ik voel geen klik meer....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

ik voel geen klik meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 00:02

na heel veel twijfels toch maar dit topic geopend .

ik voel namelijk al heel erg lang geen (echte ) klik meer met mijn paard . en daarnaast maak ik me ook áltijd zorgen over haar .
ik ben eigenlijk bang dat de verantwoordelijkheid teveel is .. een eigen paard .

ik heb al hulp gezocht ; ik heb iedere week les in horsemanship en leer hier veel . ik doe ook veel grondwerk.

kortom doe ik er echt álles maar dan ook álles aan om het weer goed te laten komen . maar het gaat gewoon niet meer , ik ga gewoon iedere keer weer huilend naar huis , en er is gewoon niemand die het snapt.

ik hoopte dat bokt mij zou kunnen helpen .

liefs femke .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 00:06

trouwens ,

ik kan me voorstellen dat de meeste mensen nu een kijkje zullen nemen in mijn profiel . en daar alle foto's van yela en mij aantreffen en verbaasd zullen zijn . maar die foto's zijn uit de tijd dat het nog wel goed ging . of van de goede momenten ( die we ook hebben overigens)

zodiacje

Re: ik voel geen klik meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:10

ach meis wat balen....
Veel meer raad geven dan wat je vast al weet kan ik niet; een andere eigenaar zoeken. Je moet er toch wel gelukkig van worden en je paard heeft ook recht op een baas die haar helemaal gukkig maakt en van haar houd.

Mei dat je dit toe durft te geven aan jezelf is al heel knap van je.
Soms kan je helaas maar beter loslaten.

Sterkte!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 00:13

bedankt voor je reactie.

ik had eigenlijk al zo'n reactie verwacht .

ik wilde het
er nog bij zetten , dat ik haar niet kwijt wilde .
ik had zo gehoopt op nog een andere optie .

maar ik snap het wel.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:24

Oh meis, wat moeilijk voor je! Hoe lang heb je je paardje al?
In je tweede post zeg je dat er foto's in je profiel staan over de tijd 'waarin het nog wel goedging'. Hoe lang zit je al met het gevoel dat de klik er niet meer is? Waar is het dan misgegaan? Wat is er veranderd?
Of is het het gevoel van verantwoordelijkheid dat teveel is en ligt het niet direct aan je paard en jullie samen?

Het is absoluut niet de bedoeling dat je iedere keer huilend naar huis gaat, maar als dat meer ligt aan het verantwoordelijkheidsgevoel en het zorgen maken van jou over je paard dan over de band tussen jullie twee zou misschien ook een bijrijder een oplossing kunnen zijn, zodat je een paar dagen in de week 'rust' hebt en je geen zorgen hoeft te maken.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 00:53

raya00 schreef:
Oh meis, wat moeilijk voor je! Hoe lang heb je je paardje al?
In je tweede post zeg je dat er foto's in je profiel staan over de tijd 'waarin het nog wel goedging'. Hoe lang zit je al met het gevoel dat de klik er niet meer is? Waar is het dan misgegaan? Wat is er veranderd?
Of is het het gevoel van verantwoordelijkheid dat teveel is en ligt het niet direct aan je paard en jullie samen?

Het is absoluut niet de bedoeling dat je iedere keer huilend naar huis gaat, maar als dat meer ligt aan het verantwoordelijkheidsgevoel en het zorgen maken van jou over je paard dan over de band tussen jullie twee zou misschien ook een bijrijder een oplossing kunnen zijn, zodat je een paar dagen in de week 'rust' hebt en je geen zorgen hoeft te maken.

bedankt voor je reactie !

dat waren precies de woorden die ik zocht .
ik heb yela nu anderhalf jaar .

het is een lang verhaal waar het is misgegaan . ik stuur morgen een langere reactie . want ben nu best moet :P
was even van bed afgegaan om te kijken of er reacties waren , om er dan gelijk weer in te gaan :+

morgen leg ik het wel uit !

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 01:12

Ik heb precies hetzelfde gehad als jij nu hebt.

Heb ook horsemanship geprobeert, maar de klik was er gewoon niet.. Elke keer met buikpijn heen en weer huilend naar huis..

