Vervelend met inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly19

Vervelend met inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 10:25

Ik heb een 4 jarige merrie. Het is een tijd goed gegaan. Gewoon stap en draf gedaan toen een klein stukje galop ging 4 stappen goed maar toen gaf ze een bok en ja hoor daar lag ik dan op de grond. Toen er nog een op gegaan even gestapt. Maar de dag daarna ging ze staken en rondjes draaien. Toen kreeg ik een zweepje en ging ze bokken. Nu heb ik dus zodra ik opstap ze gaat bokken. Maar ik kan haar niet weg laten brengen vanwege geldgebrek. Dus kan iemand mij helpen?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:33

Hai,

Dat is een vervelend probleem. Je paard heeft door (slimmerd) hoe ze onder het werk uit kan komen. Rij je alleen of is er wel eens iemand bij. Wat heel erg belangrijk is bij een jong paard, is dat deze, hoe dan ook, voorwaarts blijft. Wat wij altijd deden, was iemand met een longeerzweep erachter. Vooral niet slaan, maar voorwaarts drijven. Handen naar voren en gaan met die banaan. Wanneer je een bok voelt aankomen, bochtje maken, een paard in stelling kan moeilijker bokken en ze zal ook afgeleid zijn. En daarna weer flink voorwaarts. Dat is het eerste wat ze moet leren. Daarna pas gangwisselingen...

Succes ermee!

MarliesV

Re: Vervelend met inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:34

Hoe ben je met haar begonnen.

Wat kent ze qua longeren? Is ze daarbij wel braaf?

En hoe ben je bezig geweest met de eerste keren opstijgen en 'rijden'?

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:54

Of je laat je zadel even nakijken, misschien past het niet meer?

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:28

Illusion1990 schreef:
Hai,

Dat is een vervelend probleem. Je paard heeft door (slimmerd) hoe ze onder het werk uit kan komen. Rij je alleen of is er wel eens iemand bij. Wat heel erg belangrijk is bij een jong paard, is dat deze, hoe dan ook, voorwaarts blijft. Wat wij altijd deden, was iemand met een longeerzweep erachter. Vooral niet slaan, maar voorwaarts drijven. Handen naar voren en gaan met die banaan. Wanneer je een bok voelt aankomen, bochtje maken, een paard in stelling kan moeilijker bokken en ze zal ook afgeleid zijn. En daarna weer flink voorwaarts. Dat is het eerste wat ze moet leren. Daarna pas gangwisselingen...

Succes ermee!

Ben ik ook helemaal mee eens. Lekker voorwaarts, gelijk goed doorstappen. Die zweep is misschien niet eens nodig, het kan dat ze daar weer te snel van wordt, dat je haar niet meer kunt houden.
Als je paard rustig aan doet, heeft hij/zij alle tijd om trucjes uit te gaan halen. Gewoon goed aan het werk zetten, zodat ze hun gedachten bij jou houden!

Succes

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:30

Miss handig om te zeggen uit welke buurt je komt/je paard staat. Dan kunnen bokkers uit de buurt komen helpen :)

Lijkt mij iig verstandig om dit niet alleen te gaan oplossen ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:40

Snap je zelf wel hoe je een jong paard moet beleren?, bokken heeft niets met slimmer of onder het werken uit willen komen te maken, maar gewoon omdat jij verkeerde signalen door geeft en of te veel vraagt aan een paard wat nog niks snapt, galopperen zou ik met zo`n groen paard zeker nog niet doen, neem les in het rechtrichten en leer vooral zelf wat je moet doen en hoe een paard reageert op bepaalde hulpen.

Zou ook zeker niet met een longeer zweep erachter gaan, dat kan ook al te veel druk zijn en dan lok je ook het bokken weer uit, logisch voor het paard maar niet ongevaarlijk voor de ruiter, het paard doet niets meer of minder dan dat jij van hem wil,

Wat zijn je voorbereiden dingen geweest.
Longeren, grondwerk , dubbelen lijnen (zonder bit zou ik aanraden met longeren)
Neem gewoon les van iemand die het op een eerlijke manier wil oplossen en niet met et veel fouten druk.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:35

midgie schreef:
Snap je zelf wel hoe je een jong paard moet beleren?, bokken heeft niets met slimmer of onder het werken uit willen komen te maken, maar gewoon omdat jij verkeerde signalen door geeft en of te veel vraagt aan een paard wat nog niks snapt, galopperen zou ik met zo`n groen paard zeker nog niet doen, neem les in het rechtrichten en leer vooral zelf wat je moet doen en hoe een paard reageert op bepaalde hulpen.

