Wat doe ik als ze steigert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kelsxrocky

Wat doe ik als ze steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:54

Hoi iedereen!

Ik zit met een beetje een probleem.
Ik rijd al best wel lang 6 jaar ofzo, maar toch blijf ik het irritant vinden als ik op mijn vp rijdt en ze steigert elke minuut. Ik weet niet hoe ik gedrag kan afleren, ik geef der wel een tik maar dan doet ze het nog een keer. En als ik met mijn benen een schopje geef blijft ze maar doorgaan. Ze houdt er maar gewoon NIET mee op! Het is opzich een hele brave pony, maar ze is soms zo redenloos waarom ze dat doet. Dan spring ik bijvoorbeeld in galop aan en dan stopt ze opeens en steigert. Ik weet niet waarom ze dit doet, er is niks met haar aan de hand, ik heb bitloos & zadelloos ook al geprobeerd met niks helpt.
Hebben jullie misschien een oplossing voor me? Want ik begin te denken of ze met iets zit?

Bedankt!

Air

Re: Wat doe ik als ze steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:55

Is ze medisch nagekeken en is het zadel nagekeken door een goede zadelmaker?
Vaak is pijn een reden om te gaan bokken of steigeren om het te uiten.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:57

Op mijn paard heb ik nog niet echt gereden maar als ik op de grond naast haar stond steigerde ze ook veel, als protest..
Als we vroeger om bv achteruit te gaan ging ze de lucht in, dan gaven we haar 'onrust' dus met touw zwieren, armen zwaaien en roepen (niet eens slaan ofzo) , en vanaf ze stil stond, ook stil staan en belonen, goed zo meeisje, eventueel koekje enzo,
Maar weet niet of het dezelfde reden is en ook niet of ze het wel gaat doen als ik op haar rijd :p maar nu steigert ze niet meer en doet ze alles voor een koekje of aaitje :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:00

kelsxrocky schreef:
er is niks met haar aan de hand

Hoe weet je dit zo zeker?

Wanneer is ze voor het laatst behandeld door een osteopaat?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:02

misschien een rugprobleempje? ze probeert je in ieder geval iets duidelijk te maken ....
op welk moment doet ze het? zodra je je teugels oppakt of als je aandraaft etc.?

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:04

Zijn haar tanden en haar rug in orde? Doet ze dit op verschillende plaatsen of altijd op dezelfde plaats in de bak?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:18

misschien een rugprobleempje? ze probeert je in ieder geval iets duidelijk te maken ....
op welk moment doet ze het? zodra je je teugels oppakt of als je aandraaft etc.?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:25

Ze wil je echt iets vertellen, als je haar slaat gaat ze nog meer in protest en ga je een gevecht met haar aan.
Overleg eerst even met de eigenaar, misschien willen ze haar toch eens na laten kijken om te zien of er wat is, is er niets met haar rug of gebit aan de hand neem dan eens les om te zien of je misschien bijv. niet goed zit en ze daar last van heeft.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:42

RUI-->OPG

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:44

Kan een medisch probleem zijn, 'gewoon' verzet of aangeleerd gedrag.
Het beste is toch om iemand met ervaring met dit soort paarden er persoonlijk naar te laten kijken, aangezien het wel handig is de oorzaak te achterhalen van het steigeren, zodat je het gericht kan aanpakken.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:16

steigerd ze ook bij de eigenaar ?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:05

Hou je haar misschien te veel tegen met je hand, hoeveel druk heb je op de teugels?
Als je hulp geeft om voorwaarts te gaan dan moet het paard natuurlijk ook vooruit kunnen gaan zonder tegengehouden te worden dmv de teugels.

Als dit niet het geval is dan zou ik eens een osteopaat of tandarts laten kijken naar het paard.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:51

Tandarts, zadelmaker, dierenarts, fysiotherapeut?

En probeer is met alleen een touwtje om de nek te rijden. Dan heeft ze geen teugeldruk.

Kellywyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:58

Laat haar even nakijken, als ze door blijft gaan is dit niet bepaald goed. ;)

101ponypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:56

mss even ander zadel opleggen en kijken of dit ook zo is anders
eve osteopaat fzo bijhalen ;s x

wildheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:24

ik wacht meestal gewoon tot het over is , of ik geef hem een flinke knal :')
Maar ik zou je paard toch wel laten nakijken, zovaak steigeren is volgens mij niet echt normaal ..

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:16

harde aanpak zou ik zeggen, op het moment dat hij stijgert, met 'n zweep tussen de oren slaan, waarscheinlijk schrikt hij daar erg van, als je hard genoeg slaat. Zo leer je 't 'm wel af hoor!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 04:49

gewoon voorwaarts houden en bezig houden...

Zolbabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:26

eerst de pony goed laten nakijken door da, en als er niks met het beestje aan de hand is, dan zou ik haar gewoon goed voorwaarts rijden en haar negatieve gedrag negeren. Hard straffen hiervoor heeft meestal weinig zin, omdat je dan de discussie met haar aangaat en negatieve aandacht is ook aandacht.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:13

khalid schreef:
harde aanpak zou ik zeggen, op het moment dat hij stijgert, met 'n zweep tussen de oren slaan, waarscheinlijk schrikt hij daar erg van, als je hard genoeg slaat. Zo leer je 't 'm wel af hoor!

Ik zou haar zeker niet hard straffen! Ik begrijp niet dat mensen nog steeds tussen de oren meppen. Dit is echt een methode uit de prehistorie en er is allang bewezen dat het totaal NIET werkt! Ze gaan door hun pijn heen lopen waardoor het alleen erger wordt, maar ze uit angst niet meer hun pijn durven aan te geven.

Zoals al eerder genoemd: grote kans dat het vanuit haar rug/ schouder/ oid komt. Ze staakt zodra ze moet galopperen. In galop moet ze haar achterbeen er anders onder zetten dan in draf en haar rug dus ook anders bollen. Misschien scheef bekken of een verkeerd zadel. Doet ze het rechts en lnks om?
Ik rijd mijn paard tegenwoordig alleen nog met springzadel omdat hij last had van alle dressuurzadels (schouder bekneld). Hij ging al staken als ik opstapte. Nu gaan we eerst spieren goed kweken, recht rijden en dan ooit weer dressuurzadel proberen. Ik heb een fysio erbij gehad en kan nu gericht trainen, het gaat weer super!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:32

khalid schreef:

vraag jij je wel eens af waarom dieren reageren zoals ze doen?
klinkt een beetje als , als je maar hard genoeg slaat houd alles vanzelf op ,?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:56

Wat zegt de eigenaar van het paard? En heb je ook les met dit paard? Het lijkt me van belang dat je eerst uitzoekt wat de reden is dat ze steigert, want daar is altijd een reden voor. Het kan een lichamelijk probleem zijn, maar het kan ook zijn dat ze protesteert naar jouw manier van rijden. Daarom iemand laten kijken wat er gebeurt en of die kan zien waar het vandaan komt.

Sowieso zou ik dit overleggen met de eigenaar van het paard, want die zal ook niet blij zijn als het paard steeds steigert.

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:56

Pony na laten kijken zoals hierboven en anders kun je het afleren door de pony uit balans te brengen. Ik heb dit ook een periode met mijn pony gehad in het verleden, ze probeerde mij gewoon uit, volgens de instructie moest ik dan steeds hetzelfde doen en dat was de teugel aan 1 kant in mijn kniekolte leggen en benen geven dan moet de pony kleine rondjes maken en vind die niet leuk, als je dit een poosje volhoud en bij elke keer dat de pony steigert dat doet houd ie er wel mee op omdat ie dat niet leuk vind. (straffen dmv een zweep oid werkt niet!)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:03

Als je uit balans wilt brengen, moet je er wel rekening mee houden dat hij achterover kan klappen.. Lijkt me niet echt prettig...

Wat zegt je instructeur eigenlijk?

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:33

Zoals hierboven al meerdere malen is geschreven eerst je pony helemaal laten nakijken voordat je er allemaal technieken op los laat..