kan mijn veulen mee loop als ik met mijn pony rij of longeer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty123

kan mijn veulen mee loop als ik met mijn pony rij of longeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:16

als ik mijn veulen in de stal op sluit dan gaat ze over de stal deur heen, ik het erg dat als ik mijn pony ga longeren of rijden dat het veulen mee loopt? dat ze mischien te veel beweging krijgt want ze loopt dan ook de hele tijd mee is dat wel goed voor haar groei en dergelijk?
Laatst bijgewerkt door misty123 op 06-07-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

emmie91

Re: kan mijn veulen mee loop als ik met mijn pony rij of longeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:17

Voor zover ik weet kan dat prima, als het veulen nog jong is zal het dicht bij de moeder blijven. Ik heb zelfs wel eens gezien dat mamamerrie ging zwemmen en het veulen er achter aan huppelde (enkelhoogte water dan:P) Volgens mij kan eht wel maar ik weet het niet zeker

misty123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:18

ook met het ontwikkelen van alle botten en voor de spieren is het niet slecht?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:53

Longeren zou ik niet doen, omdat je veulen gegarandeerd in de weg en dus tegen de longe gaat lopen.
En los longeren in een roundpen lijkt me dan weer níet zo goed voor de ontwikkeling (teveel bochtenwerk).
Rijden met een veulen er los bij moet je je niet te veel van voorstellen, zo'n veulen loopt continu in de weg, dus qua intensiteit kan dat zeker geen kwaad. Maar lekker rijden is anders, kan ik je uit ervaring zeggen. Als je dat twee keer gedaan hebt is de lol er wel af en zal je besluiten óf je paard vakantie te geven tot het veulen afgespeend is, óf je veulen toch leren even alleen te zijn.

misty123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:57

mijn veulen loopt niet in de weg want ik heb ze nu een paar keer gelongeerd en ik rijd gewoon op mijn merrie, maar mijn vraag was of te veel beweging voor het veulen niet slecht is. verder gaat het wel goed

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:00

als het veulen nog erg jong is niet te lang gaan rijden want dat is te vermoeiend,
wij reden ook met veulen in de bak en nooit problemen mee gehad, wel voorzichtig opbouwen en niet te lang.
Als ze al wat ouder is kunnen de ritjes wat langer gaan duren
longeren hebben we nooit gedaan

misty123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 12:15

nee ik rijd sowieso niet zo lang nog want mijn merrie heeft niet veel conditie meer:P

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:11

En gaat het niet beter als het veulen achterblijft in een GOED afgerasterde wei? Ze raken in paniek, en dat willen ze uitten door te rennen. In een stal kan niet gerend worden dus gaan ze over de deur heen met alle gevolgen van dien. Wellicht is de wei dus het proberen waard.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:18

Mijn nu 3 jarige ruin heeft het veulen ook gewoon met zijn moeder mee gelopen. Zijn moeder werd op dat moment rustig aan beleerd dus vooral commando's aanleren zowel aan longe als los in de bak. Al snel had hij door dat moeders niet weg was en ging in een hoekje staan als hij moe was of zelfs liggen slapen. Toen hij afgespeend was heeft hij een tijdje bij mijn merrie ( niet zijn moeder ) gestaan omdat het toen midden winter was konden weinig naar buiten en mocht hij altijd in de rijbak los lopen als ik alleen aan het rijden was. Hij rende vrolijk zijn eigen weg, nooit geen last van gehad. alleen 1 keer corrigerende tik gegeven met zweep omdat hij tegen merrie wilde steigeren terwijl ik erop zat, daarna heeft hij het nooit meer gedaan, daagde haar wel uit om te spelen maar mijn merrie reageerde er niet op en veulen ging ook aan de kant als ik die kant op wilde rijden..

Of het slecht is? mijn ruin heeft nooit een pas kreupel gelopen. kleine rondjes is niet goed, maar in principe hebben ze alle ruimte in de rijbak om een andere kant op te gaan en in de wei maken ze ook vaak kleine rondjes. Met een heel jong veulen zou ik het niet doen omdat die inderdaad dicht bij moeder wil blijven, maar mijn veulen maakte er zoals ik al schreef totaal geen probleem van en dan denk ik niet dat het veel kwaad kan.
Laatst bijgewerkt door twinducklin op 06-07-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

skippertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:19

Met longeren zou ik haar niet mee laten lopen, je hebt dan kans dat ze in het touw verstrikt raakt ofzooo....
Maar verder kan zze denk ik wel meelopen hoor *D

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:19

wij oefenden veel en dan bleef er iemand (ik) achter bij het veulen in de stal, uiteindelijk ging dat ook prima hoor, en konden we met de merrie lekker het bos in.
Een weiland hebben we nooit geprobeerd ivm door de draad gaan, maar ookin de stal deden we altijd de bovendeur dicht, dan kunnen ze er ook niet uit.
Ze wennen er wel aan alleen te zijn voor een paar uurtjes

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:23

denk niet dat veel lopen slecht voor het veulen is. als ze in de natuur lopen moeten ze ook gelijk veel lopen. krijgen ze juist extra spieren van. longeren zal ik niet te vaak doen net wat ibbel zegt. verder zou ik het wel proberen in de stal ook met boven luik dicht als dat kan. als ze dat nu al leert scheelt dat later weer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:25

Waarom wil je perse op de merrie rijden als ze een veulen aan de voet heeft? Als je een veulen fokt, kies dan voor het veulen en probeer niet van twee walletjes te eten. Ze zijn snel genoeg na het veulen weer op conditie. Mee laten lopen tijdens het rijden is veel te vermoeiend voor het veulen, helemaal als ze jong zijn. Laat merrie en veulen lekker met rust op het moment dat er een veulen naastloopt. Het veulen kan zo zelf beslissen of hij lopen wil of niet...

