bang voor koeien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkergirl89

bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 15:45

Hallo,

Mijn Tinker is hoe dan ook enorm bang voor koeien, schapen en geiten.
Wat ze dan doet is het volgende:

We rijden rustig een rondje buiten, en opeens is daar een weide met exemplaren van bovengenoemd vee.
Ze gaat dan eerst stil staan en als een klein kind kijken en blazen om te laten weten dat het dood eng/ heel spannend is.
Als je dan been geeft om voorwaards te gaan gaat ze op haar achterbenen staan (klein beetje, niet echt stijgeren) en draait dan om. Een stuur heb ik op deze manier dus niet. Ze gaat dan niet op de kletter, maar gaat als het ware rondjes draaien om er maar niet langs te hoeven.
Ik probeer dan middels beenhulp en ook extra verduidelijking de zweep, toch om haar voorwaards te rijden en er gewoon langs te gaan, maar eenmaal in haar hoofd dat ze er niet langs wil, gaat ze er ook NIET langs.
Ook met iemand die er naast loopt lost dit niet op, dan trekt ze zich gewoon los en dan begint het verhaal weer van vooraf aan.
Als ze met andere paarden is, is het wel spannend, maar volgt ze toch haar kudde instinct.

Als ik dat zelfde zou doen wanneer ik er naast loop, is er geen enkel probleem en loopt ze aan een slap touwtje mee.

Zijn er meer mensen met dit probleem?
En wat kan ik doen??
Het is erg lastig in een veerijke omgeving!

riannetjhe

Re: bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:49

vaak met een kudde meelopen, zal later wel beter gaan. kan me neit voorstellen dat ie er echt niet langs gaat als je maar lang genoeg probeert zal het vast wel lukken. en zorgen dat je altijd met 1 xtra paard bent

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 16:21

Klinkt inderdaad logisch ja, en zover was ik eigenlijk ook al wel... maar na een jaar "samen" buitenrijden, met andere paarden erbij?
zou toch langzaam beter moeten gaan dan?

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:34

Weet niet of het dan beter gaat of niet. Ik heb ook zo'n scheiterd die bang is voor koeien en dat terwijl hij de hele winter in dezelfde schuur heeft gestaan samen met een aantal kalveren. Die zijn dan nu ook ok, maar alle andere koeien nog steeds niet.
Ik blijf dus even volgen voor tips

_mobo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:01

Misschien kun je je paard in een weiland met koeien zetten? Is waarschijnlijk niet mogelijk, maar werkte bij mijn pony wel.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:05

xAddicted

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:11

Mijn paard heeft hier ook last van.
Ik blijf meestal doorzetten en na heel wat rondjes, gaat hij er eindelijk voorbij ;)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:50

Ook mijn paard heeft hier last van. Ze staat op een schapenboerderij. En die zijn te doen, als ze teminste niet gek doen maar gewoon braaf staan te grazen. Maar schapen die we onderweg tegenkomen zijn toch echt hele andere schapen, die volgens mijn paard paarden eten.
Zo net met koeien. Een dagje koeien aaien heeft totaal geen zin. Want aan de hand krijg ik haar wel zover dat ze mee komt. En vind ze de koe uiteindelijk ook niet meer eng. Maar in een andere omgeving op een ander moment zijn de koeien weer net zo eng als voorheen.

Ik zet nu maar gewoon door en ga er vaak in een zijgang langs. Dat werkt het beste.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:48

paard van mijn nicht is ook bang voor koeien..hoe vaak ze die dieren ziet, paard blijft ze maar eng vinden :+
als ik er met mijn paard voor aan ga, is er niks aan de hand...

maar die van mij durfde een keer niet langs shetlanders en die van mijn nicht dus ook niet...kheb mijn paard dus in de achteruit gezet en gingen we dus achterwaarts langs de shetlanders :+

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:05

wat ik heb geleerd is: paard is niet bang voor koeien maar baasje is bang :Y)
Toen mijn paard jonger was is ze een keer, met mij op haar rug, geschrokken van koeien en er vandoor gegaan. Sindsdien zat er bij mij de schrik goed in.

