Paard heeft paniek bij Harmonie, Drumband, Straatfeest etc.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Paard heeft paniek bij Harmonie, Drumband, Straatfeest etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:56

Hallo Bokkers,

Ik heb een vet probleem letterlijk nog wel. Mijn Nielsje van 1,80 en bijna 900 Kg is erg bang voor de Harmonie, de Drumband, het Straatfeest en de hele mikmak. Echter ik ben maar 1,58 dus dat is me nogal n verschil. Iedere keer als hij hiervan iets hoort raakt hij totaal maar dan ook totaal in paniek! Rennen, blazen, schreeuwen, tegen het hek aan banjeen, langs de prikkeldraad. 'N echte horrorsituatie dus, en dan kan ik roepen en doen wat ik wil meneer luistert niet meer naar mij en naar mijn handgebaren. Nu kan ik hem gelukkig wegbrengen als zoiets is, maar zoals vandaag is aan 4 kanten van de wei wat te doen van markt enzo en jawel hoor paniek te boven. En tja 900 kg loopt je zo de planken uit het hek.! :(:)

Nu vroeg ik me af of er misschien mensen zijn die manieren weten voor hem te kalmeren zonder verdovende middelen te gebruiken?

Anoniem

Re: Paard heeft paniek bij Harmonie, Drumband, Straatfeest etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:57

Staat hij alleen? Anders een paard erbij zetten die rustig blijft...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 14:36

Joolien schreef:
Staat hij alleen? Anders een paard erbij zetten die rustig blijft...

Met zijn 4en, maar die vinden het leuk om gewoon voor de gezelligheid mee te rennen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:08

Ik zou niet de sypmtonen bestrijden, maar juist de oorzaak. Dus de angst wegnemen door te beginnen met bv. 1 persoon met een instrument, en dat uitbouwen. Is mischien lastig maar goed. Of een cd met dat soort muziek opzetten?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:49

Ik zou in ieder geval al eens beginnen met je paard niet in een wei met prikkeldraad te zetten, maar schriklint te kopen. Een goede schok maakt ook op 900 meer indruk dan een prikkeldraad. Belangrijker nog is dat een paard achter prikkeldraad verschrikkelijk dom is, de verwondingen die hij daarbij kan oplopen leveren pas echt een horrorsituatie op. Zou dat dus eerst maar eens gaan oplossen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:21

Britty schreef:
Ik zou in ieder geval al eens beginnen met je paard niet in een wei met prikkeldraad te zetten, maar schriklint te kopen. Een goede schok maakt ook op 900 meer indruk dan een prikkeldraad. Belangrijker nog is dat een paard achter prikkeldraad verschrikkelijk dom is, de verwondingen die hij daarbij kan oplopen leveren pas echt een horrorsituatie op. Zou dat dus eerst maar eens gaan oplossen.

Eerst zou ik eens niet oordelen als je de situatie niet kent ;) Dit stuk van de wei staan ze niet altijd in maar over het algemeen schapen, maar aangezien de boer dat hele ding nu gemaait heeft mogen ze overal komen dus ook daar. En ben in het bezit van wegeteld 6 KM schriklint. Maar zo'n schriklint doet een paard evengoed niks als het in paniek is, een paard in paniek gaat door vuur. Heb je wel eens in het echt een paard in paniek gezien? Echt paniek bedoel ik dan, niet een op hol geslagen paard he. ;) Dus een paard wat de aderen opzet zodat ik ze kan horen kloppen ernaast. De ogen vuurrood. En zo om zich heen aan het draaien en aan het doen dat ie gewoon staat de druipen van het zweet :?

Naa ik ook niet tot vandaag en geloof me dan heb je je hart in de keel ;)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:34

Is hij lichamelijk ok? dus oren en ogen voornamelijk? Als hij het 'gevaar'niet goed kan inschatten kan hij heftiger reageren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:37

KBTP schreef:
Britty schreef:

Eerst zou ik eens niet oordelen als je de situatie niet kent ;) Dit stuk van de wei staan ze niet altijd in maar over het algemeen schapen, maar aangezien de boer dat hele ding nu gemaait heeft mogen ze overal komen dus ook daar. En ben in het bezit van wegeteld 6 KM schriklint. Maar zo'n schriklint doet een paard evengoed niks als het in paniek is, een paard in paniek gaat door vuur. Heb je wel eens in het echt een paard in paniek gezien? Echt paniek bedoel ik dan, niet een op hol geslagen paard he. ;) Dus een paard wat de aderen opzet zodat ik ze kan horen kloppen ernaast. De ogen vuurrood. En zo om zich heen aan het draaien en aan het doen dat ie gewoon staat de druipen van het zweet :?

