Merrie wordt gevaarlijk, dominantie of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Merrie wordt gevaarlijk, dominantie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 22:37

Ik loop stage op een zorgboerderij waar onder andere een Gelderse merrie staat. Ik geloof dat ze een jaar of 8 is, ongeveer 1.80m groot. Dit paard hebben wij vorig jaar geprobeerd rijklaar te maken voor de cliënten. Ze was een lange tijd niet bereden (lees; ongeveer een jaar), maar na een aantal keer longeren met zadel en hangen, konden we eigenlijk zonder problemen opstappen en wegrijden. Ze was ontzettend braaf, zette geen stap verkeerd, we konden rare bewegingen op haar rug maken en ze bleef staan, we hebben zelfs zonder zadel op haar gegaloppeerd.

Daarna heeft ze de winter stilgestaan, ze is af en toe gelongeerd. Daarna is ze opgepakt voor de kar, ze gaat ongeveer 1x per week het bos in met de kar. Hoe ze dan is weet ik niet, dat is in het weekend. Begin dit jaar is er een aantal keer op gereden, toen scheen ze ook heel braaf te zijn.

Een week of 3 waren we van plan om weer regelmatig te gaan rijden. Ik heb haar de bewuste dag gelongeerd, gehangen met iemand ernaast omdat ik niet wist hoe ze zou reageren en ben erop gestapt omdat ze geen kik gaf. Toen ik eenmaal zat, gaf ze een klein bokje bij het wegstappen terwijl ik m'n beugels nog niet in had. Een pas later nog een bokje en nog een, en toen was het bok-bok-bok de wei rond. Ik had nog steeds m'n beugels niet in, verloor m'n evenwicht toen ze scherp draaide bij het hek en viel eraf. Ik had werkelijk waar geen idee waar dit gedrag vandaan kwam, maar het eerste wat in mij opkwam was dat ze ergens last van had. Dit dacht ik omdat ze ook redelijk stijf was aan de longeerlijn en misschien door het gewicht dat ineens op haar rug zat, dat ze bokte door de pijn. Ik zat in dubio omdat ik niet wist of dit eigenwijsheid was of pijn, en om het zekere voor het onzekere te nemen en toch nog een beetje goed af te sluiten heb ik nog een paar keer gehangen. Dit ging verder okee, en we zijn gestopt. Daarna is er niemand meer opgegaan.

Sinds deze week het longeren pas weer opgepakt wegen tijdgebrek. Dinsdag heeft een andere stagiare haar gelongeerd en zij kreeg haar niet in galop omdat ze dan alleen maar ging bokken. Ze vroeg of ik haar wilde proberen in galop te krijgen, dus ik heb het overgenomen. Eerst een paar rondjes gestapt, daarna gedraafd en zodra ik haar het commando gaf om aan te galopperen, kwam ze met haar oren in haar nek op mij af, draaide ze haar kont naar me toe en begon gericht naar me te trappen. Ik heb haar weggestuurd met m'n zweep en wilde het opnieuw doen, maar weer trapte ze gericht naar me, gestrekt achteruit en bij elke trap springt ze ook als het ware achteruit, in mijn richting. Omdat ze toen over de longeerlijn heenging met haar achterbeen heb ik haar losgelaten en (nadat ze uitgeraast was) losgeklikt, waarna ze een aantal rondjes keihard door de wei heeft gegaloppeerd. Daarna ging ze draven en probeerde ik haar op mijn commando weer aan te laten galopperen kwam ze weer dreigend op me af en probeerde ze me te trappen. Ik vond het te gevaarlijk worden dus ben gestopt. Daar baal ik zelf flink van omdat ze gewonnen heeft als het ware.. Ze liep die dag overigens nog steeds stijf.

En vandaag hetzelfde, toen ik de wei inkwam met longeerlijn en zweep liep ze weg met de oren in haar nek en draait zich even later om, om in diezelfde houding op me afgestormd te komen..

