paard volledig panisch en onbereikbaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

paard volledig panisch en onbereikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 11:23

zoals de titel al een beetje aangeeft heb ik een probleem met mijn paard. het gaat om mijn friese merrie van 9 jaar. sinds ik haar ken (vanaf haar 3de) heeft zij een enorme angst voor het geluid van trekkers en vrachtwagens. als ze uit staan heeft ze vrijwel geen moeite ermee. het is echt de herrie van de motor die haar enorm angstig maakt. ze is erg eenkennig en als ze bang is of schrikt of iets erg spannend vind hangt ze volledig op mij. de vertrouwensband tussen ons is enorm sterk. maar op het moment dat er een vrachtwagen of trekker in de buurt komt word ze zo panisch bang dat het lijkt alsof ik haar totaal niet meer kan bereiken. ik kan praten wat ik wil en aaien wat ik wil maar het lijkt alsof ik geen contact met haar krijg. ik heb al meerdere malen geprobeerd om haar eraan te laten wennen door haar bij stilstaande vrachtwagens te laten kijken. dit doet ze als ze uit staan maar op het moment dat de motor draait ben ik haar volledig kwijt. ze verstijft of probeert te vluchten. ze reageert zelfs niet meer op eten! en dat terwijl dit paard alles doet voor eten.

ik heb al geprobeerd contact op te nemen met haar fokker om te vragen of hij weet of er misschien iets gebeurd is in haar verleden. ik heb hem nog niet kunnen bereiken maar ga dit zeker nog een keer proberen.
mijn vraag is of iemand weet hoe ik dit probleem op kan lossen of dat dit misschien niet meer op te lossen is. het gaat me niet om dat ze per see verkeersmak moet zijn. ik vind het gewoon vreselijk om te zien hoe zij in haar hoofd terug lijkt te gaan naar een vreselijke gebeurtenis in haar verleden. ik zou graag willen dat ze leert dat het maar lawaai is en dat ze er niet bang voor hoeft te zijn omdat dit een hoop stress bij haar zou schelen.

Ojajoh

Re: paard volledig panisch en onbereikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:28

ik zou dit aan proffesionals gaan overlaten
die weten vaak wel met dit soort paarden overweg te gaan

voor een goede mag je mij pben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:30

Al eens geprobeerd om het geluid van een vrachtwagen/trekker etc op te nemen en af te spelen als ze voer krijgt? Dus de koppeling eten/geluid te maken? Beginnen met zachtjes afspelen en rustig opbouwen tot het geluid echt hard staat, vervolgens de trekker eens voor de deur van de stal laten draaien met voertijd, dan eens de trekker draaiend neerzetten terwijl je haar naar stal brengt om te eten etc?
Net zo lang tot ze bij het geluid de oortjes naar voren doet en kijkt waar haar lekkere hapje zich bevindt?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:31

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:36

Ziggy heeft ook een keer zo gereageerd. Tot op heden snap ik niet waarom.
Hij schrok ergens van terwijl we buiten liepen, en raakte in paniek. Normaal bij een schrikreactie heb ik hem zo weer rustig, maar deze keer niet, sloot zich ook af.
Omdat we nog een stuk over de weg moesten hem ik hem een knal tegen zijn hoofd gegeven (:o), en hij was geljik weer bij. Tikkeltje verontwaardigd, maar hij liep wel weer soort van normaal mee.
het is misschien geen oplossing, maar in noodgevallen, heeft het mijn in elk geval geholpen..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:40

Het maakt niet veel uit hoe dit probleem is ontstaan. Ik denk ook dat je met hulp dit zeker kunt oplossen. Zonder hulp zal het wellicht moeilijker zijn. Goed plan om het geluid te associeren met voer en ontspanning. En dit steeds verder uitbouwen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:58

als een paard heel bang is moet je eigenlijk ook niet proberen het rustig te maken door te aaien enzo,
dan doe jij ook 'raar' en bevestig je de angst zegmaar.
beste is om door te pakken, vrij streng, vooral duidelijk en no nonsence voorwaarts houden.
en niet eerder halt houden of proberen tot haar door te dringen dan dat die stress er uit is.
ze zal 'gewoon' moeten ervaren dat er haar niks gebeurd als ze een trekker hoort.
heeft tijd nodig dat zeker, en ik zou ook heel rustig beginnen, eerst een trekker op een grote afstand (en jij die dus doet alsof er niks aan de hand is),
dan het langzaam uitbreiden tot dichterbij, niet geforceerd maar wel bewust.