Op een gegeven moment, tijdens een wandeling, was ik het zo erg aan het uitleggen tegen een stalgenootje die mee was dat ik niet gemerkt had dat we een wei met koeien passeerden.
Wonder boven wonder reageerde paardlief niet op de koeien. HUH?? Toen is bij mij het kwartje gevallen, ik bouw spanning op door het incident van jaren terug waardoor mijn paard dit oppikt en vergroot en bang wordt. Terwijl ik altijd dacht dat paardlief degene was die bang had van koeien.
Nu probeer ik te ontspannen, ik ga niet trekken aan teugels en ik ga als het echt moet in mijn beugels staan zodat ik zeker niet ga knijpen.
Paard blijft rustig.
Als ik iets ga knijpen of teugels korter nemen dan heeft zij al een signaal dat er iets op til is en gaat ze bang worden.

Maw, de kans is groot TS dat het aan jezelf ligt. Juist ook omdat je zegt dat je paard aan de hand wel vlot meegaat en staakt als je erop zit.
Ga je rijden in die situatie even analyseren en je komt er achter dat je moet ontspannen.

Voor mezelf, ik heb echt zelf panische momenten als er koeien komen aanrennen dus ik ga ook echt niet in mijn uppie een rondje buiten rijden. Als het moet kijk ik letterlijk weg vd koeien en begin ik te kletsen over gelijk wat. Densoods lach ik mezelf heel erg uit dat ik zo veel bang heb gekregen van koeien, alles om maar geen spanning of angst naar mijn paard over te brengen.
En luidop zeggen: teugels niet korter nemen, ga staan in je beugels en denk aan iets anders. Koeien blokkeren, is niks boeiends :D

ps: bij mij is het wel best extreem hoor. heb zelfs een keer op wandeling tijdens een aanval van mezelf, gevraagd aan een passerende boer of hij die enge rotkoeien niet even wilde slachten :D Paard gaf geen kik, ik des te meer (klinkt hilarisch maar voor mij is het op dat moment wel serieus, kan er nu wel om lachen)

in het kort, de kans is heel erg groot dat jij bang bent geworden na een schrikreactie van jouw paard op koeien dat het er bij jou dus ingebakken zit en je het onbewust doorgeeft aan je paard...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:35

@ Wirobelgje, maar jij hebt dus een ander paard bij je ? Dan vinden de meeste paarden het al veel minder eng. Scheelt bij mij ook enorm.
Maar mijn paard staat in het land ook te snuiven en te doen als de buur koeien te dichtbij komen. En dat dus ook zonder mij er op ;) Dus die spanning komt niet van mij.
Je hebt wel gelijk hoor, veel angsten komen inderdaad van de ruiter. Maar sommige paarden zijn gewoon echt bang voor iets. En helaas kun je daar dan weinig aan doen. Afleiding is altijd de beste oplossing. Hou je paard bezig.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:16

RT-->OPG.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:25

Er heeft niet zo lang geleden een artikel in het Ros Magazine gestaan over het paard Lanselot die ook vreselijk bang was voor koeien. Die mocht eens kennis maken met koeien op een koeienstal, waar net op dat moment een kalfje geboren werd...

Dus ik ga met bovenstaande reacties mee dat je een keertje met hem aan een koeien aaidag mee kunt doen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:31

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:10

@monster_tos: ik heb idd iemand bij, niet om mijn eigen paard gerust te stellen, in geval van koeien dan, maar voor mezelf. Ik maak zeer makkelijk de fout om te gaan spannen dus ik vertrouw mezelf niet. Als ik een stalgenoot bijheb dan heb ik afleiding, paardlief kijkt niet op of om van koebeesten behalve als ze komen aanrennen maar dat is voor elk paard wel wat spannend...
Mijn paard staat op het land ook niet te snuiven als er koeien in de buurt, aangrenzend weiland, staan ze gaat er zelfs gezellig naast staan grazen.

