Wil geen buitenritten maken,,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Menotti16

Wil geen buitenritten maken,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 19:09

mijn paard durft niet naar buiten
Wij hebben een lang weggetje voor onze stalling en dat loopt ie heel braaf af, maar als ik verder naar buiten wil dan gaat hij stilstaan en steigeren of omdraaien..
Ik heb ook al een paar keer geprobeerd om naar buiten te gaan terwijl ik ernaast loop maar ook dat zonder succes..
Heeft iemand misschien tips voor mij en mijn bange paard?

x

manegelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:10

kun je niet een keer met een hele groep naar buiten gaan?
meestal helpt dat omdat een paard een kudde dier is. En als andere paarden wel gaan wilt hij waarschijnlijk ook gaan.

Menotti16

Re: Wil geen buitenritten maken,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 19:14

Dat probeer ik ook maar dat helpt niet want we gaan elk jaar op vakantie met een hele groep mensen en paarden en zelfs dan doet hij het niet,..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:15

Is 'ie aan de hand wel braaf? Dan zou ik namelijk gewoon eerst lekker met 'm gaan wandelen :j

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:20

1.met de hand
2.iemand die mee kan (ervaren ruiter(je instructrice))
3. aan een ervaren iemand vragen wat je er aan kunt doen!
Het zijn tips! Heb je er wat aan??

Menotti16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 19:23

aan de hand doet ie ook niet heb ik ook al geprobeerd en met iemand anders doet ie het ook niet maar wel met een ander paard erbij maar ik wil ook in mijn eentje naar buiten kunnen als er niemand anders is om mee te gaan..

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:21

Mijn paard deed dat ook maar ik heb vandaag zo iets bijzonders mee gemaakt iemand stapte uit de auto met rijbroek en al. En zegt stap jij maar op je paard dan zal ik het zweepje van je pakken probeer jij verder te lopen. Dus ik opstappen die vrouw het zweepje aangeven en mijn paard draait zich om en die vrouw die geeft een harde klap op de grond en zegt met een boze stem en nu doorlopen! En toen heeft e de hele rit niks meer gedaan. Ik hoop dat ze zo braaf blijft.

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:41

Ik heb dit ook met mijn pony gehad, steigeren - omkeren - achteruitlopen.
Nu moet ik eerlijk zijn 'k heb der een keer aardig op der flikker gegeven en daarna liep ze braaf de rondjes.
maar het liefst is ze nog steeds met meerdere op pad.

Is het mischien een idee om een groep rijdend mee te laten gaan en jij naast je paard loopt en eventueel met een zweepje of iets in die richting?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:57

Je bent waarschijnlijk niet leider genoeg voor je paardje. Vaak is het in deze gevallen vaak zo dat het paard het aan zelfvertrouwen ontbreekt, wanneer de ruiter dan geen zelfvertrouwen uitstraalt gaat een paard staken. Waarschijnlijk is dit vaker gebeurd en is jouw zelfvertrouwen steeds minder geworden. Misschien ben je onbewust gespannen, vooral op het bepalende moment. Of misschien ontbreekt vooral bij jou het zelfvertrouwen en benut jouw paard dit.

Jij en je paard hebben denk ik een flink portie zelfvertrouwen nodig. Er zijn hier verschillende manieren voor, maar in ieder geval heb je hierbij hulp nodig van iemand met verstand van zaken.

Corrigeer me maar als ik helemaal fout lig met mijn vermoedens....!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:08

inderdaad, je wilt je paard dwingen iets te doen waarvan hij onzeker wordt. Je zult m eerst minder onzeker moeten laten worden door bijv schriktraining, dan je leiderschap bevestigen en met een ander paard naar buiten.

