Veulen word (nog) niet geaccepteerd in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Veulen word (nog) niet geaccepteerd in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 15:58

Hallo bokkers, ik zit met een paar vraagjes en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

Wij hebben gister een veulen gekocht. Hij word morgen 1 jaar. Nou weet ik dat het tijd kost maar onze andere paarden reageren (nog) niet goed op hem.
Gister hebben we hem eerst een paar uurtjes met ons braafste paard gezet, en toen dat goed ging hebben we onze shet erbij gezet. Helaas bleef die maar jagen achter het veulen aan. En ook ons brave paard deed toen gemeen. Omdat het avond werd en we hen in het donker niet in de gaten konden houden hebben we het veulen in het landje ernaast alleen gezet. Mijn 3de paard stond in de bak ernaast en die was heel geintereseerd in het veulen en deed best lief. Dus waren we eigenlijk van plan die vandaag erbij te zetten.

Maar vanochtend was mijn 3de paard (wisselend de leider van de kudde) echt even aan het showen om te laten zien dat hij de baas is. Het veulen (nog steeds aan de andere kant van het schrikdraad) reageerde netjes onderdanig naar hem. Maar het volwassen paard stopte niet en rende op een gegeven moment steeds met zijn oren in de nek op de omheining af, en op het laatste moment stopte hij dan. Door het bokken richting het veulen en het schapen met zijn voorhoef heeft hij twee stroomdraden stuk getrokken.

Het veulen is duidelijk al een beetje 'bang' voor de shet die hem gister zo opgejaagd heeft want als die naar het draadje komt rent hij weg en blijft hij in de andere hoek van het land staan.

Nou is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik dacht dat ik goed opweg was door hem rustig eerst aan een paard te laten wennen. Het gaat niet om een gebrek aan ruimte want ze hebben met zijn vieren bijna 2 hectare weiland. Ik vind het heel vervelend dat het veulen nu alleen staat, hij kan de rest wel zien, maar ik denk dat hij zich toch wel gaat vervelen zo. Nogmaals ik weet dat het tijd nodig heeft, maar tips zijn erg welkom!

pol013

Re: Veulen word (nog) niet geaccepteerd in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:05

Je neemt op zich wel de juiste stappen alleen ga je veel te snel.
Laat de jaarling eerst een een paar dagen ipv uren bij je brave paard staan. Daarna pas verder uitbouwen naar 1 of 2 andere paarden. Je moet ze meer gelegenheid geven om elkaar af te tasten.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 16:11

Daar heb ik al wat aan. Dankje :) Helaas kan mijn 'brave paard' niet zonder die shetlander en andersom, dit ging ook nog net goed, maar zodra het veulen niet meer 'nieuw' was (na driekwartier was hij er niet meer in geintereseerd) ging hij al haast door het hek om bij die shet te komen. Zo kan ik hem dus ook niet laten wennen aan alleen die shet. En mijn derde paard is nogal dominant en vandaag dus heel 'gemeen' tegen het veulen, waardoor ik het met die nu ook niet echt durf te proberen..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:15

Ik heb vorig jaar mijn veulen van dat jaar bij mijn twee jaarlingen in gedaan, een was flinke KWPN'er en de andere een flinke shet. De shet was het probleem :+

Wij hebben de shet eruit gehaald en apart op stal gezet en de twee KWPN'ers een dag en nacht bij elkaar op stal gezet. Daarna kwam de grote jaarling op voor het veulen en joeg ie de shet weg. nu gaat het heel goed samen, geen problemen meer gehad.

Normaal gesproken als je een veulen vreemd in de koppel zet laten ze ze een week of zoiets samen op stal staan. Je hebt natuurlijk te maken met je huidige paarden, maar wellicht bedenk je een oplossing... Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:24

Je bent al de zoveelste met dit probleem en een probleem is het inderdaad!
Raar dat ze het veulen aanvallen, zeker als die onderdanig is.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de shet b.v met het veulen ergens te zetten waar ze de rest van de groep niet zien? Vaak is zo;n kleintje erug dapper als hij vriendjes is met de leider van de groep, valt die uit het zicht, dan zijn ze vaak anders.
En als je een merrie hebt zet die er dan eens bij, die krijgen vaak moeder gevoelens bij zo'n jong ding.
Maar het blijft aftasten en voorzichtig uitproberen.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:33

Het is wel jammer dat het brave paard niet zonder zijn shetlander kan,want inderdaad was het het beste geweest als het veulen met 1 paard,een paar dagen alleen zou kunnen staan,zodat ze vriendjes worden en het oudere paard hem daarna in de kudde zou beschermen.

