Bizar paardengedrag, voor de experts?? Update. blz. 6

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Bizar paardengedrag, voor de experts?? Update. blz. 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 10:12

Ondanks het feit dat ik al 25 jaar met paarden werk, zitten wij met de handen in het haar over het bizarre paardengedrag van onze 14-jarige arabier.

Tasmani is een bloednerveuze merrie van 14 jaar oud. Ze is zo opgejaagd, dat ze aan de hand vaak ter plaatse staat te piafferen, voortdurend mest, en constant wegspringt (maar niet wegloopt) onder het zadel.
Toch denk ik niet dat ze angstig is, ze zal namelijk nooit trachten te vluchten, eens je haar éénmaal hebt. Want dat laatste is niet evident. Ze heeft immer haar halster om, omdat je haar anders simpelweg niet kan pakken.

Op stal (enkel in winterperiode enkele uurtjes of bij komst hoefsmid, voor de rest 24/7 buiten) is het al helemaal een ramp, daar schopt ze voortdurend onder luid gebrul tegen de stalwand, gewoon aan 1 stuk door.
Moet de veearts komen, dan moet de arme man haar een olifantendosis verdoving geven, om dan nog door de stal gezwierd te worden ;( .

Voor de rest vertoont ze dominantiegedrag in de zin van dat als je een ander paard uit de wei gaat halen, ze je met de oren in de hals de pas tracht af te snijden, en dreigend haar achterste toont! Zo heeft ze haar vorige staleigenaar eens ondersteboven geknald, waarop deze haar een serieuze mep verkocht heeft. Ik stond daar toen bij en dacht van 'ja die krijgen we nu nooit meer' maar nee hoor, ze liet zich erna braaf gelijk een lammetje pakken. Uitgehaald met de achterbenen heeft ze nog niet, maar ik vermoed wel dat ze het durft.

Ook bij het borstelen, wassen, enz, staat ze voortdurend stiknerveus te doen. Ik heb al geprobeerd met geruststellen, negeren, maar dat helpt niet veel. De staleigenaar brult dan eens tegen haar, of geeft een mep, en dan gedraagt ze haar beter... maar ook maar enkele minuutjes (ik hou echter niet van dat gebrul en geslaan).

Nu is haar vorige vriendje (een zeer afstandelijke merrie) verkocht, en heeft ze een nieuw, heel sociaal een vriendelijk maatje. Sindsdien is haar gedrag met sprongen vooruit gegaan, ttz ik kon haar zelfs haar halster uitdoen op wei, en ze komt meteen naar je toe ...
Maar sinds enkele dagen begint ze nu dat ander paardje als haar 'bezit' te zien, ze verdedigt het namelijk nogal fanatiek ... mijn vader stond het andere paardje te aaien, en helaas viel ze met open muil en oren in de nek aan!!!! Ook als we het halster uithalen en je hoort het gerinkel, begint ze hinnikend het andere paard aan te zetten tot weglopen, en zelf laat ze zich dus niet meer pakken... zucht!

Dit gedrag kan ik niet tolereren, wij gaan nu helaas 3 dagen op vakantie, maar onmiddellijk na onze thuiskomst wordt het weiland in 2 stukken verdeeld. Ten eerste kan ik aggressief gedrag absoluut niet tolereren en ten tweede wil ik niet dat ze ons nieuwe paard "verpest". Beide paarden kunnen elkaar wel blijven zien en vlak naast elkaar staan indien ze wensen, maar met een lint ertussen.
Ik heb dit al eens eventjes gedaan, en dan loopt Tasmani non-stop langs het lint op en neer. Ernstig probleem is namelijk ook nog dat ze absoluut niet alleen kan zijn, dan draait ze helemaal door! Je merkt nu namelijk ook dat ons 2de paardje, wat voorheen niet zo een probleem maakte van alleen zijn, dit paniekgedrag kopieert!

Ik vind dit zelf ontzettend jammer, (wat is leuker dan je paarden samen in de wei) maar het gaat van kwaad naar erger! Wie heeft er tips voor mij om 1) een vertrouwensband met Tasmani te creëren en 2) vinden jullie dat ik elke dag met haar bezig moet zijn (verzorgen, grondwerk, afgewisseld met een dagje onder zadel of aan de longe of loop ik dan het risico dat ze nog afstandelijker wordt (zo van 'o neen is ze daar weer').

