Schrapen over de vloer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cahill

Schrapen over de vloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 14:13

Ik heb een paar zoek woorden ingetikt maar kan geen topic hier over vinden (paard schraapt, schrapen over de vloer)

Hoe kan je op een goede manier het schrapen afleren?

Negeren heb ik al gedaan. Afstraffen (ligt er aan in welke maten) heb ik ook gedaan, omduwen zodra hij op 3 benen staat..... helpt allemaal niet!

Amaretto27

Re: Schrapen over de vloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:17

Wanneer vertoond hij dit gedrag?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 14:18

Alleen tussen de touwen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:19

Dit is geen rijtechnisch probleem, maar heeft met gedrag te maken. Daarom hoort het niet op RT-P maar op OPG.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:22

Toch zou ik het gewoon negeren.
Ik heb ook een paard gereden die dit vaak vertoonde, heb het ook steeds genegeerd. Het werd op het laatst wel beter. Maar of het ooit helemaal ovegaat?

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:39

ik negeer dit altijd op de manege doen sommige paarden dit ook maar alleen tussen de touwen

brisingr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:56

ik zou het negeren

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:57

Ik heb altijd zoiets van, lekker blijven schrapen schattie, ik ga gewoon door met wat ik doe.
Zolang ik het negeer en doorga met wat ik aan het doen ben, dan heeft 'ie toch zeker alleen zichzelf ermee

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:59

Mijn halfpensionpaardje doet dit ook heel erg, ze hebben het jaren genegeerd en het hielp niet, haar hoeven slijten er zelfs serieus van af.
Ik ben begonnen met kordaat NEE te zeggen en een tikje op haar been, nu moet ik nog maar wijzen en ze stopt.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:00

Mijn pony doet dat ook wel eens, schrapen in de lucht vind ik niet erg. Maar als ik der bij ben en ze schraapt over de grond zeg ik gewoon 'NEE' niet doen.
Helpt best wel want ik hoef alleen nee te zeggen en ze stopt.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:09

het is een gedrag dat ze zichzelf hebben aangeleerd, jammer genoeg is het bij dat paard die ik rij ook heel erg. ik wordt er zelf helemaal gestoort van en kan hem dan wel achter het behang plakken, wat bij de mijne werkt is, er gewoon bij staan en wachten tot hij het doet, flinke tik met zweep op het voorbeen, dan even wachten en hem belonen met het niets doen. als ik nu bij hem in de buurt kom is er niets aan de hand. loop ik weg begint hij weer, dus ik had hem laatst via de achterkant(hebben daar een luikje die toevallig open stond) een stokje naar hem gegooit, hij schrok ervan en zag niet waar ik stond, en doet het nu veel minder,
zodra de eigenaar erbij staat is er geen houden meer aan, maar zodra ik met hem alleen ben ik er niets meer aan de hand,
alleen als hij weet dat hij op concour gaat en dus moet wachten op de trailer begint hij weer. maar het word al veel minder.
ze krijgen een stroompje door de hersenen om te gaan beweging en dat is bij hem steeds verder gaan uibrengen omdat hij op dat moment zenuwachtig is en niet weet hoe hij reageren moet om weer mee te gaan op concour,
tja helemaal afleren kan eigenlijk niet,
maar ik denk wel dat je het ergste er af kan halen,
de hoeven van mijn verzorgpaardje is daardoor helemaal naar de filistijnen gegaan. echt overal brokken aan de hoef. en dan heb je ook nog eens een verprutste hoefsmid die niet komt opdagen en niet eens eerlijk en goed bekapt.
tjaa ik kan er weinig aan doen maar had het zelf wel beter geweten (nieuwe hoefsmid die altijd voor je klaar staat)

MirjamTobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:24

Op de vorige stal waar ik stond gooide ze onopvallend een borstel naar het paard, niet hard, maar dat het paard daarvan schrok.
Misschien niet de beste oplossing, maar werkt wel ;)

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:27

Op de manege deed een pony dit ook altijd. Heb dit gedrag ook altijd genegeerd, leek nog het beste te werken.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:33