Jeuj, niet zo heftig reageren joh.. is helemaal nergens voor nodig.

Even over het dikgedrukte; het gaat er niet om wat het lint niet doet, maar wat het wel doet.
Als je paard door het lint rent, is er niet eens zoveel aan de hand.
Maar als hij door het prikkeldraad rent, kun je je paard waarschijnlijk laten inslapen. ;)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:43

@ Koudbloedkim:

Dat hoeft niet, ik had ooit 2 verzorgfjorden bij een boer, en die stonden ook achter een prikkeldraadje (hebben we vaak genoeg wat van gezegd, die man zorgde niet echt goed voor z'n paarden ofzo, maar dat staat hier los van), en we gingen een keertje met één naar het erf om de staart te wassen, en die andere bleef alleen achter in de wei en raakte helemaal in paniek, en is toen ook dwars door het prikkeldraad gegaan.

Wonder boven wonder was het prikkeldraad kapotgegaan en had het paard helemaal niks.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:49

s1993 dan heb je veel geluk gehad!,

prikkeldraadwonden zijn vaak erge wonden, genoeg fotos van te vinden hoor.

Ts; is hij dus lichamelijk in orde en ken je zijn geschiedenis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:50

s1993: Dat is dan echt een uitzondering.
Als een paard echt in paniek raakt en in dat prikkeldraad verstrikt raakt, zal hij er zowiezo diepe snijwonden aan over houden.
Als je dat kunt voorkomen, doe je dat toch?
In jouw geval lag dit misschien niet in je macht, omdat het niet je eigen paarden waren, maar als je eigenaar bent van een paard, zul je ook de verantwoordelijkheden moeten nemen.
Hoe duur is nou een rolletje schriklint.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 22:12

Pelryo schreef:
s1993 dan heb je veel geluk gehad!,

prikkeldraadwonden zijn vaak erge wonden, genoeg fotos van te vinden hoor.

Ts; is hij dus lichamelijk in orde en ken je zijn geschiedenis?

Hij is lichamelijk goed in orde, hij heeft het alleen nooit meegemaakt allemaal. En die andere 3 van mij vinden het prima :) die staan er heen te kijken maar zodra hij het hoort kijkt ie oren naar voren en zoef weg paard! Holadiejeeeee en maar rennen en doen.

@KoudbloedKim ik vind het gewoon dat mensen snel conclusies trekken hier ;) Dit prikkeldraad zit tegen schapendraad aan (eigenlijk wel logisch als er schapen lopen :+) maar hij gaat dan dom genoeg langs de draad schuren.. en rondom staat trouwens ook gewoon schapendraad met een 2 lagen prikkeldraad erboven. Dit is overigens niet voor de paarden maar voor die godellendige k*t kinderen die maar denken dat ze ongevraagd de paarden kunnen gaan pesten in de wei! :(

Even in het algemeen, ik dacht er wel aan watten in zijn oren te doen en zo'n netje over zijn oren of het dan misschien beter zou gaan omdat hij het dan 'verder weg' hoort. Dit hebben wij wel een keer gedaan bij onze oude tinker en die vond het goed op die manier omdat ie gewoon dacht dat ie het in de verte hoorde :'). Maar mijn geluk is dat ik m nog kan wegbrengen van alle gekte, en zodra hij dan ook de stalling ziet heeft ie zo iets van hier kan mij niks gebeuren, dan is er dus ook helemaal niks meer aan de hand en is ie binnen no-time opgedroogd. (gelukkig <3)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 03:03

KBTP schreef:
Eerst zou ik eens niet oordelen als je de situatie niet kent ;) )

Ten eerste ben jij degene die schrijft dat je paard achter prikkeldraad staat en daar verder geen toelichting bij geeft. Jij schetst een situatie, daar reageren mensen op, dus had je dit kunnen verwachten. Daarbij: als je weet dat prikkeldraad zo gevaarlijk is voor je paard, waarom ze je hem daar dan achter. Ik zou het in ieder geval niet doen, dan maar op zoek naar een andere stal/wei.

KBTP schreef:
. Heb je wel eens in het echt een paard in paniek gezien? Echt paniek bedoel ik dan, niet een op hol geslagen paard he. ;) Dus een paard wat de aderen opzet zodat ik ze kan horen kloppen ernaast. De ogen vuurrood. En zo om zich heen aan het draaien en aan het doen dat ie gewoon staat de druipen van het zweet :?

Ik rij inmiddels 24 jaar, dus ja: ik heb echt wel eens een paard in blinde paniek gezien. Dat liep soms goed af, en soms slecht. Maar zeker als ik weet dat mijn paard zo kan reageren, zorg ik dat de situatie zo veilig mogelijk is. Je hebt een mogelijkheid om hem weg te brengen, als je dan weet dat er een markt is rondom je hele wei zorg je er voor dat je paard op een veilig plek is. Moet trouwens een aardige markt zijn, als je 6 km schriklint hebt.