het kan ook net zo goed een reactie zijn op het harde geluid icm het grote ding, hoeft niet perse een trauma aanvast te zitten.
ik vind het altijd heel bijzonder juist als een paard of pony níet bang is voor die grote rokende monsters, ze hebben alle reden om ervan in paniek te raken als vluchtdieren.
mijn pony laat nog eerder over zich heen rijden dan dat ze zal schrikken van zo'n ding, misschien moet je haar even lenen en bij jou paard zetten, kan ze het van mijn pony afkijken dat het niet eng is ;)
(ook al breng ik het nu half als een geintje, maar het kan werken hoor een bom proof maatje erbij!)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:10

Marigold schreef:
als een paard heel bang is moet je eigenlijk ook niet proberen het rustig te maken door te aaien enzo,
beste is om door te pakken, vrij streng, vooral duidelijk en no nonsence voorwaarts houden.
en niet eerder halt houden of proberen tot haar door te dringen dan dat die stress er uit is.

sorry maar hier kan ik het absoluut niet mee eens zijn
als TS deze raad gaat opvolgen kunnen er wel eens fikse ongelukken gebeuren
een paard van 600 kilo in blinde paniek, pak je niet even vrij streng,dat kan zorgen dat ze flipt en in het wilde weg gaat....

ik vind dat je ten aller tijde de veiligheid van jezelf en het paard in hoog vaandel moet houden

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:37

ja maar een paard dat vluchtgedrag vertoond in hevige mate moet die stress er uit kunnen lopen, en niet persé stil moeten staan en metteen rustig worden.
eerst die stress eruit en dan rustig worden.
vind ik.

ik bedoel daarmee niet toegeven aan de angst, maar wel op het natuurlijke gedrag letten en het paard die adrenaline laten kwijtraken door dus beweging zoals hij van nature ook zou doen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 18:17

Ikdoemaarwat: bedankt voor de tip. Ik zat er zelf ook aan te denken maar omdat ze ook zo eenkennig is weet ik niet of het een verstandige keus is om dat als het ware uit handen te geven. Ik zal je zo even pbén.

Sonja: bedankt voor de tip. Dit is ook zeker een goede manier om te proberen.

Storm: dat zou geweldig zijn. Het probleem is wel dat het erg ver is en ik zelf geen auto met trekhaak en geen trailer heb. Ik heb wel gelezen dat er een mogelijkheid is dat je paard opgehaald word maar aangezien ze de trailer ook niet bepaald prettig vind en het een flinke rit is vraag ik me af of dat een verstandige combinatie is.

Kehdra: dit is ook niet de oplossing. Het is van zichzelf al een onzeker paard. Als ik haar hiervoor een lel zou geven om op te letten zou ze hem volledig flippen. Ik heb dit met een andere situatie ook meegemaakt. Toen rende ze bijna over mijn moeder heen en daar was ik ook even boos over maar toen kreeg ik haar helemaal niet meer rustig.

Marigold: ben t absoluut met je eens. Ik ben zelf ook iemand die gewoon doorrijd of loopt met een paard als er iets is wat niet gevaarlijk is. Alleen dit probleem is zo hevig dat ik de controle kwijt ben zo ver raakt ze in paniek. Het enige wat ze wil als dat ding dichterbij komt is rennen. Ik heb haar aan de hand ook al steigerend voor me gehad (iets wat ze verder nooit doet) omdat ik haar vast bleef houden toen er een trekker naderde. Ik kon haar op het laatst ook niet meer houden. Het probleem is eigenlijk al zo ver erin gebakken al voordat ik haar kende dat “doen alsof er niks aan de hand is” echt totaal niet werkt.
Op het moment dat ik haar iets de ruimte geef om te laten gaan gaat ze echt stuiteren en zo hard mogelijk weg proberen te rennen. Al moet het door hekken, fietsers of auto,s heen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:07

Kun je geen lopende trekker in de wei neerzetten ofzo?
Of wat ik ook wel es gelezen heb: laat de trekker achteruit rijden, en je paard ernaar toe lopen, zodat het lijkt alsof je paard het wegjaagt! :P Als ze zelf de trekker "weg kan jagen" word het misschien minder eng?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:19

De eerste vraag die in me opkomt is; hoe voel JIJ je als er een trekker langs komt? Als jij (inmiddels) ook in de stress schiet moet je daar eerst mee aan de slag. Leer je hartslag laag te houden. Vooral als je paard inderdaad zo op jou gericht is.

