grondwerk ??? & Joinups ????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Truuskay

grondwerk ??? & Joinups ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:14

Hallo,
ik las dat iemand het had over grondwerk, wat is dat ?
En wat zijn join ups ?
xx

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:19

caroline020

Re: grondwerk ??? & Joinups ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:00

Ik heb zelf een Join-Up cursus gedaan bij Annemarie van der toorn van Monty Roberts Nederland... super leuk en daarin wordt precies uitgelegd wat deze dingen zijn. Je mag al het geleerde ook zelf oefenen en in de praktijk brengen, zeker een aanrader dus!!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:03

Join-Ups kan ik alleen maar van zeggen; niet aan gaan beginnen.
Vaak zijn ze nergens voor nodig en verpesten ze een paard meer dan dat ze een paard goed doen. Veel mensen doen het omdat 'ie dan so braaafffff' is maar dat is geen goede reden natuurlijk! ;)

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:06

Over het gebruik van een Join-Up valt inderdaad te discussieren over het wanneer wel of niet toe te passen. Daarentegen is grondwerk zeker wél iets wat voor ieder paard goed bruikbaar is in de dagelijkse omgang!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:08

Absoluut, grondwerk is IMO ook een van de belangrijkste discipline's in de paardenwereld! :j

Truuskay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:20

Maar WAT is het dan precies ? wat moet je doen bij grondwerk ? Wat moet je doen bij join ups ?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:21

Lees de linken maar eens door die hierboven gegeven zijn! ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:28

das niet in een berichtje uit te leggen.. Er zijn zoveel soorten grondwerk, mss kan je eens kijken naar een instructeur in de buurt die je kan helpen?

Truuskay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:43

Ja is goed, maar ik heb echt helemaaaal geen idee wat het is,
is het longeren, of zijn het kunstjes?
of is het om het vertrouwen te winnen..
of ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:50

Grondwerk is niet meer dan vanaf de grond het paard bepaalde oefeningen te laten doen, die je vanaf het zadel uiteindelijk ook kunt doen. Grondwerk bereid het paard dus voor, lichamelijk als ook psychisch. Als jij een paard vanaf de grond: voorwaarts, achterwaarts, naar links en naar rechts kunt laten gaan en daarbij weinig aanwijzingen nodig hebt, ben je al bezig met grondwerk.

Zie voor een filmpje even hier:

[WN-AM] Filmpje Clinton Anderson en Mindy

Dit zijn geen kunstjes, die is een hele subtiele manier van communicatie.
Clinton Anderson heeft ook een kanaal op Youtube, gaan maar kijken op DUhorseman.

Er is ook een filmpje van een meneer die met zijn eigen paard deze oefeningen heeft gedaan, dat gaat ook niet van de een op de andere dag:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

De Join Up is niet meer of minder een methode om het paard ontvankelijk te maken voor wat je van hem wilt. Op zich niets mis met de methode, hij wordt alleen heel vaak in een context gebruikt waarin hij niet nodig is, en te vaak ten onrechte en te vaak toegepast, voor heel veel problemen zijn er andere oplossingen, en de JU is niet het tovermiddel om het gebrek aan kennis van de persoon op de grond weg te poetsen. Er komt nog een heel traject achteraan wat velen niet zien omdat het zo schattig is dat ze na de JU als een hondje achter ze aanlopen.

Filmpje JU Monty Roberts

http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo&feature=fvw

De Join Up kan heel gevaarlijk worden als je een paard hebt die zich niet onder druk laat zetten. Het is daarom af te raden om hem zomaar te `proberen`. Wil je de JU leren, volg dan een cursus onder begeleiding. Ook voor grondwerk zijn er cursussen, via DVD of een clinic. Ga maar even kijken naar Parelli.

http://www.youtube.com/watch?v=YpyXkaFbyK4

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 00:08

Nog een filmpje, dit is ook grondwerk: het paard vanaf de grond voorbereiden op situaties die hij onder het zadel tegen kan komen. Dit zijn geen truukjes, dit is het confronteren van het paard met alles wat hij bijv. op een buitenrit tegen kan komen. Het desensibiliseren voor bepaalde prikkels, het leren van een paard dat hij moet kijken waar hij zijn voeten neerzet, dat hij een hindernisje kan nemen.

