Bijna twenter likt continue , afstraffen of negeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Bijna twenter likt continue , afstraffen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 22:11

Hoi,

sinds kort heb ik een kwpnxfriesxshetxwelsh jaarling, in Augustus wordt hij 2.
Ik heb hem nou nog maar 2 weken en hij is al lekker gesetteled.

Wat mij opvalt is dat hij heel aanhankelijk is, wat geen probleem is natuurlijk <3
Maar hij likt continue aan mensen, hij bijt niet,gebruikt zn lippen nauwelijks alleen hij blijft maar likken
Hij zit sowieso in een fase 'ik proef alles' , maar normaal als hij bv een borstel heeft geproefd dan de volgende x boeit het hem niet mee, het mensen likken blijft echter doorgaan

Nou is het normaal dat een pony ff likt, zout etc maar continue?

Ik word er zelf een beetje kriebelig van, :o bij het uitmesten,borstelen,knuffelen, gewoon staan, hij blijft likken.
voornamelijk de benen en armen.

Nou zit ik in dubio of het moet afstraffen, ik bedoel hij bijt niet en bedoelt het aardig?

Hij heeft trouwens een liksteen,onbeperkt hooi, op zn tijd slobber voor de vitaminen, speelmaatjes, speelgoed, aandacht genoeg dus ;)

Wat zouden jullie doen?

Tigra_

Re: Bijna twenter likt continue , afstraffen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:25

Likken zegt toch vaak dat ze iets te kort komen.
Wat voor liksteen heeft je paard?
Maar hoeft niet zo te zijn. Als je het niet wil moet je je paard weg sturen want je paard mag niet ongevraagd in je ruimte komen en dat doet hij met likken wel. Zou het niet zo zeer afstraffen maar gewoon weg duwen laten merken dat je er niet van gediend bent. En het daar bij laten als hij echt opdringerig wordt zou ik wel straffen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:29

Wat voor liksteen heb je?
De meesten zit namelijk niks in qua mineralen maar zijn gewoon een hap suiker.
Een himalaya liksteen is wel prima.
Dat is gewoon een echte steen niet zo`n fabrieksding met allemaal rommel erin maar 100% natuurlijk.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:32

Hij krijgt een himalaya, hij krijgt geen troep, tevens hangt er een knz liksteen maar die vinden geen van allen boeiend.

Ik duw hem wel weg maar hij blijft terug komen, en als ik strenger ben, durft hij niet meer in de buurt te komen, dan wordt een band opbouwen moeilijk ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:34

Doet mijn paard ook.....persoonlijk vind het het geen probleem....

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:37

Paintlinger schreef:
Doet mijn paard ook.....persoonlijk vind het het geen probleem....

continue? ik bedoel ik weet dat het paardengedrag is en hij mag best likken, maar mn shirt en broek worden er gewoon nat van. en dan met uitzicht naar de winter word ik daar niet vrolijk van...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:38

Als je hem zijn gang laat gaan wel.....

Maar opzich als het vervelend wordt kan je het lichtjes afstraffen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:41

Hoe straf jij het af dan? want als ik hem 1 tik op de neus geef dan durft hij niet meer in de buurt te komen en ik kan moeilijk in de buurt komen , maar zijn hoofd wegduwen is niet voldoende. Vinger opsteken schriktie van maar als ik dat te vaak doe boeit het niet meer...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:42

die van mij likt uit onderdanigheid naar vreemde paarden...begint dan echt te smakken en te likken zoals veulens dat ook doen...misschien dat het in die richting zit bij je paard?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:47

Hij smakt niet echt, heb het likken van onderdanige veulens 1x gezien maar dit lijkt er niet echt op, maar het is zeker een optie.

Hij likt tevens aan iedereen, ook onbekenden dus mensen die hun rang niet duidelijk hebben gemaakt. Het is een gevoelige domaninante donder :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:49

ok...
dan weet ik het zo ook niet...
bij die van mij doe ik er niks aan omdat het gewoon natuurlijk gedrag is, wat niet storend is...en dat terwijl ze woensdag alweer 7 jaar wordt...

