kreupel , nu boxrust 4 jarige pony probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovesemmie

kreupel , nu boxrust 4 jarige pony probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:37

hallo
ik heb een nieuwe pony ( mijn eerste :D ) gekregen, hij is pas 4 jaar oud.
het probleem is dat hij een paar dagen geleden kreupel is geworden
(ja dat is snel, want heb hem pas een week )
maar dat was niet toen we hem kregen en is waarschijnlijk in de wei of in de paddock gebeurd, en zijn oude ijzers waren bij de vorige eigenaar slecht onderhouden en intussen heeft hij nieuwe ijzers, is de vee arts geweest en heeft hij antibiotica gekregen en pijnstillers. volgende week komt ze op controle, en tot die tijd mocht hij alleen stappen aan de hand dus ook geen paddock en geen weiland.
Hij is pas vier, en heeft bij de vorige eigenaar altijd op het land gestaan en lekker gek kunnen doen , en nu in principe heeft hij weinig beweging.
vannochten ging ik met hem stappen en ging hij ineens flink uit zijn stekker toen ik hem mee terug trok, ik heb hem pas net maar sinds ik hem heb deed ik dat zowieso al elke dag een aantal keer omdat ik nog niet ga beginnen met inrijden ( is al gebeurd nouja, paar keer mensen op gezeten ) omdat hij eerst even moest wennen.
mijn vraag is , wat kan ik doen zodat hij niet meer zo uit z'n stekker gaat als hij zo weinig beweging heeft, want het is nog wel een jong beesie ?
en kan nu nergens zijn energie kwijt
bedankt!

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:41

Dat is altijd een probleem, paarden die hun energie niet kwijt kunnen, doen het 10 x erger op het moment wanneer jij net rustig met hem aan het wandelen bent. Enige wat je kan doen is oppassen met het voer wat je erin gooit.. Veel aandacht op stal geven, poetsen etc.. meer kun je denk ik niet echt doen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:41

Weet je wel hoe het komt dat hij kreupel is? Anders zou ik daar eerst maar eens heel snel achteraan gaan...wat nou als het iets blijkt te zijn dat hij al had, dan kan je er nu misschien nog iets mee doen...
Niet waar je om vroeg ik weet het, maar wel heel belangrijk!

Verder vraag ik me af waarom een kreupele pony pijnstillers krijgt...als hij niks meer van zijn blessure voelt lijkt het me logisch dat hij wil rennen en spelen...misschien daarover even overleg plegen met je DA.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:46

Wij hebben ook met een 3 jarige pony 2 weken elke dag 10 min moeten stappen. :(
Ik heb na een paar dagen hem het hoofdstel omgedaan,daardoor werd hij wat rustiger,verder goed uitkijken dat hij je niet in de nek springt. :o
Verder kan je er niet zoveel aan doen.

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:13

Ezter schreef:
Weet je wel hoe het komt dat hij kreupel is? Anders zou ik daar eerst maar eens heel snel achteraan gaan...wat nou als het iets blijkt te zijn dat hij al had, dan kan je er nu misschien nog iets mee doen...

Verder vraag ik me af waarom een kreupele pony pijnstillers krijgt...als hij niks meer van zijn blessure voelt lijkt het me logisch dat hij wil rennen en spelen...misschien daarover even overleg plegen met je DA.

ik snap wat je bedoelt, ik weet het niet precies maar hij heeft pijnstillers gekregenomdat hij ook een wondje had gekregen in de paddock of het land, en daar kwam ook een beetje pus enzo uit vandaar

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:14

lovemyladie schreef:
Dat is altijd een probleem, paarden die hun energie niet kwijt kunnen, doen het 10 x erger op het moment wanneer jij net rustig met hem aan het wandelen bent. Enige wat je kan doen is oppassen met het voer wat je erin gooit.. Veel aandacht op stal geven, poetsen etc.. meer kun je denk ik niet echt doen.

