Paard laat zich niet vangen.. Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariloux

Paard laat zich niet vangen.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:00

Hey allemaal, k heb zelf een tinker merrie. 13 jaar, en wil absoluut niet uit de bak komen wanneer het haar niet uitkomt! Als ik de bak ik loop om haar te pakken rent ze weg, niet omdat ze bang is maar omdat ze gewoon niet wil, niet ge-aait wil worden, niet rijden etc etc.. als k er dan in blijf komt ze keihard op me afgerent en steigert ze tegen me omhoog! heb al eerder mensen gehad met ideeën over klappen met de zweep.. heb dat 1x gedaan, lange zweep mee de bak in achter me rug gehouden, en toen ze tegen me op steigerde een paar flinke klappen verkocht. maar het werd daardoor alleen maar erger en gevaarlijker. ze werd steeds bozer... alleen als we bij het hekje stonden kwam ze al omhoog! 'k heb haar nou 1 jaar. als ik dr zeg maar uit eindelijk aan het touw heb, en ben bijna bij de haak waar ik dr vast ga zetten, rent ze heel hard weg. maar het is niet omdat ze bang is! als ik dr wel aan de haak krijg, is er niks meer aan de hand.. k kan wel onder dr liggen als ik wil.. 't is best een pittige merrie, ze rijd M2. iemand idee wat ik hier mee aan moet? x

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:36

Vertoont ze dit gedrag al vanaf het moment dat je haar kreeg of is dit later gekomen?
Als dit later gekomen is, heb je dan enig idee hoe dit gekomen kan zijn?
Heb je echt bijna alles geprobeerd, ook rustig blijven en geduldig zijn?
Ik neem aan dat het je soms wel lukt om haar te pakken te krijgen, want het lijkt me stug dat ze nu al een jaar in de bak staat. Hoe lukt het je dan af en toe?
Heb je wel eens hulp gevraagd van andere mensen, buiten jij en je familie om?
Als je haar eenmaal te pakken hebt, vertoont ze dit steigeren dan nog steeds?

Als ik jou was zou ik aan een ervaren iemand hulp vragen, mits je zelf al veel geprobeerd hebt, omdat dit gewoon gevaarlijk is. Je kunt eventueel ook kijken naar echte paardentrainers, als het probleem echt heel erg is, wat uit de openingspost wel zo lijkt te zijn. Zou je misschien de vragen willen antwoorden die ik hier boven heb gechreven, dan heb ik iets meer een indruk :)

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:43

Lacadeia schreef:
Vertoont ze dit gedrag al vanaf het moment dat je haar kreeg of is dit later gekomen?
Als dit later gekomen is, heb je dan enig idee hoe dit gekomen kan zijn?
Heb je echt bijna alles geprobeerd, ook rustig blijven en geduldig zijn?
Ik neem aan dat het je soms wel lukt om haar te pakken te krijgen, want het lijkt me stug dat ze nu al een jaar in de bak staat. Hoe lukt het je dan af en toe?
Heb je wel eens hulp gevraagd van andere mensen, buiten jij en je familie om?
Als je haar eenmaal te pakken hebt, vertoont ze dit steigeren dan nog steeds?

Als ik jou was zou ik aan een ervaren iemand hulp vragen, mits je zelf al veel geprobeerd hebt, omdat dit gewoon gevaarlijk is. Je kunt eventueel ook kijken naar echte paardentrainers, als het probleem echt heel erg is, wat uit de openingspost wel zo lijkt te zijn. Zou je misschien de vragen willen antwoorden die ik hier boven heb gechreven, dan heb ik iets meer een indruk :)

Al vanaf ik haar kreeg.. is alleen een beetje een gemene verkoop geweest, want had haar gekocht in de winter.. en dus als ik kwam was de eigenaar er al en stond ze ook al vast enzo. Heb ook geprobeert rustig te blijven. Gewoon de bak in met een zachte en rustige stem tegen dr praten, als ze kwam belonen en een brok. Soms krijg ik haar inderdaad wel, maar dat is echt heel zelden, k heb zeg maar een knoop onder in het touw en dan blijf ik er achter aan hangen met mn hakken in het zand gedrukt, dan geeft ze het op den duur op en word ze rustiger, dan doe ik het touw om dr neus en trek 1x aan, dan is 't goed.. alleen dan moet ik dr wel zo ver zien te krijgen. heb er een kennis bij gehad die zelf een fokstal heeft en er dus veel verstand van heeft.. zelfs hem lukt 't niet. als ik haar te pakken heb, trekt ze altijd hard weg. k moet dr echt met een wortel naar de haak lokken en dan vast klikken.. dan is 't goed. x