Please help mij ...
Laatst bijgewerkt door Martine op 05-08-11 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update in de titel gezet

Anoniem

Re: Bizar paardengedrag, voor de experts???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:05

Al is geprobeerd om er oudere of dominante paarden bij te zetten die haar op haar nummer kunnen zetten? Ik heb geen idee of het werkt, maar misschien het proberen waard?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:08

Is je merrie misschien hengstig? Sommige merries vertonen tijdens de hengstigheid soortgelijk gedrag.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:02

ik denk dat iemand met 25jaar ervaring een hengstig paard wel herkent :)
voor de rest weet ik het ook niet TS, maar ik denk dat je met wandelen en poetsen enzo niets verkeerd kan doen..
iig al heel moedig dat je haar niet opgeeft!
Succes

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:23

Dat klinkt wel heel heftig zeg.

Is een medische oorzaak uitgesloten? Hormoonhuishouding en bloedwaarden zijn in orde?

Ik zou zorgen dat je haar wel elke dag even in de hand hebt, maar niet elke dag gaan werken. Dus soms een keertje vangen, halster om, appel geven en weer los. :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:35

elke dag lijkt me niet noodzakelijk.

wat de oorzaak is zou ik je niet mee kunnen helpen ben ik bang. wel lijkt het me goed om er serieus mee bezig te gaan. Eerst dat ze weet dat jij de baas bent (en elk ander mens!) zodat ze leert dat aanvallen niet mag. En dan toch vertrouwen laten krijgen in al die dingen waar ze zo zenuwachtig van wordt?

Wat heb je allemaal al geprobeerd als ik vragen mag?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:41

Ik denk dat je inmiddels al een tijdje bezig bent om dit gedrag zelf te stoppen. Misschien wordt het tijd voor een professional. Ik denk dat ik dit probleem eens neer zou leggen bij bijv. de mensen van het Balingehof. Gewoon telefonisch en aan de hand daarvan eens gaan kijken wat een verstandige stap zou zijn.

Ben bang dat je dit in je uppie niet meer op gaat lossen, daar is het te heftig voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:19

Mee eens met fjordnina,bovendien denk ik dat er een paar dingen door elkaar lopen.Namelijk het dominante gedrag naar jullie toe,verlatingsangst en mischien eerdere problemen {waar het mis is gegaan in haar vroegere verleden} en eventueel hormonen want daar heb ik wel vaker paarden zo "raar" van zien worden.
Ik neem aan dat jullie haar niet van jongs af aan al hebben?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:21

Heb je al een magnesiumtekort uitgesloten?
Mijn nerveuze merrie is nu erg rustig dankzij een magnesiumvoedings-suplement.

De 1e week 50 mg p/d door het voer en daarna 10mg p/d.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:25

niet banketstaaf bedoelt, maar heb je niet gewoon een merrie met extreem merrie gedrag?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:30

Eerlijk gezegd klinkt me die als een extreem dominante merrie in de oren. En aangezien haar gedrag ook nog succesvol is, gaat ze ermee door.

Zeker omdat als de vorige eigenaar brult (e.d.) ze dan wel even rustiger is lijkt het mij een dominante merrie. Wellicht toch hulp zoeken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 18:31

Het lijkt inderdaad op extreem merriegedrag. Wat betreft het hengstig zijn, het lijkt wel of deze merrie gewoonweg ALTIJD hengstig is!
Misschien dat ze inderdaad een probleem heeft met haar hormonen, maar kan dit? Ik bedoel, als je bloed afneemt, kan je die waarden dan meten en zo ja, kan er iets aan gedaan worden?

Ik moet er wel bij zeggen dat deze merrie aan de hand totaal niet dominant of aggressief is, je duwt haar zo terug op de plaats en ze luistert dan eigenlijk erg goed. Ik ga haar nu scheiden van haar maatje, ik wil stukje bij beetje ook die verlatingsangst aanpakken. Ze ziet dan het andere paard wel, maar is er niet constant vlakbij...