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:54

Oke nou fijn dat de mijne niet de enige is,

Mijn oude shetlander geeft soms een lik of snuffelt mn kleren af, maar dat eindigd altijd met een beet, mijn 3 jarige ook, die bijt zich sowieso vast, maar de jongste bijt totaal niet en blijft maar likken haha

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:56

jana bijt ook nooit...likt dus ook alleen maar als ze onderdanig is...en dat is ze best snel...

mirah1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:59

Hij vindt het gewoon lekker. :Y) :P
Op paardnatuurlijk staat trouwens een test met likstenen en het viel mij op dat de Hymalayasteen helemaal niet zo goed is als iedereen denkt; veel zout maar weinig mineralen en sporenelementen. Op zijn neus tikken lijkt mij ook niet zo best ivm kopschuw worden. Ik denk dat je eerst moet kijken wat hij misschien mist aan bv voeding ofzo.
Aan de andere kant zou het ook een tik kunnen zijn; mijn hond doet het ook steeds.
Maar ja, wat weet ik er van; nog nooit een paard gehad. :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:01

likken duid op tekorten,dus eerst gaan uitzoeken welke dat zijn
tevens denk ik dat je je niet te druk moet maken erom....en straffen al helemaal niet want het dier heeft geen kwaad in zin
vind je het echt vervelend? houd dan je paard uit je persoonlijke ruimte,dan kan ie ook niet likken

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 22:05

@mirah1 dat wist ik ;) mijn oude shetlander prefereert de himalaya boven mijn knz liksteen die er ook hangt, vandaar dat die er hangt. Maar naar de KNZ liksteen kijkt ook de jongste niet om.

Imo worden ze niet kopschuw van een tik op de neus hoor, tis ook niet dattie elke keer een tik op zn neus krijgt, ik weet ook wel dat dat gevoelig is ;)

Nou weet ik niet alles van voedsel, maar hij krijgt kwaliteit hooi, dus 2 verschillende likstenen en dan nog eens slobber om mineralen en vitamines bij te vullen en om de zoveel tijd een appel of wortel of stukje brood voor de lekkerheid...

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:20

Kun je hem niet gewoon wegduwen? (lijkt mij wel, eigenlijk)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:59

Pelryo schreef:
@mirah1 dat wist ik ;) mijn oude shetlander prefereert de himalaya boven mijn knz liksteen die er ook hangt, vandaar dat die er hangt. Maar naar de KNZ liksteen kijkt ook de jongste niet om.

Imo worden ze niet kopschuw van een tik op de neus hoor, tis ook niet dattie elke keer een tik op zn neus krijgt, ik weet ook wel dat dat gevoelig is ;)

Nou weet ik niet alles van voedsel, maar hij krijgt kwaliteit hooi, dus 2 verschillende likstenen en dan nog eens slobber om mineralen en vitamines bij te vullen en om de zoveel tijd een appel of wortel of stukje brood voor de lekkerheid...

Kun je toevallig een foto posten?
Waarom krijgt hij niks van brok of muslie voor jonge paarden?
Is hij schraal ofwel ziet hij eruit zoals mensen zeggen dat het "hoort"?
Want dat hoort namelijk niet een jong paard hoort er ook gezond uit te zien kijk eens in mijn profiel naar de foto van lente 2010 is ze schaler of dikker of gelijkwaardig?
Het is geen hele duidelijke foto aangezien ze daar ligt maar mischien kun je er toch nog wat vanaf zien.
Maar bovenal kun je een foto plaatsen?

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:44

Ik zou eerst uitzoeken of hij te korten heeft.
Mijn pony's geef ik zelf dagelijks een pavo koek.
Hier zit alles in en de ca:p verhouding is hier ook goed van.
En ze worden er niet dik van.
Het is over het algemeen verstandig om dagelijks wat bij te voeren dan doel ik op een samengestelde voeder.
Hier is de samenstelling goed en zo krijgen ze geen tekorten.
Likzucht is meestal een natrium te kort, maar je hebt een zoutsteen.

Qua gedrag zou ik het zelf niet afstraffen, het lijkt mij dat het al een onderdanig type is.
Je kunt hem misschien afleiden?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:15

Je kan hem wel duidelijk maken dat hij het niet meer zo veel moet doen, zonder dat het echt een straf is. Als hij gaat likken, en je hebt er opgegeven moment genoeg van, duw je hem weg. Komt ie dan terug, halstertouw tussen 2 handen en zwaaien. Niet naar hem kijken. Als hij doorloopt loopt hij tegen het touw aan, niet fijn, maar jij richt je energie niet op hem dus het is niet alsof jij hem straft. Het touw begint op 'magische wijze' te zwaaien. Als hij dan weer ophoudt of afstand neemt hou je meteen op met zwaaien. Timing is cruciaal!