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:45

Klinkt alsof ze 't alles behalve leuk vind om met jou mee te gaan. Hoe is ze verder met uit de stal halen, uit de wei, in 't werken met jou? Komt ze uberhaupt wel op de wei?

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:46

_Tara_ schreef:
Klinkt alsof ze 't alles behalve leuk vind om met jou mee te gaan. Hoe is ze verder met uit de stal halen, uit de wei, in 't werken met jou? Komt ze uberhaupt wel op de wei?

zeker komt ze wel op de wei, van 08.00 tot 17.00 staat ze op de stal.. als k dr eenmaal heb is ze m'n allerbeste vriendin! ik kan echt alles met dr, onder dr liggen enzovoord. met uit de stal halen is ze geweldig lief! onder het zadel ook perfect.. alleen het weide probleemp. x

FlowerPower

Re: Paard laat zich niet vangen.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:53

Hoevaak rijd je nu dan?
Omdat je haar niet kan pakken...

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:54

FlowerPower schreef:
Hoevaak rijd je nu dan?
Omdat je haar niet kan pakken...

uit eindelijk krijg ik haar wel.. na veel moeite
rijd zowieso 4x in de week.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:55

Oke, maar dan komt ze dus wel.
Hoe doe je dat dan?

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:56

FlowerPower schreef:
Oke, maar dan komt ze dus wel.
Hoe doe je dat dan?

met een wortel naar dr toe lopen, belonen aan het touw zetten,
als ze weg vliegt blijf k aan het touw hangen.. hakken in de grond.
dan geeft ze het op. klik ik dr vast en is 't net alsof er niks is gebeurt.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:59

Wat vervelend, zo elke dag!!
Heb je ook les? Zo ja, heb je het al aan je instructrice gevraagd?

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:00

Jeetje, lijkt me best dat je idd hulp inroept van mensen die dit wel vaker meegemaakt hebben. Ik heb ook wel een paard waar ik uren achter kan lopen, maar echt naar je toe steigeren kan best gevaarlijk zijn. En je hakken in de grond ook! Als je toch een keertje valt, kan je jezelf best bezeren!

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 22:01

Bloempjeh_ schreef:
Jeetje, lijkt me best dat je idd hulp inroept van mensen die dit wel vaker meegemaakt hebben. Ik heb ook wel een paard waar ik uren achter kan lopen, maar echt naar je toe steigeren kan best gevaarlijk zijn. En je hakken in de grond ook! Als je toch een keertje valt, kan je jezelf best bezeren!

jep, ik weet het.. me paard is nu zo slim dat ze ineens een keert wending maakt en me tegen het hek aanslingert..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:04

Ik bibber al bij het idee dat ik mijn pony zou moeten 'invangen'... Er zit duidelijk iets goed mis tussen jou en je paard. Normaal zou je je paard nooit moeten vangen. Mijn pony komt vanaf een hectare land (als het niet meer is) gewoon naar me toe als ik hem roep. Hij staat 24/7 buiten nu en word dus ook niet meer tussendoor gevoerd. Dus enige keren dat hij van de wei wordt gehaald is als we gaan rijden. En nog komt hij makkelijk naar me toe. Mij lijkt dat er toch een rede moet zijn waarom jou paard helemaal niet graag met jou mee wil?