Natuurlijk loopt je paard ook de nodige wonden op als hij door een schriklint gaat, maar als hij door de prikeldraad gaat is de kans op ernstige verwondingen vele malen groter. Wat mij betreft doe je dat niet af met opmerkingen als "normaal gezien kan hij hier niet komen maar omdat het gras nu gemaaid is...." Mijn paarden lopen niet achter prikkeldraad, punt. Mijn paarden staan ook op pension, al maait mijn pensionhouder de hele polder plat, mijn paarden blijven achter schrikdraad, puur omdat ik het risico niet wil lopen. Er hoeft niets geks te gebeuren, als je paard met rollen richting prikeldraad gaat kan dat ook al fatale gevolgen hebben.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 03:08

Wat vreselijk overdreven allemaal. Paarden stonden tot zo´n 15 jaar geleden allemaal achter prikkeldraad en ze liepen echt niet de hele dag bloedend gewond rond. Tuurlijk zijn de wonden áls ze er eens verkeerd in terecht komen erger. Maar ze gaan niet gelijk dood hoor.

Bovendien is het de vraag helemaal niet van TS.

Wat betreft de vraag: ik zou proberen te desensibiliseren. Dus beginnen met een CD met fanfaremuziek, schriktraining, en eens een paar van die muzikanten op het erf uitnodigen ;)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 03:45

Tja, in de tijd dat ik geboren ben rookten zwanger vrouwen nog, ze dronken een wijntje en ze aten filet americain en deden zelf de kattebak verschonen. Was toen ook allemaal niet erg, tegenwoordig staat daar nog net niet de doodstraf op. Dit alles omdat aangetoond is dat het schadelijk KAN zijn voor de ongeboren vrucht.

Tijden veranderen, ook in paardrijland. Inmiddels weet iedereen dat prikkeldraad niet veilig is voor je paard. Schapendraad is overigens ook geen toppertje. Ook al gaat het jaren lang goed en zijn de verwondingen (gelukkig) bij lange na niet allemaal fataal, voorkomen is beter dan genezen. Je ziet het gelukkig ook steeds minder.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 09:54

Britty schreef:
Tja, in de tijd dat ik geboren ben rookten zwanger vrouwen nog, ze dronken een wijntje en ze aten filet americain en deden zelf de kattebak verschonen. Was toen ook allemaal niet erg, tegenwoordig staat daar nog net niet de doodstraf op. Dit alles omdat aangetoond is dat het schadelijk KAN zijn voor de ongeboren vrucht.

Tijden veranderen, ook in paardrijland. Inmiddels weet iedereen dat prikkeldraad niet veilig is voor je paard. Schapendraad is overigens ook geen toppertje. Ook al gaat het jaren lang goed en zijn de verwondingen (gelukkig) bij lange na niet allemaal fataal, voorkomen is beter dan genezen. Je ziet het gelukkig ook steeds minder.

Ja ik vind ook dat er erg overdreven gereageerd wordt :') Maar goed dat leed doen ze zichzelf aan, en die van mij staan nu wel achter prikkeldraad en daar blijven ze ook staan. ;) als ze die ernstige verwondingen van jullie allemaal oplopen is dat mijn probleem, nu dat van jullie ;)

@Britty Jij hebt makkelijk praten met 1 paard, andere stal / wei zoeken ;) ik heb er 4 en ben in het bezit van 4 hectare wei. Dus ik ga dat echt niet weg doen alleen omdat er prikkeldraad omheen staat. En inderdaad het was een grote markt ;) Verdeeld over 10 locaties met een wandelroute van 1,5 tot 2 uur. Dus ja grote markt.

Verder is dit niet waar ik om gevraagt heb maar om hulp bij een paard in paniek. :)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:52

Ik heb er inmiddels 3.....dus wie oordeelt er hier nu te snel? Als jou paard verwondingen oploopt is dat inderdaad helemaal jou probleem, ik ben blij dat ik grotendeels kan voorkomen dat mijn paard zoiets zou kunnen mee maken. Als je al in het bezit bent van 6 km schriklint, waarom dan niet gewoon ook plaatsen? Ook een onderdeel van het oplossen van je probleem.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 10:59

Britty schreef:
Ik heb er inmiddels 3.....dus wie oordeelt er hier nu te snel? Als jou paard verwondingen oploopt is dat inderdaad helemaal jou probleem, ik ben blij dat ik grotendeels kan voorkomen dat mijn paard zoiets zou kunnen mee maken. Als je al in het bezit bent van 6 km schriklint, waarom dan niet gewoon ook plaatsen? Ook een onderdeel van het oplossen van je probleem.