ja maar dat krijgtie al weinig voer, 3 maal daags een handje biks en 2 maal daags kuil , dat was zowieso de bedoeling omdat hij daar op het land stond en gras at

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:16

mijn 5 jarige heeft 2weken boxrust gehad waarvan 6 dagen op de kliniek. Ik haalde hem 2 tot 3x per dag uit stal en liet hem stappen in de stapmolen en grazen aan de hand. Geef hem op stal (zo goed als) onbeperkt hooi, dan heeft ie wat te doen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:18

haal hem zowiezo helemaal van de biks af, geef hem inplaats daarvan een Pavo koek. Ik zou hem ook van kuil afhalen en hem hooi geven. 3x per dag hooi dan, dan verveelt hij zich ook minder op stal, je zou hem een Himalaya Liksteen kunnen geven voor de miniralen.

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:23

kirri schreef:
haal hem zowiezo helemaal van de biks af, geef hem inplaats daarvan een Pavo koek. Ik zou hem ook van kuil afhalen en hem hooi geven. 3x per dag hooi dan, dan verveelt hij zich ook minder op stal, je zou hem een Himalaya Liksteen kunnen geven voor de miniralen.

die pavo koek lijkt me wel wat, weet je toevallig ook waar dat te koop is en wat dat ongeveer kost

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:25

Jeanine84 schreef:
mijn 5 jarige heeft 2weken boxrust gehad waarvan 6 dagen op de kliniek. Ik haalde hem 2 tot 3x per dag uit stal en liet hem stappen in de stapmolen en grazen aan de hand. Geef hem op stal (zo goed als) onbeperkt hooi, dan heeft ie wat te doen.

haha ja dat hooi heeftie al uitgevonden , ik mest hem elke dag uit en heb elke dag een lekker dikke laag in zijn stal gedaan, dus dat komt welgoed . op de manege hebben wij geen stapmolen maar zelf met hem wandelen vind ik niet erg het gaat me er meer om dat hij nu zó veel energie heeft en zelf ook gewoon hard wil lopen en die dat nu niet kan ;(

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:26

ja hoor die koek kun je bijna alle ruitersportzaken halen =)! ik weet niet waar je woont? ik betaal voor een doos, 11,95 daar doe ik best lang mee, je hebt ook nog een grotere versie die is 24,95 als ik het goed heb.

Edit:
dit is de koek =)
http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:30

kirri schreef:
ja hoor die koek kun je bijna alle ruitersportzaken halen =)! ik weet niet waar je woont? ik betaal voor een doos, 11,95 daar doe ik best lang mee, je hebt ook nog een grotere versie die is 24,95 als ik het goed heb.

ik zal van de week meteen eens gaan kijken, ik woon in vlaardingen bij ons vlak bij heb je de mr. ed zal daar eens kijken of ze het hebben. neem aan van wel, hardstikke bedankt! :D

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:42

lovesemmie schreef:
Ezter schreef:

ik snap wat je bedoelt, ik weet het niet precies maar hij heeft pijnstillers gekregenomdat hij ook een wondje had gekregen in de paddock of het land, en daar kwam ook een beetje pus enzo uit vandaar

Ik vind dit echt vreemd. Ik heb nog nooit pijnstillers gekregen voor een wondje. Ik denk wel dat de antibiotica daarvoor was, dat is wel logisch.

Maar het punt is, als je niet weet wat er aan de hand is, waarom staat de pony dan op boxrust? Want misschien is het dan wel beter om hem juist niet stil te zetten...boxrust kan alleen worden voorgeschreven aan de hand van een diagnose!
Hetzelfde geld voor stappen, of je moet stappen, hoevaak, hoelang, en op harde of zachte ondergrond, valt alleen te bepalen aan de hand van de diagnose.

Nogmaals, probeer duidelijkheid te krijgen over wat er aan de hand is. Op de eerste plaats omdat je dan pas goed kunt werken aan herstel, maar voor jou zeker zo belangrijk, mocht de pony serieus een gebrek hebben kun je hem nu (waarschijnlijk) nog terugbrengen.

NewForestje

Re: kreupel , nu boxrust 4 jarige pony probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:48

Als het echt iets zou zijn, ik ga er hopenlijk voor jou, niet van uit. Dan zou ik hiervan wel even een melding van maken aan de koper.(schriftelijk) Dan sta je wat sterker als blijkt dat er echt iets aan de hand is. Nogmaals, Ik ga ervan uit van niet, maar je weet maar nooit. Heel veel sterkte

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:37

Ik vind dit echt vreemd. Ik heb nog nooit pijnstillers gekregen voor een wondje. Ik denk wel dat de antibiotica daarvoor was, dat is wel logisch.

Maar het punt is, als je niet weet wat er aan de hand is, waarom staat de pony dan op boxrust? Want misschien is het dan wel beter om hem juist niet stil te zetten...boxrust kan alleen worden voorgeschreven aan de hand van een diagnose!
Hetzelfde geld voor stappen, of je moet stappen, hoevaak, hoelang, en op harde of zachte ondergrond, valt alleen te bepalen aan de hand van de diagnose.

Nogmaals, probeer duidelijkheid te krijgen over wat er aan de hand is. Op de eerste plaats omdat je dan pas goed kunt werken aan herstel, maar voor jou zeker zo belangrijk, mocht de pony serieus een gebrek hebben kun je hem nu (waarschijnlijk) nog terugbrengen.[/quote]
ja nu je het zegt, nou de vee arts heeft er wel gewoon naar gekeken en buigproeven enzo gedaan, ik vertrouwde er wel op dat ze weet wat ze zegt ze heeft gezegt gewoon lekker veel met hem stappen en had gebeld naar de kliniek of hij echt niet even het land of in de paddock mocht omdat tie zoveel energie heeft , maar ze raadde dat af voor de komende week , donderdag komt de va op controle, maar misschien laten we een andere va komen voor een second opinion ;) bedankt!

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:38

lovesemmie schreef:
kirri schreef:

ik zal van de week meteen eens gaan kijken, ik woon in vlaardingen bij ons vlak bij heb je de mr. ed zal daar eens kijken of ze het hebben. neem aan van wel, hardstikke bedankt! :D

ik heb net die koek gehaald, heb je er zelf ook ervaring mee of iemand, hij krijgt nu 3 keer daags een handje biks en kuil , moet ik hem dan meteen van het biks afhalen en dan 2 keer daags zo'n brok geven, of 1 keer daags?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:41

ruwvoer geven vooral, en zo weinig mogelijk krachtvoer.
Je hebt geloof ik wel bepaalde supplementen (met kruiden oid) waarvan je paard kalm blijft, en die zijn ideaal voor paarden met boxrust.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:42

Wanneer je pony kreupel is laat je onderzoeken waarom, aan de hand van de buigproef zie je niet waar het zit! Daarvoor dienen ze te verdoven! Of misschien is het wel een hoefzweer?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:45

Als je een wondje hebt en er komt pus uit, moet je die wond dan niet verzorgen??
Of afspuiten of iets in die richting???
Het komt op mij vreemd over om hem daarvoor op boxrust te zetten.
Als de arts weer komt zou ik hem/haar toch even plat bombarderen met vragen hoor.
Ik zou toch precies willen weten waarom die boxrust nodig is.
Mijn merrie heeft ook boxrust gehad, die was ook kreupel, maar die had zo veel pijn dat ze echt niets geks deed als ik haar liet stappen. Eerder met pijnstiller was ze in alle staten en zou zich blesseren op stal, pijnstiller daarom weg gehaald.
Bij boxrust denk ik al snel aan een peesblessure of botprobleem maar daar is toch nog geen diagnose voor?

