Zijn paarden jaloers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lanishafay

Zijn paarden jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:32

Kunnen paarden jaloers worden? In mijn geval, ik heb één merrie en sinds een paar dagen een nieuwe merrie voor de zomer om te rijden.

Kan mijn merrie daar raar over denken? Ik gaf natuurlijk haar altijd als enige de aandacht, dat is nu anders....

moes

Re: Zijn paarden jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:53

Ik weet niet echt of paarden jaloers kunnen zijn, dat vroeg ik mij laatst dus ook af. Wij hadden vorige week de paarden een paar middaguren op stal staan i.v.m. de hitte en insecten. De paarden bij ons staan alle 3 apart, in een grote box waar ze met hun hoofd over de deur kunnen, zodat ze in het gangpad kunnen kijken zeg maar. Mijn paard staat in een stal waar een deurtje naar buiten in zit, met bovenluik. Het paard van mijn zus heeft ook zo'n deur, maar kan niet open. Ik was even de stal aan het doen terwijl ze er in stond (normaal doe ik dat niet, maar kwam even zo uit die dag) en omdat ik een hekel heb aan die stoffen en luchten die vrij komen dan (vooral voor mijn paard dus) gooide ik het bovenluik open (die hebben we niet standaard open i.v.m. werktuigen van de trekker, lang verhaal niet belangrijk). Mijn paard ging natuurlijk vrolijk naar buiten kijken. En wat het paard van mijn zus deed vond ik toch wat vreemd. Ze ging toen zachtjes hinniken en eerst onrustig heen en weer lopen langs de muur die mijn paard en die van m'n zusje scheidt. Toen ging ze met haar hoofd/borst heen en weer bewegen voor die deur in haar stal (die dus niet open kon) en zachtjes hinniken!
Toen dacht ik: ben je nou jaloers? Het lijkt wel of jij ook wil dat die deur open gaat. !
Wel vreemd maar het kan natuurlijk ook dat, doordat mijn paard naar buiten gin kijken stond ze ineens met de kont naar mijn zus paard toe en kon ze het hoofd van mijnpaard niet meer zien....

In jouw geval Lanishafay , denk ik niet dat die merrie jaloers gaat worden. Het kan wel zijn dat ze even moet wennen aan de nieuwe verhoudingen omdat jullie nu met z'n 3en zijn. I.v.m. met het leiderschap wat jij als mens hebt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:03

Paarden zijn kuddedieren en voor jouw merrie vormen jij en zij een kudde met een bepaalde rangorde.
Als je daar nu een paard, of een mens, bij brengt ontstaat er een nieuwe kudde waarbinnen, volgens jouw merrie en het nieuwe paard, een nieuwe rangorde moet worden bepaald.
Tot deze rangorde is "uitgevochten" zal er een zekere spanning heersten binnen de kudde.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:44

Hier zijn veel meningen over,hoop mensen zeggen dat dieren geen emotie's kunnen tonen,ben het hier echter niet mee eens en denk wel degelijk dat paarden gevoel en emotie's hebben en kunnen tonen.

Ik heb mijn merrie als klein veulentje gekocht en we waren altijd met z'n 2en..
Nu heb ik meerdere paarden maar als ik bijvoorbeeld de wei in ga en ik ga met iemand kroelen,dan kan ik ervan uitgaan dat zei diegene wegjaagt en mij voor haarzelf wilt,ze blijft dan ook om me heen hangen en vragen voor aandacht.
Denk dat ze dan op dat moment echt jaloers was,en mij niet wilt delen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:47

mijn pony die ik een paar jaar geleden heb verkocht was altijd beledigd als ik met andere paarden werkte dan was ze niet te harden

mijn pony's nu ook als ik er 1 aai staan die andere 2 er ook hihi

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:47

MarcR schreef:
Paarden zijn kuddedieren en voor jouw merrie vormen jij en zij een kudde met een bepaalde rangorde.
Als je daar nu een paard, of een mens, bij brengt ontstaat er een nieuwe kudde waarbinnen, volgens jouw merrie en het nieuwe paard, een nieuwe rangorde moet worden bepaald.
Tot deze rangorde is "uitgevochten" zal er een zekere spanning heersten binnen de kudde.

Ik heb geleerd dat je als mens absoluut geen onderdeel uitmaakt van de kudde bij paarden. Het is wel zo dat je leiderschap kunt hebben in de omgang met hen.

ArnoBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:08

Ik denk dat dieren dezelfde emoties kunnen hebben als mensen.
Maar wat maakt het eigenlijk uit ?

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 14:30

Ik ken d'r al vanaf d'r geboorte en heb haar deze 4 jaar opgevoed dus wij waren ook altjd met z'n tweeen.

Ik vroeg het me gewoon af, het leek me juist leuk als ze zou denken, hé dat is mijn baasje! Niet op een valse manier natuurlijk.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:32

ArnoBokt schreef:

Als dat zo is (waar ik het niet helemaal mee eens ben), maakt dat wel heel veel uit in de omgang, denk je niet?

Bovendien, is het toch interessant om je af te vragen wat er in je paard om gaat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:35

ArnoBokt schreef:

Ben ik het absoluut niet mee eens, er zijn emotie's die een paar gewoon niet kan hebben omdat je die alleen hebt als je kunt nadenken.
Enkele voorbeelden; wraak, verliefheid en jaloezie hoort er ook bij.

Soms lijkt het wel of paarden jaloers zijn maar ze denken daar anders over dan wij dus kun je 't eigelijk geen jaloezie noemen.
Wel weet een paard dat jij met wat lekkers de weide in komt en als er dus een ander paard bij jou staat jaagt hij die weg, niet zozeer omdat hij jaloers is en het de ander niet gunt maar simpelweg omdat hij zelf wat lekkers wil.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:38

tuurlijk kunnen ze jaloers zijn.....heb ik wel geleerd van die gekke merrie van mij :j
In het begin hoefde ik niet een naar een ander paard te kijken voor ik bij haar geweest was >;)
Als ik dat deed en ging daarna naar haar toe.......
draaide ze zich van mij weg en wilde ze niets meer van mij weten _O-
Als ik naar een ander liep ramde ze de deur er bijna uit en als ik bij haar kwam negeerde ze me hahahaha.
Als ik op vakantie geweest ben en ik kom terug neemt ze een houding aan van..........
zo...ben je daar eindelijk?.......ga nu dan ook maar weg :')
Na 2 dagen is dat weer over en gaat ze weer over tot de jaloezie van de dag.
Ik mag echter wel een ander paard rijden, ze is n.l. liever lui dan moe :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:41

anneliesdj schreef:
ArnoBokt schreef:

Ben ik het absoluut niet mee eens, er zijn emotie's die een paar gewoon niet kan hebben omdat je die alleen hebt als je kunt nadenken.
Enkele voorbeelden; wraak, verliefheid en jaloezie hoort er ook bij.

Soms lijkt het wel of paarden jaloers zijn maar ze denken daar anders over dan wij dus kun je 't eigelijk geen jaloezie noemen.
Wel weet een paard dat jij met wat lekkers de weide in komt en als er dus een ander paard bij jou staat jaagt hij die weg, niet zozeer omdat hij jaloers is en het de ander niet gunt maar simpelweg omdat hij zelf wat lekkers wil.

en of ze wel wraak kunnen voelen!!!!
Mijn merrie rekent echt wel af met iemand die haar in de weg loopt op de wei, niet direct het duurt even, maar dat doet ze echt wel.
Verliefdheid kan je zien als de rangorde bepaling, het is maar hoe je er tegen aan kijkt.
Ik kom nooit met lekkers de wei in maar laten de anderen het lef niet hebben om bij HAAR MENS in de buurt te komen hoor :+

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:44

Ik denk wel dat ze een soort van Jaloezie hebben, maar meer van hé ik wil ook aandacht! En waarom ik niet?
Hier thuis is het maar al te duidelijk zichtbaar..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:48

moes schreef:
MarcR schreef:

Ik heb geleerd dat je als mens absoluut geen onderdeel uitmaakt van de kudde bij paarden. Het is wel zo dat je leiderschap kunt hebben in de omgang met hen.

Als je gedrag tov de paarden overeenkomt met het gedrag van de leider binnen een kudde plaats je jezelf wel als leider binnen deze kudde, dit is de enige manier om een duurzame rangorde te bepalen binnen een kudde. Sinds wij zijn overgestapt naar western rijden hebben wij deze wijze van opvoeden geleerd van onze trainers en ik garandeer je dat het werkt, zelfs bij onze dominante 5 jarige merrie.