Ik heb ook gezegd dat de kans heel groot is, niet dat het enkel zo is, dat TS angst/spanning overbrengt. Dit "vermoed" ik juist omdat ze zelf al aangeeft dat haar paard aan de hand geen kik geeft.
Dus ik denk dan aan: aanstelleritis van het paard of ruiter/amazone brengt spanning over... ;)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:13

zijn het zwart witte koeien? mss licht het aan de kleur. wij hebben vorig jaar een paar weken een zebra op stal gehad en as die buiten stond kwamen de paarden niet eens hun stal uit! als de doods waren ze voor die barcode!

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 10:21

@ wilobelgje
Zou inderdaad wel kunnen wat je zegt. ik zal er eens op letten!

@ avalonnancy
Nee het maakt geen fluit uit welke kleur die beesten hebben. Ik denk dat het met de geur te maken heeft, maar misschien ben ik zoals wilobelgje al zegt, gewoon zelf een schijtluis.... Ik zal eens gaan proberen wat wilobelgje zegt :P }:0 }:0 :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:51

je hebt een tinker he?

en als je met haar naast je loopt dan gaat ze wel? begrijp ik dat goed?

denk dat ze dus niet bang is,maar dat het meer een kwestie is van niet willen.
tinkers kunnen zo ongelooflijk slim zijn als het er om gaat om zich onder dingen uit te wringen he,wij hebben er ook een heel stel rondlopen

het helpt vaak enorm als je op het moment dat je paard stopt ( of vlak er voor)een liedje gaat zingen,klinkt een beetje vreemd maar dan blijft je ademhaling namelijk normaal.
vaak houd je je adem in op een spannend moment en dat voelen paarden heel goed.

volgende keer een liedje zingen/of neuriën,dat mag ook
en lekker blijven staan, en niks doen tot het moment waarop je paard zelf beslist dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is.
niet slaan,niet mopperen,niet praten...gewoon helemaal niks.

je kunt rustig zo een hele tijd staan hoor,laat paard maar kijken en na een tijdje stapt ze echt wel door

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:58

Is dit soms een tinkerkwaal? ;)

Mijn vriendin heeft ook een tinker gehad, en deze sloeg gewoon totaal op hol op het moment dat we koeien tegen kwamen.
Ik heb haar regelmatig tussen de struiken moeten plukken, of zelfs uit sloten.

We hebben samen gigantisch veel geprobeerd om het paard gerust te stellen. Aan de hand, liedjes zingen zoals hierboven, mijn paard als 'leidend' paard. En nog wel meer.
De uiteindelijke oplossing is toch geweest bij koeien in de wei zetten. Nu is het hele probleem opgelost.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:55

Hmm ik heb denk ik echt een raar paard. Mijn paard is bijvoorbeeld ook bang voor shetlanders, terwijl ik zelf een jaar een shetlander heb gehad. Zo ook met schapen. Ze staat op een schapen boerderij. Schapen genoeg dus. Maar die van de buurman zijn levensgevaarlijk.
En dit heeft ze dus ook met koeien. Dus ik heb het vermoeden dat een dagje koeien aaien totaal geen zin heeft :(

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:50

Die van mij was ook als de doods voor koeien, heeft op zijn eerste stal de schok van zijn leven gehad.
Toen de 80 dames recht op zijn paddock kwamen, was de weg naar hun stal.
Toen is hij uit de paddock gesprongen.

Maar bij mijn paard, was toendertijd zelfs een bonte tinker eng. Daar ging hij zelfs van op de loop.
Eindelijk na jaren buiten te rijden, kunnen we verantwoord langs de koeien, ik ga vaak net zoals ellepel hierboven zegt.
Een liedje zingen!!! waardoor ik dus zelf ontspan en frank er toch wel langs gaat.
Wel met spanning in zijn lijf, maar hij stokt niet meer.

En ja moet eerlijk toegeven, eerst was het zijn angst, en later voed je dat toch onbewust omdat je denkt ojee heb je ze weer.