Ik wilde haar ook niet weg doen.. Heb gelukkig iemand gevonden die haar wou leasen.. Dat gaat echt super goed en zij hebben wel een klik.. Zij heeft alle vaste lasten van me overgenomen (is niet heel veel) en alleen de dierenartskosten zijn wel voor mij.. Wel een risico natuurlijk, maar ik ben haar in ieder geval niet kwijt..

Nou weet ik dat niet iedereen dat kan en ook niet zou willen, maar voor mij werkt dit heel goed.

Ik hoop dat je er uit komt, want je moet er zelf niet aan onderdoor gaan natuurlijk!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 01:32

hoi ik snap je goed maar ben je er ook mee bezig dat je nu aan het puberen is en onzekerheid dan veel meer voorkomt, jij bent aan het veranderen naar de volwassenheid en dat kan ook de problemen geven die jij beschrijft. ik zou er de tijd voor nemen en niet zo bang zijn want dat is niet nodig. probeer bij het begin weer een paar dingen op te bouwen. ook die je geleerd hebt. en das moeilijk mar daar kan je hulp bij vragen, je hoeft niet alles alleen te doen. succes en sterkte

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:53

YelaBrenda11 schreef:
bedankt voor je reactie.

ik had eigenlijk al zo'n reactie verwacht .

ik wilde het
er nog bij zetten , dat ik haar niet kwijt wilde .
ik had zo gehoopt op nog een andere optie .

maar ik snap het wel.

Nou, dan moet je haar ook niet weg doen, daar ga je spijt van krijgen.

Zoek een ander lesgeefmens; eentje die je een schop onder je kont geeft en je leert wat er leuk is aan een paard, zoeentje die je vertelt wat je GOED doet. Gewoon een beetje positiviteit geeft bij het lessen, maar die je ook zodanig aanpaakt dat je het gewoon DOET.
Aan pappen-en-nathouden heb je niks op dit moment. Gewoon aanpakken, wel met respect maar zonder gezeur.

Maar eerst en vooral moet je er zelf wel uit zijn dat je je paard wil houden en dat je ook aangepakt wil worden.

franka75 schreef:
hoi ik snap je goed maar ben je er ook mee bezig dat je nu aan het puberen is en onzekerheid dan veel meer voorkomt, jij bent aan het veranderen naar de volwassenheid en dat kan ook de problemen geven die jij beschrijft. ik zou er de tijd voor nemen en niet zo bang zijn want dat is niet nodig. probeer bij het begin weer een paar dingen op te bouwen. ook die je geleerd hebt. en das moeilijk mar daar kan je hulp bij vragen, je hoeft niet alles alleen te doen. succes en sterkte

Amen.....

wouske88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:54

idd ik zou haar ook niet weg doen daar krijg je spijt van jah

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:57

dit is zeker een hele moeilijke situatie.
als je haar niet kwijt wil zou ik toch inderdaad ook eens kijken of je les van iemand anders kunt krijgen, misschien wel gewoon naast de les die je nu al hebt.

ik weet niet of je er voor open staat, maar misschien kun je een reading bij je paard laten doen, misschien komt daar wel wat uit waar je mee verder kunt.

ik heb helaas een paard moeten verkopen vanwege dat de klik er niet meer was, ik ben er 2,5 half jaar mee bezig geweest met lessen en van alles en nog wat, maar helaas mocht het niet baten.
nu heeft ze het heel erg naar haar zin bij de nieuwe eigenaresse.

ik wens je in ieder geval veel succes en sterkte

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 13:13

melle_odet schreef:
dit is zeker een hele moeilijke situatie.
als je haar niet kwijt wil zou ik toch inderdaad ook eens kijken of je les van iemand anders kunt krijgen, misschien wel gewoon naast de les die je nu al hebt.

ik weet niet of je er voor open staat, maar misschien kun je een reading bij je paard laten doen, misschien komt daar wel wat uit waar je mee verder kunt.

ik heb helaas een paard moeten verkopen vanwege dat de klik er niet meer was, ik ben er 2,5 half jaar mee bezig geweest met lessen en van alles en nog wat, maar helaas mocht het niet baten.
nu heeft ze het heel erg naar haar zin bij de nieuwe eigenaresse.

ik wens je in ieder geval veel succes en sterkte

ik heb al eens een reading laten doen bij mijn paard . die wil ik -als je dat wilt- wel eens plaatsen hier .
verder zou ik wel les erbij willen , maar dat is gewoon helaas niet betaalbaar.

want deze lessen zijn 10 euro per kwartier. en daar kan echt geen geld meer bij .

als ik geld genoeg heb , zal ik nog eens een reading laten doen , helaas heb ik daar momenteel niet het geld voor .

verder bedankt voor je reactie !