Je wilt graag in je eentje naar buiten, dat is een te grote stap voor nu, begin eerst met samen met ander braaf paard en gaat dat goed dan pas alleen. Als je m nu dwingt om alleen naar buiten te gaan dan kan het wel eens verkeerd uitpakken.
Hij moet het gewoon leren net als andere zaken die hij moet leren, je moet niet te snel willen gaan.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:33

als je paard angstig is en jij bent dat ook dan verergert dat zijn angst alleen maar, zoek iemand die niet angstig en rustig is en ga zelf mee op de fiets, desnoods aan een touwtje, als jij niet angstig bent probeer dan te wandelen met hem, desnoods met iemand die er ruim achter loopt om het staken te stoppen en hem vooruit te drijven....je moet dit doorbreken voordat je verder komt. Succes

Menotti16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 12:37

Haha ja je hebt het indd helemaal fout want mijn paard en ik hebben heel veel zelfvertrouwen en echt een superband! Als ik hem roep komt hij aangallopperen en Hij springt met me over een muur van 1.50 Dus dat zit wel goed en ik heb echt alles al geprobeerd maar hij is zo koppig, hoe boos ik wordt buiten en hoe zelfverzekers ik ook ben,, hij doet het gewoon niet. en ik ben helemaal niet angstig en niet zelfverzekerd mar toch bedankt voor de tips. het rare is van mijn paardje dat ik vroeger wel alleen naar buiten kon voordat hij een peesblessure kreeg en een heup brak..

Nouwja toch bedankt vor jullie tips!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:14

Menotti16 schreef:
Haha ja je hebt het indd helemaal fout want mijn paard en ik hebben heel veel zelfvertrouwen en echt een superband! Als ik hem roep komt hij aangallopperen en Hij springt met me over een muur van 1.50 Dus dat zit wel goed en ik heb echt alles al geprobeerd maar hij is zo koppig, hoe boos ik wordt buiten en hoe zelfverzekers ik ook ben,, hij doet het gewoon niet. en ik ben helemaal niet angstig en niet zelfverzekerd mar toch bedankt voor de tips. het rare is van mijn paardje dat ik vroeger wel alleen naar buiten kon voordat hij een peesblessure kreeg en een heup brak..

Nouwja toch bedankt vor jullie tips!

Ten eerste zegt mij het nu helemaal niks dat je paard altijd aan komt galopperen. Als jij elke keer dat je wat komt iets lekkers meebrengt naar de wei komt elk paard op den duur...Begrijp je me? Dus omschrijf je band eens verder....

In je profiel staat overigens dat je paard niet meer mag springen na een gebroken heup.... :? Heb je zelf een idee waar het aan zou kunnen liggen? Koppigheid en zin door willen drijven koste wat kost, sorry, maar dan is er toch een kleine storing in jullie band, in mijn ogen dan...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:05

steekt ie dan niet gewoon een hele dikke vinger naar je op? en misschien heb je dus wel een band maar alleen een vertrouwensband, geen leiderschap...

natwolters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:45

Is het intussen al gelukt met het naar buiten gaan??

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:57

Hallo,

Ik zou eens met een instructeur/instructrice naar buiten gaan. Dus les nemen tijdens een buitenrit. Misschien dat instructeur kan zien wat er aan de hand is, en je even wat goede tips kan geven.

Succes ermee!

scoobykh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:22

misschien is schrik training handig en als i met de hand wel mee loopt veel met hem wandelen.

jemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:57

het kan helpen een aantal keer samen met iemand te gaan die wel makkelijk is buiten.

Menotti16 schreef:
mijn paard durft niet naar buiten
Wij hebben een lang weggetje voor onze stalling en dat loopt ie heel braaf af, maar als ik verder naar buiten wil dan gaat hij stilstaan en steigeren of omdraaien..
Ik heb ook al een paar keer geprobeerd om naar buiten te gaan terwijl ik ernaast loop maar ook dat zonder succes..
Heeft iemand misschien tips voor mij en mijn bange paard?

x

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:21

Met een groep gaan lijkt mij ook een heel goed idee!

en belonen als die is een stapje verder doet!
Verder als dat niet helpt een prof erbij halen
want omdat je paard hem/haar niet kent krijg je altijd een andere reactie (hoeft niet perse positief tezijn)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:31

Die van mij gaf ook problemen, maar daarnaast had ik ook rijproblemen in de bak, daar stak ze ook wel eens een dikke vinger naar mij op. Dit is inmiddels opgelost en nu hebben we vooral rijtechnische problemen aan mijn kant een geen ongehoorzaamheid (meer joligheid).