Anders zou ik het veulen eerst nog een paar dagen in de wei ernaast laten en het goed in de gaten te houden,zijn je paarden ook echt gemeen of doen ze alleen stoer maar verder niets? Normaal horen paarden wel te zien dat het een veulen is,zeker als deze gaat kauwen en zichtbaar onderdanig is.

en zijn de je paarden merrie's of ruinen ?

Wij gooien de veulens vaak gewoon in de kudde,vaak is er veel actie en geren door de wei,ziet er heftig uit maar als je daarna kijkt zie je geen wonden of plekken bij de veulens..Na een kwartiertje ongeveer zijn ze allemaal weer rustig,veulens zijn dan vaak even op zichzelf maar hebben altijd al snel,soms in een paar uur al! een plekje in de groep verovert hoor!

en samen met een ouder paard en veulen gaan wandelen,naast elkaar op stal zetten,poetsen etc. zodat ze aan elkaar wennen kan ook helpen maar het beste is echt alleen met 1 paard samen zodat ze vriendjes kunnen worden!

Waar ik wel mee zou uitkijken is dat het veulen niet te veel slechte ervaringen met de paarden krijgt,zo ben ik 2 jaar bezig geweest om mijn veulen haar zelfvertrouwen met paarden weer terug te geven omdat ze de eerste paar keer ook opgejaagt werd en de hoeken ingetrapt dus was heel haar zelfvertrouwen weg en rende ze door alle draden als er een paard naar haar kwam kijken :(

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:06

Heel heeel erg bedankt al voor de tips. Wat jij al zegt cocochanel; ik ben ook bang dat hij het vertrouwen in paarden kwijt raakt omdat hij na 1 akkefietje al zo 'bang' is voor de shet.

Het rare hij is echt onderdanig! Als een ander paard bij hem komt kijken gaat hij gelijk staan kauwen.

Het is een kudde van ruinen, het veulen is een hengstje nog maar ik neem aan dat dat op deze leeftijd geen probleem mag geven zeker omdat hij nog zo onderdanig is.

Ik moest net met mijn '3de paard' dus niet de brave of de shet door het weiland van t veulen. Normaal heb ik hem echt goed onder controle, hij is wat dominant maar bij mij en mn broer accepteerd hij ons altijd gelijk als leider. Maar nu heeft hij zich net los getrokken, en is vol op het veulen gedoken. Dat ging er nogal heftig aan toe. Hij heeft het veulen laten vallen en in zn nek gegrepen. Gelukkig liepen mn broer en zusje naast het land dus met zn drieen hebben we hem bij het veulen weg gekregen. Maar binnen 1 minuut heeft dat veulen toch wel twee wondjes en weer een flinke deuk in zijn zelf vertrouwen . Het is dus niet alleen een hoop show, maar ze zijn echt 'gemeen' naar het veulen. Helaas heb ik geen merrie's, ik heb mijn 3 ruinen (en nu het veulentje) aan huis staan, dus helaas ook geen andere match mogelijkheden. Ik woon hier ook nog maar kort, en ken geen mensen met paarden van wie ik een weide maatje zou kunnen lenen.

Veel met mijn paard en het veulen samen doen (zelfs al heb ik hulp) durf ik nu niet meer zo aan omdat hij zo raar reageerde net. Ik heb eigenlijk nog nooit de controle over mn paard verloren. Normaal kan ik lezen en schrijven met hem.

