Ik kan de shet niet meer aan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Ik kan de shet niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:02

Hallo,
Ik zit met een erg groot probleem.
Ik heb een vz-shet genaamd Pipo, hij wás altijd heel lief, en je mocht alles doen. Ik heb hem nooit echt pijn gedaan, en sla hem nooit met een zweep.
Gisteren ging ik hem voorzichtig longeren, heel kort, dit was namelijk de eerste keer. Ik heb hem 1 keer een tikje gegeven, en dat vond hij niet leuk.
Na een poosje stopte ik met het longeren en deed ik zijn halster af en ging de wei uit.
Ik wou terugkomen met zijn hoofdstel, omdathij daar aan moet wennen. Maar toen ik de wei in kwam, galoppeerde hij op me af, en steigerde hij. Ik ben streng geweest en heb gezegd (meer geroepen):'NEE Pipo' dan rent hij wel even weg, maar daarna komt hij op volle toeren weer terug.

Vandaag ging ik weer, en ik mocht niet in zijn wei komen. Hij heeft me aangevallen en gebeten, dus toen heb ik hem een tik gegeven met de zweep.
Zodra hij het halster ziet, wordt hij al wild. Ik heb hem in een hoek gejaagd, en stroomdraad ervoor gehangen. En ja hoor, hij was heel braaf en ik mocht het halster gewoon omdoen. De laatste tijd doet hij vooral dit gedrag omdat hij eten wil, heb je geen eten, dan stormt hij weer op je af. Hij heeft mijn tas ook kapotgemaakt en alle snoepjes opgegeten.

Ik weet niet wat ik hiermee aan moet, kan iemand mij helpen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:06

Flink afstraffen. Als hij je bijt, een tik geven. Als hij naar je steigert, op hem godveren en ook een mep geven als je erbij kan, desnoods een zweep meenemen. Is hij nou helemaal besodemieterd..

Binckydenice

Re: Ik kan de shet niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:07

Heb je misschien een verkeerde indruk gemaakt met longeren? Is daar niet iets fout gegaan?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:09

Nee, het ging prima.. Ik heb echt niks fout gedaan.
Misschien houdt hij niet van werken, want hij is wel erg dik aan het worden en beweegt niet zo veel.

Pluttersput bedankt voor je hulp, maar als ik hem sla met de zweep gaan zijn oren in zijn nek en valt hij me opnieuw aan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:10

Punt is dat je dan echt voet bij stuk moet houden. Desnoods ga je met 2 mensen en 2 zwepen. Er is hier een grondig disrespect vanuit zijn kant, en je moet dit winnen, anders heb je kans dat het erger wordt. Doet hij het ook bij andere mensen? Of echt alleen bij jou?
Lijkt mij een flink dominantieprobleem wat je daar in je handen hebt :)

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:11

Is hij niet hoefbevangen aan het raken? Als hij niet wil lopen en erg dik is? Zou toch ook even checken of het niet iets medisch is.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:11

issie helemaal gek geworden! Als ie jou aanvalt nadat je m gestraft hebt ben je niet duidelijk genoeg geweest. Dit is een hele slimme pony die eventjes zijn plek niet meer weer. Je mag best wat strenger doen!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:12

Misschien iemand in je omgeving (eigenaar van het paard, of iemand anders?) vragen of hij/zij je kan helpen? Ik denk dat het beter is om dit samen met iemand op te lossen.
Je moet het natuurlijk zelf doen, maar ik denk dat het beter is als er iemand bij je is die weet waar hij/zij mee bezig is :)
En zoals pluttersput zegt, duidelijk blijven. Als je het bijten bijvoorbeeld een keer hebt afgestraft, moet je het consequent blijven afstraffen. Niet de ene keer afstraffen, en daarna weer toelaten. Waarschijnlijk denkt Pipo de baas over je te kunnen zijn.
Succes! :)
Laatst bijgewerkt door Marloes op 14-07-10 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

klinkt als een keihard dominantie probleem. Hoe oud is de shet?
ik zou er even iemand bijhalen met ervaring. Niet rot bedoeld, maar ik zie dat je 12 bent, en dat is misschien nog een tikkie jong om Pipo te (her) opvoeden

Success!

