'Apatische' reactie op de Zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Apatische' reactie op de Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:19

:wave:

Sinds een paar weken zijn Kim en ik begonnen met vrijheids dressuur.
Het gaat eigenlijk prima! Ze leert snel.
Enige minpuntje is dat Kim ontzettend boos is als we bezig zijn.
Echt de oren plat, maar ze is van zichzelf al heel erg dominant.
We gaan dus eigenlijk goed vooruit, want ze doet wel wat ik van haar vraag.
Ik kan haar nu achterwaarts laten gaan, ook als ik naast haar sta en in dezelfde richting als haar kijk.
Ook kan ik nu gewoon een stoel naast haar zetten en daar op gaan staan.
Een hele vooruitgang, omdat ze dit erg moeilijk vindt. Dit gaat vast helpen met opstijgen.

*filmpje*

Maar.. nou wilde ik eergisteren met iets nieuws beginnen; wijken voor druk.
Dit beheerst ze aan de stang prima, bijv. als ik haar tijdens het poetsen wil schikken.
Dus ik was er van overtuigd dat ze dit heel snel op zou pakken.
Ik liep met haar de bak in, zweepje mee en na een paar oude oefeningetjes zette ik haar recht en tikte ik zachtjes tegen haar flank.
Kimmes reageerde niet, dus ik tikte wat harder.. nog steeds geen enkele reactie.
Uiteindelijk een iets hardere tik gegeven en ik keek naar Kim en schrok eigenlijk best wel.
Haar hoofd zag er namelijk heel raar uit en haar ogen ook.. net alsof ze niks zag, heel apart.
Ze reageerde echt nergens meer op.

Uiteindelijk heb ik mijn zweepje uit de bak gegooid en ben weer naar haar toe gelopen.
Toen 'was ze er weer'.. en was het of er niks gebeurd was.
Ik heb dat wijken maar even gelaten voor wat het was en heb de oude oefeningen gedaan.
Alles ging dus weer prima.

Dit is wel een beetje een probleem, aangezien de zweep je goed kan helpen om bepaalde VD-oefening goed uit te voeren.
Dus ik weet nou niet zo goed wat ik hiermee aan moet.

Wat ik er ook nog even bij moet zeggen; ze is absoluut niet bang voor de zweep.
Ik kan er keihard mee slaan (in de lucht dan hè) en er mee zwaaien, onder haar buik, boven haar hoofd.
Ze geeft er niks om en daar heeft ze natuurlijk ook geen reden voor, want ze wordt niet geslagen.

Iemand tips om haar hiermee te helpen?

marsyl

Re: 'Apatische' reactie op de Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:24

Ik heb ook een dominante pony, waar je soms echt duidelijk mee moet zijn. Hij weet zijn grenzen, maar probeert soms nog wel eens, dus ik ken het :)
Misschien kun je de oefening op een andere manier doen, bv zonder zweep? En mocht Kim het goed doen, of maar een ienimini pasje zetten, rijkelijk belonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:27

Nou, die oefening kon ik niet doen zonder zweep, aangezien ze dan achteruit ging lopen.
Dus met de zweep kon ik gewoon bij haar hoofd blijven staan en dan aanwijzingen geven.
Haar lichaam is zo ongelofelijk groot dat ik daar gewoon niet bij kan zonder zweep.
Wat je zegt, over het belonen.. zo doe ik dat ook. :j
Als ze maar één pasje de goede richting stapt, wordt ze gelijk beloond.
Mede hierdoor gaat ze erg snel vooruit!

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:32

Heel erg off topic maar ik zie nu pas dat je zoveel bent afgevallen op het filmpje.. Wat goed zeg!!
Verder heb ik niet zoveel verstand van vrijheids dressuur. Maar vind het wel erg knap dat je dit doet met Kimmie.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:29

Beetje offtopic reactie Krissie0.. :P
Ik zou niet zo snel een oplossing hiervoor kunnen bedenken..misschien de oefening laten rusten?

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:38

marsyl schreef:
Beetje offtopic reactie Krissie0.. :P
Ik zou niet zo snel een oplossing hiervoor kunnen bedenken..misschien de oefening laten rusten?