Op stal zetten is eigenlijk geen optie omdat mijn paarden sinds dit weekend full time buiten staan en ik zeker het veulen niet naar binnen wil doen. Hij heeft lichte ataxie (nog een reden waarom ik zo bang ben dat hij niet goed voor zich zelf op kan komen) en beweging is juist zo goed.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 25-05-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 17:09

aerdenhout1 schreef:
Je bent al de zoveelste met dit probleem en een probleem is het inderdaad!
Raar dat ze het veulen aanvallen, zeker als die onderdanig is.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de shet b.v met het veulen ergens te zetten waar ze de rest van de groep niet zien? Vaak is zo;n kleintje erug dapper als hij vriendjes is met de leider van de groep, valt die uit het zicht, dan zijn ze vaak anders.
En als je een merrie hebt zet die er dan eens bij, die krijgen vaak moeder gevoelens bij zo'n jong ding.
Maar het blijft aftasten en voorzichtig uitproberen.

Sorry ik heb eigenlijk niet gezocht naar eerdere topics helemaal niet aangedacht. Maar ik vind het wel fijn dat ik nu advies krijg over mijn 'zooitje ongeregeld :+ '.

Ik heb helaas alle landen en de bak aan elkaar liggen. Ik kan die andere twee naar binnen zetten maar dan breekt of de shet of een van de grote de boel af omdat ze zo vreselijk aan elkaar hangen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:34

Heb je al geprobeert om met de shet en het veulen naar een ''vreemde'' plek te gaan?
Als je even zorgt dat iemand joun paard (die brave) bezig houd, en jij samen met iemand anders
met de shet en het veulen even ergens heen loopt naar een plek die voor bijde onbekent is en ze dan
uit het zich van de anderen aan elkaar laat wennen. als se shet gemeen doet mag je ook wel ingrijpen,
jij bent tenslotte te leider :D Meestal (heb zelf ook al veel shetlanders gehad) zijn ze toch heel anders in hun
eentje bij een vreem paard op een vreemd terein, want mijn pony stond op zijn 2e nog te kauwen tegen een vreemd paard
terwel hij in de wei stoer tegen een paard van 1.80 ging stijgeren haha :+

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 18:38

Dat is inderdaad wel een goed idee.. Even kijken hoe ik dat ga realiseren. Wij zitten hier namelijk best achteraf en bij ons langs het terrein loopt een weg, maar dan zien ze de andere paarden nog. En anders moet ik eerst een 80 km. weg oversteken. En mn veulen is erg braaf maar ik geloof niet dat ik dat zo al de tweede dag wil proberen :P

Zou ik mijn veulen nou extra aandacht moeten geven omdat hij niet kan dollen met de andere? Heb hem vandaag al lekker gepoetst, en hij is zo gefocused op mensen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:17

koenlover schreef:
Op stal zetten is eigenlijk geen optie omdat mijn paarden sinds dit weekend full time buiten staan en ik zeker het veulen niet naar binnen wil doen. Hij heeft lichte ataxie (nog een reden waarom ik zo bang ben dat hij niet goed voor zich zelf op kan komen) en beweging is juist zo goed.

Dit zou wel eens een oorzaak voor de agressie kunnen zijn. Zieke/zwakke dieren trekken roofdieren aan, dus die wil je niet bij je kudde hebben.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:30

Oei,dat klinkt inderdaad wel heel gemeen..
vooral dat hij zich losrukt om het veulen aan te vallen...

Staan ze al lang met z'n drieën alleen ?
en hoe doen ze normaal als er nieuwe paarden bijkomen ?

Ik weet niet of de shetlander nou het beste is om mee te gaan wandelen samen?
deze is toch niet de baas in de wei ofwel ?
beste is te zorgen dat de baas van de wei hem gaat accepteren,dan volgt de rest wel,en zo te horen is dat toch die gemene...
Want als hij niet de baas is heeft hij nog steeds niets te vertellen als de rest het veulen aanvalt en zal hij zich weer snel bij de de andere voegen omdat zij sterker zijn als het veulen.

Het veulen aandacht geven is altijd goed,maar zou het niet teveel overdrijven,dan gaat hij veels te veel op jou (mensen) steunen,terwijl hij het toch echt met de paarden moet gaan doen,hij staat nu nog in de wei ernaast toch ?
zou het gewoon even zo laten en aankijken,hij zal toch wel contact gaan zoeken ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:46

Probleem hier is dus dat de kudde alleen uit ruinen bestaat en er jammer genoeg geen merrie tussen zit.
De HENGST word nu als vijand gezien die het leiderschap van de groep over wil nemen.
Ik vrees dat dit een moeilijk verhaal gaat worden.
Weet je wie er in de groep de laagste in rang is???