Veel ruiters denken dat ze leiderschap hebben over hun paard maar het enige dat ze hebben is een bang paard en op het eerste moment dat hun paard voelt dat zijn ruiter kwetsbaar is dan ontploft de boel, zoals maar te dikwijls gebeurt : steigeren, bokken, stampen, bijten, enz.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:49

lanishafay schreef:
Kunnen paarden jaloers worden? In mijn geval, ik heb één merrie en sinds een paar dagen een nieuwe merrie voor de zomer om te rijden.

Kan mijn merrie daar raar over denken? Ik gaf natuurlijk haar altijd als enige de aandacht, dat is nu anders....

door de komst van de nieuwe merrie kunnen de verhoudingen verschuiven ten koste van jouw merrie.
je kunt dat voor blijven door je eigen paard altijd als eerste te begroeten, te voeren, binnen/buiten te zetten etc.
doe je dat niet, dan wordt haar positie aangetast en bevestigd door jou, wat zich uit in gedrag wat je als jaloezie kunt betitelen.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:51

Ik denk wel dat paarden jaloers kunnen zijn. De buurvrouw van mijn halfpensionpaardje is enorm knuffelig, altijd als ik haar aandacht geef probeert Almé haar te bijten. Als ik dan terug naar haar ga draait ze zich van mij weg met haar oren plat... :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:51

Volgens mij is verliefdheid nou typisch iets waarbij je doorgaan NIET meer kunt nadenken. _O-

Paarden onderhouden naast de rangorde ook vriendschappelijke banden binnen een kudde en ja, ze kunnen een 'maatje' verdedigen tegen anderen door zich ertussen te dringen of een ander paard weg te jagen.

En aangezien een paard ook best maatjes kan worden met mensen, is het dan in mijn ogen niet meer dan logisch dat ze ook jaloers kunnen worden als ze het niet willen dat zon mens dan met anderen aanpapt.

Volgens mij zijn emoties als jaloezie, drift, blijdschap primaire gevoelens die veel hogere zoogdieren ook bezitten. Mensen zijn natuurlijk ook gewoon dieren, biologisch gezien.
Volgens mij overschatten mensen ook vaak de invloed van de rede op hun beslissingen en oordelen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:06

[quote="randalinpony"]Volgens mij is verliefdheid nou typisch iets waarbij je doorgaan NIET meer kunt nadenken. _O-

quote]
_O- _O- _O- :')

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:12

zelf kan ik duidelijk verschil merken

vooral als ik niet de leider van de kudde neem

en haar laat staan en eerst met een van de jonge paard ga rijden

ze laat duidelijk merken dat ze er niet eens met is

ook laat ze merken als ik weekje minder met haar doe

maar pak ik haar als eerst dan is alles oke

natuurlijk geef ik haar niet altijd haar zin om eerst te pakken met rijden

karakter is bij elk paard of pony anders

met hun houdding kunnen ze echt wel tegen je praten

en of ze jaloers zijn of niet

vind iets bijzonder

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:26

Ik heb sinds kort 'n nieuw paard gekocht erbij, maar ik merk wel dat wanneer hij naar mij toe komt, bij de ander de oren in z'n nek gaan en tegen het hek gaat trappen. Volgens mij is hij weldegelijk jaloers. En mijn shet kruising welsje is er vervelend en chagerijnig van geworden. Niet tegen mij hoor maar naar de rest van de paarden. Helaas....

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:29

mijn haflinger was zeker wel jaloers!!! alle paarden vond hij lief en aardig behalve mijn andere pony pffff als ie die in t vizier kreeg dan joeg ie m echt bij me uit de buurt!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:30

Mijn oude merrie liet jaren geleden heel duidelijk blijken dat ze niet gediend was van het gezelschap van de merrie die ik op proef had.

Momenteel heb ik 2 paarden en ik rijd altijd eerst Winston en daarna de ander.
Als ik het andersom doe dan is Winston daar ook duidelijk niet happy mee.

melanietje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:30

ik denk het bijna wel.
er word heel vaak gezegd : paarden hebben ook gevoelens.
jaloers zijn zit toch bij gevoelens in ?

Groetjes, Melanie

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:09

Als ik mijn ruin niet eerst rij dan is hij erg vervelend. Ook maakt hij veel herrie op stal als ik met de merrie bezig ben. Tanden langs de tralies halen en uiteindelijk gaat hij maar schoppen. Als ik eerst de ruin doe is er niks aan de hand.

petra1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:15

ja, paarden kunnen jaloers zijn.