jonge fries 3 jaar ligt veel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jackelzzz

jonge fries 3 jaar ligt veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 10:51

hallo allemaal..
mijn nieuwe jonge friese merrie van nu net 3 jaar ( onbeleerd nog) ligt heel erg veel op stal..
echter de laatste 2 dagen ( met het warme weer ) ligt ze ook veel op de wei en gedraagt ze zich heel sloom..
ze gaat wel liggen en knabbelen van het gras dus ze slaapt niet!!.
mijn andere merrie van 24 heeft nergens geen last van en staat heerlijk rustig op de wei te knabbelen..

de fries eet wel goed en ontlasting is ook goed en normaal verder drinkt ze ook normaal en is nog steeds gek op appel wortel brood noem maar op. iemand een idee wat dit kan zijn?? lente dipje?? last van de warmte??
als dit niet normaal is dan laat ik toch morgen even de da komen..

groetjes

LiVetime

Re: jonge fries 3 jaar ligt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:57

Eén van mn paarden ligt ook veel, maar dat doet ze al vanaf t begin dat ik dr heb. Van de week lag ze ook 2x achter elkaar in dr stal toen ik bij dr kwam. Denk dat het bij haar gewoon heeft te maken met de temperatuurovergang.
Zij is ook stukje slomer dan normaal, net als veel andere paarden bij ons op stal. Maar ja, ik kan nou ook niet echt van mezelf zeggen dat ik vreselijk actief ben met dat warme weer van de laatste dagen :p Dan doe ook ik alles even net iets langzamer.

sjarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:20

Ik heb mijn paard vorig jaar gekregen en ze heeft een best wel grote stal. Ze lag dan ook vaak. Maar een tijdje later kon ze steeds moeilijker lopen en deed het haar gewoon pijn. Ze was toen hoefbevangen. Je moet haar dan gewoon even 3 of 4 dagen binnenhouden of haar ergens op een grasloos stukje zetten. En je kunt haar beter 's ochtends niet naar buiten doen dan is het eiwitgehalte(suiker) hoger in het gras. MIjn paard gaat 's morgens in de bak en 's middags in de wei,. Maar dit hoeft hetniet te zijn het kan ook best zijn dat ze zich gewoon heel erg veilig voelt bij je thuis. Kuddedieren gaan niet zomaar overal liggen als er gevaar schuilt. Hoop dat je er wat aan hebt.

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:23

over het algemeen liggen friesen ook veel. Ik weet niet of ze dat voor heen ook deed?

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:56

Mijn Tinker ligt ook veel is ook nog jong dus is normaal

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:17

Ik zou me er niet al te druk om maken. Hou het de komende dagen nog even in de gaten, het gaat weer wat afkoelen dus als het idd van de warmte is dan zou ze de komende dagen weer wat actiever moeten zijn.
Is ze wel alert als ze ligt?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:49

Als het ineens opvalt dat ze vaker ligt kan er wel iets mis zijn.
Kijk eens naar kreupel lopen of ze wel aktief is met lopen.
Wil ze wel gaan staan of blijft ze ook nog liever liggen als je haar wilt laten staan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:51

Toen mijn merrie dit had was ze dus ook hoefbevangen...
Voor de zekerheid zou ik de komende dagen wel even opletten.
Kan ze wel goed draven? en wil ze net zo goed draven als anders?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:57

Wat weet je van haar achtergrond? Wat heeft ze b.v aan voer gekregen?
Hier heeft een haflinger gestaan en die lag ook extreem veel.
Een jong paard ligt wel meer dan een volwassen dier, maar veel liggen en ook sloom is niet normaal natuurlijk.
Bij de haflinger ( ook 3 jaar) was het overbelasting en de lever waardes waren veels te hoog.
Na een paar kuren is dat gelukkig goed gekomen.
Nu was de Haf in 1 maand tijd bij een handels stal zadelmak gemaakt en heeft het dier daar overuren moeten maken in de orde van...geen gel*l in de krul en tempo tempo en nog eens tempo!
De Haf was trouwens toen nog niet van het meisje dat hem hier op stal had staan.
Ik zou toch even overleggen met de dierenarts en eventueel bloed laten onder zoeken.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:04

kurida1 schreef:
over het algemeen liggen friesen ook veel. Ik weet niet of ze dat voor heen ook deed?

Waar baseer je dat op?

Paarden die 's nachts op stal gaan zul je overdag nauwelijks in de wei zien liggen; dat bewaren ze voor in de stal. Dus op stal veel liggen zou ik me direct geen zorgen over maken. Maar als het paard daarnaast ook veel in de wei ligt lijkt mij dit niet normaal.
Ook is het nog niet zo (lang) extreem warm, dat de paarden daar zo loom van worden.
Ik ben het met Aerdenhout1 eens dat dit gedrag voldoende reden is om even met de dierenarts te overleggen en bloedonderzoek te laten doen.

jackelzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 18:28

even een update... nu het weer iets koeler is is madam ook weer sneller en ligt ze niet meer... wel snachts op stal maar dat heeft ze al van af het begin gedaan dat ik haar had.. ze is ook nog jong.. ik houd het zowiezo in de gaten.. kreupel is ze niet en ze loopt ook wel normaal..
eetlust is ook goed aanwezig al kauwt ze wel langzaam op het hooi... ik kijk het nog een paar dagen aan.. en anders laat ik de da erbijkomen..

