Niet blijven staan met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal_1994

Niet blijven staan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:07

Ik heb een beetje een irritant probleem.
Mijn verzorgpaard wil absoluut NIET blijven staan met opstappen.
Met opzadelen is het geen probleem.
Persoonlijk vind ik dat ze zich aanstelt, xD
Ik rijd vaker zonder zadel nu, zeker nu het zo koud is, en regelmatig oefen ik gewoon door me over haar rug heen te hangen terwijl ik op het trapje sta, massage, aaien, dat soort dingen.
Dat helpt wel, dan kan ik gewoon opstappen zonder problemen.
Met zadel kan dat natuurlijk niet, en het is ongelooflijk irritant als ze dan weg draait.
Ze doet dit pas een tijdje, heeft ze nooit gedaan ofzo.
Ik stap op met een trapje omdat dit beter is voor haar rug en het zadel.
Ik weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken.
Staffen, belonen?

Alle soort tips welkom! <3

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:10

zo vaak mogelijk op en af stappen..
loopt ze weg.. afstappen opnieuw..
of verder opstappen.. in zn achteruit op de plek terugzetten, afstappen en opnieuw..
die van mij liep ook altijd weg.. en ineens hadtie t :P
of blijven hangen.. tot stilstand brengen en dan verder..gaat ze weer verder lopen als je verder probeert te komen been terug, blijven hangen en opnieuw, opnieuw, opnieuw..
bij mijn paardje heeft het geholpen ;)
succes!!

Jessix

Re: Niet blijven staan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:09

Inderdaad: oefenen, oefenen, oefenen.
In het begin misschien eerst met iemand die hem voor je vast houdt. Als je zit belonen. Ik gebruik daarvoor een snoepje. Mijn paarden weten dat en blijven er keurig op wachten. Pas als ze het snoepje hebben gehad en ik geef een hulp voor stappen dan vertrekken ze.

Maar ik heb ze dit dus wel moeten leren! En dat was ook echt nodig, want een van mijn paarden is 1.83m en daar zit je niet zomaar op, haha!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:10

Vaak is het een combinatie van pijn aan de rug etc

sluit dit dus eerst uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:12

Mijn paard heeft dit probleem ook. Wat bij mij helpt is ook werken met een beloning. Eerst stil laten staan wanneer jij er naast staat, beloning, bijv. paardensnoepje. Dan wanneer je gaat hangen, tijdens het hangen weer belonen. En dit steeds uitwerken.
Op het moment werkt het bij mijn paard erg goed. Ze staat stil tijdens het opstijgen en wacht op haar beloning.
Wel consequent zijn, niet stilstaan is dus ook geen beloning!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:35

Paard voor het opstijgen in een hoek van de bak neerzetten, met de neus naar de muur :+ . Dan kán hij niet weglopen. Hiermee heeft een kennis van me zijn paard dit probleem afgeleerd. :D

cvmele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:51

ik zou ook zeggen elke keer dat ze het doet er terug af en wachten tot die ene keer dat ze het wel goed doet en dan belonen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:23

Dit is dus iets nieuws? En zonder zadel gaat het dus beter?

Dan zou ik eens even na laten kijken of dat zadel nog wel lekker ligt en of ze misschien geen last van d'r rug heeft.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:20

Niet stilstaan met opstijgen kan het gevolg zijn van een slecht passend zadel. Voor alle zekerheid dus even je zadel na laten kijken.

Verder hiep de snoepje-methode bij mijn paard heel goed.....dus opstijgen, paard stilzetten en paardensnoepje geven. De derde keer had de mijne het door, nu staat 'ie bijna altijd stil met opstijgen. Geef het snoepje wel altijd met je rechterhand. Mijn paard buigt alvast een beetje naar de kant waar het snoepje vandaan gaat komen, en met opstijgen is het makkelijker als 'ie wat verder rechtsom staat ( = naar je toe) dan linksom ( = van je af).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:28

dirkus schreef:
Niet stilstaan met opstijgen kan het gevolg zijn van een slecht passend zadel. Voor alle zekerheid dus even je zadel na laten kijken.

Verder hiep de snoepje-methode bij mijn paard heel goed.....dus opstijgen, paard stilzetten en paardensnoepje geven. De derde keer had de mijne het door, nu staat 'ie bijna altijd stil met opstijgen. Geef het snoepje wel altijd met je rechterhand. Mijn paard buigt alvast een beetje naar de kant waar het snoepje vandaan gaat komen, en met opstijgen is het makkelijker als 'ie wat verder rechtsom staat ( = naar je toe) dan linksom ( = van je af).