Zou ook zeker niet met een longeer zweep erachter gaan, dat kan ook al te veel druk zijn en dan lok je ook het bokken weer uit, logisch voor het paard maar niet ongevaarlijk voor de ruiter, het paard doet niets meer of minder dan dat jij van hem wil,

Wat zijn je voorbereiden dingen geweest.
Longeren, grondwerk , dubbelen lijnen (zonder bit zou ik aanraden met longeren)
Neem gewoon les van iemand die het op een eerlijke manier wil oplossen en niet met et veel fouten druk.

rechtrichten met een paard dat alleen maar bokt? En dat is zeker niet veel vragen.
Ik zou eerst zorgen (zoals illusion 1990 zegt) het paard voorwaarst loopt en de knopjes stap draf en galop erop zitt. galop kan altijd wat langer duren maar weet niet hoevaak ze erop heeft gezeten maar als het paard gewoon braaf was kon je er rustig mee galoperen.

tuurlijk kan je een paard opleiden zonder veel druk maar een paard moet ook dingen snappen als een paard bokt en je geeft hem geen straf door een tikje met de zweep(hoef niet hard te zijn maar gewoon dat hij iets voelt) dan weet hij dat hij dat niet moet doen. en als je het op die super eerlijke manier wil doen dan blijft hij bokken. Dus een paard mag je wel straffen(met mate natuurlijk je hoeft niet met de zweep los te gaan op het dier) voor de dingen die hij fout doet anders denk het paard ook alleen maar dat hij braaf is.

en met grond werk enzo 1 op de 20 mensen beginnen daar mee ze gaan meestal een maand longeren tot anderhalf en dan gaan ze er een paar keer op zitten. Zonder dat grond werk (ze zouden er vast wel een keertje mee wandelen. En naar wei en padock wandelen is vanzelf sprekend dat doet iedereen)

dus lekker voorwaats ermee gaan rijden.
de rest komt later wel;)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:41

Ladynette!

Je was me net voor, maar ik sluit me toch wel volledig bij jouw wijze woorden aan. Meer wil ik er ook niet aan vuil maken.

Meid, heel veel plezier en succes met je lieve merrie en geniet ervan! Geduld en respect en correcte handelingen leiden vast tot een langdurig goed resultaat...

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:50

inderdaad lekker voorwaarts rijden en een vetrouwensband opbouwen vanaf de grond. commando's aanleren vanaf de grond kun je ook veel profijt van hebben als je er op gaat.
doe een grote stap terug en begin vanuit alle rust opnieuw.
Ik zag trouwens dat je pas 13 bent. Nou maakt leeftijd op zich niet uit, maar ik kan mij wel voorstellen dat op jouw leeftijd de ervaring wat beperkt is. Ik zou je dan ook zeker aanraden om hulp te zoeken, zodat je er niet alleen voor staat.
Succes met je paardje!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:16

Rechtrichten hoort bij de basis, wat wil je op een paard zitten wat jou nog niet kan dragen, voorbereiding is nodig , je kan het paard voorbereiden vanaf de grond , dus ook rechtrichten.
Galopperen op een paard wat totaal niet in balans is, lokt vaak bokken uit .
Hoe eerlijk is het een paard dingen te leren als je het zelf niet snapt?
Kijk een sop http://www.paardenbegrijpen.nl
Dat is echt een fijne en vooral eerlijk manier om het paard te beleren/rechtrichten en vertrouwen te krijgen in mekaar,

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:36

midgie schreef:
Rechtrichten hoort bij de basis, wat wil je op een paard zitten wat jou nog niet kan dragen, voorbereiding is nodig , je kan het paard voorbereiden vanaf de grond , dus ook rechtrichten.
Dat is echt een fijne en vooral eerlijk manier om het paard te beleren/rechtrichten en vertrouwen te krijgen in mekaar,

Een paard waar je voor het eerst op zit kan je wel dragen ze kennen het alleen niet. En door dat te leren komt het allemaal vanzelf.
die mensen die een paard gaan inrijden. die gaan echt niet eerst naast het paard lopen en het paard rechtrichten.
dat kost ten 1e al te veel tijd. dus noodzakelijk is het niet dat het paard al meteen recht is als je erop zit. (na een paard maanden of als je een concours gaan rijden dan moet het paard wel recht zijn)
als je het paard van te voren al een maand tot 2 maanden gelongeerd hebt kan die al redelijk op zijn eigen benen lopen.
een paard inrijden kan ook op een eerlijke manier zijn om er op te zitten wat heb je eraan als je je paard recht gericht hebt als je er naast loopt, en dan erop te gaan zitten zou die dan wel gelijk recht zijn? nee dan krijgt hij gelijk weer andere hulpen met het been om rechtgericht te zijn.

