denken paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_hill_

denken paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 13:27

Ik had laatst een discussie met iemand. Ik denk dat het paard niet na kan denken zoals een mens bijv. 'ik wil dit niet dus ik doe het niet' en zij vond juist dat het paard als hij iets niet deed oid dat hij dat waarschijnlijk deed omdat hij dit niet wou of om te 'klieren'. Natuurlijk zijn ze wel eens vervelend maar echt met opzet 'klieren' of iets niet willen doen heb ik niet het idee dat ze dat kunnen bedenken.

Zijn hier onderzoeken over gedaan waar jullie iets van weten en wat denken jullie.

(als dit al bestaat of verkeerd staat, mijn excuses)

_Tara_

Re: denken paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:29

Een paard denkt inderdaad niet: goh, haar ga ik eens even lekker pesten vandaag. Daar geloof ik echt niet in. Alles wat een paard doet, doet 'ie om er beter van te worden.
Maar of een paard verder kan denken, daar durf ik echt geen antwoord op te geven.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:30

ooh, wees maar zeker dat paarden kunnen denken hoor.
Niet alle paarden klieren omdat ze pijn of angst hebben (al kan je hier op bokt nog wel over discussiëren). Er zijn ook werkelijk lastpakken bij, die echt vervelend doen om vervelend te doen, zelfs onder de beste ruiter. Denk ook maar aan paarden die er telkens weer in slagen de staldeur open te frutselen, of ontsnappen uit de wei, die denken daar ook over na hoor ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:36

Maar vervelend doen om vervelend te doen. Waarom dan? Omdat ze dat leuk vinden? Of zouden ze misschien dat rijden helemaal niet leuk vinden. Dan gaan ze zich er inderdaad tegen verzetten.
Klieren door pijn, dat noem ik geen klieren hoor. Dat noem ik signalen van pijn afgeven die wij jammergenoeg heel vaak niet als pijnsignalen herkennen.
Dat ze staldeuren open maken en uit de wei ontsnappen. Dat vraag ik me dan wel af inderdaad hoe ze dat zo geleerd/ontdekt hebben. Misschien bij toeval? Als ze daar frustelde ging de stal open, levert ze dus iets goeds op dus dan doen ze 't vaker.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:37

Mijn paard wel, als ik zijn manen weer moet vlechten " *zuuuuuuuuuucht* " :D :Y)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:50

Paarden kunnen denken, ze kunnen leren, ze kunnen met elkaar spelen, ze kunnen vervelend zijn en een hoop meer.(ligt ook aan karakter)
Het is aan jou of jij jou paard wat vrije loop laat en niet zo afteugelt dat de paard niet zo een zin meer in leven heb en denk vermogen wat afbreekt.

Vergelijk dit maar eens met manege paarden en gewone paarden die meer vrijheid hebben en dus meer plezier hebben onder elkaar.

Kijk eens een dag naar de paarden in het wei en je zal het zien ze degelijk kunnen denken en ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:55

Ik denk dat paarden sowieso niet echt voor of achteruit kunnen denken, als het verder niks met iets te maken heeft wat op dat moment plaatstvind. Een paard kan bijv. wel een 'trauma' hebben van een staldeur die tegen z'n kont klapte, zodat hij niet meer zijn stal indurft bijv., maar hij zal niet 's avonds nadat dat gebeurt is in zijn stalletje erover na gaan denken dat dat gebeurd is, en wat het was oid. Denken doen ze dus wel, nádenken is wat anders, ik denk dat ze dat niet echt doen.