Bedoel je niet net andersom?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:26

Abeltje77 schreef:
dirkus schreef:

Bedoel je niet net andersom?

Ik denk dat ze bedoelt dat wanneer het paard het hoofd al naar rechts buigt (daar krijgt hij het snoepje), zijn lijf met de bolle kant naar je toe staat, wat weer makkelijker opstappen is. Als het paard zijn hoofd linksom buigt, dan buigt zijn lichaam van je af.

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:23

Probeer eerst eens je verzorgpaard in een hoek van de bak te zetten en dan op te stijgen. Dan kan ze moeilijker wegdraaien. En inderdaad veel oefenen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:16

amber2202 schreef:
zo vaak mogelijk op en af stappen..
loopt ze weg.. afstappen opnieuw..
of verder opstappen.. in zn achteruit op de plek terugzetten, afstappen en opnieuw..

haha, hier ben ik het mee eens ;)
En flink belonen als ze braaf blijft staan he! :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 03:39

Mijn merrie had het in het begin ook en nu heeft ze af en toe nog de neiging om te gaan lopen. (jaja wel 1 of 2 passen :D)
Ik ging toen ook iedere keer opnieuw opstappen, maar het grappige van alles is, is dat zodra ik afstap en weer opnieuw opstap, mw perfect stil kan staan haha

jomyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:26

Als niks van deze ideeën helpt.
Dan zou ik toch iemand vragen om hem even vast te houden.

Ik snap dat het natuurlijk fijner is om het zelf te kunnen maarja, als het niet wil dan lukt het niet he.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:39

ik stap ook met krukje op en als hij blijft stilstaan totdat ik goed zit dan krijgt hij een brokje, daarmee had hij het in 2 keer door en nu blijft hij netjes staan totdat ik helemaal goed zit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:42

als alle pijnen uitgesloten zijn, dan is gewoon oefenen oefenen, heb het met mm verzorgpony ook vaak geoefend. stil staan als je er net op zat wilde ze ook niet (dus als je dan zat ging ze als nog meteen we g stappen) nu heb ik het zo vaak geoefend dat ik gewoon zolang als we willen stil kunnen staan :P hihi

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:58

sorry heb niet het hele topic gelezen, maar prik je misschien met je teen in je paard zijn/haar buik? dat deed ik bij mijn paard ook altijd, en daarom wou ze niet blijven staan. nu let ik er op (of ik doe mijn voet tegen de singel aan) en dan blijft ze wel staan

leey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:08

hoi

je kan ook je paard vast maken aan een hek met zo klip die in 1 x los kan gemaakt worden en dan als je paard vast zit kun je op stappen maar dan moet je wel een paard hebben die niet in paniek raakt !!! of je kan je paard ook laten vast houden door iemand wanner jij er op gaat en dan gewoon als je er op zit nog even paar seconden wachten en dan laten weg stappen

bij mijn paard heeft het wel geholpen gaat nu stuken beter het heeft heel veel tijd nodig

groetjes :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:10

Gentlegiant schreef:
Vaak is het een combinatie van pijn aan de rug etc

sluit dit dus eerst uit

Juist!Dit zie je vaak bij paarden die niet zijn rechtgericht!
Doordat je met je gewicht aan 1 kant hangt word de druk zo pijnlijk dat het paard vast begint te lopen om er onderuit te komen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:12

ts probeer het eens met een opstapje!
Dan zit je er véél sneller op en belast je de rug niet van het paard.
Als ie dan braaf blijft staan geef je uiteraard een beloning.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:33

mijn paard deed dit eerder ook.. steeds naar achteren lopen enzo.
heb haar steeds weer op de zelfde plek gezet waar ze stond en moest bijven staan..
mijn instructrice zei,geef haar gewoon een keer een knal in haar buik ofzo..
maar,ik was ben niet zo van dat slaan enzo.nouja, toch maar eens gedaan (toen ik ook zeker wist dat het zadel goed lag) en het hielp wel! nu blijft ze keurig stil staan!:)

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:57

idd, heeel veel oefenen.
die van mij doet het ook
steeds belonenn als die t goed doet

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:25

Veel oefenen eerst zonder krukje.
Elke keer als ze weg loopt:
Ho! en in ze achteruit zetten

Naatjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:25

in het begin is het makkelijk als iemand haar vast houden en als ze dan stil staan belonen. misschien helpt het ook als je het paard met haar neus tegen de bakrand parkeert en weer belonen als ze stil staat. als het pas sinds kort is even checken of ze niet ergens last van heeft. ligt het zadel nog goed enz enz.