een paard dat de basis gangen heeft zonder te bokken en stijgeren kun je beginnen met figuren rijden enz.
en dan het recht richten.

en het gaat erom hier waarom hij opeens begint te bokken.. en dat komt omdat ze het galoperen gewoon nog niet snapte
dus gewoon voorwaarts rijden. en over een tijdje(licht eraan hoevaak je erop zit) weer een keer proberen doet hij het zelfde gewoon weer voorwaarts blijven rijden

dit meisje heeft al veel vaker op dit paard gezeten dus die kan ookal op zijn eigen benen lopen.
en het vertrouwen is er ook vast al wel.

en wie snapt er hier niet het paard beleren (Hoe eerlijk is het een paard dingen te leren als je het zelf niet snapt?)

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:39

midgie schreef:

Deze site wordt vaak genoemd, maar wat daar staat geld echt niet voor elk paard, in boeken en dergelijke wordt vaak het perfecte paard beschreven en alles wordt altijd mooi in theorie uitgelegd, maar de praktijk wijst vaak anders uit.
Ik ozu gewoon voorwaarts rijden en het paard geen bedenktijd geven. Door voorwaarts te rijden blijft het paard bezig en zal het minder snel bokken.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:56

Rosanna1990 schreef:
midgie schreef:

Deze site wordt vaak genoemd, maar wat daar staat geld echt niet voor elk paard, in boeken en dergelijke wordt vaak het perfecte paard beschreven en alles wordt altijd mooi in theorie uitgelegd, maar de praktijk wijst vaak anders uit.
Ik ozu gewoon voorwaarts rijden en het paard geen bedenktijd geven. Door voorwaarts te rijden blijft het paard bezig en zal het minder snel bokken.

Ik vind ook dat er niet al te ingewikkeld gedaan moet worden. Eerst de basis erin. En dat houdt in een gaspedaal, een stuur en een goede rem. Je wil een jong paard ook niet teveel toestanden in zijn hoofd brengen. Een kind van zes laat je ook niet meteen ingewikkelde wiskunde sommen maken. Stap voor stap. Rechtrichten en dat soort dingen kan later in het trainingsprogramma nog worden opgenomen en misschien is het helemaal niet nodig.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:22

Inderdaad rechtrichting op een groen paard, knap als je dat kan hoor!

Zorg dat je paar ten alle tijden STIL staat tijdens het op stappen, al stap je 200x opnieuw op, stil staan is stil staan.

Daarna iemand met een longeerzweep er achter aan, doe evt een bokriem om de nek (gewoon een oude beugelriem) waar je je aan vast kan houden, inplaats van aan de teugels te gaan hangen (vaak onbewust). Als die begint te bokken, vooruit laten jagen door degene in het midden met zweep.

Een paard wat vlot loopt, kan niet zo gemeen bokken!

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:39

Rosanna1990, Illusion1990, Quir helemaal met jullie eens.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:47

Een paard moet eerst manieren leren, voordat er ook uberhaupt maar iets gedaan kan worden aan zaken als "rechtrichten", etc.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:04

RT-P >> OPG

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:20

Nee ik doe het ook zeker niet alleen ik doe het met iemand die zelf een fjord gehad heeft en nu een ex-renpaard maar ze heeft me ook tips gegeven maar ik wil eens kijken wat andere mensen zeggen
Freggle_Edge schreef:
inderdaad lekker voorwaarts rijden en een vetrouwensband opbouwen vanaf de grond. commando's aanleren vanaf de grond kun je ook veel profijt van hebben als je er op gaat.
doe een grote stap terug en begin vanuit alle rust opnieuw.
Ik zag trouwens dat je pas 13 bent. Nou maakt leeftijd op zich niet uit, maar ik kan mij wel voorstellen dat op jouw leeftijd de ervaring wat beperkt is. Ik zou je dan ook zeker aanraden om hulp te zoeken, zodat je er niet alleen voor staat.
Succes met je paardje!