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:25

Een lease-constructie is helemaal niet zo raar, dan weet je ook hoe het voelt als je een tijdje 'zonder' bent. Ik heb een paar jaar geleden één van mijn paarden met wie het niet klikte, een tijdje bij iemand anders neergezet. Ik miste hem niet - en toen ik er weer op stapte gaf me dat ook geen wauw-gevoel. Paard dus verkocht, iedereen blij.
Ik houd van expressieve, extraverte paarden. Dit was een echte binnenvetter. Dat paste gewoon niet ...zag al dat het paard opknapte toen hij een tijdje weg was en bij een geduldig iemand stond die hem veel meer structuur gaf dan ik ooit had kunnen doen. We hebben het goed gehad samen, maar zo is 't beter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:00

YelaBrenda11 schreef:
ik heb al eens een reading laten doen bij mijn paard . die wil ik -als je dat wilt- wel eens plaatsen hier .

want deze lessen zijn 10 euro per kwartier. en daar kan echt geen geld meer bij .

als ik geld genoeg heb , zal ik nog eens een reading laten doen , helaas heb ik daar momenteel niet het geld voor .

Dan zijn dat dure lessen, aangezien ze blijkbaar niet datgene opleveren wat JIJ op dit moment nodig hebt! Daarmee levert het ook niet datgene op wat je als combi nodig hebt en heeft het paard er dus ook geen baat bij. Let wel, ik zeg niet dat de lessen niet deugen, het is alleen niet de inhoud die jullie op dit moment nodig hebben.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 14:17

ikke schreef:
YelaBrenda11 schreef:

Dan zijn dat dure lessen, aangezien ze blijkbaar niet datgene opleveren wat JIJ op dit moment nodig hebt! Daarmee levert het ook niet datgene op wat je als combi nodig hebt en heeft het paard er dus ook geen baat bij. Let wel, ik zeg niet dat de lessen niet deugen, het is alleen niet de inhoud die jullie op dit moment nodig hebben.

ik denk dat dit komt omdat mijn instructrice het probleem niet weet . ik heb het namelijk niet gehad over het zware verantwoordelijkheidsgevoel dat erg op mij drukt . ik denk dat als ik haar dit vertel , we een stuk verder zullen komen .

verder begrijp ik heel goed je reactie.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:22

Probeer eens een bijrijder te zoeken. Iemand die haar een aantal dagen in de week van je over kan nemen. Ik ben zelf de bijrijder in dit geval. Ik rij een merrie voor een eigenaresse die zelf naast geen tijd ook niet heel veel plezier meer had in het paardrijden en het paard. Maar wel bleef hikken op het feit dat ze veel van het paard hield. Inmiddels heb ik een enorme klik met het paard, het paard begint zich te ontwikkelen en nog belangrijker, de eigenaresse heeft ook weer plezier!

Mocht het niet werken, kun je altijd nog verkopen. Eerst zou ik proberen het verantwoordelijkheids gevoel bij jezelf te laten gaan. Zoek echter wel iemand waarbij jij ook een klik hebt en die je vertrouwt.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:31

Ik zou lekker een andere instructeur zoeken. Ik vind 10 euro per kwartier echt onwijs duur.
Ik had een hele goede instructeur, en deze was 12.50 euro per half uur. En na dat half uur had je echt veel geleerd en was je ook kapot van het harde werken samen met je paard en had je echt een voldaan gevoel.

Ik zou het echt nog even proberen als ik jou was hoor. Desnoods nu wat andere dingen doen. Alleen gaan om te poetsen en tutten. Lekker een buitenrit doen.
Al ga je alleen wat rondjes stappen, probeer er weer van te genieten.

En een bijrijder of leaser is ook echt geen slecht plan.

Ik zou het niet zomaar opgeven, want jullie hebben de klik wel gehad.

