paard accepteerd geen 'nee'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkAxelle

paard accepteerd geen 'nee'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 23:17

hey iedereen!
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...

Ik heb sinds kort een 7-jarige merrie in training, ze is dus niet van mij, maar het is de bedoeling dat ze terug getraind word.

Ik weet niet veel over dit paard, behalve dat er 2 jaar eigenlijk niet veel mee gedaan is. D.W.Z.: niks eigenlijk, ze kreeg eten, maar dat was het.
Nu is het de bedoeling dat ze getraind wordt en verkocht. Ik vond dit wel eens leuk om te doen, gewoon voor de ervaring. Ik heb zelf 2 paarden, en het lijkt leuk om dingen bij te leren... ik doe dit met hulp van iemand die dit regelmatig doet.
Ze staat dus bij mij op de weide. nu ben ik erachter gekomen, dat als ze iets doet dat ze niet mag, en je wilt haar corrigeren, ze dit absoluut niet accepteerd.
Zo was ze vandaag weer in mijn 'opbergstal' (waar ik dus het paardeneten bewaar en mijn zadels etc.) aan het prutsen, en ik wil haar gewoon uit de stal duwen (nuja, gewoon een beetje druk op de schouder), hapt ze naar mij en doet ze verder. ik stond natuurlijk buiten de stal, dus deed ik het nog eens, kordater en zei: 'neen! mag niet' en duw nog eens, begint ze in het wilde weg, vooral in mijn richting te bokken en te slaan... ik vind dit gedrag niet kunnen, en heb er wel op gereageerd. ze heeft met een zweep, ja, ik weet het, maar ik dierf echt niet in de buurt van haar maaiende hoeven komen, een paar tikken op haar schouder gehad, en onmiddelijk stopte ze. Blijkbaar kent ze het dus al te goed, ze had geen schrik, maar keek mij meer dwaas aan van: 'wat nou? ik wil gewoon eten, laat mij toch doen!'. ze kent dus duidelijk haar grenzen niet, en ik ben niet iemand die haar met geweld tot orde wilt roepen, maar ze was echt agressief...
hoe kan ik haar duidelijk maken wat de grenzen zijn? liefst op een zo paardvriendelijk mogelijke manier...

hebben jullie tips? want ik wil haar echt een kans geven... maar het moet veilig zijn... ze mag wel eens onnozel doen, maar geen agressie naar mij toe... vind ik..

groetjes!

Balou_k

Re: paard accepteerd geen 'nee'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:20

Zij agressief ?
Jij toch ook ?
Geef d'r maar eens een flinke trap als ze zo loopt te maaien en te doen..

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 23:22

ja, maar enkel als reactie.. ik heb haar niet geslaan ofzo om haar uit de stal te halen, gewoon een vriendelijk duwtje, opdat ik haar aandacht zou krijgen, en hierop, terwijl ze mij wel degelijk zag staan, begint ze in het wildeweg te slaan...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:22

De paardvriendelijkste manier is haar behandelen als paard ;) Als zij gaat meppen zou een onderdanig paard achtergaan, een paard hoger in rang zou haar even duidelijk maken dat dit niet kan, en de hoogste in rang, daar zou ze het nooit bij proberen :D Of je fysiek geweld nodig hebt hangt af van je eigen overmacht en haar instelling.

Maar je kunt ook het anders proberen, ga zwaaien met een touw of springen of roepen. Dat kan ook verfrissend werken.

Verder zal ze ook wel braver worden eens ze in het werk staat, dit is gewoon een paard dat altijd haar zin mocht doen en dat is even aanpassen natuurlijk!

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 23:27

ja, goed idee eigenlijk... ik was zodanig geschrokken dat ik meteen te hard heb gereageerd... je denkt dat dit wel gaat overgaan? ik zou haar beginnen longeren, als haar hoeven gedaan zijn, de mensen waarvan ze komt hebben hier DUIDELIJK geen aandacht aan gespendeert..

zou het trouwens ook daardoor kunnen zijn dat ze een beetje mankt? want ik maak mij hier wel zorgen in, ik wil niet aan het werk als ze medisch niet in orde is...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:29

Laat haar kappen, laat de smid kijken, als ze dan niet recht is, DA erbij...

Enne: beter 1 keer te hard (maar op het goede moment) dan 100 keer net te zacht waarbij je automatisch steeds wreder wordt en alsnog een trap in je harses krijgt.

