Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Hannah_Menno schreef:Join-Ups kan ik alleen maar van zeggen; niet aan gaan beginnen.
Vaak zijn ze nergens voor nodig en verpesten ze een paard meer dan dat ze een paard goed doen. Veel mensen doen het omdat 'ie dan so braaafffff' is maar dat is geen goede reden natuurlijk!
ik ga een join-up met 'mijn' merrie doen elke keer als ik in de wei kom. niet omdat ik haar 'braaf' wil hebben maar omdat ik het vertrouwen van haar wil winnen en een goede vriendschap wil starten. maar die mensen die jij dan hebt gesproken denken daar zeker anders over dan;) een join-up kan je op alle leeftijden volgens mij doen, ik ben in ieder geval 11 en kan het ook. in ieder geval vanaf 11 dus;) volgensmij zijn die links wel handig om eens op te kijken. en inderdaad is het een goed idee van Hannah_Menno om een intructeur te vragen.Cassidy schreef:Nog een filmpje, dit is ook grondwerk: het paard vanaf de grond voorbereiden op situaties die hij onder het zadel tegen kan komen. Dit zijn geen truukjes, dit is het confronteren van het paard met alles wat hij bijv. op een buitenrit tegen kan komen. Het desensibiliseren voor bepaalde prikkels, het leren van een paard dat hij moet kijken waar hij zijn voeten neerzet, dat hij een hindernisje kan nemen.
http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

poons schreef:Hannah_Menno schreef:Join-Ups kan ik alleen maar van zeggen; niet aan gaan beginnen.
Vaak zijn ze nergens voor nodig en verpesten ze een paard meer dan dat ze een paard goed doen. Veel mensen doen het omdat 'ie dan so braaafffff' is maar dat is geen goede reden natuurlijk!
ik persoonlijk vind dit onzin. maar dat kan jij natuurlijk anders zienik ga een join-up met 'mijn' merrie doen elke keer als ik in de wei kom. niet omdat ik haar 'braaf' wil hebben maar omdat ik het vertrouwen van haar wil winnen en een goede vriendschap wil starten. maar die mensen die jij dan hebt gesproken denken daar zeker anders over dan;) een join-up kan je op alle leeftijden volgens mij doen, ik ben in ieder geval 11 en kan het ook. in ieder geval vanaf 11 dus;) volgensmij zijn die links wel handig om eens op te kijken. en inderdaad is het een goed idee van Hannah_Menno om een intructeur te vragen.
succes verder! xxx hannelore

Cassidy schreef:Ik kan wel degelijke een join up krijgen als ik het land inga, of zelfs als ik de box instap. Beter gezegd, ik blijf in de deuropening staan en wacht tot het paard zich naar mij toedraait, met zijn gezicht naar mij toekomt. Ook dat is een join-up.

Marion71 schreef:Cassidy schreef:Ik kan wel degelijke een join up krijgen als ik het land inga, of zelfs als ik de box instap. Beter gezegd, ik blijf in de deuropening staan en wacht tot het paard zich naar mij toedraait, met zijn gezicht naar mij toekomt. Ook dat is een join-up.
Voor mij is dit geen JU maar een uitnodiging om bij me te komen. Een JU is het paard steeds en langdurig uit de kudde verdrijven of voorkomen dat hij zich daarin bevindt.
Ik vraag mijn eigen paarden, maar ook mijn pensionpaarden zich wel op mij te focussen, zodat ze op mij letten en we ontspannen met elkaar om kunnen gaan. Als ik stil sta, moeten zij dat ook. Mijn tempo is bepalend. Als ik niet schrik, hoeven zij dat ook niet te doen, etc.
Een JU is heel indrukwekkend voor een paard en imo in de relatie mens-paard nergens voor nodig. In elk geval is er niks paardvriendelijks aan een JU.

Enyaa schreef:Maar wat maakt een join-up dan zo gevaarlijk?
Ik weet dat dit normaal bij paarden gebeurt die een traumatische gebeurtenis heeft gehad,
Maar het heeft toch wat weg als longeren.
Zonder longeerlijn!?