Volhouden en doorzetten liedje zingen, en het komt vanzelf goed!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:24

Wirobelgje schreef:
wat ik heb geleerd is: paard is niet bang voor koeien maar baasje is bang :Y)
Toen mijn paard jonger was is ze een keer, met mij op haar rug, geschrokken van koeien en er vandoor gegaan. Sindsdien zat er bij mij de schrik goed in.

in het kort, de kans is heel erg groot dat jij bang bent geworden na een schrikreactie van jouw paard op koeien dat het er bij jou dus ingebakken zit en je het onbewust doorgeeft aan je paard...

Dit zal best vaak opgaan, maar er zijn gewoon paarden die bang zijn voor koeien (of ezels, schapen, shetlanders, witte stenen, vul zelf maar in).
Nieuwe paard van mijn vriend vind koeien dus ook eng, andere paarden waar mijn vriend op heeft gereden niet, hij zelf is er ook bepaald niet bang voor, maar paard zou als een gek op de loop gaan voor koeien als je haar de kans geeft. Ik heb zelf ook geen problemen met koeien, maar bij mij doet ze net zo belachelijk en ze begint al met gedoe voordat de ruiter de koeien zelfs maar in beeld heeft.
Ik denk dat we voor haar dus inderdaad een keer gaan regelen dat ze met koeien in de wei mag lopen of zoiets, want het is in dit land best onhandig als een paard zomaar de weg opschiet omdat er een koe haar kant op kijkt :roll:

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 09:30

lianne_ester schreef:
Die van mij was ook als de doods voor koeien, heeft op zijn eerste stal de schok van zijn leven gehad.
Toen de 80 dames recht op zijn paddock kwamen, was de weg naar hun stal.
Toen is hij uit de paddock gesprongen.

Maar bij mijn paard, was toendertijd zelfs een bonte tinker eng. Daar ging hij zelfs van op de loop.
Eindelijk na jaren buiten te rijden, kunnen we verantwoord langs de koeien, ik ga vaak net zoals ellepel hierboven zegt.
Een liedje zingen!!! waardoor ik dus zelf ontspan en frank er toch wel langs gaat.
Wel met spanning in zijn lijf, maar hij stokt niet meer.

En ja moet eerlijk toegeven, eerst was het zijn angst, en later voed je dat toch onbewust omdat je denkt ojee heb je ze weer.

Volhouden en doorzetten liedje zingen, en het komt vanzelf goed!!!

bang voor bonte tinkers is ze gelukkig niet, want dan had ik een heel groot probleem :P t is namelijk zelf een bonte tinker :D

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:34

Is heel normaal, bang voor koeien! Vanuit een paard gezien zijn koeien rare wezens door hun lage hoofdhouding gecombineerd met het strak aankijken. Het paard kan niet peilen of dit een roofdier is of niet.
In de ROS die nu in de winkel ligt staat een artikel over een paard dat bang was voor koeien en die hebben ze ermee kunnen helpen.
Bij mijn paardje hielp het gewoon maar te blijven staan. Ik had niet echt een andere keuze eigenlijk, hij wou alleen maar staan en staren, iedere hulp werd genegeerd (ik was aan het wandelen trouwens). Na een tijdje staan moest hij zelf maar beslissen dat het niet eng was en zijn we doorgelopen.

Een paard schijnt trouwens gemiddeld 7 minuten nodig te hebben om iets voor zichzelf te beslissen. Wij mensen hebben gemiddeld 5 minuten geduld....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:41

Hier ook een haf met koeienangst.

Zolang ze stil staan en niets doen gaat het goed maar zodra ze beginnen te rennen dan is het eng.

Heb al eens gedacht om haar er bij in te zetten maar dan gaat ze me door de draad en krijg je ongelukken die je ook niet wilt.

Schapen ed doet ze niets op, ze loopt er nu zelfs tussen en heeft er geen interesse in.

Koeienaaidag is een goede suggestie. Mocht je een trailer hebben dan zou ik dat doen. (helaas voor mij geen optie dus andere tips zouden mooi zijn).

Ben trouwens zelf compleet niet bang voor koeien. Ben tussen de boeren en koeien opgegroeid en heb er zelf ook wat op stal gehad dus daar zal het niet aan liggen.