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:56

Je zegt ze kauwt langzaam op het hooi. Dat kan ook te maken hebben, met de kwaliteit van het hooi. Oud hooi, wat muffig kan ruiken, eten ze toch vaak met lange tanden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:28

Of ze hebben lange tanden! :D :D :D :D ( nou ja haken op de kiezen)
Maar dat verklaard niet het vele liggen hoor!

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:32

Het valt mij op dat in de hele omgeving de paarden meer liggen met wat warmer weer, ik zou niet te snel in paniek raken. Verder ligt het ene paard ook meer dan het andere paard.
Een jong paard kan ook wel eens even last hebben met wisselen, en daardoor wat trager eten.

jackelzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 11:38

update.. gister dierenarts erbij gehad.. bleek dat ze een flinke ontsteking had onder de keel en die was gister morgen opengebarsten.. heb dit niet kunnen merken aan haar en ook niet opgemerkt todat het opengebarsten was..
het is nu een flinke open wond en ze zit nu aan de antibiotica.
ze eet nu wel beter en is al een stuk vrolijker...
al stinkt ze nu een uur in de wind.. ( open wond ontsteking )
zo zie je maar weer..zelfs in zacht weefsel moet je onderzoeken op bulten en dat valt niet mee.. ik houd jullie op de hoogte..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:12

Jongere paarden liggen vaker en langer dan oudere paarden. Daarbij hoe lager een paard in de rangorde is hoe vaker het paard zal liggen.
Heel normaal hier een groep van 9 paarden bij elkaar varieerend van 1 tot 23 jaar oud het gebeurd vaak dat op 1 of 2 paarden na alle paarden in het land liggen, vooral met het mooie weer van de laatste tijd.
Niets om je zorgen over te maken.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:18

Mijn paard (3jr) ligt iedere nacht op stal en als het dan lekker weer is zoals vandaag gaat ie gerust ook nog eens in de wei liggen. Dat heeft hij vanaf dat ik hem kocht gedaan. Ik heb me er vaak zorgen om gemaakt (toen ik hem net had) maar voor hem is het blijkbaar heel normaal en ik maak me er nu ook niet meer zo druk om.

Maar als het bij jouw paard opvalt dat hij vaker ligt dan normaal moet je het toch even in de gaten houden. Jij kent het paard het beste. Als je het echt niet vertrouwt even overleggen met de DA, die kan je vast wel advies geven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:07

friesiszwart en MilouNigel: Misschien moeten jullie even de post van TS boven jullie lezen. Het paardje heeft een ontsteking en was daardoor zo sloom.

@ TS: Niet zo raar dus dat ze met lange tanden at...Dat zal wel zeer gedaan hebben. Was je gevoel dat er iets niet in de haak was toch wel goed. Hopelijk knapt ze snel op nu het open gebarsten is en ze medicatie krijgt. Beterschap

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:09

Mijn 3jarige Fries ligt ook veel...lekker te genieten van het zonnetje, lekker met wat gras tussendoor...
neem het ervan en ga dr lekker bij liggen knuffelen vindt de mijne iig errug leuk!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:11

dan zal ze nu wel lekker snel gaan opknappen. ik heb ook een fries die ligt amper. heb ook een twenter en die heeft afgelopen weken ook wat meer gelegen. maar die lag gewoon rustig. wrs vanwege overgang warm koud allemaal

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:14

Bij ons op stal liggen de paarden en ponies nu ook wat meer, met deze temperaturen. Ook zijn ze een stuk langzamer, met van de wei naar stal gaan bv. Hebben niet veel haast.

lees nu pas van de ontsteking! Heeft er toch iets dwars gezet dus.. succes met het herstel!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:20

jackelzzz schreef:
update.. gister dierenarts erbij gehad.. bleek dat ze een flinke ontsteking had onder de keel en die was gister morgen opengebarsten.. heb dit niet kunnen merken aan haar en ook niet opgemerkt todat het opengebarsten was..
het is nu een flinke open wond en ze zit nu aan de antibiotica.
ze eet nu wel beter en is al een stuk vrolijker...
al stinkt ze nu een uur in de wind.. ( open wond ontsteking )
zo zie je maar weer..zelfs in zacht weefsel moet je onderzoeken op bulten en dat valt niet mee.. ik houd jullie op de hoogte..

Hemeltje....klinkt als droes!

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 02:20

Ik kom nog heel laat even aanhobbelen (weekendbaan in de horeca) en ik ga mee met Aerdenhout, dit klinkt als droes.
Sta je op een pensionstal? Staan er andere paarden bij? Neem dan alsjeblieft maatregelen en isoleer de hele zaak.
Als het droes is, is dit zéér besmettelijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:52

Als het trouwens echt droes is, is antibiotica niet goed!
Paard moet het dan zelf uitzieken.
Heeft de dierenarts wel gecontroleerd op droes??

jackelzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 10:05

dieren arts komt er maandag weer bij.. heb het even opgezocht en het lijkt inderdaad heel veel op droest...
ik ben gelukkig in het rijke bezit van eigen stallen en eigen weiland en rijbak dus geen pension stalling meer voor mij..
heb nog wel een ander paard erbij staan maar die is inmiddels al 24 en heeft op div stallingen gestaan dus blijkt dat ze immuun is voor droest.. ik temp haar wel elke dag..