Dat zei ik ook ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:47

Is achterwaarts gaan op commando dan vrijheidsdressuur? In dat geval doe ik ook aan vrijheidsdressuur :+

Verder: belonen is goed, maar ik zou niet bij elk wissewasje brokjes/snoep geven. Daar worden ze alleen maar vervelend van. Een klopje op de hals, of gewoon met je stem moet ook genoeg zijn. Wat betreft je zweep; je hebt een koudbloed. Je kunt van zo'n paard niet verwachten dat hij met dezelfde gevoeligheid/sensibiliteit op een zweep reageert als een hoger in het bloed staand paard.
Jij interpreteerd dat als 'apatisch', ik schrijf het toe aan het type paard waar je mee te maken hebt.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:51

misschien een lang touw? Als je, je paard met je lichaam kan sturen, dus dmv schoudersdraaien, en rechtop/buigen, zou het ook zonder hulpmiddelen moeten kunnen, dan kan je dmv je eigen houding aangeven wat je paard moet doen. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar zo longeer ik mijn eigen pony, en doe ik training aan de hand(beginselen van VD).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:58

In principe is 'wijken voor druk' al iets waar je mee bezig bent. Je vraagt haar immers al achterwaarts. :)

Het klinkt mij vooral in de oren alsof ze echt totaal niet heeft begrepen wat je van haar wilde. Ik denk dat ze het zo heeft gezien: je hebt eerst at spelletjes met haar gedaan waarvoor ze steeds een beloning kreeg. Toen heb je haar stilgezet, en hebt eerste een zachte tik en toen een wat hardere tik tegen haar flink gegeven. D eerst tik heeft ze waarschijnlijk genegeerd omdat ze dacht dat dat 'ruis' was in jouw communicatie. De tweede tik kwam wel aan, dus het is begrijpelijk dat ze daar ineens een reactie op gaf, want die kwam 'uit het niets'. Ze heeft niet doorgehad, dat jij daarmee op dat moment bedoelde "ik vraag nu de oefening dat je opzij moet gaan". Voor jóú was het wel duidelijk dat je dat bedoelde, maar voor je paard niet.

Ik denk dat je eens zou moeten proberen om haar nog mee op lichaamstaal te laten reageren, dat is wat 'wijken voor druk' in beginsel is. Het boek 'grondwerk met paarden' van Inge Teblick is daarbij echt een aanrader. Pas als je het gedrag wat je wilt consequent uit kunt lokken, kun je het op cue gaan zetten (aanraking met de zweep). Alleen een cue betekent nu namelijk nog niets. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:54

Krissie0: Bedankt. :j

Marsyl: Ja, dat heb ik ook gedaan.
Maar het is helaas niet de enige oefening waarbij je een zweepje nodig hebt.

Jasmijn78: Vrijheids dressuur, grondwerk.. hoe jij het wilt noemen. ;)
Ik vind jouw reactie een beetje oppervlakkig.
Kim is inderdaad een koudbloed, maar in de meeste dingen net zo gevoelig als een warmbloed.
Je kunt niet alle koudbloeden over één kam scheren.

Roxxxiej: Hoe bedoel je precies met een touw?
Als ik het goed begrijp kan ik dan niet bij haar hoofd blijven staan en omdat Kim er dan niks van snapt, loopt ze achteruit.
Of bedoel je het anders..

Elanor: Ja klopt, maar ik doelde bij deze oefening meer dat ze opzij gaat i.p.v achteruit.
Ik snap wat je bedoeld, behalve dit stukje;"De tweede tik kwam wel aan, dus het is begrijpelijk dat ze daar ineens een reactie op gaf, want die kwam 'uit het niets'."
Want hier kwam geen reactie op, hier keerde ze zeg maar in datgene wat ik in de beginpost beschreef.
Kim reageert echt heel erg slecht op lichaamstaal, maar we gaan wel met kleine stapjes vooruit.
Ik denk dat ik inderdaad een te grote stap in één keer heb genomen.

Maar waar ik eigenlijk ook graag antwoord op zou willen hebben, is die staat waarin Kim verkeerde.
Wat dat is, en of meer mensen het hebben mee gemaakt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:04

Oh, wacht even, ik zie dat ik het verkeerd heb gelezen. Ik dacht dat Kím als reactie schrok van de tweede tik, maar jíj schrok juist van Kim's reactie. Sorry voor de verwarring. :+

Ook achterruit gaan is wijken voor druk, alleen zet je nu de druk aan de voorkant. Bij zijwaarts aan de zijkant. :)

Ik denk dat het me wel bekend voor komt. Lola heeft soms ook wel eens dat ze even nergens meer op lijkt te reageren. Dan ben ik te snel gegaan met vragen en begrijpt ze het niet meer. Alsof ik dan even moet heropstarten. Ze staat me dan ook echt zo glazig aan te kijken, en als ik haar dan roep blijft ze gewoon staan. Ik weet ook niet precies wat het is, want ik straf foute reacties nooit af, ze leveren alleen niets op en verder toont ze ook best initiatief. Ik moet dan ook echt naar haar toelopen en even een aai geven om te zeggen, "we gaan wat anders doen wat je wel snapt, dit proberen we straks rustiger aan nog wel een keertje". Dan is het weer goed en kunnen we verder. :)