Ik denk zelf aan het volgende:

1. Last van iets in haar lijf. Dit denk ik vanwege het stijve, ze liep een aantal weken geleden ook niet helemaal regelmatig. Ze is wel heel gevoelig in haar lijf, aanrakingen vind ze niet prettig en als ik met mijn hand langs haar ruggegraat ga, lijkt ze het ook niet fijn te vinden. Ook vanwege het bokken onder het zadel met gewicht op haar rug.
2. Dominantie. Ze weet zelf dondersgoed hoe groot ze is en hoeveel ze weegt en gooi ook graag dat gewicht in de strijd. Dit uit zich ook in kleine dingetjes als over je heen willen lopen als je haar van stal haalt, omdraaien om iets te bekijken dat niet in haar gezichtsveld ligt en je daarbij ombeuken. Dit is overigens een onhandig probleem omdat ze ook in aanraking komt met de cliënten natuurlijk.
3. Energie teveel. Ze krijgt 1kg sportbrok per dag, terwijl ze 1 dag per week voor de kar loopt en soms een tijd niet wordt gelongeerd en soms een keer of 2/3 per week. Ze staat 's nachts op stal en van 9 tot 4 op de wei.

Dit is wat ik als mogelijke oorzaak zie.. Ik vind het zo vreemd, het was altijd wel een lomp paard maar ze was wel vrij zachtaardig met de cliënten als ze een goeie bui had. En vorig jaar hebben we zonder zadel op haar gegaloppeerd, terwijl ze nu met het voelen van gewicht op haar rug als een idioot gaat bokken..

Alvast bedankt voor het lezen, het is een extreem lang verhaal geworden, ik ben niet zo van het kort en bondige :D
Ik hoop van harte dat iemand tips heeft!

Groetjes Karlijn

doei

Re: Merrie wordt gevaarlijk, dominantie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:40

Het kan een combi van alle drie zijn.

Maar ter allertijde had ik haar een flinke mep verkocht, want dit mag ze natuurlijk nooit doen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 22:42

Dat heb ik ook gedaan ja, maar respect voor de zweep heeft ze ook totaal niet (of iig, op dat moment had ze het niet. Normaal gesproken reageert ze er wel op)..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:43

mogelijkheid 4 is dat jij gewoon niet goed genoeg kan rijden/longeren voor dit dier???

of is die bij voorbaat al weggestreept?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:44

Als je met je hand over haar rug gaat en ze vind dit niet fijn, zou ik er even iemand naar laten kijken :)

Tis toch jammer dat ze niet kunnen praten af en toe wat dat betreft, dat zou het een stuk makkelijker maken.
En respect voor een zweep? Ik denk dat je zelf ook een zweep totaal negeerd als je pijn hebt... :) ( en dat bedoel ik niet aanvallend)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:49

KiWiKo schreef:
mogelijkheid 4 is dat jij gewoon niet goed genoeg kan rijden/longeren voor dit dier???

Dit vind ik een beetje een laffe opmerking om eerlijk te zijn! Omdat het paard dus bokt en agressief reageerd aan de longe kan ze niet rijden? :S Iedereen kan problemen hebben met een paard, ze mist misschien een stuk opvoeding in haar vroegere jaren etc?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 22:49

KiWiKo schreef:

Is dat reden om zo gericht naar me te trappen? En om al bokkend weg te springen terwijl ik net zit? Afgelopen zomer heb ik ook op haar gereden en dat ging helemaal prima, ze was onwijs braaf en zette geen stap verkeerd.. Ik streep helemaal niks weg, maar dit gedrag lijkt mij geen reactie op mijn rijstijl...

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:51

ik heb beetje het zelfde probleem maar bij mijn paard denk ik niet dat het pijn is.
bij haar is het meer koppigheid denk ik.
en uiteindelijk laat ik haar dan toch weer winnen en word het van kwaad tot erger.
ik wil bij haar voor de zekerheid een osteopaat er bij halen.
mischien voor jullie ook een goed idee ?
gewoon voor de zekerheid om te kijken of het echt uit haar rug komt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:58

Je kan proberen het voer wat naar beneden te brengen.
Ze staat ook op het land wat ik eruit begrijp?

Als ze verder niet veel doet op een dag, verbrand ze al die energie die uit de sportbrok komt moeilijk.
Misschien iets om over te stappen naar een kruidenmuesli zonder haver bijvoorbeeld een halfje of kwartje per dag.

Voor het longeren kan je proberen iemand in de buurt te vinden die je hiermee kan helpen.
Dit moet afgeleerd worden... En wie weet kan iemand met ervaring opsporen wat het probleem is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 06:18

hoezo een laffe opmerking :) tegenwoordig moet alles een reden hebben die buiten de eigenaar/ruiter/begeleider ligt...... het is werveltje zus, zadeltje zo, tandje links......