Zijn er op het moment dingen in je dagelijkse leven verandert? Ruzie's thuis? Stress? Moeilijkheden op school?
Dat kan allemaal invloed hebben op jou, en dat voelt je paard per direct aan.
Ook de puberteit levert toch stress op, wat je paard ook voelt.

Probeer het weer zo te krijgen, dat je paard je ontspanningspunt is. Dat is het bij mij altijd geweest.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:33

Ik vraag me af, wat is het grootste struikelblok waar je tegen aan loopt bij jouw paard?

En, ga je altijd alleen naar de paarden? Want soms helpt het al heel erg om samen met een ander te gaan. Dan is het en gezelliger en je kan je frustraties delen met diegene en die heeft misschien een andere aanpak waarvan jij weer kunt leren.
Het zit dan tegen het delen van een paard aan, of het hebben van een verzorgster, maar dan wel samen op die dag en dus gezelliger..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 14:41

bedankt voor jullie reacties !

bootje; opgeven zal ik ook zeker niet doen !
wel ga ik vaak met lood in de schoenen naar haar toe , en dat zal ze waarschijnlijk wel voelen . eigenlijk doet ze zelf heel weinig fout , maar ligt het gewoon aan mijn eigen gevoel dat ik op haar over breng ( en wat ook mijn houding veranderd)

rianne; het verantwoordelijkheidsgevoel .

ik probeer zo vak mogelijk iemand mee te nemen , want wat jij zegt , had ik al eerder ontdekt . en het helptwel , en dan ben ik niet alleen met mijn paard bezig , maar ook met de ander . dus dat is veel fijner . ik zal er over nadenken , om een verzorgster te nemen .

en melle_odet; heb je misschien ook ervaring met manuela ( paardencoach hier op bokt) want die is niet al te duur . maar moet wel goed zijn . daarom was ik benieuwd of je ervaring had.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:44

Hoe oud is je paardje eigenlijk? Kan ie niet aan t puberen zijn??
Verder verdien jij (en het paard) een echte klik dus als je die niet voelt ,vind ik 1,5 jr proberen wel genoeg om dat te weten.
Wat is er mis gegaan dat het eerder wel goed voelde?? En nu niet meer? Als je de klik wel hebt gevoeld zou ik niet zomaar opgeven. Was die er nooit, dan zou ik op zoek gaan naar een geschikte eigenaar. Of als 7 dagen teveel wordt, idd zoals al genoemd een bijrijdster?
Succes meis!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:47

Maar wat is het precies waar je mee zit? Verantwoordelijkheidsgevoel is vrij groot vind ik. Is het zo dat je vind dat jouw paard iedere dag wat moet doen? Dan het je op breekt om er iedere dag heen te gaan? Dat je het gevoel hebt dat je er eigenlijk niet voor kan zorgen?
Of dat je het financieel lastig vind (toch ga ik ervanuit dat je ouders betalen..?).

Kan je omschrijven waar je tegenaan loopt? Want er zijn denk ik wel verschillende oplossingen te vinden.
Staat je paard lekker buiten met vriendjes en kan ook iemand anders even checken of die nog helemaal heel is, dan kan je best eens een dagje thuis blijven.
Heb je het gevoel dat je paard iedere dag aan het werk moet. Dat hoeft echt niet, je doet ze evenveel plezier met een dagje vrij. Soms is het zelfs beter om ze een weekje vrij te geven :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:48

YelaBrenda11 schreef:

wel ga ik vaak met lood in de schoenen naar haar toe , en dat zal ze waarschijnlijk wel voelen . eigenlijk doet ze zelf heel weinig fout , maar ligt het gewoon aan mijn eigen gevoel dat ik op haar over breng ( en wat ook mijn houding veranderd)

ik probeer zo vak mogelijk iemand mee te nemen , want wat jij zegt , had ik al eerder ontdekt . en het helptwel , en dan ben ik niet alleen met mijn paard bezig , maar ook met de ander . dus dat is veel fijner . ik zal er over nadenken , om een verzorgster te nemen .

en melle_odet; heb je misschien ook ervaring met manuela ( paardencoach hier op bokt) want die is niet al te duur . maar moet wel goed zijn . daarom was ik benieuwd of je ervaring had.

Maar is dan echt de klik weg, of overheerst je gevoel van verantwoordelijkheid het kunnen genieten van je paard. Ik krijg eerlijk gezegt steeds meer de indruk dat dat is wat er speelt.