'T schriklint staat al :Y) Nogmaals die eeuwige discussie over prikkeldraad gaat niet over mijn probleem ;)
Edit: Staat inderdaad paarden mijn fout! :+

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:02

zucht

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:03

vervelend probleem zeg, vooral voor je paard. Is er vaak wat te doen in de buurt van zijn wei? erg sneu dat hij daar zo van slag van raakt. Ik zou proberen om hem toch in een ander, rustiger stuk land te zetten.

het idee van hem langzaam aan muziek te laten wennen kan ook helpen.

succes ermee.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:10

Lees even mee. Mijn paard heeft sinds de laatste 2x last van de feestjes van de buren. Hiervoor had hij nergens last van. Terwijl er toch elke maand daar wel iets te doen is. Denk dat hij ergens van geschrokken is, maar kan het niet helemaal plaatsen. Lees even mee voor een oplossing.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:11

Kan je geen stukje afzetten wat iets verder weg ligt van de herrie? :) T klinkt alsof je een groot stuk land hebt waar hij veel kan rennen, als je hem wat verder weg afzet met een lint ertussen kan hij zowiezo minder rennen en is hij verder weg bij het enge gedoe ?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 14:14

em_papillon schreef:
Kan je geen stukje afzetten wat iets verder weg ligt van de herrie? :) T klinkt alsof je een groot stuk land hebt waar hij veel kan rennen, als je hem wat verder weg afzet met een lint ertussen kan hij zowiezo minder rennen en is hij verder weg bij het enge gedoe ?

Jammer genoeg helpt 't niet, je krijgt hem niet meer te pakken als hij eenmaal in de paniek fase is zeg maar. Hij is gewoon zoo groot en zoooveel massa komt dan in een keer op je af. En minder rennen dan raakt ie alleen maar nog meer in paniek, een claustrofobisch paard of hoe schrijf je dat. :P

@Angs1989 Ik denk dat die van mij een trauma heeft overgehouden van de drumband sinds hier het reuzenspektakel is geweest. Allemaal mensen op stelten (waren zo'n metertje of 5 hoog) die langs de wei liepen. Zij werden begeleid door de drumband, en ben bang dat ie nou de drumband associeert of hoe schrijf je dat. :') Spelling Zucht.... met die reuzen. Want hij kijkt me dan direct naar het schoolplein waar die reuzen bij elkaar kwamen.

@juval Er is hier behoorlijk vaak te wat te doen, vooral nu de vakantie begint. ;) En hem te verhuizen zie ik echt niet zitten, want dan moet er een paard van die andere meeverhuizen en zou niet weten welke en eigenlijk wil ik ze ook niet uit elkaar halen. :) En verder als ik het van tevoren weet breng ik hem weg naar de boerderij waar hij in de winter gestalt staat. Das ver weg van alles en dan heeft ie het niet eens meegekregen en heeft ie dus gewoon een leuk dagje uit gehad. :D Maar zoals gisteren dat zou eigenlijk niet doorgaan maar 's morgens vroeg hebben ze dan toch besloten dat het doorging. Dan is de kalme niels ver te zoeken!

Even in het algemeen:
Heb een aanvraag ingediend bij de gemeente voor een activiteitenkalender met plaats. Deze aanvraag is goedgekeurd en krijg nu een kalender thuisgestuurd wanneer welk festival / markt / drumband / harmonie etc waar is en van hoelaat tot hoelaat. Ik breng hem dan gewoon van te voren al weg. Dat lijkt me de beste oplossing voor mijn oude man.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:21

Het klinkt idd alsof hij vreselijk geschrokken is...en idd de muziek met die steltlopers associeert.
Ik kan je ook geen ander advies geven dan dat je hem aan de muziek laat wennen met behulp van CD's. Beginnen in zijn veilige omgeving, later ook op de wei. Misschien heb je kennissen bij een harmonie of drumband, die een keertje willen komen oefenen bij de wei?

Ik zou voorlopig bij voorspelbare en geplande activiteiten hem daar idd vandaan halen...

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:36

Bah vervelend dat je paard zo reageert. En ja leg dan maar eens uit zo'n dier uit dat het niet eng is.
Nu las ik ergens dat hij rustiger wordt zodra de stal in zicht komt. Nu snap ik dat dit ergens anders is, maar is het misschien een idee om iets van een tijdelijke stalling op je land te maken. Ik heb geen idee of dit mogelijk is hoor, ik denk alleen even hardop. Op deze manier kan je paard misschien een veilig plekje voor zichzelf creëren.