Ik kom uit het tijdperk dat het aan mij lag als het niet goed ging.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:09

V_lalala schreef:
ik heb beetje het zelfde probleem maar bij mijn paard denk ik niet dat het pijn is.
en uiteindelijk laat ik haar dan toch weer winnen en word het van kwaad tot erger.

Ik heb jouw profiel even bekeken maar jouw zadel ligt niet goed, je zit bijna met de benen in haar neusgaten. Ik zou een GOEDE zadelmaker eens laten kijken eerlijk gezegd want ze kan best last hebben van dr zadel. En Ahorn is niet de makkelijkste afstamming, dus je moet goed de baas zijn over je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:13

KiWiKo schreef:
hoezo een laffe opmerking :) tegenwoordig moet alles een reden hebben die buiten de eigenaar/ruiter/begeleider ligt...... het is werveltje zus, zadeltje zo, tandje links......

Ik kom uit het tijdperk dat het aan mij lag als het niet goed ging.......

Ik ook... maar dat neemt niet weg dat ik onmiddellijk voel als er iets niet snor zit met mijn paard want dat merk je onmiddellijk in het rijden. En als je zadel niet goed ligt en pijn doet kunnen normaal brave paarden echt heel raar doen, dus het is de moeite waard om het na te laten lopen. Vraag maar eens aan een zadelmaker hoeveel niet passende zadels hij of zij ziet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:16

precies, Als je het niet voelt, dan ben je gewoon niet ruiter genoeg........ en dan ligt het wel aan het zadel, maar nog net effe meer aan de ruiter die het niet voelt dat het zadel niet goed meer ligt. En als een ruiter dat wel voelt is er voor een paard geen reden om NOG duidelijker te moeten communiceren :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 13:29

Maar wat is dan volgens jou de reden dat ze nu ineens zulk gedrag vertoond Kiwiko....?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:36

de reden is dat de eigenaar/rijder/verzorger niet ziet dat er iets niet goed is, en dat paard daarom grijpt naar drastischere maatregelen........

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:59

Ik ga met de onderste opmerking van kiwiko mee.
Hoeveel meer moet ze nog vertellen?

Lang stilgestaan
Je ziet dat ze stijf is
Bokje direkt bij opstappen (typisch als rug niet lekker voelt)
Ruiter luistert niet: dan dus maar meer en meer bokken totdat ruiter valt
Problemen met galop aan de longe (typisch met rugproblemen en of problemen met si gewricht)
Uiteindelijk wordt ze woedend bij volgende pogingen (gezien niemand op haar signalen let, gaat ze schreeuwen)
Hoeveel duidelijker moet ze zijn om aan te geven dat er iets niet goed is?
Iemand het ziekenhuis in schoppen voordat iemand luistert?

Je geeft zelf in je begintopic een paar keer aan dat ze stijf is en dat ze wellicht pijn heeft en dat ze heel gevoelig reageert bij aanraking op de rug.
Ik kan er dan met mijn hoofd niet bij dat je dan gewoon doorgaat zonder het probleem aan te pakken,.
Welke andere keuze heeft het paard dan nog dan het overduidelijk maken dat het niet gaat?

Als ik goed begrepen heb van iemand, ligt het zadel niet goed
(heb zelf niet gekeken)
Dat is een van de belangrijkste oorzaken van rugproblemen.

Geen longeren/geen rijden... helemaal niets dan probleem en oorzaak achterhalen en daar iets aan doen

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:11

Ik vind een kilo sportbrok per dag voor een paard wat (bijna) niets doet dan alleen maar in de wei lopen veel te veel.
Weet uit ervaring dat een paard heel erg vervelend kan worden van teveel voer of voer waar het paard niet goed tegen kan.
Stoppen met de sportbrok en alleen wat geven als ze echt hard gewerkt.
Kijk na een een week hoe ze dan is en of het verschil maakt.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:12

liljebo schreef:
Ruiter luistert niet: dan dus maar meer en meer bokken totdat ruiter valt

Ik weet niet hoe je er bij komt dat ik niet luister, maar erg veel tijd had ik niet aangezien het bokje-bokje was en daarna bokkend de wei door was. En als jou paard een bokje gaf met wegstappen, zou jij er dan meteen vanaf springen? Ik had zoiets van: doe eens normaal, dus spoorde ik aan, waarna ze dus deze bokkenreeks was. Dat stijve die keer aan de longeerlijn had ik geweid aan het lange stilstaan, niet direct aan problemen aan haar rug.