In welk deel van nl woon je? Wellicht kan ik je aan wat tips helpen voor mensen die iets voor je ouden kunnen betekenen.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:54

ik heb in hetzelfde schuitje als jij gezeten, mijn merrie en ik hadden ook zon half jaar geleden helemaal niets meer met elkaar. Alleen maar frustratie van beide kanten en toen heb ik besloten om haar te verkopen. Ze is een aantal maanden weggeweest naar een bemiddelingsstal maar omdat ze erg sensibel is en er geen geschikt iemand werd gevonden hadden we besloten haar terug te halen. Stiekem was ik blij want toen ze eenmaal wegwas miste ik dr vreselijk!! Ze is nu anderhalve maand o geveer terug en we zijn weer even hecht als daarvoor!!! Zooo fijn :)

het is net als in relaties , soms gaat het gewoon niet meer maar weet je eigenlijk pas wat je hebt als het weg is...
Misschien ook een idee voor jou om je paardje een tijdje even helemaal niet te zien???

VANBELLEJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:56

Mooi maar herkenbaar verhaal. Om het einde te snappen, moet je eigenlijk ook het begin terug bovenhalen. Laat mij meteen nogal saai je zeggen dat er teveel mensen zijn die volwassen worden en vergeten dat de dynamiek niettemin uit je jeugd en groeifase komt. Zowel als mens als als paard.

Een paard bestaat niet alleen echt, maar heeft daarnaast een gigantische symboolfunctie. Mijn dochter van 8 jaar kampt op dit moment met een steeds sterkere groeidrang naar een paard, dus vandaar mijn steeds sterkere interesse voor haar eigenlijk. Zelf hou ik vooral van gemotoriseerde paarden, liefst van 155 PK zoals de Kawasaki 1400GTR. En ja, ook bij mannen als wij heeft dat een sterke symboolfunctie.

Die symboolfunctie moet je zoeken, en dan moet je zoeken waar het paard daarin afwijkt. Je moet ook zoeken waarin je zelf veranderd bent, en dat kun je zelfs (lach gerust maar) je paard vragen. Kijk het eens aan, kijk eens hoe het loopt, hoe het reageert op een aanraking op een uitnodiging. Voel je misschien dat het paard meer beweging nodig hebt, en jij misschien rust? Of omgekeerd. Of dat de verliefdheid tussen jullie over is?

In het slechtste geval, op termijn zou ik ook graag een paard opvoeden voor mijn dochter. Niet op de klassieke wijze, maar op een veel opener wijze. In mijn ogen zijn veel paarden immers sterker en volwassener dan veel mensen, maar hun angsten lopen grootdeels gelijk. En groter worden is een deel van je angsten leren beheersen of onderkennen. Maar ook je angsten leren verwoorden en ook verdriet leren aanvaarden.

Wat jij hier schrijft, past niet goed in onze maatschappij waarin het eraf druipt hoe graag je je paard (en je vriendje/vriendinnetje) wel ziet, of hoe erg het is als het plots gedaan is.

Dan vergeten we veel te snel hoe mooi onze eerste dagen waren en hoe leuk het was als je nog niets van het paard wist en het paard nog niets van jou. Nu je elkaar kent, ga je soms de dingen die je vroeger mooi vond, nu verkeerd vinden (zoals onstuimig zijn soms, of de ene keer onvoorspelbaar prikkelbaar en de andere keer niet).

Ik denk dat meestal de berijdster naar een healer moet of eerlijk moet zijn met zichzelf en niet het paard. Ik geef je daarbij meestal de enige gouden raad die ik mensen steevast zelf toefluister:

Luister nooit naar gouden raad.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:17

ikke schreef:
YelaBrenda11 schreef:

Maar is dan echt de klik weg, of overheerst je gevoel van verantwoordelijkheid het kunnen genieten van je paard. Ik krijg eerlijk gezegt steeds meer de indruk dat dat is wat er speelt.

In welk deel van nl woon je? Wellicht kan ik je aan wat tips helpen voor mensen die iets voor je ouden kunnen betekenen.

ik denk inderdaad het tweede , het verantwoordelijkheidsgevoel , dat is inderdaad wat er overheerst.

ik woon in friesland , in bergum ( vlak bij drachten )