Als het daarop lijkt, denk ik dat je je er niet te druk om moet maken. Keertje miscommunicatie,. :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:09

Het kan zijn dat ze in paniek raakte van de 2e "klap" en dat ze ipv gaat rennen op slot schiet. Mijn pony schiet als hij geen kant op kan ook in een soort shock achtig iets, en dan reageert hij ook nergens op. Met een touw kan je erg veel duidelijk maken, en het is niet iets dat niet meebuigt. Met het touw kan je der opzij drukken, zo doe ik het zelf ook, en ik heb het pas iemand bij mij op stal ook zien doen. Je hoeft haar er niet mee aan te raken, maar alleen seinen zou al voldoende kunnen zijn.

Kan ze wel omgeduwd worden? Anders is het misschien iets om er een commando aan te plakken, en dan uit te breiden met lichaamshouding of een ander hulpmiddel. Dan weet ze namelijk wel wat je bedoeld.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:12

Ik zou als ik jou was niet gaan slaan of tikken om haar te laten wijken voor druk, maar de zweep omdraaien en haar met de knop 'prikken'. Zoals mijn voorgangers al zeiden heeft ze je waarschijnlijk totaal niet begrepen.

Dus niet de zweep aan het ene uiteinde vasthouden maar gewoon bij de handgreep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:15

Elanor: Ja, het lijkt wel op elkaar, maar bij Kim was het nog wel wat heftiger dan ik uit jouw berichtje op kan maken.
Ze heeft dit ook een tijd gedaan toen ze werd bereden.
Dat was in 2008 en er was toen geen land met haar te bezeilen.
Ze stond toen echt stil, wilde geen stap meer vooruit doen en ging dan net zo staan als eergisteren.
Nergens reageerde ze meer op.
Als je dan bijtikte, werd het alleen maar erger.
Misschien ben ik wel wat overbezorgd, maar ik vond het gewoon best eng. :o

Roxxxiej: Nee, dat is niet het geval bij Kim hoor. :)
Als Kim in paniek raakt, gooit ze haar hoofd omhoog, dribbelt een paar pasjes en staat dan gewoon weer stil.
Ik snap je bedoeling, maar ik denk dat een touw nog minder indruk op Kim zal maken dan een zweep.
Ze kan wel omgeduwd worden. :j Ik zeg dan altijd "schikken".
Maar 'probleem' is zeg maar dat ik niet naast Kim kan gaan staan om druk te geven tegen haar buik/flank/achterhand.

Iris82: Dit heb ik ook gedaan. :j
Hier heeft ze 2 keer op gereageerd en ik heb haar flink beloond, maar ze wordt hier zo kwaad van.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:19

Is het niet mogelijk om het echt op stem te oefenen, en steeds een stapje verder weg van haar? Er gaat echt hele lange tijd in zitten, maar het werkt vaak wel.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:20

Mijn verzorgpaard is ook zo'n type dat 'op slot schiet' of afwezig raakt als ze iets niet snapt. Dan kan ik blijven vragen, maar het komt niet bij haar binnen. Als ze in zo'n modus is, komt een beloning bijvoorbeeld ook niet binnen. Het is bij haar heel belangrijk dat ik als ze daarin schiet iets anders vraag wat ze al kent, zowel tijdens het rijden als het werken aan de hand. Verder werkt het bij haar heel goed om haar aan te raken om haar op die manier eigenlijk weer een soort terug in haar lijf te krijgen. Het is soms heel lastig, maar tegelijkertijd wel een hele duidelijke manier van haar om aan te geven dat ik iets niet goed vraag.

Bij Oechje werkt een touw wel goed, maar ik lees dat dat bij Kim niet echt een optie is. Misschien is het inderdaad een optie om bij het schikken tijdens het poetsen daar een stemcommando aan te plakken, zodat je dat ook kunt gebruiken als je VD met haar doet. Dan kent ze het commando al en leert daarna dat dat hetgene is wat gevraagd wordt door jouw commando met de zweep.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:24

Roxxxiejjj: Ik werk het liefst met lichaamstaal, maar misschien is op commando inderdaad wel beter.

