mijn paard lijkt bang van mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rodelinda

mijn paard lijkt bang van mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:07

ik heb een 7 jarige draver. ik heb haar nu bijna 4 jaar en sinds een paar weken lijkt het of ze doodsbang van me is.. als ik aan het rijden ben is ze ook overal bang voor terwijl ze daar eerst helemaal geen last van had.
ze wil niet dat ik haar aai of dat ik haar aanraak. als ik in de wei kom, loopt ze gelijk al weg. het is een tijdje geweest dat ze dat ook deed, zoals veel paarden dat doen, maar toen was ze niet bang. het lijkt net of ze egt doodsbenauwd is van me. na een poosje blijft ze dan stil staan. en komt ze een paar stapjes naar me toe en wil ze egt, maar dan komt die angst lijkt het wel en is ze weer weg. als ze in een hoekje staat en ik kan ze bijna pakken staat ze bijna te trillen op der benen van angst. ik weet niet wat het is. ik sla ze nooit. ze ziet de zweep ook nooit want die gebruik ik niet. als ik haar eenmaal heb ik ze weer lief en aanhankelijk als altijd. maar kijkt ze wel steeds in het rond om te kijke of er geen enge dingen zijn. als we op buitenrit zijn is ze ook overal bang voor. ze was altijd al nieuwsgierig en keek ze altijd rond maar nu schrikt ze overal van. ik kan maar niet snappen wat het is.
ik vind dit heel erg want me paardje is alles voor me.

Urnie85

Re: mijn paard lijkt bang van mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:12

Staat ze bij jullie thuis? Kun je ze altijd in de gaten houden? Weet je miss of er iemand anders bijgeweest is? Kan er iets gebeurd zijn dat jij dat niet hebt gezien? Wel jammer! Hoop maar dat het overgaat! Miss met extra verwennen? Ik vind een join up uit de boeken ook wel eens leuk al ben ik niet iemand die dan precies de regeltjes naspeelt maar een beetje spelen met je paard. Longeren vind ik ook altijd goed, ik gebruik wel een zweep maar als hulpmiddel. Ze zijn er bij mij ook echt niet bang voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:13

ik heb wel wat aanvullende vragen voor je om het beeld wat duidelijker te maken:
mag ik vragen hoe je paard staat?
staat het alleen??
als het in ene groep stata kan het dan met de andere paarden goed overweg?
en krijgt het ook krachtvoer?
soms kunnen ze tekort hebben aan bepaalde mineralen of vitamines en daardoor kunnen ze heel nerveus worden...
of juist andersom als ze veel te veel krachtvoer krijgen kunnen ze ook nerveus worden

kun je wel normaal opzadelen?
zie je dat je paard ergens pijn heeft?
misschien een idee om de veearts je paard te latn nakijken of er iets mis is?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:20

Ga bijna denken dat er iets IN de wei gebeurd meot zijn met je paard. Misschien een of andere onverlaat die de wei ingekloomen is (je hoort dat wel vaker) Dus is er toezicht op de wei? Heb je vlak voor dit gebeurde iets aan haar gemerkt (bezweet, opgedroogde zweetplekken, verwondingen, kapotte omheining, platgetrapt gras... of iets??)

Draag jijzelf misschien een andere parfum (zijn sommige paarden erg gevoelig voor) of een ander wasmiddel voor je kleding?
Zijn er andere factoren aan jou anders? (Je eigen gemoedstoestand, je werk, eten/ drinken etc)
Paarden zijn gevoleig voor heel veel dingen, maar vooral geur. Dus als jij onzeker bent, pikt je paard dat op.

Zo maar even wat ideetjes, misschien dat er een belletje gaat rinkelen zo?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:20

Ga eens in de wei zitten en wachten. Gewoon wachten totdat ze bij jou is ze je aanraakt. Raakt ze je een aantal keer aan stap je op en ga je weg. De dag erna doe je hetzelfde en dat zo 2-3 dagen. Na die 2-3 dagen ga je weer in de wei zitten en als ze jou aanraakt raak je haar ook aan, maar raak haar pas aan als ze jou eerst aanraakt. Na 5 dagen pak je een borstel en ga je lekker poetsen, als ze dat toelaat ga je weer weg en laat je haar weer met rust. Dit heeft veel geduld nodig maar daarom zal je paard misschien wel bang voor je geworden zijn, als je te snel en te veel wil dan kunnen ze bang worden. Dit stelt jou geduld op de proef en paarden kunnen dat heel erg waarderen. Je zult ook merken dat je de eerste keer goed 2/3 uur kunt zitten en dan is ze nog niet gekomen. Als je geduld op is ga je gewoon zonder haar te aaien en probeer je het de dag erna weer.