Maar wat betreft het steeds weglopen op wei, jullie zouden niet elke dag met haar "werken", als is dat bvb een beetje borstelen? Hoe vaak dan wel? En de andere dagen gewoon op wei eens pakken en belonen als ze dat toelaat?
(vandaag heeft ze trouwens weer een superdag. Niks aggressief en als ze geen halster ziet, kan je haar perfect aaien of aanraken op wei)... Zucht moeilijk hoor...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 18:32

Hulp in de buurt is hier niet zo eenvoudig. Wij wonen in België en hier is dat niet dadelijk in de buurt. Mochten jullie soms mailadressen hebben waar ik eens kan informeren, of als jullie zelf "werk"tips hebben: graag!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:34

Oei oei oei..nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen, maar deze merrie zou bij mij een pak op haar..je weet wel...krijgen, die ze in haar hele leven nog niet heeft gehad!
Ik ben ik en Ik ben de baas! Of je nu, ik weet niet wat, hebt meegemaakt kan me niet schelen, maar IK word even niet opzij geduwd, meegetrokken, gebeten, getrapt, meegesleurd of aangevallen bij het eten geven!
Doe je het goed volgt een uitbundige beloning, ga je door, dan is daar ook de straf die een leider uit een groep je zal geven!
Let wel...ik kan een angstig en een mishandeld paard herkennen!
Ik haal uit dit verhaal een merrie die over een mens heen gaat en haar plek niet weet!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 18-07-10 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:34

Probeer het eens met magnesium door haar eten. Als ze een tekort heeft kan de veearts dat wel zien aan een bloed monster.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:36

aerdenhout1 schreef:
Oei oei oei..nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen, maar deze merrie zou bij mij een pak op haar..je weet wel...krijgen, die ze in haar hele leven nog niet heeft gehad!
Ik ben ik en Ik ben de baas! Of je nu, ik weet niet wat, hebt meegemaakt kan me niet schelen, maar IK word even niet opzij geduwd, meegetrokken, gebeten, getrapt, meegesleurd of aangevallen bij het eten geven!
Doe je het goed volgt een uitbundige beloning, ga je door, dan is daar ook de straf die een leider uit een groep je zal geven!
Ik haal uit dit verhaal een merrie die over een mens heen gaat en haar plek niet weet!

Ik ben blij dat mijn paarden niet bij jou in pension staan

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:42

ik deel de mening redelijk met aerdernhout1 hoor!
als een paard dominant gedrag toont hoort dat gewoon aangepakt te worden, toont ze goed gedrag dan hoort ze daarvoor beloont te worden..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:47

Nou dan bokt over 3 mensen heen, want ik deel die mening ook.
Als je medische oorzaken hebt uitgesloten blijft een opopgevoed paard over dat al naar gelang haar 'zin in iets' besluit tot wangedrag of niet. Jalouzie, door mensen heen lopen, dreigen met de kont, voernijd, stampen op stal.. allemaal onopgevoede gedragsaspecten van een dominant paard.

En dominant gedrag van die orde moet je dominant aanpakken.
Eén van mijn paarden is 1.80 en toen hij jong was probeerde hij te bijten en constant in jouw ruimte te komen. Gewoon terugzetten en nee zeggen had geen enkel effect. Wel een duidelijke stomp. Of een schop met de bovenkant van mijn voet op de weke delen. Inmiddels is hij volwassen maar weet wel dat hij niet moet bijten, niet moet trekken en zeker niet in mijn ruimte moet komen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:48

Akhal_Teke schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ik ben blij dat mijn paarden niet bij jou in pension staan

Als jou paarden dit gedrag vertonen, zou ik maar even kijken of je het allemaal wel zo goed begrepen hebt...de paardentaal dan!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:49

ik weet nie... is een lichamelijke oorzaak helemaal uitgesloten?
Lijkt me wat geflipt gedrag gezien ook haar extreme hechting aan weidegenoot. Kan vele oorzaken hebben dus ik denk dat ik in eerste instantie daarnaar zou kijken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:50

wat is er gebeurd in haar jeugd, is het niet toevallig een flessenveulen? of iets in die richting?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:50

Akhal_Teke schreef:
Probeer het eens met magnesium door haar eten. Als ze een tekort heeft kan de veearts dat wel zien aan een bloed monster.

dat is niet helemaal waar. een tekort is niet gelijk zichtbaar in het bloed, pas bij een heel erg tekort kan het in het bloed worden gezien voor zover ik weet...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:51

DDW1190 schreef:
wat is er gebeurd in haar jeugd, is het niet toevallig een flessenveulen? of iets in die richting?

flessenpaarden kunnen idd ook soortgelijk gedrag vertonen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:53

En waar staat dat lichamelijke/medische oorzaken zijn uitgesloten? Het is niet normaal dat een merrie constant hengstig is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:57

aerdenhout1 schreef:

Nou mij niet ;) Ik heb ook zo'n pony gehad. Ik heb haar ooit 1x te pakken gehad nadat ze mij de wei uit wou jagen daarna was het de liefste pony die ik ooit heb gehad <3