MirjamTobias schreef:
Op de vorige stal waar ik stond gooide ze onopvallend een borstel naar het paard, niet hard, maar dat het paard daarvan schrok.
Misschien niet de beste oplossing, maar werkt wel ;)

Moet je wel eentje hebben die ervan schrikt, de mijne kijkt erna en gaat ondertussen fijn verder :+
Mijn ruintje van 3 jaar oud doet het als hij geen aandacht krijgt, dit doet hij al sinds veulen. Ik zeg nee als hij het doet en ik sta ernaast, gaat hij verder krijgt hij een tikje met zweep op been. Als hij ziet dat ik een zweep in de handen heb schraapt hij helemaal niet. Sta ik verder weg negeer ik hem en ga met de rug naar hem toe staan, ook dan stopt hij naar een paar minuutjes.
Helaas reageren sommigen wel als hij staat te schrapen en geven dan aandacht, dus helemaal afleren zal denk ik niet lukken.

Mijn merrie deed het altijd als ze ongeduldig was en doordat ze daarvoor steeds op de kop kreeg heeft een andere " tik " die ze nu meestal toepast wanneer ze ongeduldig is. Zij trekt haar voorbeen op met de hoef onder de oksel en blijft dan zo staan. Daar doet ze weinig kwaad mee. Als ik zeg " zet neer " zet ze het voetje weer neer om vervolgens 2 min later weer op te trekken, achja beter als schrapen denk ik dan maar.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:04

Dat verhaal van die borstels dat ken ik. het probleem is dat ik op een gegeven moment geen borstels meer heb en ook hij kijkt ze gewoon na want een rondvliegende borstel is alleen maar leuk...
Negeren heb ik gedaan maar het stopt gewoon niet. Zelfs als hij helemaal alleen in het gangpad staat en ik ga stro halen of dergelijke dan hoor ik hem nog. Een tik op het voorbeen met de zweep is ook niet ideaal want ik wil hem daar niet hard slaan, dus daar blijft hij ook gewoon mee doorgaan. In ieder geval was ik het vanmiddag zo zat en de tik op zijn been is vervangen door een klets op ze kont en als hij stil stond beloonde ik hem. Durf het nog niet te zeggen of dat werkt maar er kwam al duidelijk een reactie. Terwijl hij normaal overal maling aan had....

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:16

tjhaa ik ken het probleem.. mijn paard doet dit vreselijk erg.. in de stal ( heeft zich al een peesblessure geslagen tegen een staldeur en 1 week geleden heeft ze zich flink verwond doordat ze de deur kapot heeft gekregen en zo een scherp randje kreeg en daaraan verwond.. we hebben al vanalles geprobeerd maar niks helpt op stal.. in de wei als ze naar binne wilt of ze wilt iets anders begint ze ook te schrapen. als ik der aan het hek vast zet voor poetsen of opzadelen e.d. doet ze het ook.. soms minder soms heel erg.. we hebben echt al zo vreselijk veel dingen geprobeerd.. maar het is er gewoon neit uit te krijgen bij mijn paard.. de hoeven slijten daardoor ook idd sneller ds moet ze voor verplicht op ijzers.. en dan nog heeft ze al vaak genoeg gehad dat naar 8 weken allebij de voor ijzers door midde zijn..
dus ik lees mee voor de goude tip.. ;)

Turbolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:52

zo veel mogenlijk negeren

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:01

hmm wel een leuk idee dat negeren.. maar niet echt een oplossing als je paard zich dan de benen kapot slaat.. ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:02