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:27

Ladynette schreef:
midgie schreef:

Een paard waar je voor het eerst op zit kan je wel dragen ze kennen het alleen niet. En door dat te leren komt het allemaal vanzelf.
die mensen die een paard gaan inrijden. die gaan echt niet eerst naast het paard lopen en het paard rechtrichten.
dat kost ten 1e al te veel tijd. dus noodzakelijk is het niet dat het paard al meteen recht is als je erop zit. (na een paard maanden of als je een concours gaan rijden dan moet het paard wel recht zijn)
als je het paard van te voren al een maand tot 2 maanden gelongeerd hebt kan die al redelijk op zijn eigen benen lopen.
een paard inrijden kan ook op een eerlijke manier zijn om er op te zitten wat heb je eraan als je je paard recht gericht hebt als je er naast loopt, en dan erop te gaan zitten zou die dan wel gelijk recht zijn? nee dan krijgt hij gelijk weer andere hulpen met het been om rechtgericht te zijn.

een paard dat de basis gangen heeft zonder te bokken en stijgeren kun je beginnen met figuren rijden enz.
en dan het recht richten.

en het gaat erom hier waarom hij opeens begint te bokken.. en dat komt omdat ze het galoperen gewoon nog niet snapte
dus gewoon voorwaarts rijden. en over een tijdje(licht eraan hoevaak je erop zit) weer een keer proberen doet hij het zelfde gewoon weer voorwaarts blijven rijden

dit meisje heeft al veel vaker op dit paard gezeten dus die kan ookal op zijn eigen benen lopen.
en het vertrouwen is er ook vast al wel.

en wie snapt er hier niet het paard beleren (Hoe eerlijk is het een paard dingen te leren als je het zelf niet snapt?)
Ja ik zeker vaker op haar gezeten en er is zeker een sterke band tussen mij en mijn pony

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:32

dan zou ik zeggen gewoon voorwaarts blijven rijden zodat hij niet kan bokken. De band is er tussen jullie dus al dat grond werk hoeft dan echt niet hoor. Al die mensen die paarden zadel mak maken voor anderen gaan echt niet eerst hun paard recht richten voor ze erop gaan zitten.(dat kan ook helemaal niet daar heeft het paard niet eens spieren voor) en een paard zonder spieren moet je nog gebruik van maken. een paard kan je ook makkelijk dragen die spieren hebben ze daar dan wel genoeg voor maar ze zijn wiebelig omdat ze gewoon hun evenwicht daar nog niet in hebben.
als je alleen maar blijft longeren of het rech trichten krijgt het paard de spieren om te gaan bokken en steigeren enz enz.
en het recht richten is pas punt 5 bij het opleiden van het paard. zie Skala der Ausbildung. als je deze stappen volgt is het juist.
via internet kan je wel verder kijken wat al die termen inhouden.

dus lekker gaan met die banaan

1 Takt
2 Losgelassenheit
3 Aanleuning
4 Schwung
5 Recht richten
6 Verzameling

succes er mee:D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:12

Mijn tip:
- Bevestig alle overgangen aan de longe.
- Bevestig alle overgangen (op commando van longeur) met ruiter erop aan de longe.
- Bevestig de hulpen die de ruiter het paard geeft aan de longe (zonder commando's van de longeur).
- Laat je dan is een grote ruimte door longeren doe alles zelf t/m het sturen.
Paard dat staakt? Paard dat stilstaat? Waarzo? Ik kan hem niet vinden?
Liever voorkomen als genezen...

- Houding voor de eerste paar gallopjes:
Hoe ben je gaan zitten toen jullie voor het eerst in gallop gingen?
Paard schrikt vaak van de ruiter die in het zadel zit en zelfs nog enigzins stuiterd...
Het is erg belangrijk om in een verlichte zit te gaan zitten, niet te ver naar voren (want dan hang je teveel op de voorhand).
Iets in je beugels gaan staan en een lichtelijk vleugje naar voren gaan zitten.

- Overgang naar stap:
Langzamer lichtrijden, doorzitten en paard stapt...
Wanneer het paard het bit vastpakt en door begint te draven, niet trekken! Ga weer langzaam lichtrijden speel met de teugels, paard speelt dan met het bit, ontspant zich, ga doorzitten et voila! :D

- Bokken:
Ook krijg je een kettingreactie op een paard dat bokt... Paard bokt, ruiter vliegt in de lucht, land weer op het zadel, (trekt soms nog onbewust aan de teugels), paard paniek, weer een bok etc... Totdat je op de grond ligt ;)
* Paard bokt? Ga maar in die verlichte zit (van gallop) zitten, doe je beugels maar een gaatje korter voor extra grip en trek niet aan de teugels maar pak bv. een neckrope of halstertouwtje om de hals vast. Geef been of spreek af met de longeur dat die het paard naar voren drijft.