Je zult merken dat ze door jouw geduld weer meer vertrouwen krijgt, nu mag ze namelijk op onderzoek uitgaan en zonder (onbewuste) druk van jou kant lekker wat aanrommelen en dat maakt haar vertrouwen in jou groter. Probeer ook niet te veel en te snel te willen dus doe dit 3 dagen zonder aaien en daarna 3 dagen met aaien, zo bouw je het weer op van poetsen tot mee lopen (zonder touw) en meelopen met touw je zult merken dat ze minder bang zal zijn en het fijn gaat vinden bij je te zijn.

Ik heb wel eens 4 uur in de wei gezeten totdat het paard kwam snuffelen, toen heb ik nog 5 minuten gezeten en ben ik gegaan. De dag erna kwam hij binnen 20 min kijken en ben ik weer gegaan, de 3e dag kwam hij aangelopen toen ik in de wei ging zitten en de 4e dag heb ik hem geaaid en gekroeld. Nu hoeft hij mij maar te zien of komt blij aan gelopen, geduld is een schone zaak.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:23

xmarliez: ze heeft het paard al 4 jaar. Dan lijkt het mij toch raar als hij van de een op andere dag zo bang voor haar wordt. Na 4 jaar kent je paard je wel lijkt mij. Het is prima haar tips te geven hoor (bedoel het niet aanvallend), hoe ze hem weer terug krijgt zeg maar. Maar een oorzaak proberen te achterhalen lijkt mij een goede tweede. Toch?

rodelinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:35

Urnie85 schreef:
Staat ze bij jullie thuis? Kun je ze altijd in de gaten houden? Weet je miss of er iemand anders bijgeweest is? Kan er iets gebeurd zijn dat jij dat niet hebt gezien? Wel jammer! Hoop maar dat het overgaat! Miss met extra verwennen? Ik vind een join up uit de boeken ook wel eens leuk al ben ik niet iemand die dan precies de regeltjes naspeelt maar een beetje spelen met je paard. Longeren vind ik ook altijd goed, ik gebruik wel een zweep maar als hulpmiddel. Ze zijn er bij mij ook echt niet bang voor.

ik woon op een boerderij die omgeven is door bomen. de wei is helemaal achterin. het kan bijna niet dat er iemand bij is geweest.

rodelinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:36

ellepel schreef:
ik heb wel wat aanvullende vragen voor je om het beeld wat duidelijker te maken:
mag ik vragen hoe je paard staat?
staat het alleen??
als het in ene groep stata kan het dan met de andere paarden goed overweg?
en krijgt het ook krachtvoer?
soms kunnen ze tekort hebben aan bepaalde mineralen of vitamines en daardoor kunnen ze heel nerveus worden...
of juist andersom als ze veel te veel krachtvoer krijgen kunnen ze ook nerveus worden

kun je wel normaal opzadelen?
zie je dat je paard ergens pijn heeft?
misschien een idee om de veearts je paard te latn nakijken of er iets mis is?

ze staat bij een mini-shetlander in de wei. ze zijn heel erg close.
ze krijg biks en muesli zonder haver. dat krijgt ze al heel lang herzelfde. lijkt me sterk als het daar in zit.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:44

Zilfstar schreef:
xmarliez: ze heeft het paard al 4 jaar. Dan lijkt het mij toch raar als hij van de een op andere dag zo bang voor haar wordt. Na 4 jaar kent je paard je wel lijkt mij. Het is prima haar tips te geven hoor (bedoel het niet aanvallend), hoe ze hem weer terug krijgt zeg maar. Maar een oorzaak proberen te achterhalen lijkt mij een goede tweede. Toch?

Misschien achterhaal je de oorzaak wel door je paard te observeren ;) .

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:06

toen je hem pas had. heeft hij die gedrag ook? mss is er iets gebeurd in zijn veulenjaren?

rodelinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:06

Dakario schreef:
toen je hem pas had. heeft hij die gedrag ook? mss is er iets gebeurd in zijn veulenjaren?

toen had ze het niet. ik weet niet of er iets gebeurd is toen ze klein was.
ze werd gefokt om er mee te draven maar ze was niet snel genoeg. ze was 3 toen ze haar wegdeden. toen kreeg ik haar.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:09

Trainingen van dravers staan er volgens mij om bekend dat die niet erg zachtaardig aan toe gaan.
Hopelijk kan je met een hoop rust, geduld en liefde de band weer versterken. Ik zou zeggen, veel wandelen, bij d'r zitten, langs de wei zitten, knuffelen en op d'r gemak stellen.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:15

Misschien ligt het zadel niet helemaal goed meer waardoor ze bang is dat jullie gaan rijden dat het zadel weer zeer gaat doen? Of heeft ze last van haar tanden/etc.?