Silke1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:58

Wij hebben er één die wel degelijk kan denken... hij trekt zelf splitpennen uit de deurgrendels om vervolgend de haak met zijn lippen los te wurmen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:00

of er onderzoek naar gedaan is weet ik niet, maar dacht ooit eens gelezen te hebben dat een paard drie kwart van z'n hersenen gebruikt voor de coördinatie van z'n voeten, dus waar en hoe hij ze moet plaatsen.

ik zelf ga er vanuit dat om iets te kunnen leren, een paard hier in zeker mate moet over nadenken in de zin van verwerken. Paarden denken niet zoals mensen, ik ga express dit of dat doen om mijn baasje het bloed onder de nagels te halen.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat als een paard iets niet prettig vind, het bewust "staakt" van zodra het doorheeft wat er gaat komen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:03

Noah2006 schreef:
Mijn paard wel, als ik zijn manen weer moet vlechten " *zuuuuuuuuuucht* " :D :Y)

Ik had vroeger ook altijd zo'n leuke verzorgpony.
Na lang te staan vlechten, om een zo'n mooi mogelijke strakke invlecht te maken.
Ging ze als ik klaar was net zo lang schudde met haar hoofd dat het weer helemaal slap en flut was
*zucht* :\

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:03

Paarden kunnen idd denken, paarden kunnen ook tellen, en ik heb ook eens een stuk gelezen over een onderzoek waar uit kwam dat paarden een denkvermogen hebben dat te vergelijken is met dat van een vierjarige kleuter. Ze denken idd niet in de toekomst, maar hebben wel een ontzettend goed geheugen. Een paard kan een mens nog jarenlang herinneren na een goede of slechte ervaring met die persoon. Ik weet jammer genoeg niet meer waar ik dat onderzoek heb gelezen.
Zelfs muizen kunnen nadenken, en zelfs redelijk ingewikkelde handelingen uitvoeren.
Vervelend doen om te vervelen en te pesten? Nee, dan doen ze niet. Maar dat doen mensen ook niet, dus dat heeft niets met nadenken te maken. Als mensen pesten of vervelend zijn dan doen ze dat altijd met een reden, dan zit hun iets dwars of willen ze stoer doen of willen ze even kijken waar de grens ligt en wie de baas is. Dat geldt precies hetzelfde voor paarden :)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:20

Ik denk dat Bokker _Tara_ het heel goed heeft omschreven. Ik denk dat een paard leert uit ervaring of iets doet uit instinctief gevoel en van daaruit ook handelt.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:23

Een paard kan niet denken. Je kunt het dingen leren en verder is het instinct. Een paard heeft een goed geheugen, maar kan geen problemen oplossen of indirecte verbanden leggen, dus denken in de zin zoals wij dat doen/kunnen, kan een paard dus niet.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:59

maXcomX schreef:
Een paard kan niet denken. Je kunt het dingen leren en verder is het instinct. Een paard heeft een goed geheugen, maar kan geen problemen oplossen of indirecte verbanden leggen, dus denken in de zin zoals wij dat doen/kunnen, kan een paard dus niet.

Hoe kun je dat met zekerheid vaststellen? Dat paarden niet kunnen denken?
Net zo min als ik met zekerheid kan vaststellen dat een paard kan nadenken of wat er in die brein omgaat?
Het zijn speculaties en wij weten denk nog niks over wat een er allemaal in het brein van een dier omgaat.
Een paard handelt vaak uit instinct dat kun je feitelijk vaststellen, maar of ze niet na kunnen denken valt niet feitelijk vast te stellen.

Ook wanneer je de hersenen vergelijkt met de mens dan heeft het paard veel meer hersenwindsels en plooien dan de mens. Hoe meer plooien en hersenwindsels des te meer denkvermogen er aanwezig is.

Er is nog maar heel weinig onderzoek gedaan naar hersenonderzoek bij paarden. Gelukkig maar, want die onderzoeken zijn niet grappig

Dat dieren en dus ook paarden niet denken zoals wij mensen zal vast zo wezen, maar wie zegt dat zij niet op een ander niveau denken?
Ieder wezen heeft zijn eigen kwaliteiten en gebruikt zijn brein op een andere manier.
Laatst bijgewerkt door spyro op 08-06-10 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:02

Ik quote mezelf even uit het topic "Kunnen dieren denken?"