Een paard dat naar mij begint te kloppen sla ik bij wijze van spreken tegen het plafond hoor, dat kan gewoon echt niet.

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 23:31

dus ik heb niet te agressief gereageerd?

pff... kan mij daar zo schuldig over voelen nadien...

ok, ga maandag bellen.. ga haar een vrije dag geven.. ik hoop dat het niks ernstig heeft.. ze heeft volgens mij heel wat in haar mars...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:31

pft je hebt je nogal wat op de hals gehaald,een dominante merrie die niet regelmatig loopt en die wil je gaan trainen?
zoek idd eerst uit waar de kreupelheid vandaan komt en verdiep je daarna eens in grondwerk,zorg dat je bij iemand die wel ervaren is terecht kan voor hulp, feedback en ik wens je veel succes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:32

ik snap iets niet........... Jij hebt een paard in training waar je je geen raad mee weet..............??????

de enige raad die ik je kan geven is het dier doordoen naar iemand anders die daar wel raad mee weet.

waar ben je mee bezig!!!

als je paarden voor ander mensen gaat corrigeren, dan moet je brommerend goed weten wat je aan het doen bent!! en als je dat niet weet moet je het gewoon NIET doen!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:33

hihi kiwiko ,ik denk ik breng het voorzichtig.. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:34

ja sorrie, kan hier weinig mee............. OF je weet wat je doet, of je weet het niet...........

en als jij voor andere mensen paarden moet corrigeren dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent!

en dit, dit gaat nergens over.............

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:37

Hier krijgt een dominante merrie vaak een duw van de bezem. Na een paar keer op het juiste moment (en dus bezem binnen handbereik) even die stevige haren in dr bibs duwen heeft ze eindelijk door dat ze sommige dingen NIET mag. Daarop volgt altijd wel een beloning, en voor zowel paard en mens is alles duidelijker, prettiger en voornamelijk veel vriendelijker. Deze merrie is me er wel 1tje zeg, dominanter heb ik ze bijna niet gezien.
Ik vind dus eerlijk gezegd niet dat je té hebt gereageerd, een goede maatregel op het juiste moment werkt uiteindelijl positief uit, en is inderdaad beter dan 100 keer nét niet doordringen. Ennuh, paarden in de wei, ookal is het alleen spelen zelfs, zijn écht niet zacht met elkaar hoor, daar is een zweepje niets bij.

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 23:38

nuja, het is eigenlijk meer zoiets:

ik zou er niet echt mee rijden, eerder kuisen en misschien grondwerk. de mensen van wie ze nog steeds is, hebben nooit een probleem met dit paard gehad, maar zoals eerder gezegd, ze stond gewoon op een weide, alleen... er is iemand bij die dit eerder gedaan heeft, en hij zou haar berijden en eigenlijk het paard echt trainen.. hij kan haar echter niet stallen en zo is ze dus bij mij terecht gekomen.. ik vond dit wel een leuk idee, om er te kunnen in helpen, en omdat mij verteld was dat ze braaf in de omgang was, heb ik dit dus geaccepteerd.. ik had NOOIT verwacht dat ze dit dus niet was...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:38

Weet wat je mogelijkheden zijn en je beperkingen en laat de eigenaren zelf iemand zoeken die dit paard wel kan corrigeren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:41

Ik raad je aan om je handen hiervanaf te trekken en die meneer te vertellen dat ie zijn paard ergens neer mag zetten waar het op een deskundige manier opgevoed kan worden,sorry maar ik heb het idee dat jij met je 17 jr nog niet aan toe bent,als je al van 1 klein akkefietje van de leg bent,ga je dit zeker niet redden en verpruts je waarschijnlijk meer dan je lief is.

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 23:43

Ik was dit eigenlijk al van plan.. maar wou er toch nog een 'derde' mening over horen...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 00:24

:D Ben het met Kiwiko eens. Een paard wat geen nee kent moet je dat heel snel leren. En wegwezen als jij dat wilt moeten ze ook. Zelfs je van de plek af duwen is al not done. Dan wil het paard in jouw schoenen gaan staan en die schoenen moet je juist zelf stevig aanhouden.