misty123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 14:22

dat is nou juist het probleem, ik heb een pony gekocht om lekker mee re rijden en te poetsen, ik heb er niet voor gekozen om een veulen te krijgen dat was een foutje ik wist van niks. het bovenluik van mijn stal kan niet dicht was dat is geen trali maar gewoon hout en dat staat hij helemaal in gesloten

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:56

wij hadden ook gewoon een houten bovendeur, dat is juist veilig, tralies kunnen ze met hun hoefjes/beentjes tussen komen

misty123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 22:51

ja maar dan is de stal echt helemaal donker daar raken ze tog ook van in paniek

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:13

Van de moeder scheiden zorgt voor paniek. Longeren zorgt in eerste instantie voor paniek. Hoe wil jij longeren als er een veulen los meeloopt die in de longeerlijn kan lopen? Hoe voorkom je in dergelijke gevallen dat er onveilige situaties ontstaan?
Een veulen alleen in een box met spijlen is niet handig.
Een veulen op het land, zodat hij door en over hekken heengaat, is niet handig.
Zelfs als je een veulen in een donkere afgesloten box gaat zetten, gaat hij proberen of hij er uit kan. Maakt het niet uit of het licht of donker is.

Er is een oplossing om te voorkomen dat er onnodig paniek uitbreekt op jonge leeftijd. Gewoon niet rijden/longeren/moeder en veulen scheiden...:D

Zelfs als het veulen niet gepland was, en niet je eigen keus is geweest, doe even een stapje terug. Gun het veulen een goede start en voorkom onnodige panieksituaties. De merrie poetsen en knuffelen lukt ook zonder dat je longeert of rijdt. Jouw tijd komt wel als het veulen er vanaf gaat. Of heb je haast?

misty123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:17

ik heb gewoon een pony gekocht om lekker mee buiten te rijden en lekker mee te doen wat ik wil

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:19

Mag ik zeggen dat ik dit een hele egoistische reactie vind? Als je paardje nu een blessure heeft, ga je dan evengoed erop rijden? Dram je evengoed door omdat JIJ dat wilt? Ga jij je paard forceren, zorg jij dan voor een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden bij een heel ernstige blessure omdat JIJ zonodig wilt rijden en doen wat JIJ wilt? Omdat jij niet bereid bent een stapje terug te doen?

Zie een veulen als een beperking, een blessure van je paard. Van tijdelijke aard. Met gelukkig geen blijvende gevolgen en beperkingen voor de merrie. Gun ze beide de tijd die ze nodig hebben, geef het veulen een goede start. Ook al ga je hem niet zelf houden, het komt de gezondheid van je veulen ten goede. Dat is verantwoord met dieren omgaan, en niet doordrammen omdat JIJ dat wilt...

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:52

wacht even tot het veulen wat ouder is , weet niet hoe oud die nu is .. maar wacht zowiezo ff een maand of twee maand, kan je merrie ook weer een beetje bij tanken ..
Bij rijden kan je het veulen erbij laten, gaat ongetwijfeld wel in de weg lopen , als ze wat ouder zijn gaan ze nog weleens hun eigen weg in de bak. en lopen ze wat minder in de weg.
Hier kunnen veulens in het weiland aansluitend aan de bak staan . Zo zijn ze niet zo ver van de moeder af , je moet toch echt de eerste paar maanden rekening houden met het veulen.
Tot deze zelfstandig achter kan blijven , let wel dat het veulen dan wel met een vriendje staat en niet zijn uppie..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:39

ik rijd en longeer mijn pony nog niet echt, maar ze heeft ook een veulentje, en als 't veulen in de bak is, galopeerd ze als een gek omdat ze dat leuk vind en dat is ook heel natuurlijk voor een veulen, ook die raare bochten, dus ik denk dat 't niet uitmaakt als je haar rijd/longeerd met 't veulen er bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:47

Het grote verschil tussen vrij bewegen en longeren is: het ene is vrij bewegen en bij het andere dwing je het veulen tot lopen, omdat hij in het begin toch erg graag bij zijn moeder wil blijven. Tel daar ook nog bij op dat je bij longeren aan een longeerlijn ook de kans hebt dat het veulen in die lijn loopt, met alle mogelijke gevolgen van dien. Het risico van de lijn kun je wegnemen door los te gaan longeren. Maar zelfs dan zal het veulen in het begin proberen mee te komen en zich onnodig uitputten....

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:44

Citaat:
Het grote verschil tussen vrij bewegen en longeren is: het ene is vrij bewegen en bij het andere dwing je het veulen tot lopen, omdat hij in het begin toch erg graag bij zijn moeder wil blijven. Tel daar ook nog bij op dat je bij longeren aan een longeerlijn ook de kans hebt dat het veulen in die lijn loopt, met alle mogelijke gevolgen van dien. Het risico van de lijn kun je wegnemen door los te gaan longeren. Maar zelfs dan zal het veulen in het begin proberen mee te komen en zich onnodig uitputten....

Oke, daar heb je helemaal gelijk in, maar dat ligt eraan hoe je veulen is.
Mijn veulen, van nu 6 weken, doe dat niet, want die gaat al aardig zijn eigen gang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:47

Aangezien ieder veulen anders is, ga ik generaliseren. En in dit geval roepen dat het misschien beter is om het niet te doen. Kun je namelijk ook niets verkeerd doen...:D

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:49

Cassidy schreef:
Aangezien ieder veulen anders is, ga ik generaliseren. En in dit geval roepen dat het misschien beter is om het niet te doen. Kun je namelijk ook niets verkeerd doen...:D

Daar heb je gelijk in! oordelen van achter de computer is altijd moeilijk.