Pollewoppy schreef:
De mate waarin dieren kunnen denken hangt af van hoe hun hersenen ontwikkeld zijn. De hersenen bestaan uit verschillende delen. Het reptielenbrein (wat we alle dieren hebben), het zoogdierenbrein en de neocortex. Bij de mens is de neocortex bijvoorbeeld heel goed ontwikkeld, zo zijn er nog een aantal primaatachtigen waarbij dit zo is, bij andere dieren niet (of in ieder geval minder).

Het reptielenbrein is het 'laagste' brein. Dit gedeelte van de hersenen regelt o.a. d vlucht- of vechtreactie, honger en dorst, warmte en kou. Het bestaat uit de hersenstam en kleine hersenen. Het is het regelcentrum voor lichaamsprocessen als ademhaling, hartslag, beweging enz.

Het zoogdierenbrein wordt ook wel het lymbisch systeem genoemd. We delen dit met alle andere zoogdieren. Hier worden andere emoties geregeld. (Ja dieren hebben dus ook emoties). Het belangrijkste deel is de hypothamalus.

Neocortex is het denkende deel van de hersenen. Hieronder vallen de linker en de rechter hersenhelft.

Waar het dus om gaat is dat de neocortex bij het paard minder goed ontwikkeld is dan bij mensen. Daardoor kunnen mensen beredenen, ingewikkeldere problemen oplossen enz. Maar dat wil niet zeggen dat paarden (of andere dieren) helemaal niet denken.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:04

spyro schreef:
maXcomX schreef:

Hoe kun je dat met zekerheid vaststellen? Dat paarden niet kunnen denken?
Net zo min als ik met zekerheid kan vaststellen dat een paard kan nadenken of wat er in die brein omgaat?
Het zijn speculaties en wij weten denk nog niks over wat een er allemaal in het brein van een dier omgaat.
Een paard handelt vaak uit instinct dat kun je feitelijk vaststellen, maar of ze niet na kunnen denken valt niet feitelijk vast te stellen.

Ook wanneer je de hersenen vergelijkt met de mens dan heeft het paard veel meer hersenwindsels en plooien dan de mens. Hoe meer plooien en hersenwindsels des te meer denkvermogen er aanwezig is.

Er is nog maar heel weinig onderzoek gedaan naar hersenonderzoek bij paarden. Gelukkig maar, want die onderzoeken zijn niet grappig

Dat dieren en dus ook paarden niet denken zoals wij mensen zal vast zo wezen, maar wie zegt dat zij niet op een ander niveau denken?
Ieder wezen heeft zijn eigen kwaliteiten en gebruikt zijn brein op een andere manier.

Als je een wetenschapper kan aanwijzen die wel onderzocht heeft dat paarden kunnen denken, laat maar even weten (zolang het maar een erkende wetenschapper is en geen "zwever").

Aan denken zijn ook beredeneren en oplossingsvermogen gekoppeld, en dat kan een paard -helaas- niet.
Het brein van een paard bestaat globaal uit 3 secties:
Het achterbrein (Cerebelum); Dit gedeelte gebruikt een paard voor balans en beweging (motoriek) "zonder na te denken", anders zou het bijvoorbeeld over de eigen benen struikelen.
Middenbrein: dit is een bundel zenuwen dat signalen doorgeeft van en naar het cerebelum.
Voorbrein: De grijze massa, met de afmetingen van een walnoot. En dat geeft weinig ruimte om na te denken als daarin -verspreidt- ook de functies liggen om te leren en onthouden.

Over de hersenwindsels: Ik weet niet waar je dat vandaan hebt?

In de laatste zin heb je gelijk, maar het gebruik van hersenen is iets anders dan denkvermogen.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:29

Ik heb even snel gezocht naar wetenschappelijke artikelen hierover, maar ik kon niet iets vinden. Dit wil nog niet zeggen dat er niets over bekend is, maar als er iets over bekend is zal het niet veel zijn.

We moeten, volgens mij, als mensen ook oppassen dat we geen antropomorfismen gebruiken: menselijke eigenschappen projecteren op in dit geval het paard. We doen dit heel snel, bijvoorbeeld wanneer een paard jaloers zou zijn of zeggen dat het paard steeds wegloopt om je te pesten. Het is helemaal niet gezegd dat wat we zien voortkomt uit wat we denken en zeggen waaruit het voortkomt. Misschien ziet je paard je wel als heel dominant en loopt het daarom alvast weg, voordat het wordt weggestuurd...

