Pony niet in snelheid terug kunnen nemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esprit4

Pony niet in snelheid terug kunnen nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:31

ik rij met mijn verzorgponytje voornamelijk buiten
omdat hij herstellende is van een blessure en als ik dan met hem buiten op het asfalt aan het stappen ben draaft hij ineens aan en helpt veel druk op de teugels en diep zitten in het zadel niet en meestal springt hij dan opzij het gras in en gallopeert ervandoor omdat ie volgens mij een beetjke energie teveel heeft
na een paar meter krijg ik hem dan terug maar dit is erg slecht voor zijn herstellende been natuurlijk :+
in de bak doet hij dit niet hij heeft wel drang naar voren maar springt niet weg ofzo en luistert super naar de hulpen
hij heeft een pessoa bit in de kast liggen omdat hij een paar jaar geleden ook sterk was in de bak maar dat nu niet meer
maar die durf ik hem niet zomaar in te doen heeft iemand tips of ideen??
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-06-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets verduidelijkt.

snikky

Re: niet terug willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:34

als hij het een paar jaar geleden ook in heeft gehad zal het wel geen kwaad kunnen toch...vraag het gewoon even aan de eigenaar!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:34

Aan de hand gaan stappen? :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:36

Ik zou ook eerst overleggen met de eigenaar wat die vind dat het beste werkt en kan bij het paard mbt een andere bit.
Daarnaast kan aan de hand stappen goed gaan of iemand met je mee laten gaan die hem dan vasthoud.

Tanja

Re: Pony niet in snelheid terug kunnen nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:28

HAR-->OPG

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:24

Eerst longeren of in de bak rijden voor je naar buiten gaat, zodat hij de eerste energie al kwijt is.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:19

krijgt je pony nog dezelfde hoeveelheid voer als voor zijn blessure?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:19

Zou ook eerst in de bak gaan rijden tot de ergste energie weg is en dan gaan stappen. Of aan de hand meenemen. Gezondheid is tenslotte belangrijker dan rijden lijkt me ;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:03

Hinta, vraag mij dat ook af...
Hij zou nu minder korrel moeten hebben he.
En zou idd ook eerst in de bak rijden of gewoon wandelen aan de hand, dit is voor je pony ook niet leuk ;)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:09

Almeetje, veel mensen hebben er niet direct erg in, maar wanneer een pony/paard plotseling met een blessure staat, móet je het krachtvoer halveren of zelfs nog minder geven. het is zo oneerlijk naar het dier om er maar energie in te stoppen en hij kan het niet kwijt.
als het kan, longeer de pony eerst, zodat hij zijn overtollige energie kwijt kan.
eerst in de bak rijden kan ook, als tie dan maar zijn tempo kan lopen, anders helpt het niet echt.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:38

Dat is waar :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:54

Voeding aanpassen als dat nog niet gebeurd is, eerst longeren zodat hij zijn energie alvast een beetje kwijt kan voordat je naar buiten gaat. Als hij dan buiten sterk wordt, houdt dan niet veel constante druk op de teugels. Veel paarden hebben namelijk de neiging om tegen die druk in te gaan en zich dus nog sterker te maken, geef dus een ophouding en weer los en herhaal dat.

brisingr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:59

als hij sterk wordt zou ik proberen om hem terug te rijden met je zit en geen druk op de teugels houden

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:23

hij krijgt wel minder voer maar hij mag dus nog niet echt in de bak omdat die buiten is en erg zwaar dus nog te zwaar voor zijn been en ze hebben een longeercirkel buiten (alles is eigenlijk buiten) en die is ook erg zwaar heel diep zand enzo een keer geprobeerd de dag erna liep hij zelfs in stap slecht dus dat is ook niet een optie

aan de hand is hij wel super lief dus dan ga ik dat maar eens proberen!

Annemijn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:57

probeer eens als je druk zet op de teugels, niet constante druk te houden. dan trekt de pony terug. Je kunt beter steeds kort terugnemen (zo dat hij geen tijd krijgt om te gaan 'vechten'met je hand) en weer los, kort terug nemen en even loslaten. verder gewoon handen laag houden en rustig diep blijven zitten. Er kan niet veel gebeuren als hij alleen een beetje harder gaat ;) .

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:31

Vraag het inderdaad eventjes eerst aan de eigenaar,.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:37

kan hij ergens los? of gaat hij dan gekdoen (wat dan ook niet goed voor zijn been is)?