Wel vervelend hoor, zo voor jullie beide! Succes ermee. Hopelijk is het gewoon een vervelende hengstigheidperiode en is het zo weer over.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:32

bo0tjeee schreef:
Trainingen van dravers staan er volgens mij om bekend dat die niet erg zachtaardig aan toe gaan.
Hopelijk kan je met een hoop rust, geduld en liefde de band weer versterken. Ik zou zeggen, veel wandelen, bij d'r zitten, langs de wei zitten, knuffelen en op d'r gemak stellen.

Dat is onzin ... Weer speculatie ... waarom houdt dat nooit op ... eerst je erin verdiepen voor je iets blert !

Het kan zijn dat er in de wei toch iets met haar gebeurt is ... want zo van de 1 op de andere dag ... vreemd hoor ...
Heb je haar al getempt ?

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:35

Gekke vraag, maar gebruik je andere parfum? Of andere deo? Mijn oude pony wilde voor een tijdje terug ook plotseling niets meer van mij weten. Bleek dat hij een gruwelijke hekel aan mijn nieuwe deo had. Andere deo en voila, nergens last meer van!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:23

Chantalll schreef:
bo0tjeee schreef:

Dat is onzin ... Weer speculatie ... waarom houdt dat nooit op ... eerst je erin verdiepen voor je iets blert !

Dat is geen speculatie. Dat is gebeurt met mijn dravers... Vanuit die ervaring zei ik dat. Daar is de galop, letterlijk, uitgeslagen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:35

Ben je bij hum trainingen geweest en hoe sla in hemelsnaam de galop eruit dame ?

Dravers worden netjes terug genomen totdat ze de draf weer pakken ... en er zijn meerdere entrainementen waar ze galoptraining toe voegen aan het werk.
Ik heb jarenlang op een entrainement gewerkt en zit nog steeds in het wereldje ... de Grootste onzin ! Alsjeblieft zeg ... Maar goed daar gaat dit topic niet over ...

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:41

Vervelend voor je joh!
Ik weet niet of het bij jou ook zo is, maar mijn verzorgpaard (ook een draver ook 7 jaar) was ongeveer een half jaar geleden ook helemaal niet haarzelf! Bij haar kwam het omdat ze aan het puberen was en dingen anders ging bekijken en ging uitproberen. Maar als je paard echt bang voor je is zal dit het niet zijn denk...
Ik zou proberen om je vertrouwensband weer op te bouwen door Natural Horsemanship ;) Heeft bij mij wonderen verricht!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:07

Chantalll schreef:
Ben je bij hum trainingen geweest en hoe sla in hemelsnaam de galop eruit dame ?

Dravers worden netjes terug genomen totdat ze de draf weer pakken ... en er zijn meerdere entrainementen waar ze galoptraining toe voegen aan het werk.
Ik heb jarenlang op een entrainement gewerkt en zit nog steeds in het wereldje ... de Grootste onzin ! Alsjeblieft zeg ... Maar goed daar gaat dit topic niet over ...

Ja, ik ben bij trainingen geweest ja! En daar werden ze toch echt geslagen als ze in galop schoten. Dit is wel 10 jaar terug, maar het is wel gebeurd.
Dit verzin ik heus niet om te pesten.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:13

Je bent 20 ? toen was je 10 ? Het is onzin .. maar ik reageer niet meer want hier gaat het topic niet over ...
Je slaat een draf er gewoon niet uit ...

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:51

Ook als je dat als kind van 10 ziet herinner je je dat nog wel hoor. Maar is inderdaad erg onzinnig dat jij je hier zo druk om maakt.

TS, hopelijk gaat 't al beter!

Janne_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:28

Ik denk dat er iemand anders is die haar pijn doet. daarom wordt ze waarschijnlijk bang voor je...

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:29

Oookeeee, mooie dravers-discussie voor een ander topic, maar dus nu weer terug on-topic met de volgende suggestie...
Ts: heb je andere schoenen of borstels? Klinkt als een rare vraag misschien, maar sommige paarden zijn namelijk vrij snel statisch, en krijgen dan een opdonder als je ze net aanraakt. Met rubberen schoenzolen is dat een stuk minder, maar het enige wat gegarandeert helpt als je statisch bent is water. Maak borstels en handen nat en je hebt er geen last meer van.
Ik hoop voor je dat het iets heel simpels is, succes!

jolanda25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:41

ik zou eens een reading laten doen bij iemand die dit ook echt kan kost ook de kop niet,proberen waard.succes jolanda

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:54

Een van mijn paarden wordt hysterisch van zo'n oma-parfum. Het kan best van een geur komen. Statische electriciteit zou ik ook even uitsluiten. Sommige paarden geven niets om stroom. Anderen worden er doodsbang voor.
Offtopic, in draverskringen wordt de galop er niet uitgeslagen. Best erg, dat er nog zulke broodjes aap rondgaan.