Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
geerke schreef:ik vindt het heel normaal dat je paard steigert als ze iets niet begrijpt...waarom een twee jarige al aan de longe?
Ik ben bang dat je deze vraag nog een paar x gaat krijgen...

MrUlbe schreef:geerke schreef:ik vindt het heel normaal dat je paard steigert als ze iets niet begrijpt...waarom een twee jarige al aan de longe?
Ik ben bang dat je deze vraag nog een paar x gaat krijgen...
een 2-jarige mag je langzaam al wel een keer aan de longe doen hoor.
als hij maar niet elke dag intensief hoeft te werken.
mijn paard zijn we met 3 gaan inrijden. dat ging prima, en ik hoor trouwens steeds vaker dat mensen ook al met 2,5 er op gaan. (vind ik overigens niet kunnen)
maar rustig aan de longe kan best
snapt ze het nu van de longe wel? probeer anders met een begeleider te werken. iemand die naast haar loopt en haar direct kan corrigeren.
succes!
in draf gaat alles prima maat stap, en het ene rondje galop vind ze erg moeilijk. daar liggen de voornaamste problemen. 

MrUlbe schreef:dat heeft mijn fries ook.
ik longeer hem altijd los (zonder longeertouw) en hij draait op commando dus dat is ideaal. maar voor mij ook een minpuntje, want hij is op de rechterhand moeilijker, dus elke keer als ik hem rechtsom werk, en ik doe ook maar een beetje commando, draait meneer al vrolijk om
terwijl hij dondersgoed snapt wat ik bedoel. dat vind ie gewoon moelijk.
ik probeer hem de laatste tijd (hij is nu in de groei, dus werkt een tijdje niet meer onder het zadel) wat meer te longeren, en hij snapt 't steeds beter, alleen is het een lekkere puber die mij gruwelijk aan het uitproberen is![]()
maar daar is sie jong voor.
probeer het leuk voor der te houden
mijn paard komt nog steeds graag naa rme toe op de wei
dus volgens mij vind hij het wel leuk zo
ik blijf dit even volgen, kijken hoe het afloopt
mupjekarel schreef:Ja maar los in de wei is anders dan in een rodje te moeten lopen.
Ik zou zeggen laat de galop een poos achter wege..
Gewoon stap en draf en over paar maandjes weer eens de galop proberen, ze moet toch sterker worden en haar balans vinden aan de longe.
succes!
dus dat slaat nergens op
kan het wel achterwegen maar het zal niet veel helpen
suus_ schreef:werk inderdaad eerst veel met stap en draf.
verder vindt je paard het moeilijk, als je weet dat ie er klaar voor is om het te leren, moet je op zo'n moment het steigeren negeren en de oefening doorzetten, dat is echt belangrijk. al heeft ze maar enkele passen galop gezet, stoppen en uitbundig belonen.
ik heb geen tweejarig baldadig paard, maar dit is wat ik sowieso zou meenemen.
MLoeser schreef:Sowieso moet je steigeren nooit op deze manier aanleren: je beloont het gedrag in een situatie dat het paard bang is en het niet begrijpt. Als je dat nu gaat belonen zal het paard leren dat hij zich zo moet gedragen als hij bang is of iets niet begrijpt: dat is ronduit gevaarlijk! Steigeren moet via VD niet uit angst of dwang worden aangeleerd, maar via vertrouwen en een goede opbouw tot het commando.
verder ga ik met mijn voorgangers mee.
aerdenhout1 schreef:P.S...ik zou eens wat meer gaan zoeken over hoe je een 2 jarige moet behandelen, word je misschien net zo slim als je paard!
En je hoeft echt niet ver te zoeken..je zit al op bokt dus....
Sorry, maar ik word hier dus zo verschrikkelijk moe van!!!
aerdenhout1 schreef:Een 2 jarige aan de longe die steigert?
Dan is het paard dus slimmer dan dat jij bent!
Een 2 jarige moet je lekker paard laten zijn in een groep op de wei!
ArabicQueen schreef:aerdenhout1 schreef:Een 2 jarige aan de longe die steigert?
Dan is het paard dus slimmer dan dat jij bent!
Een 2 jarige moet je lekker paard laten zijn in een groep op de wei!
Aan zulke reactie's heeft ts niet echt wat aan.
Ik zou het niet gebruiken voor op comando te leren stijgeren. Dan beloon je dus eerst je paard zijn ongehoorzaamheid.
Ik zou het eerst met een stem verheffing proberen op te lossen.
wilda aleen even kijken wat jullie er van vonden