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:58

als je pony aandraaft als je dat niet wil en vooral als hij te hard draaft kan je proberen heel langzaam te gaan lichtrijden.
mijn pony liep vroeger ook vaak onder me uit maar dan moest ik langzamer gaan lichtrijden en dat loopt voor je paard niet fijn dus als jij als langste volhoud gaat hij als het goed is langzamer lopen. anders kan je ook miss eerst longeren of ermee wandelen voor je gaat rijden dat hij al een beetje moe is?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 00:50

Annemijn123 schreef:
probeer eens als je druk zet op de teugels, niet constante druk te houden. dan trekt de pony terug. Je kunt beter steeds kort terugnemen (zo dat hij geen tijd krijgt om te gaan 'vechten'met je hand) en weer los, kort terug nemen en even loslaten. verder gewoon handen laag houden en rustig diep blijven zitten. Er kan niet veel gebeuren als hij alleen een beetje harder gaat ;) .

Idd dit is een goede tip!

En blijf ook niet te lief. Gewoon een kleine hulp om terug te komen geven (ipv diep zitten geef ik de voorkeur aan je kruis aantrekken, oftewel je bovenbenen/knieën aanknijpen) en dan MOET hij luisteren.
Geen reactie? Idd een keer vast los vast los. Als je pony hier ook niet gevoelig voor is, kun je zelfs een keer links recht links rechts doen. Ja bokt ik bedoel zagen, maar als je het consequent volhoud zal de pony leren dat het echt prettiger is om op een kleine hulp terug te komen.

Ik zou proberen zo zonder het andere bit nog eens te gaan. Mocht het nog niet lukken, dan is het geen schande om dat andere bitje te proberen. Een pessoa bit is eigenlijk een normaal bit, met als enige verschil dat wanneer jij de teugels aanneemt/er druk op zet, het paard door de hefboom druk achter zijn oren voelt. Paarden die op buitenrit of met springen erg enthousiast worden kunnen hierdoor net even zoiets hebben van oja das waar de baas zit er ook nog. Let dan alleen wel op dat je niet constant druk blijft houden, zo went je pony eraan en dat heeft het geen nut meer.
Uiteraard: Eerst met de eigenaar overleggen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 06:15

Als hij aan de hand braaf is dan zou ik gewoon voorlopig blijven stappen, tot zijn been wat meer aan kan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:48

Ik zou er ook niet meer op gaan zitten totdat hij zover hersteld is dat hij onder de man zijn energie weer kwijt kan. Omdat hij aan de hand rustig is zou ik daar voor kiezen. Kun je in het begin met stappen onder zadel geen ander braaf paard mee nemen. Vaak helpt dat ook al. Succes met revalideren. Het blijft heel lastig (maar zo belangrijk) dat ze rustig stappen.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 16:17

hij kan nou iets meer aan hij mag rustig draven (loopt dan nog niet helemaal regelmatig) en een beetje galloperen
dat zijn we dus nu aan het doen in de bak maar het is zonde dat we niet naar buiten kunnen
ik ga inderdaad dat andere terug nemen proberen maar voor de zekerheid met iemand ernaast op de fiets
dat maar eens proberen
en de bak een keer gedaan na zes rondjes galop vond meneer het genoeg en niet meer vooruit te branden en dus weer op stal met hernieuwde energie

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:46

Mag hij dan al galopwerk doen in de bak als hij in draf nog niet zuiver loopt? Wat voor blessure heeft hij..Ik zou me wel netjes aan het revalidatie schema houden.. Voor je het weet ben je terug bij af..

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:57

Zodra hij in draf gaat, span jij je dan aan?
En dan met name je kuiten en knieën?

Probeer diep te gaan zitten in het zadel, je benen lang te maken, maar ontspannen en een lichte ophouding.
Daarnaast zelf rustig ademhalen. Wanneer dit niet werkt lichtrijden op een heel laag tempo met nogmaals een rustige ademhaling en een lichte ophouding.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:02

Aukelizzy schreef:
Ik zou er ook niet meer op gaan zitten totdat hij zover hersteld is dat hij onder de man zijn energie weer kwijt kan. Omdat hij aan de hand rustig is zou ik daar voor kiezen. Kun je in het begin met stappen onder zadel geen ander braaf paard mee nemen. Vaak helpt dat ook al. Succes met revalideren. Het blijft heel lastig (maar zo belangrijk) dat ze rustig stappen.

hij is door een hindernis gesprongen en heeft een wond op zijn rechtervoorbeen en een hoop gekneusde spieren volgens mij

in de bak loopt hij beter dan buiten
maar we zijn idd terug bij af omdat nadat we hem 's ochtends op wei hebben gezet er volgens de eigenaar van de stal een stel k*t jochies hem helemaal hebben op lopen fokken (tis een nrps met arabies bloed en iets van een haflinger -_-' ) en hij zo ongeveer twee uur door de wei heeft lopen crossen voordat de eigenaar van de stal bedacht hem er maar uiit te halen en op stal te zetten en het in de avond pas tegen ons te zeggen en toen was zijn been al helemaal dik en de wond was weer open hij had uit stress lopen krabben en trappen met zijn been

dus iemand nog een tip om hem er een beetje erbovenop te krijgen??