Ik zou het goed na laten kijken en alles door de DA op papier laten zetten en vooral vragen of dit probleem er misschien al was voor je de pony gekocht hebt. Als dat zo is vrag je DA of die dat er dan bij wil zetten voor je, dan kan je de koop nog ongedaan laten maken.

succes met alles.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:49

Misschien leuk om aan je relatie met hem te werken (klinkt wel een beetje vreemd nu ik het zo opschrijf :+ ). Door Natural Horsemanship kan dat. Zijn gewoon kleine oefeningetjes zoals wijken voor druk van je hand en hem overal kunnen aanraken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:51

Lijkt mij niet verstandig met een paard dat op springen staat ;) Die zijn veel alerter dan een paard dat overdag op de wei staat.

Hoe vaak en hoe lang mag je stappen? En gedurende welke tijd?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:56

Ik merk eigenlijk dat mijn verzorgpaard er alleen maar rustiger van wordt! :)
Nog een tip: zorg dat je zelf rustig blijft! Het zal erg frustrerend voor je zijn, maar daar maak je je paard helaas alleen maar drukker mee. Vooral niet boos worden!

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:57

Tjah, het is natuurlijk aan jezelf de keuze. Meestal is het ook nog is zo, dat als een paard bijvoorbeeld 2 weken boxrust heeft gehad en weer voor het eerst naar buiten mag helemaal uit z´n dak gaat.. Kun je hem misschien gewoon lekker het land ingooien en bijvoorbeeld 3/4 weken rust geven en daarna weer eens kijken hoe het gaat met zijn kreupelheid? Als je hem toch op boxrust laat en hij weer voor het eerste de wei in mag, moet hij veel honger hebben zodat hij gelijk gaat grazen en dus minder tijd besteed aan rondracen ;) . Succes ermee!

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:00

alison_belle schreef:
Als je een wondje hebt en er komt pus uit, moet je die wond dan niet verzorgen??
Of afspuiten of iets in die richting???
Het komt op mij vreemd over om hem daarvoor op boxrust te zetten.
Als de arts weer komt zou ik hem/haar toch even plat bombarderen met vragen hoor.
Ik zou toch precies willen weten waarom die boxrust nodig is.
Mijn merrie heeft ook boxrust gehad, die was ook kreupel, maar die had zo veel pijn dat ze echt niets geks deed als ik haar liet stappen. Eerder met pijnstiller was ze in alle staten en zou zich blesseren op stal, pijnstiller daarom weg gehaald.
Bij boxrust denk ik al snel aan een peesblessure of botprobleem maar daar is toch nog geen diagnose voor?

Ik zou het goed na laten kijken en alles door de DA op papier laten zetten en vooral vragen of dit probleem er misschien al was voor je de pony gekocht hebt. Als dat zo is vrag je DA of die dat er dan bij wil zetten voor je, dan kan je de koop nog ongedaan laten maken.

succes met alles.

ja natuurlijk verzorg ik die wond en spuit ik het af, met boxrust bedoel ik meer niet in het land niet in de paddock dus echt alleen maar stappen aan de hand omdat hij nog niet volledig is ingereden maar iniedergeval bedankt ben ook echt benieuwd geworden nu door die pijnstillers, het leek me vanzelfsprekend toen ze het allemaal zei maar had het er net ook met mijn ouders over die vinden het ook raar zeker wat je zegt, als hij pijnstillers in heeft , voelt hij zijn pijn niet .. morgen maar gelijk even aan de va vragen!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:15

van die pavokoeken is voor een "kleine" pony een keer per dag een halve koek genoeg, heb je een grote pony/klein paard dan geef je 2 keer per dag een halven of een keer per dag een hele.
verder gewoon genoeg kuil, of liever hooi geven.
om wat rustiger met je pony te kunnen wandelen kun je rusgevende kruiden proberen.