KiWiKo

lieffie, wat zeggen zijn eigenaren hiervan? kunnen die je helpen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:13

Ik weet niet waar je woont, maar ik zou bijna zeggen ik kom wel eens langs, kunnen we samen kijken hoe en wat. Mocht je daar interesse in hebben geef maar even een gil :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:14

Hoe oud is die pony eigenlijk? Wat kende hij al?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:15

De eigenaren weten niks van pony's, die hebben er vooral een gekocht omdat ze het leuk vinden voor hun kleine kinderen om naar te kijken. Ik heb niemand echt in de buurt die kan helpen.
De shet is 10 jaar oud, en medisch is er niks aan de hand. Hoefsmid is pas geweest, en de dierenarts is ook weer eens wezen kijken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:16

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik denkt hij dat hij leider is en jij de ondergeschikte. Jij moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".
Gezien je leeftijd zou ik adviseren om hulp te zoeken, bij voorkeur bij een goede western trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl
Wat je zelf al kan doen is samengevat in de volgende punten.
1. Ga op zoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:16

ik wil wel een keertje komen helpen als je wil... ik woon niet ver van je vandaan!

groetjes keshia

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:17

Misschien kan je op een manege/pensionstal in de buurt vragen of er mensen zijn die iemand weten die je hiermee kan helpen? Vaak lopen daar wel mensen rond die je kunnen helpen. Of bel de dierenarts op, die weten vaak ook wel mensen in de buurt :)

KiWiKo

Als je wat dichter in de buurt had gewoond had ik je wel komen helpen.

Misschien is er een andere bokker die dit bokstertje kan helpen die in de buurt van Wijchen woont

keshia

jup ... heb me al aangeboden :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:19

Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing. Lijkt me niet dat ze dit zelf helemaal op kan lossen ;)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:20

Dit deed mijn ezel ook :+ Mensen mensen, straf je paard nooit maar dan ook nooit met je eigen agressie!! Doe je dit wel? Kom je geen steek verder bij de paarden en al helemaal niet bij ezels. Ik ben begonnen met gewoon heel neutraal naar hem toe te lopen en DIE plek willen waar hij staat. Zwaai een keer met je touwtje als lichaamstaal niet genoeg is. Doe je dit goed loopt het paard voor jou weg. Helemaal geen intresse in hem alleen in die plek waar hij staat. Als je 3 keer die plek veroverd hebt blijf je daar gewoon een hele tijd staan/zitten. Hij moet jouw persoonlijke ruimte accepteren. Hij zal uiteraard komen kijken dus laat duidelijk ziet tot waar hij kan komen. Komt hij te dicht bij? Niet boos worden maar gewoon een meetje schaapachtig uitkijken en denken niet fel gaan kijken want we willen niet dat hij bang wordt. Dan zwaai je een keer met het touw zo van tot hier en niet verder. Het touw dient dan als staart voor je. Doe dit 2 weken lang achter elkaar. Gaat dit goed? Dan typ ik weer een verhaaltje :D

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:22

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga zo naar Pipo met een vriendin, die gaat me helpen. We gaan het voorzichtig aanpakken, en als hij niet wil luisteren gewoon 'Nee' zeggen en eventueel een tikje met de zweep. Echt bedankt voor jullie tips, dit had ik nodig.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:23

Nanette1, hij is zo agressief dat ik er niet eens meer bij in de buurt mag komen. Ook niet op de afstand van een touw.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:23

ik vrees ook voor een dominatieprobleem...
die shet heeft al die jaren niks moeten doen, alleen geduldig wachten tot er iemand komt, zich laten kroelen om dan beloond te worden met wat lekkers
en nu kom jij en opeens moet hij werken, dus als jij geen voer hebt, wat kom je dan in zijn wei doen?

echt hard aanpakken en ik weet niet of hij tussendoortjes/extraatjes krijgt van de eigenaars. Maar alles schrappen, alleen de weide en eventueel wat hooi, voor alle ander dingen zal hij zich moeten gedragen en dan nog ga je heel consequent moeten zijn hoe en wanneer je ze geeft,zodat hij niet constant in je zakken gaat bijten of nog een keer je tas vernield...
ikzelf had hem een mep met de tas verkocht :o

ArnoBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:24

nanette1 schreef:
Dit deed mijn ezel ook :+ Mensen mensen, straf je paard nooit maar dan ook nooit met je eigen agressie!! Doe je dit wel? Kom je geen steek verder bij de paarden en al helemaal niet bij ezels.

Wij hebben maar liefst 12 ezels gehad. Werd uiteraard niet op gereden :D
Maar ik snap wat je bedoelt, ze zijn vreselijk koppig.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:25

Komt goed :) Als je inderdaad maar even iemand erbij hebt die consequent kan zijn, en dan moet je dat gewoon overnemen. Dan komt het helemaal goed!