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:53

Hoeveel dagen ben je nu bezig? Misschien moet je het gewoon nog wat meer tijd geven, dan maar zolang in een apart weitje. Ik vind het wel heel vreemd dat je paarden echt agressief doen tegenover een veulen..

Paarden zijn gewoontedieren. Ik zou alles gewoon buiten laten, ook het veulen op een apart stukje wei en dat voorlopig zo laten. Geen aandacht aan besteden en gewoon verder gaan met wat je normaal ook altijd deed. Ook niet gaan wandelen met veulen en nog een paard. Laat ze maar even..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:55

aerdenhout1 schreef:
Probleem hier is dus dat de kudde alleen uit ruinen bestaat en er jammer genoeg geen merrie tussen zit.
De HENGST word nu als vijand gezien die het leiderschap van de groep over wil nemen.
Ik vrees dat dit een moeilijk verhaal gaat worden.
Weet je wie er in de groep de laagste in rang is???

Juist beter dat er geen merrie tussen zit, anders krijg je juist concurrentie met elkaar. En je zegt hengst.. Zijn zijn balletjes al ingedaald? Heeft hij al gierende hormonen door het lijf of is het slechts een veulen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:59

Een jong onderdanig veulen heeft een kamaraad nodig en ik denk dat een merrie eigenlijk een betere "opvoeder" kan zijn in dit geval tenminste dan een ruin.
Daarom nu ook de vraag..weet TS welk paard de laagste in rang is? Die 2 samen zetten een paar dagen en als dat goed gaat nr 2 in onderste in rang van de kudde erbij.
Als het veulen word geacepteerd door de rest van de kudde, dan volgt de leider meestal van zelf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:04

aerdenhout1 schreef:
Een jong onderdanig veulen heeft een kamaraad nodig en ik denk dat een merrie eigenlijk een betere "opvoeder" kan zijn in dit geval tenminste dan een ruin.
Daarom nu ook de vraag..weet TS welk paard de laagste in rang is? Die 2 samen zetten een paar dagen en als dat goed gaat nr 2 in onderste in rang van de kudde erbij.
Als het veulen word geacepteerd door de rest van de kudde, dan volgt de leider meestal van zelf.

Wat opvoeder betreft, daar heb je misschien wel gelijk in. Alhoewel het natuurlijk niet geheel ongebruikelijk is voor een veulen om nu de opfok in te gaan en daar hebben ze natuurlijk ook geen "moeder figuur". Deze manier van inscharen zou zeker kunnen werken. Maar ook hierbij, neem de tijd!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:14

Het inscharen van veulens gaat ( zo zou het moeten) altijd op dezelfde dag en dat zijn paarden van ongeveer dezelfde leeftijd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:16

aerdenhout1 schreef:
Het inscharen van veulens gaat ( zo zou het moeten) altijd op dezelfde dag en dat zijn paarden van ongeveer dezelfde leeftijd.
Dat is zo. Ik bedoelde ook meer dat het veulen in dat geval dan ook niet de steun zou hebben van een oudere merrie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:25

Ben ik met je eens, maar een leeftijd genoot of een volwassen paard dat het veulen ziet als toekomstige rivaal is wel wat anders.
In deze groep van volwassen ruinen, heeft hij hoogstwaarschijnlijk geen schijn van kans.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:41

Ja daar zit wat in.. Ik ben ook benieuwd hoe dit verder zal gaan, al hoop ik natuurlijk wel dat het alsnog gaat lukken. Ik weet ook niet wat het leeftijdsverschil is met de jongste ruin in je groep, TS? En ik blijf het vreemd vinden dat ze zich zo agressief gedragen ten opzichte van zo'n jong en onderdanig dier.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:53

Mijn veulen wordt vandaag een jaar. Van hengsten gedrag is bij het veulen nog echt geen sprake, zijn balletjes zijn ook nog niet ingedaald (neem aan dat je daarmee bedoelt dat je zn ballen ziet hangen?)