Verder vraag ik me af. Wie is volgens het paard de leider? Jullie zijn op elkaar ingespeeld, dat denk ik ook. Maar ziet ze jou als steun en toeverlaat als het eng wordt? Of denkt ze dat ze jou moet behoeden voor onheil? Als ik jouw verhaal zo lees (ook over de trailer) denk ik dat laatste.

Aaien en voer geven zijn beloningen, bekrachtigers. Ze maken gedrag sterker. Als een paard in de stress schiet en je geeft het dan een beloning, maar je daarmee het stressgedrag krachtiger. Een paard is geen baby die je moet sussen en geruststellen maar een dier.

Mijn tip is dus; ga werken aan je leiderskwaliteiten. Zorg ervoor dat zij jou als haar leider ziet. Zorg ervoor dat jij zo stevig in je schoenen staat dat zij gelooft dat iets alleen eng is als jij het eng vindt. Dan zul je haar ook makkelijk kunnen gaan trailerladen, let maar op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:25

Mijn paard kon ook soms ondoordringbaar bang zijn en hele enge dingen doen op zo'n moment. Het enige wat echt hielp was idd boos worden en in de houtgreep houden met bijv een slofteugel. Zo oneerlijk als dat ook leek, maar anders kwam ik er niet doorheen en kon het levengevaarlijk worden.

Aaien is inderdaad een bekrachtiger van angst.

Kun je misschien een keer longeren in bijzijn van een draaiende motor? Dan heb je wat meer ruimte om een oplossing te vinden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:30

Toch heeft "marigold " groot gelijk hoor.
En als de eigenaar/ruiter dat idd niet kan , dit is geen verwijt of beschamend hoor, nee idd dan moet ze een goede paardentrainer/instructeur zoeken en het probleem samen aanpakken, maar je moet bijna alle problemen voorwaarts aanpakken das zeker waar.
no nonsence zeker waar
streng en supper consequent
met gevoel en begrip
maar nooit gaan aaien of overdreven gaan proberen het paard gerust te stellen, want daar bereik je alleen maar net het tegenovergestelde mee, je zegt je paard hiermee dat er idd iets niet pluis is, zo denken paarden nu net dus je zegt zelf dat het paard ongerust moet worden op dit moment.

Het klinkt heel raar en tegenstrijdig , maar de manier waarop je het nu probeert aan te pakken is dus totaal verkeerd, en de grootste fout zit ook hier niet bij het paard maar bij de ruiter/begeleider.

ikdoemaarwat schreef:
Marigold schreef:

sorry maar hier kan ik het absoluut niet mee eens zijn
als TS deze raad gaat opvolgen kunnen er wel eens fikse ongelukken gebeuren
een paard van 600 kilo in blinde paniek, pak je niet even vrij streng,dat kan zorgen dat ze flipt en in het wilde weg gaat....

ik vind dat je ten aller tijde de veiligheid van jezelf en het paard in hoog vaandel moet houden

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 20:34

antje-vip: ze mag eigenlijk niet rennen ivm een overvulde peesschede. ik ben bang dat ze alleen maar heen en weer gaat draven.

sallandval: ik ben me heel bewust van mijn eigen houding en gedrag op het moment dat een trekker of vrachtwagen nadert. ik doe zelf alsof er niks aan de hand is. het aaien is eigenlijk een poging om haar te bereiken. een dominantieprobleem o.i.d. is absoluut niet aan de orde. ik ben absoluut de baas. het op mij hangen tijdens spannedne momenten is echt om bescherming te zoeken bij mij. ik ben ook de enige die haar op de trailer krijgt. het trailerladen is ook niet het probleem. ze valt om in de trailer omdat ze voor de bocht zo in de stress rakt dat ze haar benen tegen elkaar aan zet waardoor ze vervolgens geen evenwicht meer heeft. en na een half uur 3 kwartier in de trailer word ze vreselijk onrustig.

sizzle: boos worden helpt bij haar echt niet. ze raakt alleen nog maar meer in paniek dan. aan de longeerlijn rent ze ook tot op veiligere afstand. op het moment dat zo een ding op 100 meter passeert interesseert het haar ook niet.. alleen als het een bedreigende situatie word waar hij echt dichtbij komt.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:37