- Als je over alle bovenstaande zaken zeker bent is het tijd om los te gaan rijden. De longeur kan nog bijspringen als drijfveer...
Dan kan je een zweepje gaan gebruiken als aanwijs/ tik stokje (niet om onwijs te slaan)... Wanneer jij kuit geeft is je paard weg, nog een tweede keer kuit en hij is nog niet weg, direct een aansporing met de zweep (met bv. de boodschap "door" erbij). Uiteindelijk heb je alleen het woordje "door" nodig totdat 1 keer kuit genoeg is. Houd de rest van de tijd je benen stil (ik weet dat het moeilijk is ;) )...
- Laat je paardje maar door die bak heen gaan oefen het sturen, de overgangen, ontwijk af en toe de hoefslag etc.
- Voel aan je paard, heb je met beide teugels contact?
- Gaat je paard zwieberen en zoekt hij naar evenwicht op rechte lijnen? Niet aan de teugels plukken, niet met je benen helpen, laat je paard voorwaarts gaan, dan vindt hij zijn balans.
- Buig is af en toe in...

Aan de hand kan je al bezig zijn met het rechtrichten, schouderbinnenwaarts, travers etc. Zijn die zaken bevestigd aan de hand???
Nu kan je ze onder het zadel gaan aanleren en toepassen tijdens de trainingen onder het zadel.

Behalve bovenstaande tips:
Wees consequent, door het consequent zijn en de basis die het paard heeft ben je duidelijk, wees kalm, beloon bij goede dingen, neem nooit maatregelen tijdens het rijden waar je niet zeker van bent... Daarom moet ik er ook bij vermelden dat een instructeur erg fijn kan zijn... Al zoek je instructie voor 1x in de 2 weken een half uurtje, dan weet jij waar je aan moet werken.

Rij niet langer dan max. 3x per week een half uur, gun je paardje ook af en toe vakantie.

Ik zou nu zeggen ga de komende 2 weken grondwerken, laat je paardje verder op het land staan, val haar niet lastig...
Pak over 2 weken het longeren op en begin opnieuw ;)

Succes!
Ik hoop dat je er wat aan hebt, het helpt echt ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:23

Ladynette schreef:
dan zou ik zeggen gewoon voorwaarts blijven rijden zodat hij niet kan bokken. De band is er tussen jullie dus al dat grond werk hoeft dan echt niet hoor. Al die mensen die paarden zadel mak maken voor anderen gaan echt niet eerst hun paard recht richten voor ze erop gaan zitten.(dat kan ook helemaal niet daar heeft het paard niet eens spieren voor) en een paard zonder spieren moet je nog gebruik van maken. een paard kan je ook makkelijk dragen die spieren hebben ze daar dan wel genoeg voor maar ze zijn wiebelig omdat ze gewoon hun evenwicht daar nog niet in hebben.
als je alleen maar blijft longeren of het rech trichten krijgt het paard de spieren om te gaan bokken en steigeren enz enz.
en het recht richten is pas punt 5 bij het opleiden van het paard. zie Skala der Ausbildung. als je deze stappen volgt is het juist.
via internet kan je wel verder kijken wat al die termen inhouden.

dus lekker gaan met die banaan

1 Takt
2 Losgelassenheit
3 Aanleuning
4 Schwung
5 Recht richten
6 Verzameling

succes er mee:D

Met punt 1 tot 6 ben ik het enigzins met je eens.
Met de rest totaal niet ~~}>

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:36

nja iedereen zijn eigen manier.
maar om eerst naast je paard te gaan recht richten heeft het ook geen zin een paard is hoe dan ook niet in balans als je er de eerste paar keer op gaat zitten. en het paard moet eerst de spieren krijgen door het rijden en de conditie daarna het recht richten. een paard kan je niet rechtrichten waneer die niet voorwaats is en nog niet in evenwicht is. hoe wil je dat gaan doen?
dan wens ik jou er succes mee

het word hier een hele discussie. en dat is niet leuk Voor TS.
het belangrijkste is gewoon als je paard bokt het paard voorwaarts te laten stappen draven.
met inderdaad veel stemhulpen en iemand erbij met een zweepje netzoals bij het longeren. breng die dingen van het longeren terug in de bak als hij los is. maar dat zij jij ook al doei.

sommige dingen ben ik het niet mee eens maar ga niet verder in discussie erover..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:39

Je hoeft je paard niet weg te brengen, maar les nemen lijkt mij heel verstandig. Zowieso bij een groen paard, is iemand die je een steun in de rug geeft handig.
En wat er gezegd werd, eerst de rem erop leren. (zachte teugeldruk), belonen.