paard blijft rennen en wordt daardoor broodmager.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

paard blijft rennen en wordt daardoor broodmager.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 10:21

Hoi bokkers,

Mijn paardje staat sinds een aantal weken dag en nacht in de wei. In het begin ging alles goed, ze werd mooi dik en was vrolijk. Toen kwamen de vliegjes en ben ik erachter gekomen(van horen zeggen) dat ze savonds als de vliegjes en mugjes komen ze uren blijft rennen. Ze is echt dun geworden terwijl ze veel eten krijgt! Ik heb al sprays enzo gebruikt maar die helpen niet echt. Ik zit nu te denken om er een vliegendeken snachts op te gooien maar heb er vervelende ervaringen mee(deken kapot door andere paarden en paard struikelt er dus half door). Ik kan het niet 24u in de gaten houden dus dat is dan wel het nadeel.

Hebben meer mensen hier last van? En wat eraan doen? Paard er toch aan laten wennen? Of deken erop?
Binnen zetten vind ik zelf geen optie dat vind ik zielig, ze gaat dan letterlijk krijsen naar de rest.
Snachts binnen kan eventueel wel maar dan staat ze ook alleen, eigenlijk vind ik dit zielig en ze vindt het zelf ook verschrikkelijk.

RandyOrton25

Re: paard blijft rennen en wordt daardoor broodmager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:24

ja ik zou haar toch binnen zetten s'nachts
hoe vervelend het ook is
het is beter dan een paard wat geen rust heeft op het land door vliegjes.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 10:25

ja dat is ook zo, maar snachts alleen in de stal heeft ze ook geen rust, iig gaat ze dan constant rondjes draaien en lopen gillen naar de rest. maarja misschien toch maar doen dan hoe erg ik dat ook vind.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:26

Heb je Atex Daas spray al eens geprobeerd? werkt bij mij super tegen vliegen, dazen etc. verder zou je een vliegendeken kunnen proberen, als je het goed vastmaakt, en een beetje een stevige hebt zal die denk ik niet zo snel kapot gaan. Tenzij er van die paarden in de ''kudde'' zitten die regelmatig dingen 'vastpakken'. Als je paard binnen staan niks vind, zou ik het niet doen. Zeker niet als zij dan in der eentje is, en de rest buiten. Dat kan ook redelijk wat stress opleveren.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:27

Knoflook voeren?
Ik zou eerst ALLE opties afwegen voordat je je paard gelijk weer op stal gooit als de rest lekker buiten staat ..
En vliegjes e.d. zijn volgens mij alleen rond schemerduister, midden in de nacht niet meer hoor .. Staat je paard voor nop op stal ..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:27

Buitenlaten zonder vliegen/eczeemdeken vind ik ook zielig! Dat beest heeft dusdanige jeuk dat hij er zo gestoord van word dat ie zichzelf helemaal kapot rent, en jij overweegt dan ook nog geen deken op te doen?
Zorgen dat je een goede kwaliteit deken koopt, die goed past en goed vast zit, dan blijven ze meestal wel goed zitten (een enkele extreme sloper daar gelaten). En anders toch 2 keer per dag gaan kijken of de deken nog goed zit, of een afspraak maken met de mensen die je vertelden dat ze zo rent of die je willen bellen als de deken niet goed ligt.

Maar in mijn ogen heb je maar 2 opties: Of 's nachts naar binnen, of met deken buiten. Waarbij je rekening moet houden dat ze ook op andere momenten van de dag last kan hebben van de vliegen zonder zo extreem te reageren, dus ik weet wel wat mijn keuze zou zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:28

probeer inderdaad eens een eczeemdeken?

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:29

Dat is toch wel een van de beste opties... Waarschijnlijk krijgt je paard jeuk van de vliegjes/mugjes.

Dus ik zou ervoor kiezen om tóch een vliegendeken op te doen, deze vind ik persoonlijk erg fijn, blijft goed liggen en houdt veel tegen:
http://www.horseshopinternational.nl/im ... 0grijs.JPG

Of evt een andere pony mee binnen zetten (Desnoods een shetlander) dat ze inderdaad het idee hebben dat ze niet alleen staan.

Je zou je pony beter kunnen laten weten aan het 's nachts binnen staan, dan laten wennen tegen jeuk natuurlijk, want dat is vrijwel onmogelijk én zieliger.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 10:29

maar dat deken is dus voor savonds, overdag is er niets aan de hand. en savonds laat gaan die mensen niet meer constant kijken of dat deken goed ligt. maar ik ga het er toch op gooien vanavond. als het kapot gaat dan is dat pech hebben maar hoop dat ze er niet over struikelt zoals bij mn vorige.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:30

Ik zou knoflook gaan voeren en een exeemdeken opleggen ,een gewoon vliegendeken houdt dit niet tegen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:30