Ik ben het ook zeker met Marigold en Aelosnr1 eens! En dat is toch ook weer bewezen bij mijn eigen paard.
Als hij angstig was of iets heel eng vond, ging ik geruststellend tegen hem praten, langzamer lopen en aaien. Conclusie was hierop dat hij achter mij begon te drentelen, te huppelen of soms stokstijf staan en gewoon niet bewegen (nouja één was hij zo panisch dat hij bijna de sloot in sprong).
Tot een paar weken geleden ik besloot het anders aan te pakken. Inderdaad; consequent mee vooruit nemen, duidelijke stemhulpen gebruiken en jezelf ook zelfverzekerd je schouders naar achteren. Hij heeft nu 2 sec waarop hij denkt: oeeeh eng.. en daarna is het klaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:40

carolalisa schreef:
sizzle: boos worden helpt bij haar echt niet. ze raakt alleen nog maar meer in paniek dan. aan de longeerlijn rent ze ook tot op veiligere afstand. op het moment dat zo een ding op 100 meter passeert interesseert het haar ook niet.. alleen als het een bedreigende situatie word waar hij echt dichtbij komt.

Ik bedoel ook niet slaan of zo hoor. Maar gewoon zo streng mogenlijk onder de duim houden. Als dat niet lukt zou ik het liever even uitbesteden denk ik :j

edit: Mijn merrie was trouwens bang voor hoog tegemoedkomend verkeer omdat ze als 3-jarige een keer is aangereden door een vuilniswagen en met aanspanning en al in de sloot geland is.
In het begin heb ik haar altijd omgedraaid zodat de vlucht reactie onder controle te houden was (voorwaards weg is makkelijker onder controle te krijgen dan achteruit en draaien). Later stond ze dusdanig aan de hulp dat ze wel op de plaats hupste maar niet weg 'kon' tussen mijn been en hand.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 20:47

Sizzle schreef:
carolalisa schreef:

Ik bedoel ook niet slaan of zo hoor. Maar gewoon zo streng mogenlijk onder de duim houden. Als dat niet lukt zou ik het liever even uitbesteden denk ik :j

nee dit werkt echt niet :n ik heb het al geprobeerd.

ik ben het ook volledig met de mensen eens die zeggen dat het voorwaarts opgelost moet worden, maar ze blokkeert volledig. vliegt alle kanten op en kijkt nergens meer naar behalve naar het "gevaar" wat weer andere problemen met zich meebrengt. de boeren hier zijn nou niet bepaald rustige rijders en scheuren gewoon door als je paard flipt. ook als je aangeeft dat ze rustiger moeten rijden. de ruimte om de andere kant op te gaan is hier ook weinig. wat er dan gebeurt is dat ik een struikelend en panikerend paard onder me heb die bijna hekken in rent of fietsers omver loopt of geparkeerde auto's niet ziet. aan de hand is ook erg lastig omdat ik met mijn 60 kilo niet veel in te brengen heb op een paard van ruim 550 kilo die totaal onbereikbaar is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:49

Het omdraaien (met de kont naar de tractor) ook geprobeerd? Ik kon op den duur gewoon accuut het paard omkeren en die bleef dan braaf stilstaan terwijl ze met de neus naar de wagen toe de neiging had om er volledig voor te springen en net zo gek te doen als wat je beschrijft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-07-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 20:50

Sizzle schreef:
carolalisa schreef:

edit: Mijn merrie was trouwens bang voor hoog tegemoedkomend verkeer omdat ze als 3-jarige een keer is aangereden door een vuilniswagen en met aanspanning en al in de sloot geland is.
In het begin heb ik haar altijd omgedraaid zodat de vlucht reactie onder controle te houden was (voorwaards weg is makkelijker onder controle te krijgen dan achteruit en draaien). Later stond ze dusdanig aan de hulp dat ze wel op de plaats hupste maar niet weg 'kon' tussen mijn been en hand.

de grootte doet haar niks. bussen kunnen vlak voorbij razen dat boeit haar totaal niet. maar die zijn veel en veel stiller dan een vrachtwagen. het probleem ligt bij het geluid. ze stresst overigens ook bij mannen met zware stemmen die heel hard gaan praten of schreeuwen maar op zo een moment zoekt ze weer die bescherming bij mij.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 20:51

Sizzle schreef:
Het omdraaien (met de kont naar de tractor) ook geprobeerd? Ik kon op den duur gewoon accuut het paard omkeren en die bleef dan braaf stilstaan terwijl ze met de neus naar de wagen toe de neiging had om er volledig voor te springen en net zo gek te doen als wat je beschrijft.

ze blijft draaien. als ik haar echt met haar kont ernaartoe zet dan gaat ze gewoon rennen en kan ik haar nog net houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:53

carolalisa schreef:
als ik haar echt met haar kont ernaartoe zet dan gaat ze gewoon rennen en kan ik haar nog net houden.