Negeren is (in ieder geval bij mijn pony) niet de oplossing. Mijn pony gaat dan nog heviger schrapen. En ik wil niet dat hij zijn benen kapot slaat en zijn hoeven helemaal verkeerd afgesleten worden.
Ipv een borstel naar hem te gooien (en na een paar keer zonder borstels zitten :o ) kun je ook de longeerzweep erbij nemen. Ik ging op zo'n 5 meter van mijn pony zitten, niet op hem lettend, met de longeerzweep in mijn handen. Zodra hij begon te schrapen, begon ik met de zweep te slaan (zodat de zweep geluidjes maakt, zonder de pony te raken uiteraard) en "Nee" te roepen. Dit heb ik wel een aantal keren moeten herhalen.
Toen hij braaf was in mijn bijzijn, heb ik me om een hoekje gezet en hetzelfde gedaan. Na een paar weken ging het al een pak beter.
Mijn pony staat nu lekker ontspannen aan de poetspaal, maakt niet uit of ik er ben of niet. Soms schraapt hij wel eens een keertje, maar niet zo onrustwekkend als voorheen (hij kon het echt doen zoals een hevige hond een bot opgraaft)

Maar negeren zou ik dus niet doen, tijdens het mennen heeft mijn instructeur me geleerd: "Zwijgen betekent dat hij het goed doet" En die boodschap wil ik hem zeker niet meegeven als hij staat te schrapen.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:27

Nona doet het ook wel eens.

Ze doet het eigenlijk als ze geen aandacht krijgt, of als ze ziet dat ik een ander paard uit de stal even ga aaien.

Net of ze wil zeggen: "hallo IK sta hier"...

Gewoon negeren helpt hier wel.
Ze weet intussen dat ik pas naar haar toe ga als ze ermee stopt.

Dus hier is het een vorm van jaloezie/ongenoegen denk ik

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:08

Mijn paardje heeft een heel korte periode gehad waarin schrapen hem een leuke manier van aandacht vragen leek.
Negeren werkt bij hem ook niet.

In plaats van straffen heb ik de boel omgedraaid en juist de focus op het goede gedrag (= niet schrapen) gelegd.
Als hij wilde schrapen, legde ik rustig mijn hand op z'n been met het commando 'zet neer' erbij. Voetje braaf op de grond op mijn commando betekende een beloning met m'n stem en een aai.
Was een kwestie van een paar dagen, hij doet het nu helemaal niet meer.

Ik kan me voorstellen dat dit niet voor alle paarden werkt, ze moeten natuurlijk niet gaan schrapen in de hoop dat jij 'zet neer' gaat zeggen, maar voor mijn eigen paardje werkte het perfect op deze manier.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:13

Kan het zijn dat je paard om voer bedelt?
Niet meer voeren in de poetsplaats.

Vaak zijn ze verslaafd aan het geluid dat ze produceren... Een rubbermat op de poetsplaats is een goede oplossing en dan het geschraap volkomen negeren. Bij mij was dit de oplossing en hij schraapt nu helemaal niet meer, tenzij ik hem jambette vraag!

Nee schreeuwen, duwen geven het helpt allemaal niet, allemaal negatieve aandacht, maar aandacht is aandacht.

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:01

Mijn veulen heeft helaas ook dat probleem,
altijd onder het eten staat ze met dr hoef in de lucht en laat
m dan weer naar beneden storten of staat te schrapen.
Haar ene hoefje is al gescheurd en het ander ( doet het met allebei de
voorbenen, niet tegelijk :D ) is ook al aan het afslijten.
Daarbij komt nog dat ik het echt heel vervelend vind en het een rotzicht vind.
nu zeg ik gewoon op een dringende toon NEE, is ze een paar keer van
geschrokken maar gaat weer door. wie heeft de gouden tip?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:14

Schrapen en voetjes optillen doen paarden volgens my altijd uit verveling! -:)
Mijn pony doet het ook maar ik schenk er geen aandacht aan; ze wil gewoon even laten merken dat ze zich verveelt en dat ze wil dat je opschiet ! :P

Iris_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:10

Mijn verzorgpaard deed op de poetsplaats.... heb het altijd wel gecorrigeerd, door nee/ foei te roepen ook wel een een tikje tegen dat been....vaak hield hij dan wel op. Ook begon hij later weer, toch gewoon weer gecorrigeerd. Mij is altijd geleerd dat het slecht is voor de hoeven en daarbij vind ik het ook gewoon zwaar irritant.