Een exzeemdeken zou ook mijn idee zijn, die zitten mooi aangesloten en de meeste paarden houden deze prima heel.
Hierdoor kan je paardje ook weer fijn ontspannen :)

*edit; ik zou hem overdag ook gewoon oplaten, als je een goede versie neemt dan blijven ze er ook fijn koel onder en op een gegeven moment komen er overdag ook vliegjes etc.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 10:31

bedankt voor jullie reacties iig. ik ga dat deken toch even proberen. liever dan dat ze in stal staat eigenlijk. ik zal daas spray er ook opdoen en knoflook krijgt ze al

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:32

Zet er dan 2 op stal...
zorg dat je wel tijd vrijmaakt om het paard te controleren als het een deken op heeft...
verkoop het paard aan iemand die er tijd en ruimte voor heeft om het op stal te zetten met anderen of regelamtig te controleren of de deken nog goed ligt.

Een wondermiddel bestaat er niet, nog een andere optie is dat je iemand zo gek krijgt om je regelmatig te kijken of de deken nog goed ligt...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:34

Ik had ook een pony die alleen maar bleef rennen,zij werd gek van de jeuk.Maar dit was dus dag en nacht,ze kon geen seconde stil staan.Ik heb haar manen en staartwortel in gesmeerd met hoefteer,binnen een week werd ze rustiger.Wat later kon ze eindelijk weer normaal stilstaan en heerlijk grazen.Ze was helemaal verlost van die afschuwelijke jeuk!ook kon ik zien dat ze me er dankbaar voor was!
Bijna niemand gelooft dit,maar het helpt echt!voor mij is dit hét wondermiddel.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 10:40

alane: ik heb zat tijd en ruimte dat vind ik nogal een rare opmerking. ik kan alleen snachts het deken niet controleren. een normaal mens slaapt snachts. tot een uur of 11 savonds kan ik het wel controleren. als ik niet het beste voor mn paardje wou zou ik ook geen advies vragen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:02

ik zeg niet dat je niet het beste voor hebt met je paard...
je hebt pas een probleem als er een oplossing is, zonder oplossing geen probleem.
De mogelijke oplossingen zijn:
paard op stal (geen optie volgens eigen zeggen)
deken op (geen optie ivm geen 24 uur controle, oplossing daarvoor is: tijd vrij maken om wel te kunnen controleren, andren vrage om samen om de beurt te controleren of verkopen)
antivliegen middelen: werken niet afdoende.

Vraag eens naar ervaringen van anderen met de verschillende dekens die er zijn.
Ik heb goede ervaringen met de sweet itch hoody, en een everline eczeem deken, ook 24 uur in een kudde.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 11:07

ga vanmiddag een goed exceem deken ophalen wat er savonds en snachts op gaat

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:09

Alane schreef:
ik zeg niet dat je niet het beste voor hebt met je paard...
je hebt pas een probleem als er een oplossing is, zonder oplossing geen probleem.
De mogelijke oplossingen zijn:
paard op stal (geen optie volgens eigen zeggen)
deken op (geen optie ivm geen 24 uur controle, oplossing daarvoor is: tijd vrij maken om wel te kunnen controleren, andren vrage om samen om de beurt te controleren of verkopen)
antivliegen middelen: werken niet afdoende.

Vraag eens naar ervaringen van anderen met de verschillende dekens die er zijn.
Ik heb goede ervaringen met de sweet itch hoody, en een everline eczeem deken, ook 24 uur in een kudde.

verkopen is wel erg drastisch dat slaat nergens op :+

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 11:12

ja dat vind ik dus ook.. ik moet ook werken om mn paard te onderhouden en andere mensen ook, ik kan niet 24u naar het deken kijken. ik moet namelijk ook de da kunnen betalen als het nodig is. dat heeft ook weer te maken met het beste voor je paard willen. maar ik gooi er een exceemdeken op, die zijn stevig en goed:)

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:12

Ik zou idd gewoon een exceemdeken kopen en deze dag en nacht om laten. Mijn paard heeft zomerexceem en die vind het helemaal niet erg om het pak aan te krijgen.
En de mijne is echt een houdini kwa pakken krijgt alles los, dus heb wat aanpassingen gedaan wat betreft de kap die ik er ook nog bij heb en nu krijgt hij het niet meer voor elkaar om het pak los of te krijgen.
Of je moet een paard hebben die nog erger is dan die van mij, maar dat is bijna onmogelijk ;).

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:25

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:30

Vliegenvanger in de wei zetten? Ik heb er geen ervaring mee maar ik hoor er wel goede berichten over!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 11:31

dankjewel!!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:39

Ik denk dat een deken ook de beste oplossing is. En wanneer een deken goed past, valt hij echt niet 1,2,3 van je paard af.
Neem dan wel een deken met buiksingels en bilkoorden.
Succes!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:52

zet anders een stukje van de wei af, dan is je pony toch nog bij de rest van de kudde maar de kudde kan niet je deken slopen.
Probleem opgelost ;)