Citaat:
Ik kan er dan met mijn hoofd niet bij dat je dan gewoon doorgaat zonder het probleem aan te pakken.

Zoals ik in mijn beginpost al zei, dit is een merrie met buien. Ze heeft mij niet verteld of ze die dag chagrijnig was omdat ze hengstig was, dat ze stijf liep omdat ze lang stil heeft gestaan of dat ze gevoelig is op aanrakingen omdat ze ergens pijn heeft. Ik ken haar als een paard met buien waarin ze erg eigenzinnig is en dacht dus in eerste instantie dat ze een 'bui' had. Daar kan ik alleen maar achterkomen als ik haar dan nog een keer longeer toch?

De hoeveelheid brokken is vanaf vandaag gehalveerd.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:19

karlijn, kan je overleggen daar dat haar brok of omlaag gaat of overgezet naar muesli?
Verder laat inderdaad een zadelmaker naar haar zadel kijken, en een fysio of osteopaat naar haar lijf..
(waar is die zorgboerderij? in onze omgeving? DAn weet ik nog wel een fijne osteopate)

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:20

oke lees net je bericht dat brokken iig al gehalveerd zijn. dat is al een begin.

(verder probeer als alles uitgesloten is eens een join up.. )

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:23

ikkeweer schreef:
V_lalala schreef:

Ik heb jouw profiel even bekeken maar jouw zadel ligt niet goed, je zit bijna met de benen in haar neusgaten. Ik zou een GOEDE zadelmaker eens laten kijken eerlijk gezegd want ze kan best last hebben van dr zadel. En Ahorn is niet de makkelijkste afstamming, dus je moet goed de baas zijn over je paard.

dat ik daar bijna met me benen in haar neusgaten zit is omdat ik daar me beugels veel te kort heb en daardoor met be benen naar voren ga zitten dit omdat ik haar toen net had en eerste keer buiten was op die foto's.
had ik een veiliger idee bij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:28

Gelderse paarden zijn meestal vrij sober, ik denk dat je 3 weken geleden last had van een combinatie van teveel brok (sportbrok is echt te heftig voor een Gelder met weinig werk) en teveel voorjaarsgras gecombineerd met veel te weinig werk. Juist in die periode waren er veel paarden die hoefbevangen zijn geraakt van het gras.
Join up is in ieder geval onzin, wat ik lees geeft aan dat er een probleem is in het lijf. Punt van Kiwiko is trouwens correct, je had moeten merken dat het paard niet goed in haar lijf zat. Mogelijk is ook nog eens de pasvorm van het zadel niet (meer) correct, wat dus extra ongemak geeft voor het paard. Heb je pasvorm gecontroleerd voordat je met het dier aan het werk ging?
@Akerna, muesli is net zo goed krachtvoer als brok, het ziet er alleen leuker uit.
Het lijkt mij in ieder geval verstandig om eerst maar eens het krachtvoer terug te brengen tot maximaal een halve schep onderhoudsbrok (of -muesli) en te zorgen voor dagelijkse beweging (weidegang valt hierbij NIET onder "beweging"). Mogelijk kan een osteopaat ook helpen, maar ik denk dat je primair een voedingsprobleem hebt.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:46

lezen waratje!!!!ik heb geschreven als verder alles uitgesloten is (daarmee doelde ik op mijn post daarweerboven over osteo enzo!! En als dat allemaal goed is en ze doet t nog.. dan een join up.. dat kan nooit geen kwaad!!!!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:53

jaaaaaaaaaaaaa een JOINUP..........

zucht!!

hou nou toch op!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:56

akerna schreef:
lezen waratje!!!!ik heb geschreven als verder alles uitgesloten is (daarmee doelde ik op mijn post daarweerboven over osteo enzo!! En als dat allemaal goed is en ze doet t nog.. dan een join up.. dat kan nooit geen kwaad!!!!!!!

Een join up kan inderdaad altijd kwaad, heb je helemaal gelijk in }> Met name bij mensen die het uit een boekje willen leren.....