook zonder elkaar op stap enzo te gaan.
Hoe kan ik ze geleidelijk aan rustig scheiden van elkaar?

HippoLogic

Re: Moeder en dochter scheiden, een ramp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:54

Hoe oud is het veulen? En blijft er iemand achter bij het veulen als de moeder uit wandelen gaat?

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:04

HippoLogic schreef:
Hoe oud is het veulen? En blijft er iemand achter bij het veulen als de moeder uit wandelen gaat?

Het veulen is nu 4 maand en als ik ga wandelen blijft mijn zus altijd bij de andere om ze wat bezig te houden maar dat lukt haar niet echt aangezien ze dan echt in volle paniek staan.

Maar diegene die dan aan het wandelen is doet het dan wel beter, als ze wandelen roepen ze een paar keer naar diegene die achterblijft en voor de rest beginnen ze maar onrustig en sneller te komen wanneer ze merken dat we terug naar huis gaan.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:05

ik hebt hetzelfde met moeder en zoon :( maar zoon is al 7 :o

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:06

Heb je mss/of kun je mss een plekje regelen waar het bij iemand anders komt te staan tijdelijk?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:06

hafjesliefde schreef:
ik hebt hetzelfde met moeder en zoon :( maar zoon is al 7 :o

hier nog een. moeder en dochter (dochter is drie. zo gekocht) en kunnen niet zonder elkaar. ik lees dus even mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:08

4 maanden is vroeg om te spenen. Zeker met een merrieveulen, waar je geen risico hebt op dracht kan je dat spenen rustig uitstellen tot 9 maanden (dus de winter door). Mocht ze volgend weideseizoen nog bij mama drinken kan je altijd een plekje zoeken om haar een zomer in te scharen en haar zo af te spenen. Dan is de stress een stuk minder, omdat een bijna jaarling een stuk zelfstandiger is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:08

Een andere stal regelen voor een aantal maanden. Kun je de band grondig doorbreken. Bij het 4 maand oude veulen zou ik hier trouwens nog een maand of 2 mee wachten.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:09

troi schreef:
Een andere stal regelen voor een aantal maanden. Kun je de band grondig doorbreken. Bij het 4 maand oude veulen zou ik hier trouwens nog een maand of 2 mee wachten.

goed idee, maar lijkt me wel grof :(:)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:11

tamary schreef:
4 maanden is vroeg om te spenen. Zeker met een merrieveulen, waar je geen risico hebt op dracht kan je dat spenen rustig uitstellen tot 9 maanden (dus de winter door). Mocht ze volgend weideseizoen nog bij mama drinken kan je altijd een plekje zoeken om haar een zomer in te scharen en haar zo af te spenen. Dan is de stress een stuk minder, omdat een bijna jaarling een stuk zelfstandiger is.

daar ga ik volledig mee in. mijn (toen nog) veulen is met acht maanden afgespeend. geen moment last gehad, geen drama's, veel gehinnik ofzo. en moeder kon het prima aan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:23

Ik zou persoonlijk ook nog een maandje wachten liefst 2 of langer.
Mijne is met 4 maanden gespeent opzich geen problemen mee gehad maar zolang het niet nodig is zou ik ze zeker proberen langer bij elkaar te houden.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:28

Je hebt verder geen andere paarden op stal? In een wei afspenen lijkt mij met een gestrest paard niet zo'n goed plan ivm uitbreken.

Mijn veulen ( inmiddels 3 jaar ) heb ik vanaf 6 weken regelmatig even bij zijn moeder weg gehaald. Bij mij was moeders meer in paniek als veulen en moeder ook weinig in hand geweest en dus moeilijk te corrigeren. Dus bleef moeder in stal en veulen ging mee wandelen, zolang hij moeder hoorde hinnikte hij wel terug maar buiten gehoorafstand vond hij het wel prima. In begin 10 minuutjes en zo steeds uitbreiden. Hij is wel met 4 maanden afgespeend, hij dronk en at zelfstandig zowel hooi/gras als brok en moeder moest terug naar eigenaar. Merrie had ook niet veel meer te geven en was zelf aardig aan de dunne kant ondanks voldoende voeren ( onbeperkt hooi / 6 kilo merriebrok/ en pulp met zemelen / door de stress van het afspenen is zij toen wel nog afgevallen maar veulen had totaal geen last ervan. Ook hij stond toen wel even een paar weekjes met een ander paard op stal en dus niet helemaal alleen. Vanaf 7 maanden is hij de opfok ingegaan.