Zo ben ik dus begonnen. Wegrennen is makkelijker te houden dan draaien.
Bij extreme gevallen (bagger machine voor sloten) was de enige optie voor mij om er achterwaards voorbij tegaan. Het heeft zich over de tijd verbeterd.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 20:54

Sizzle schreef:
carolalisa schreef:
als ik haar echt met haar kont ernaartoe zet dan gaat ze gewoon rennen en kan ik haar nog net houden.

Zo ben ik dus begonnen. Wegrennen is makkelijker te houden dan draaien.
Bij extreme gevallen (bagger machine voor sloten) was de enige optie voor mij om er achterwaards voorbij tegaan. Het heeft zich over de tijd verbeterd.

.. het eerste wat nu in me op komt is hoe krijg jij je paard achterwaarts voorbij iets wat echt toaal eng is :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:56

tegenhouden en drijven :D
Een paard in paniek is zo geprikkeld dat een tegenwerking van de pink de voorwaardse actie kon omzetten in achteruit (bij mij).
Het was ook een typisch gevalletje: als ik het niet kan zien dan is het er niet (net als bij kinderen). Daarom helpen oogkleppen ook bij paarden.
Omdat ik wist dat ze soms nog spontaan panisch kon worden heb ik altijd met slof buitengereden waarmee ik haar klem kon zetten en ze zich uiteindelijk gewonnen gaf.
Dit paard is daarna echt fanfare proof geworden trouwens :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:59

carolalisa schreef:
sallandval: ik ben me heel bewust van mijn eigen houding en gedrag op het moment dat een trekker of vrachtwagen nadert. ik doe zelf alsof er niks aan de hand is. het aaien is eigenlijk een poging om haar te bereiken. een dominantieprobleem o.i.d. is absoluut niet aan de orde. ik ben absoluut de baas. het op mij hangen tijdens spannedne momenten is echt om bescherming te zoeken bij mij. ik ben ook de enige die haar op de trailer krijgt. het trailerladen is ook niet het probleem. ze valt om in de trailer omdat ze voor de bocht zo in de stress rakt dat ze haar benen tegen elkaar aan zet waardoor ze vervolgens geen evenwicht meer heeft. en na een half uur 3 kwartier in de trailer word ze vreselijk onrustig.

Ok. In dat geval zou ik me als ik jou was gaan verdiepen in de timing van positieve bekrachtiging. In elk geval meteen stoppen met aaien. Aaien betekent 'goed zo' terwijl dat niet aan de orde is als ze jou niet meer toelaat. Boos worden en straffen heeft ook geen enkele zin inderdaad. Nooit doen bij een onzeker paard.

Misschien kun je een schriktraining kunnen doen? Is ze ook bang voor motoren etc? Motor naast de bak en longeren. Motor aan; paard schrikt.. laat maar rennen en gek doen. Motor aanlaten. Paard went dan aan het geluid en merkt dat het er niet dood aan gaat. Wordt ze rustig? Direct belonen, voeren en rust geven. Dag erna hetzelfde. Dag erna weer... dan gaat het al beter. Motor een paar keer aan en uit etc.

Uieindelij kun je met je paard gaan wandelen met een lang touw. Zoek ze maar op die vrachtwagens en trekker aan een rustige (zand)weg. Wordt ze onrustig? Diep adem halen en zo goed als het kan longeren. Wordt ze rustig? omdraaien en weggaan. Vaker doen en op een gegeven moment loopt ze er zo langsheen. Maar dan écht ontspannen.

Ook dit moet een paard leren. het isinstinct om het eng te vinden, dat is niet erg.

Mijn paard was ook zo'n stresskipje. Ging al rennen van zo'n rood-wit lint. ze is inmiddels zo ver dat ze ronkende trekker met de neus durft aan te raken :D ( ik werk met de clicker). Soms is ze even van slag maar dat duurt nooit meer lang. Laatst waren ze de bomen aan het snoeien met zesvan die enorm hoge lawaaimakers.... da's dan een mooi moment voor een lesje schriktraining vind ik!