Zelf denk ik dat paarden vooral denken in oorzaak-gevolg. Wanneer ik dit doe, dan gebeurt er dat of wanneer er dit gebeurd, volgt er dat. Dit merk je op allerlei terreinen: voeren, dierenarts, rijden, wei, enz. Ook zijn ze meestal erg nieuwsgierig, waardoor ze bij toeval dingen uitvinden zoals het openen van een staldeur. Dat ze expres vervelend gaan doen, daar geloof ik niet in. Dat is volgens mij ook een vorm van oorzaak-gevolg denken.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:32

Djaikha schreef:
Zelf denk ik dat paarden vooral denken in oorzaak-gevolg. Wanneer ik dit doe, dan gebeurt er dat of wanneer er dit gebeurd, volgt er dat. Dit merk je op allerlei terreinen: voeren, dierenarts, rijden, wei, enz. Ook zijn ze meestal erg nieuwsgierig, waardoor ze bij toeval dingen uitvinden zoals het openen van een staldeur. Dat ze expres vervelend gaan doen, daar geloof ik niet in. Dat is volgens mij ook een vorm van oorzaak-gevolg denken.

Precies! Een paard kan niet nadenken. Het paard werkt puur op geheugen en actie-reactie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:18

_Tara_ schreef:
Maar vervelend doen om vervelend te doen. Waarom dan? Omdat ze dat leuk vinden?

Wel eens een pubberend paard gehad? Die kunnen echt nadenken en zoeken echt bewust de grenzen van de mens gaan opzoeken. Niet bewust om te pesten, maar omdat ze zich nog niet 100% willen overgeven. Ik denk ook wel dat een paard op zijn eigen nivo kan "nadenken", maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met het nadenken wat wij doen. Maar wat noem je nadenken? Ieder dier kan nadenken, maar het nivo is gewoon anders.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:21

Maar is dat dan vervelend doen? Of is dat uitzoeken wie er de leider is binnen de "kudde"?

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:08

Ik vraag me wel eens af of mijn pony expres een scheet laat als ik haar achter hoefjes aan het uitkrabben ben. Dan kijkt ze er ook nog zo heel onschuldig bij... Denkt ze misschien wel: Zo lekker puh!!!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:18

De vraag was, of paarden kunnen nadenken als een mens.
Nee dus, en ook niet een klein beetje.
Waarom zou een paard moeten nadenken? En over wat? Biologisch gezien heeft het voor een paard ook geen nut om na te denken, dat kost energie en dus meer eten, wat weer tenkoste gaat van andere eigenschappen die het wel nodig heeft om te overleven, zoals bijvoorbeeld alert zijn. Als je constant alert met zijn, dan heeft een paard ook niet de tijd en mogelijkheid om na te denken.
Als je weet hoeveel energie nadenken kost, dan zou een paard al moe zijn, voordat het kan vluchten.

Je kunt argumenten zoals puberen, niet toedichten aan nadenken (daar hebben mensenpubers het al moeilijk mee). Tara heeft dat bij het rechte eind. Het is een proces van uitproberen, rangorde testen en sociaal gedrag binnen de kudde leren.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:46

Paarden zijn ook inderdaad gewoon, ze veroordelen niet, ze pesten je niet. Ze zijn gewoon.

Edit: En met zijn bedoel ik dan, in het moment. Nu. Dat is er. Niets meer en niets minder. Verleden doet er niet toe en de toekomst, daarvan weten ze toch nog niet wat komen gaat.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 06:21

Nadenken zoals een mens, nee.
Maar denken... Ja geloof wel dat paarden dat kunnen.
Net als dat paarden jaloers kunnen zijn, maar dat is weer een ander topic.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:39

Ze hebben niet de intelligentie zoals een mens en bekijken (denken) ook niet zoals een mens, maar ik geloof wel dat ze een bepaald denk vermogen hebben ja.