Wij hebben expres eigenlijk nooit een merrie gekocht omdat ik altijd geleerd heb dat minder merries dan ruinen ruzie veroorzaakt in de kudde.

Het laatste paard dat er bij is gekomen voor dit veulen is nu de leider van de kudde voor zover ik dan zo kan zien. Hij is 6 jaar en dat is inderdaad die gemene. De braafste is al 18 en de shet nu 9.

Ik ben niet zeker over wie de leider is, omdat ze dat zelf eigenlijk ook nog niet helemaal zijn voor mijn idee. Er is nog regelmatig wat onenigheid. Waarna meestal die 'gemene' er uitkomt als de leider maar daar is de oudste het niet helemaal mee eens.

Vannacht is het veulen op de een of andere manier bij de andere in de wei gekomen (daar zitten 3 linten stroomdraad tussen tot 1.40 hoog) zonder het hek te slopen. Het veulen stond aan de ene kant van de wei en de rest aan de andere kant. Ze negeerde elkaar vooral en ik was wel erg verbaasd dat het veulen verder niet gewond was. Met elk paard apart ging het al niet lekker, dus had verwacht dat het met drie tegelijk een bloedbad zou worden. Daar kwam ik vanmorgen achter om half 6. Helaas heeft mijn vriend (geen flauw benul van paarden) het veulen er rond half 7 uit gehaald omdat hij dacht dat de gemene hem aanviel (hij heeft gister de aanval niet meegekregen) maar ik betwijfel of hij het veulen niet gewoon wegstuurde om te laten zien wie de baas is. Als hij hem aanviel had hij dat toch wel veel eerder gedaan? In ieder geval was dit blijkbaar de keuze van het veulen want hij is naar de andere wei gegaan.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:54

Jessix schreef:
Ja daar zit wat in.. Ik ben ook benieuwd hoe dit verder zal gaan, al hoop ik natuurlijk wel dat het alsnog gaat lukken. Ik weet ook niet wat het leeftijdsverschil is met de jongste ruin in je groep, TS? En ik blijf het vreemd vinden dat ze zich zo agressief gedragen ten opzichte van zo'n jong en onderdanig dier.

Zou het niet kunnen komen door zijn ataxie? Hij heeft er niet zichtbaar last van, maar dat de andere dit wel merken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:58

Hhmm.. Je zou het kunnen proberen hem er bij te zetten. Als je het aandurft. Misschien gaat dat wel.

Leider is mijn inziens een groot begrip. Je hebt de leider die de kudde beschermd tegen "gevaar van buiten af". Je hebt de baas over de water en de baas over het voer, etc. Zit nogal ingewikkeld in elkaar dus.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:24

Ik volg dit even, heb namelijk hetzelfde probleem!

Heb sinds maandag een nieuwe haf (5jaar) en heb haar eerst een paar uur alleen in de bak laten staan zodat ze kon wennen aan de nieuwe omgeving.

De andere 2 merries (beide 22 jaar) stonden achter het huis en uit het zicht van mijn nieuwe aanwinst.

Na een paar uur heb ik de braafste merrie (helaas hengstig) erbij gezet, dit ging in principe goed, behalve dat ze zo hengstig is en bij iedere blik of stap die de nieuwe aanwinst zette keihard begon te gillen. Dat vond mn nieuwe aanwinst niet zo gezellig, maar was wel blij met haar nieuwe vriendinnetje.

Wat later heb ik de brave merrie weer terug in de wei gezet en onze andere (wat dominantere) merrie bij haar gezet. Zij is duidelijk de baas en laat dit ook constant weten.
Ze jaagt normaal gesproken al de brave merrie op dus ze staan in de paddock en in de wei wel naast elkaar maar met een draadje ertussen.

Nu begon zij ook de nieuwe aanwinst op te jagen, heel gemeen! Oren naar achter en echt aanvallen.. zoals ik hierboven ook lees.
Kun je zoiets nou afleren of zou er een andere oplossing zijn?

Ze staat nu steeds bij de brave merrie, dat gaat wel goed. Maar ze zijn nu al zo verliefd op elkaar dat ze helemaal gek worden als een van de 2 uit de wei of bak gehaald wordt..
Dat wordt dus nog wat..
Als iemand suggesties heeft, graag!