Hoe reageren jullie pony's op lijkenwagens (vee)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Hoe reageren jullie pony's op lijkenwagens (vee)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 21:55

De vraag lijkt me al duidlijk, ik was namelijk een keer aan het rijden met men pony, komt der zo;n vrachtwagen langs. Nou door de geur (dodedieren) werd ze panisch, overal snuiven en kijken. Toen had ik opeens wel een Bonfire onder mn kont, naja, nu was ik nieuwschrieg naar jullie ervaring ermee?
X

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:11

Idem met die lijkenbakken langs de weg, de geur schrikt af, waardoor paarden er niet langs durven.

Saartje08

Re: Hoe reageren jullie pony's op lijkenwagens (vee)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:14

Mijn pony zat wel te ruiken, maar ik kon er met gemak langs.
(paard lag bij ons op stal, omdat hij werd opgehaald)

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:18

Mijn vorige pony reageerde idd net zo. Wel braaf en niet wegrennen maar wel een beetje in paniek door die kadaverlucht. Vind het ook wel logisch hoor. Je ruikt toch de dood.

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:20

Paarden ruiken veel beter als ons, het stinkt echt voor hen. Ik moet vaak langs een varkenshouderij en weet meteen of er een dood dier onder de ton ligt. Easy-boy gaat er wel langs, maar met een boog en heel hard briesen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:51

Heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar wel ooit een verhaal van een boer gehoord. Hij moest een meisje helpen met haar paard. Want die wilde echt niet langs zo'n dood dier. Lag onder een zeil, maar je rook het wel. Ze hebben er een half uur over gedaan om het paard gerust te stellen en er langzaam langs te kunnen.

muts16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:37

Wij hebben een man een stukje verder op te wonen die echt super
slecht omgaat met zijn honden (zijn super mager, 24/7 buiten in een inie minie hokkie enz...). En die begraaft zijn dode dieren waarschijnlijk in zijn tuin of lecht ze onder zeil neer. Mijn pony's worden altijd onrustig als we langs zijn huis moeten, en ze stappen er heel hard langs en lopen helemaal aan de andere kant van de weg.
het liefst duiken ze in de bosjes

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:41

Mijn paard gaat enorm ruiken, en stapt flink door.
Als ze er bijna voorbij is, draaft ze een paar stapjes en dan is het goed.
Op het moment van passeren moet ik haar wel wat moet inspreken...

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:44

Als ik ga wandelen met die van mij heeft ie altijd bij een erf een plek waar hij niet (dicht) langs wil. Op die plek legt die boer altijd zijn dode beesten als ze opgehaald moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:47

op maandag worden er bij de slager de paarden en koeien enzo ;( geslacht, dan willen onze paarden er ook niet langs? net of ze dat ruiken??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:49

Mijn paard staat bij een varkensboer, en ik weet precies wanneer er een dier door is gegaan, dan is ze een heel ander paard...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:59

RT-D >> OPG

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:53

een paard ruikt letterlijk de dood en gaat op zijn instinct af, dus een angstreactie is helemaal niet raar. soms wel lastig wanneer je niet alleen op de weg bent.

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:19

Ik ga helemaal mee met hinta ;)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:23

Die kadaverdeksels kom ik alleen voorbij als ik afstap, hij ruikt ze van ver en gaat er echt van op tilt. Die van mijn vriendin stekkert er zo langs. (en zelfs dan gaat die van mij niet mee, terwijl z'n maat zich er duidelijk totaal niet druk over maakt)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:24

Ik moet dat soort dingen echt niet ruiken dan ga ik bijna plat of over mn nek dus je waarom zouden paarden dat niet hebben.

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:39

Ja prima. Ze zijn er best wel mee opgegroeid:)

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:46

De laatste keer dat er bij ons een kadaver van een schaap onder een zeil lag, had ik het pas op het laatste moment door wat daar lag en heb mijn paard echt opzij moeten trekken of hij was er zo overheen gebanjerd. Toen die opgehaald was, liep meneer net zo makkelijk over het stuk heen waar dat lijk gelegen had... Apart geval dus denk ik.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:33

Ik ben wel eens langs een "verse" dode koe gereden, die met een zeil afgedekt langs de weg lag, op de heenweg was er niets aan de hand, maar op de terugweg, een paar uur later, met warm weer, vond het paard het toch niet zo leuk meer om daar in de buurt te lopen... en liepen we maar met een wat grotere boog dan op de heenweg er langs.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:58

de paarden waar ik mee rijd reageren ook zo.
voor mij dus volkomen normaal..

_flodje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:18

Mijn pony is er ook helemaal panish voor, er ligt zo nu en dan wel eens een koe langs de weg, daar krijg ik hem met geen mogelijkheid langs...

Marijke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:23

Dit zal ook wel per paard gewoon verschillen..
Op de manege waren sommige paarden er doodsbang voor.
Doet me denken aan keer dat ik midden in een weiland stond :+
Maar anderen liepen er gewoon langs ;)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:01

Ik heb het zelf nooit mee gemaakt, maar vind het niet zo gek.
Nu ik er over na denk, mijn verzorgpony gaat ook niet graag de schuur in. (Daar liggen soms dode dieren, die opgehaald moeten worden)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:22

Milord schreef:
De laatste keer dat er bij ons een kadaver van een schaap onder een zeil lag, had ik het pas op het laatste moment door wat daar lag en heb mijn paard echt opzij moeten trekken of hij was er zo overheen gebanjerd. Toen die opgehaald was, liep meneer net zo makkelijk over het stuk heen waar dat lijk gelegen had... Apart geval dus denk ik.

Dat ken ik ook hoor. Lag een dood kalf op het erf. Paard keek niet op of om. Vaak is het ook je eigen reactie waardoor het paard denkt dat er wat aan de hand is.

Paard zal het misschien een onaangename geur vinden, of raar dat er een ineens een groot beest stil langs de weg ligt. Maar ik geloof niet dat een paardenbrein in staat is om die geur te linken aan "de dood" tenzij ze zelf een keer een dier hebben zien sterven en die geur daar dan aan koppelen. Dan zit het in hun geheugen. Maar een betekenis hechten aan het begrip "dood" kunnen ze volgens mij sowieso niet.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:34

[/quote]

Paard zal het misschien een onaangename geur vinden, of raar dat er een ineens een groot beest stil langs de weg ligt. Maar ik geloof niet dat een paardenbrein in staat is om die geur te linken aan "de dood" tenzij ze zelf een keer een dier hebben zien sterven en die geur daar dan aan koppelen. Dan zit het in hun geheugen. Maar een betekenis hechten aan het begrip "dood" kunnen ze volgens mij sowieso niet.[/quote]

nog nooit van "instinct" gehoord misschien?