Paarden onderling kunnen dat perfect. Mijn ouwe heks kan de rest met haar linkeroor aansturen. En waarom? Omdat na die draai van dat linkeroor een niet mis te verstane uithaal volgt met tandjes of hoefjes als er geen reactie volgt. De rest wist dat na 1x proberen. Toch is de rest niet bang voor haar. Ze kroelen en spelen samen. Maar als dat linkeroor ineens beweegt weten ze dat het klaar is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:29

sta er inderdaad altijd versteld van hoe paarden onderling elkaar met een oortje weg kunnen sturen en waar ik eigenlijk veel duidelijker moet zijn :+

pegazlove:
paard is je aan het uitproberen, en heel veel paarden doen dat als ze bij een nieuwe eigenaar komen.
consequent zijn,nee is nee en ze moet luisteren.
en ze mag best een keer een flinke dreun hebben als ze niet luisteren wil,paarden zijn niet van suiker

paard is 7, ook nog echt zo'n leeftijd dat ze nog wel es de baas willen zijn..zijn net van die opstandige pubers dan :P

maar als je niet goed weet hoe dit aan te pakken is het wel beter als je iemand opzoekt met veel verstand van paardengedrag die je er bij kan helpen.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:39

ongelukken moet je altijd zien te voorkomen, daar zit niemand op te wachten.
Ik zelf had haar allle hoeken van de stal laten zien denk ik! Wat zij doet mag gewoon niet.
En idd misschien een optie om haar weer terug te brengen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:22

Heel snel terug brengen en er niet aan beginnen. Je weet niet wat je doet...Beetje banketstaaf gezegd misschien maar zo'n paard moet heel duidelijk, en met kennis aangepakt worden anders verknoei je alleen maar meer..Wanneer je je nu al zorgen maakt en onzeker bent of je goed gehandeld hebt ben je hier niet de juiste persoon voor.Als ze niet rad is moet dat altijd eerst nagezien worden voordat het paard überhaupt opgepakt wordt.. Kortom..ik ben het helemaal met KiWiKo en Knollentuin eens.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:33

Het probleem is dat niet alle paarden jou 100% zullen acepteren en bij deze zou je er niks aan kunnen doen met der omgang.

Van het hard slaan elke keer[brengt alleen maar meer narigheid op] en moet het op een ander manier opgelost worden.
1 keer een corrigeerde aanpak is goed en als die niet luistert gewoon terug op stal en volgende dag weer proberen. Doet die het weer, dan weer een corrigeerde tik. Doet die niks dan weer op het stal en de dag erop weer proberen.
[alleen stal als die niet op weide hoeft]

Desnoods iemand erbij halen die haar aan kan.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:46

ik denk dat er hier iets belangrijks over het hoofd wordt gezien: in de ruimte waarin het paard zich op dat moment bevond staat voer!! in mijn ogen zag ze jou op dat moment als cocurrent.
begin met er voor te zorgen dat ze daar géén toegang tot heeft.
tot de smid is geweest zou ik met haar aan de hand werken (niet aan de longeerlijn maar een halstertouw). breng haar de basis bij, of schaaf deze bij, zodat ze jou als leider ziet en correct volgt; stap is stap, halt is halt, links is links, terug etc. etc.
dit kan allemaal op een vriendelijke manier, maar wees heel konsekwent: nee is nee.
wanneer je haar moet corrigeren en je stem of een ruk aan het touw is niet toereikend, pak er dan een (dressuur-)zweep bij als verlengstuk van je arm.
let op: een correctie=direct een tik of stem én direct weer vriendelijk doorgaan. dat laatste wordt nog al eens vergeten, men blijft even hangen in het boze moment, maar voor een paard duurt dat al weer te lang waardoor het niet meer helemaal duidelijk is waarom je nu eigenlijk boos was. snap je 'm nog?
veel succes, dit komt helemaal goed.

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 14:05

ik ga nog wachten, zeker tot ze beslaan is.. hoefsmid komt normaal maandag, en ga haar toch eens door DA laten controleren.. verder heb ik geen problemen meer met haar gehad..

Jerislover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:21

Laat haar even uitrazen in een wei, en dan jaag je haar een beetje op tot ze laat merken dat ze uitgeput is! Dan loop je rustig met een appel richting haar en als ze die opeet accpeteerd ze het, en ga langzaam verder met een halster, hoofdstel (bit), zadel, peesjes en dan kan je rijden :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:25

Gelezen in de penny zeker? :+