Een paard dat zich niet makkelijk laat pakken prefereert gewoon duidelijk zijn vrijheid boven jou. Lijkt me niet fijn als je dat te horen krijgt maar alleen al dat ze naar je steigert als je haar probeert te pakken zegt me genoeg. Je bent niet de baas én ze wil gewoon echt niet met jou mee. Misschien bevalt het rijden haar niet, of word ze dan weer op stal gezet, etc etc. Het kan iets heel simpels zijn wat ze gewoon niet graag heeft. Ik zou eens een kundig iemand naar de situatie laten kijken.

edit: spelfoutje en iets toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 10-06-10 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:07

Dat is dus ook wat ik bedoelde maar Lara zegt 't wat duidelijker :j

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:08

Of gewoon lui.. Het paard dat ik af en toe bijrij gaat ook altijd op de loop.. Kan hem wel vangen met voer, maar hij heeft het altijd snel in de gaten als ik hem wil vangen. Als ik in mijn gewone kleren aan de wei kom, komt hij zo. Maar als ik mijn laarzen aan heb... Wat nou dom beest :D

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 22:08

Lara_Silver schreef:
Ik bibber al bij het idee dat ik mijn pony zou moeten 'invangen'... Er zit duidelijk iets goed mis tussen jou en je paard. Normaal zou je je paard nooit moeten vangen. Mijn pony komt vanaf een hectare land (als het niet meer is) gewoon naar me toe als ik hem roep. Hij staat 24/7 buiten nu en word dus ook niet meer tussendoor gevoerd. De enige keren dat hij van de wei wordt gehaald is als we gaan rijden. Mij lijkt dat er toch een rede moet zijn waarom jou paard helemaal niet graag met jou mee wil?

Een paard dat zich niet makkelijk laat pakken prefereert gewoon duidelijk zijn vrijheid boven jou. Lijkt me niet fijn als je dat te horen krijgt maar alleen al dat ze naar je steigert als je haar probeert te pakken zegt me genoeg. Je bent niet de baas én ze wil gewoon echt niet met jou mee. Misschien bevalt het rijden haar niet, of word ze dan weer op stal gezet, etc etc. Het kan iets heel simpels zijn wat ze gewoon niet graag heeft. Ik zou eens een kundig iemand naar de situatie laten kijken.

na het rijden komt ze altijd lekker weer de wei in, ze staat op zaagsel en élke dag is dr stal schoon, al het poep en plas er uit! k strooi elke dag bij, een lekker plakkie hooi er in.. maar op den duur denk ik ook wel; waar doe ik het nog voor?

dan heb ik er gewoon geen zin meer in.. als je het nou doet voor een paard dat super lief met je om gaat..
maar het is ook wel weer zo dat als ik van school kom, en ik fiets voor me huis langs, kan ze precies mee rennen langs de oprit, en dan rent ze helemaal hinnikent mee langs de oprit, maakt ze sprongetjes met dr oren helemaal naar voren.. het is zo wisselvallig.. toen ze nog jong was werd ze ook altijd door dr vorige eigenaar opgejaagt in de wei.. wij denken dat het daardoor komt, dat als we de bak in komen dat ze denkt van; nee he niet weer, en dat ze ons er zo snel mogelijk uit wil hebben..

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:09

Maar mij lijkt wel dat elk paard liever gras eet in de wei, dan rond hobbelt in de bak :Y)

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 22:09

Bloempjeh_ schreef:
Of gewoon lui.. Het paard dat ik af en toe bijrij gaat ook altijd op de loop.. Kan hem wel vangen met voer, maar hij heeft het altijd snel in de gaten als ik hem wil vangen. Als ik in mijn gewone kleren aan de wei kom, komt hij zo. Maar als ik mijn laarzen aan heb... Wat nou dom beest :D

ze is absoluut niet lui.. ze werkt super graag ! houd er van om naar les te gaan, loopt ze echt 's ochtends om 10 uur in zo'n huppeltje langs de weg..

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 22:10

FlowerPower schreef:
Maar mij lijkt wel dat elk paard liever gras eet in de wei, dan rond hobbelt in de bak :Y)

ja oke.. maar dat is ook logisch.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:11

Vind ik wel, dus daarom kan ik me het voorstellen dat pony's eerder weg lopen van je dan dat ze gelijk naar je toe komen... doet mijn luie peerdie ook :P
Maar dat stijgeren niet....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:16

mariloux schreef:
na het rijden komt ze altijd lekker weer de wei in, ze staat op zaagsel en élke dag is dr stal schoon, al het poep en plas er uit! k strooi elke dag bij, een lekker plakkie hooi er in.. maar op den duur denk ik ook wel; waar doe ik het nog voor?