Jollyjoy: Dat is ook wat ik gedaan heb. :j
Ik heb haar uiteindelijk aan het halstertouw omgedraaid, stukje gelopen en daarna een paar keer achterwaarts.
Daarna ben ik met iets anders begonnen, wat ze wel heel snel door had en waar ik geen zweep bij nodig had.
Ik ga toch maar eens achter een leadrope aan..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:31

Je kan ook een combinatie van maken;). Ik ben ook begonnen met commando's tot mijn pony mijn lichaamstaal snapte. ;) En ik geloof dat ie het ook wel prettig vind als ik af en toe wat tegen hem zeg, commando's kan je namelijk ook lief zeggen, en dat is voor hem een teken dat ie het goed doet:). Het scheelt bij hem sowieso dat ik niets met een zweep kan(panisch voor zwepen) dus ik moet wel. En het lijkt mij persoonlijk ook het beste om het zonder te doen, ik heb hier iig alleen maar positieve ervaringen mee, met meerdere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:08

Ik praat heel veel tegen Kim.
Zij vindt dat ook prettig, dat merk ik aan haar.
En ik vind het zelf ook fijn, want als ze iets eng vindt, kan ik haar heel makkelijk over de drempel praten.
Ze reageerd daar erg goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:27

Ik heb het vandaag weer eens geprobeerd.
Wilde met achterwaarts proberen of ik haar kon laten wijken voor de zweep i.p.v dat ik mee naar achteren loop.
Het werkte niet..

Ik kon haar wel met de longeerzweep overal aanraken en keihard slaan.
Daarop krijg ik ook geen reactie en ze blijft gewoon stil staan met haar oortjes beetje naar achter.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:50

Uhh? overal aanraken en keihard slaan?? Hoop dat ik het verkeerd lees??

Zou eerst eens gaan proberen of je haar met de hand gewoon duidelijk om kan zetten, dus eerst bij haar achterkant duwen, en kijken of ze opzij gaat, doet ze dat, belonen, klein stukje naar voren, tegen de flank duwen, om en braaf, en zou uitbouwen.. wijken is denk voor een trekpaard misschien wat lastiger, kost net iets mee moeite, dus zou iets simpeler beginnen door eerst haar achterhand opzij te zetten en dan meer naar het midden werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:57

Slaan met de longeerzweep haha.. :D Het staat er inderdaad wel knullig.

Dat heb ik ook al geprobeerd. :j
Als ik naast haar sta loopt ze achteruit, tot ze met haar hoofd bij me is.
Daarom is een zweepje ook zo handig, dan kun je gewoon bij het hoofd blijven staan. :)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:09

Ik denk inderdaad dat ze het totaal niet begrijpt! Als ze het bij het rijden ook heeft gedaan, kan het goed zijn dat ze daar ook niet begreep wat de bedoeling is. Daarnaast heeft ze misschien weinig respect voor de zweep of leert ze niet zo snel.
Als ik dit soort dingen doe, heb ik Teun altijd helemaal los staan. HIj kent het commando STAY, dat betekent, blijf staan, meestal wel. Niet altijd :D Achteruit doet hij op TERUG, maakt niet meer uit waar ik sta. Als ik erachter sta en terug zeg, doet hij het ook.
Ik zou eerst het wijken voor druk gaan oefenen, dat is misschien eerst je paard met je hele gewicht omduwen, maar plak er een commando aan (ik zeg altijd OM) Daarna flink belonen en na een paar keer heb je alleen je commando nog maar nodig om ze om te krijgen. Doe dat vooruit, achteruit en zijwaarts, alles op commando. Als ze dat snel door hebben, kan je pas verder met zweephulpen etc!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:11

Heb je geprobeerd iets anders te gebruiken ipv de zweep. bijvoorbeeld een stok met een felle kleur zodat ze die link niet zo legt en dan, als onderdeel van de training, haar aanleren dat dat ding betekent dat ze opzij moet. Dus eerst met je hand en het ding en steeds meer je hand weghalen en alleen het ding totdat het kwartje valt. En dan pas weer verder gaan met waar je nu bent, dus hem gebruiken om op afstand haar laten wijken voor druk. Kan best even duren maar dan snapt ze het waarschijnlijk wat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:18

Ingeborg, het lastige bij Kim is dat ze 10x beter op lichaamstaal/lichaams-commando's reageert dan op stemcommando's.
Als ze aan de stang staat, bijv. met poetsen, en ik wil dat ze schikt, kan ze het wel.
Dan hoef ik haar niet eens aan te raken, ze gaat al opzij als ik haar toespreek.
Maar ook hier zit een stukje lichaamstaal bij.

Ik kan het inderdaad wel eens op die manier gaan proberen!

Troi: Zo wilde ik het zelf ook doen.
Probleem is dat ze er echt niet op reageert.
Ik had gisteren een longeerzweep die een rood kleurtje had, maar ook daar reageert ze niet op.
Maar ik blijf wel stug doorgaan hoor. :j