Bij ons op stal wordt moeder in wei gelaten ( die zijn meestal blij van het lastige kind af te zijn haha ) meestal zijn die wel al wat ouder ligt eraan hoe de merrie het doet. Veulen wordt op stal gezet met een ander paard ( meestal leeftijdsgenoot ) totdat die rustig is en wordt dan in een wei gezet buiten gehoorafstand van moeder samen met het paard wat op stal stond of daarmee samen in een groep. Tegen de tijd dat het winter is en ze allemaal naar stal komen zijn ze al vergeten wie moeder/kind is. Staan bij ons wel alle paarden 24/7 buiten.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 21:05

Ik ben al op zoek geweest naar een andere stal maar tot nu toe vind ik er geen en mijn pa wil ze ook niet van huis weg zetten omdat er hier nogal tamelijk veel gestolen wordt en je mijn pony's eigenlijk bijna zo in je auto kunt steken en weg.

In het begin was ik ook eerst van plan om ze nog wat langer bij moeder te houden maar iedereen hier (dierenarts, hoefsmit en 2 fokkers) geven me allemaal de raad haar met 4 maand te spenen metdat moeder ook alweer zwanger is voor volgend jaar.
Ze is ook al tamelijk groot en begon de laatste tijd haar moeder tot bloedens toe te stampen en bijten wanneer ze niet mocht drinken. Haar moeder vond het ook niet meer leuk als ze kwam drinken en beet haar altijd in haar achterbenen. Moeder is nu ook veel geruster met dat ze op een andere wei staat, maar ze moet haar dochter wel nog kunnen zien.

Momenteel hebben ze ook gewoon nog maar een schuilstal maar we zijn van plan om een volledige stal voor ze te maken maar ik heb dan schrik dat ze die gewoon ook zullen kapotstampen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:35

Mijn merrie heb ik ook met 4 maand al afgespeend, die zoop haar moeder helemaal leeg en daar werd ze zo schraal van dat ik geen keus had aangezien bijvoederen ook niet echt hielp.

In jouw situatie zou ik haar idd al afspenen ook vanwege haar dracht.

Heb je mss thuis zelf een stal waar je ze in kan doen.
Mss dan om stebeurten naar buiten...?

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:40

Afspenen is het veulen nog te jong voor, zorg dat je het rustig opbouwt dat ze even zonder elkaar kunnen.
Misschien toch even elke dag oefenen, eerst 5 dan 10 dan 15 minuten. Dan een dag even niks en dat zo door gaan.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:07

@ nientje78 ; we hebben wel een stal maar daar kunnen ze elkaar nog zien want die staat in de wei.

@ kabwan ; dat hebben we ook geprobeerd maar ze blijven het maar doen. Ze blijven maar zotdoen en merken dan dat als ze gewoon doordoen we terugkomen hoe lang het ook mag duren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:50

Denk dat de enige mogelijkheid om het veilig te doen toch is om een andere stal/weide te zoeken waar het veulen naar toe kan met soortgenoten voor een aantal maandjes.

daaaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:52

ik lees ook even mee, heb ook dat zelfde probleem..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:56

Ik zou toch echt een andere stalling zoeken waar ze de komende 1,5 maand door kan brengen. Ze naast elkaar laten staan maar niet bij elkaar laten is gewoon gemeen, en uit het oog betekend vaak ook uit het hart...

Overgens is 4 maanden erg jong, en kun je haar beter nog n maand of 2 laten lopen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:02

hafjesliefde schreef:
troi schreef:

goed idee, maar lijkt me wel grof :(:)

De andere stal regelen lijkt mij ook de beste oplossing!
HL, grof ja, maar anders zit je na 7 jaar nog met dit probleem ;)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:05

doorzetten. Het wordt echt beter. Mijn schattige merrie stond steeds rechtop tegen over me. Nu zijn ze 10 keer bij elkaar weg geweest en kan ik een halfuurtje trainen zonder spartelen alleen hinnikjes en wat afgeleide aandacht.

Ik dacht ook "wat een drama" maar rustig de tijd opbouwen dat ze uit elkaar zijn en echt doorzetten....het wordt beter!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:08

een bak bix en ander eten in de stal en gewoon gaan wandelen. beginnen met 5 minuutjes en dat steeds gaan uitbouwen.
helemaal afspenen is te vroeg maa je mag ze best af en toe uit elkaar halen hoor!!

Fjordentroll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:27

ik heb zelf geen paard(met een veulen) dus ik kan je geen raad geven. Maar ik vind het wel leerzaam om mee te lezen als je het niet erg vindt.:D

stormrowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:36

een andere stal is echt het beste,
ik heb de ervaring met moeder en dochter (kwpn)
ze was wel al afgespeend maar kon niet zonder haar moeder, ze heeft tot haar 9e
bij haar moeder op stal gestaan en kon niet zonder moeder weg. na een maandje op een andere stal is het probleem
over gegaan. veel succes nog! ;)

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:40

tamary schreef:

Hier sluit ik me bij aan :D

Mijn pony was een jaarling toen ze weg bij de moeder ging, dat ging hartstikke goed.