dan heb ik er gewoon geen zin meer in.. als je het nou doet voor een paard dat super lief met je om gaat..
maar het is ook wel weer zo dat als ik van school kom, en ik fiets voor me huis langs, kan ze precies mee rennen langs de oprit, en dan rent ze helemaal hinnikent mee langs de oprit, maakt ze sprongetjes met dr oren helemaal naar voren.. het is zo wisselvallig.. toen ze nog jong was werd ze ook altijd door dr vorige eigenaar opgejaagt in de wei.. wij denken dat het daardoor komt, dat als we de bak in komen dat ze denkt van; nee he niet weer, en dat ze ons er zo snel mogelijk uit wil hebben..

Interessant.. Het kan dus ook makkelijk zijn dat ze het ziet als een spelletje en daarom weg blijft rennen en dominant word. Mensen worden in hun spel vaak onoplettend en laten sommige uiterst dominante tekenen gewoon toe daar waar ze normaal gestraft worden. (aan de hand, of vast is steigeren uit den boze,, maar opeens tijdens het 'spelen' is het leuk en spectaculair en krijgt het paard geen correctie: snap je het nog? iig kortom gewoon pure onkunde)

Óf ze heeft dit opjagen gewoon fout opgenomen en heeft nu twijfel in de mens, die haar maar niet met rust liet en kwam opjagen, doorging toen zijn (waarschijnlijk) tekenen van onderwerping liet zien.

@FlowerPower: Daarom hobbel ik ook niet met mijn pony door de bak. Oh ik kan heeeeel goed begrijpen waarom sommige mensen uren achter hun paard aan moeten rennen, en kan hun paard ook heel goed begrijpen. En die wetenschap gebruik ik dan weer in praktijk. Mijn pony gaat graag op buitenrit met mij, liever dan nog een paar uur gras eten. Ruiters zouden vaker zo moeten denken als ze zich weer afvragen waarom dat beest niet wil komen.....

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:23

Ik hobbel ook niet met mijn pony door de bak.
Rijd meestal in het bos. Toch heeft ze, als het gras weer begint te groeien, periodes dat ze niet meteen naar me toe komt. Gewoon, omdat ze geen zin heeft.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:27

Ik denk dat een paard het zeker wel leuker kan vinden om met z'n baas aan 't werk te gaan dan in de wei te staan hoor :j Zeker als je ze goed beloont, daar zijn ze toch gevoelig voor. Een beetje mentale uitdaging waarbij een paard beloond wordt als het goed gaat, kan een stuk leuker zijn dan maar in een wei staan en wat gras eten.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:28

Dan heb ik denk ik een ander soort.
Een die heeeeel erg van grasjes houd :')

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 22:33

Lara_Silver schreef:
mariloux schreef:

Interessant.. Het kan dus ook makkelijk zijn dat ze het ziet als een spelletje en daarom weg blijft rennen en dominant word. Mensen worden in hun spel vaak onoplettend en laten sommige uiterst dominante tekenen gewoon toe daar waar ze normaal gestraft worden. (aan de hand, of vast is steigeren uit den boze,, maar opeens tijdens het 'spelen' is het leuk en spectaculair en krijgt het paard geen correctie: snap je het nog? iig kortom gewoon pure onkunde)

Óf ze heeft dit opjagen gewoon fout opgenomen en heeft nu twijfel in de mens, die haar maar niet met rust liet en kwam opjagen, doorging toen zijn (waarschijnlijk) tekenen van onderwerping liet zien.

@FlowerPower: Daarom hobbel ik ook niet met mijn pony door de bak. Oh ik kan heeeeel goed begrijpen waarom sommige mensen uren achter hun paard aan moeten rennen, en kan hun paard ook heel goed begrijpen. En die wetenschap gebruik ik dan weer in praktijk. Mijn pony gaat graag op buitenrit met mij, liever dan nog een paar uur gras eten. Ruiters zouden vaker zo moeten denken als ze zich weer afvragen waarom dat beest niet wil komen.....

wij denken dus het tweede.. want ze gooit dan ook heel dominant met dr hoofd!