Begint ie weer, weer zwaaien, houdt ie gewoon op? niet meer zwaaien en na een minuutje even aaien.

Zo werk je meer met spanning-ontspanning dan echt straffen.

Zorg wel dat je hem altijd eerst uit je ruimte duwt, zodat je ook met het touw kan reageren zonder dat hij er meteen met z'n hoofd tegen aan komt.

Opgegeven moment zul je na die duw misschien niet meer of minder hoeven te zwaaien.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:46

Moontje1991; plaats liever geen fotos maar het is geen typische jaarling als in schrale buik, meneer is zelfs iets te dik ;)

waarom geen brok of musli voor jonge paarden, tsja ik heb hem net 2 weken en heb nooit eerder zulke jonge paarden gehad. Doch ziet hij er niet slecht uit en is lichamelijk goed in orde.

spyro; de pavo koek heeft enorm veel suiker en dat geef ik ze liever niet. Onderdanigheid kan, maar het is ook een dominant type. Zal over natrium eens nazoeken.

Sassol; ik wil hem niet perse uit mn ruimte, ik kan heerlijk met hem knuffelen en dan kriebel ik hem en hij gaat door mijn haar. Het is gewoon het likken dat irriteert.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:12

Zorg dat je juist nu je eigen ruimte afbakent, bij jonge hengstjes lijkt het allemaal heel gezellig dat ze zo ongeveer in je kruipen, maar de volgende stap is dat ze letterlijk over je heen lopen. Likken aan mensen is ok zolang het beleefd is gevraagd en er toestemming is gegeven door de mens. En die mens mag dit op elk gewenst moment afbreken en hem weer uit de eigen ruimte wegzetten.
Het kan best zijn dat hij wat tekort komt aan sporenelementen. Een goede kwaliteit voer (bijvoorbeeld van EquiSanum) kan hierbij helpen, je hoeft niet veel te geven, als het maar de juiste voedingsstoffen bevat.
Wat ik nog wel eens geef als "zout" naast een liksteen is gedroogd zeewier, daar zit ook een hoop nuttigs in zonder dat ze er dik van worden.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:23

Pelryo schreef:
Moontje1991; plaats liever geen fotos maar het is geen typische jaarling als in schrale buik, meneer is zelfs iets te dik ;)

waarom geen brok of musli voor jonge paarden, tsja ik heb hem net 2 weken en heb nooit eerder zulke jonge paarden gehad. Doch ziet hij er niet slecht uit en is lichamelijk goed in orde.

spyro; de pavo koek heeft enorm veel suiker en dat geef ik ze liever niet. Onderdanigheid kan, maar het is ook een dominant type. Zal over natrium eens nazoeken.

Sassol; ik wil hem niet perse uit mn ruimte, ik kan heerlijk met hem knuffelen en dan kriebel ik hem en hij gaat door mijn haar. Het is gewoon het likken dat irriteert.

Van goed bijvoer horen ze niet dik te worden als het in de juiste mate is.
Equifyt balance muesli bevat alle stoffen die een paard die niet werkt nodig heeft maat hij zal er niet dik van worden. (dat betekend niet voor zoveel als hij op kan maar voer zoveel als hij nodig heeft ik geloof dat 500 gram per dag gemiddeld is)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:41

Mijn oude pony likt me ook heel graag. Ik zie het als genegenheid.
Tuurlijk wil ze wel eens als het mij niet uitkomt en dan mag het ook niet.
Zo hebben we na al die jaren gewoonten ontwikkeld als ook likken.
Zadel erop, snoepje, omlopen om singel naar beneden te laten, omlopen, handen en armen likken (d'r ogen gaan vaak dicht van ontspanning en soms tussendoor ook gapen), en weer verder gaan met zadelen.
Zo wordt ze best pissig als ik "haast" heb met zadelen en ze niet mag likken. Tja, een gewoonte dier he.

Naar mijn idee kun je je pony dus best leren dat het niet altijd mag en erom moet "vragen". Van opdringerige ponies wordt je niet vrolijk.

Uiteraard kan het ook zo zijn dat het dier "iets" tekort komt qua voedingstoffen, maar het hoeft niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:44

het lijkt me niet echt lekker als je paard je altijd 'likt'
kwijl, gras, slobber. nee dank je :P helemaal niet aan mn been ofzo :P