Ik ben aan het oefenen met buitenrijden, ik heb voor de zekerheid een slofteugel om haar hals, mocht ze de benen nemen heb ik een noodrem....en dat werkt psychisch....voor mij...het geeft mij een zekerheid.

Daarnaast, als ik het spannend vind worden ga ik maar liedjes zingen of praten tegen mijn paard, en ondertussen kalm, maar wel duidelijk zijn. Ze heeft nog wel de neiging af en toe om om te draaien, maar vandaag ging ze met een beenhulp en teugelhulp weer de goede kant op.

Daarnaast...heb ik koekjes bij me, als ze echt heel braaf is krijgt ze een koekje (bijv. bij netjes halthouden, of langs iets engs)

Het vertrouwen tussen mijn paard en mij is niet 100%, maar wel zo dat we kunnen gaan opbouwen. Ik merk echt dat ik duidelijk moet zijn.

En het mantra....als het gevaarlijk wordt stap ik af, mijn nek is altijd me nog veel liever dan de overwinning dat mijn paard een pad af gaat. Zolang ik de situatie onder controle kan houden en rustig kan blijven, dan ontstaan er ook geen slechte situaties waar we de volgende keer weer overheen moeten.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:20

dat heb ik ook gehad bij een verzorgpony. gewoon midden op de weg stil staan echt vreselijk. ook kwamen er auto's dan aan die begonnen toeteren. ik ben gewoon afgestapt maar je kan beter met 2 paarden op buiten gaan of iemand er bij die je dan kan helpen.

luckyluke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:36

ik heb het zelfde probleem als jou mijn ruin van inmiddels 17 stopt steigert en draait zich met een noodgang om :( nu zei mij iemand dat ik moet zorgen dat er 2 mensen achter me rijden met een zweep en op moment dat ie weer omdraait een mep moeten verkopen ik moet het nog uitproberen maar het weer laat het niet echt toe de laatste tijd

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:23

Maar je wil toch niet dat je paard voor je loopt omdat ie anders bang is dat ie een mep met de zweep krijgt?

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:25

Je kan bijv eerst op pad gaan samen met een ander paard, tot je van het erf af bent... en dan verderop dat de andere terug gaat of andere weg neemt dat je dan alleen verder gaat...

Al geprobeerd?

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:39

Ik denk dat je gewoon heel veel geduld moet hebben. Ik zou eerst beginnen met aan de hand naar buiten na het rijden , dus als uitstappen met een ander paard er bij zodat hij daar steun aan heeft. Als je dat een paar keer hebt gedaan en elke keer hetzelfde rondje kan je het un keer aleen proberen maar wel nog steeds er naast. En als dat een paar keer goed gaat ga je er op met iemand aan de hand er naast en als dat een paar keer goed gaat kan je alleen buiten uit gaan stappen! zo raakt hij er langzaam aan gewent en kunnen jullie er met zun 2e vertrouwen in krijgen!! Wanneer het uitstappen alleen helemaal goed gaat kan je het hele ritueel weer opnieuw doen maar dan al gelijk als buiten rit dus dan weer eerst er naast met ander paard, dan alleen er naast, dan er op met ander paard (wat soieso altijd wel handig is mocht er iets gebeuren! en het is ook gezellig ;) ) dan alleen er op. Steeds als je weer een nieuwe route neemt zou ik een ervaren paard mee nemen als steun! Dan krijgen jullie allebij er steeds meer vertouwen in!
Hoop dat je er wat aan hebt en dat het lukt. Zo heb ik het ook al bij 2 jonge paarden gedaan en die lopen nu allebij voorop langs alle enge dingen en ze kunnen goed alleen naar buiten!
Succes er mee!!!