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

poons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:25

Hannah_Menno schreef:
Vaak zijn ze nergens voor nodig en verpesten ze een paard meer dan dat ze een paard goed doen. Veel mensen doen het omdat 'ie dan so braaafffff' is maar dat is geen goede reden natuurlijk! ;)

ik persoonlijk vind dit onzin. maar dat kan jij natuurlijk anders zien ;) ik ga een join-up met 'mijn' merrie doen elke keer als ik in de wei kom. niet omdat ik haar 'braaf' wil hebben maar omdat ik het vertrouwen van haar wil winnen en een goede vriendschap wil starten. maar die mensen die jij dan hebt gesproken denken daar zeker anders over dan;) een join-up kan je op alle leeftijden volgens mij doen, ik ben in ieder geval 11 en kan het ook. in ieder geval vanaf 11 dus;) volgensmij zijn die links wel handig om eens op te kijken. en inderdaad is het een goed idee van Hannah_Menno om een intructeur te vragen.
succes verder! xxx hannelore

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:22

Grondwerk is heel zinvol, maar leer je net als paardrijden niet uit een boek of van een dvd. Je moet hiervoor dus ook echt les nemen van een goede instructeur of een ervaren persoon. Niet zomaar iets gaan doen, want daar maak je meer mee kapot dan je beseft.

Met een joint up uitgevoerd door mensen heb ik persoonlijk niks. Als je kijkt wanneer paarden dat toepassen, is dat al een uitzonderlijk iets. Je ziet het wel als een nieuw paard aan een groep wordt toegevoegd en dan duurt de joint up uren of zelfs een paar dagen. De groep paarden waarover ik het dan heb, zijn dieren die 24/7 bij elkaar lopen en echt paard zijn. Neem er maar 'ns een paar weken de tijd voor om te kijken hoe paarden onderling communiceren. Het gewone simpele ffies uit de groep sturen of wegsturen van voedsel is iets heel anders.

Waarom je standaard een joint up uitvoert als je je merrie uit de groep haalt, begrijp ik niet. Wat voor doel dient dat en hoe vertaal je dat naar het natuurlijke paardengedrag? Of noem je het een joint up, maar is het dat niet?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:47

Cassidy schreef:
Nog een filmpje, dit is ook grondwerk: het paard vanaf de grond voorbereiden op situaties die hij onder het zadel tegen kan komen. Dit zijn geen truukjes, dit is het confronteren van het paard met alles wat hij bijv. op een buitenrit tegen kan komen. Het desensibiliseren voor bepaalde prikkels, het leren van een paard dat hij moet kijken waar hij zijn voeten neerzet, dat hij een hindernisje kan nemen.

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

vind ik een filmpje met goede oefeningen, maar wel een beetje ruw met het paard...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 02:08

Ik zie geen ruwe omgang, ik zie iemand die duidelijk is naar het paard toe. En bedenk dat dit paard in opleiding is, daar kan weleens wat misgaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:43

Ik zie ook geen ruwe omgang. Wat vond jij er ruw aan dan lissisanne?

Erg mooi trainingsveld trouwens, zo een zou ik ook wel willen hebben^^

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:45

poons schreef:
Hannah_Menno schreef:

ik persoonlijk vind dit onzin. maar dat kan jij natuurlijk anders zien ;) ik ga een join-up met 'mijn' merrie doen elke keer als ik in de wei kom. niet omdat ik haar 'braaf' wil hebben maar omdat ik het vertrouwen van haar wil winnen en een goede vriendschap wil starten. maar die mensen die jij dan hebt gesproken denken daar zeker anders over dan;) een join-up kan je op alle leeftijden volgens mij doen, ik ben in ieder geval 11 en kan het ook. in ieder geval vanaf 11 dus;) volgensmij zijn die links wel handig om eens op te kijken. en inderdaad is het een goed idee van Hannah_Menno om een intructeur te vragen.
succes verder! xxx hannelore

Volgens mij heb jij het dan niet begrepen poons. Al vraag ik me dan weer af wat jij verstaat onder een join-up. De ''uitvinder'' van de join-up is volgens mij Monty Roberts, en hij zegt dat je de join-up slechts enkele keren op een heel paardenleven mag uitvoeren, dus zeker niet dagelijks. :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:49

Ik kan wel degelijke een join up krijgen als ik het land inga, of zelfs als ik de box instap. Beter gezegd, ik blijf in de deuropening staan en wacht tot het paard zich naar mij toedraait, met zijn gezicht naar mij toekomt. Ook dat is een join-up.

De Join Up zoals hij echter door zovelen wordt toegepast, is idd de versie van MR. Niet altijd even kundig toegepast, en niet altijd nodig. Zelfs Annemarie van der Toorn (Monty Roberts Nederland) bekijkt van geval tot geval of de JU nodig is of niet. En daarom vind ik het een kwalijke zaak dat de JU door kinderen met shetjes drie keer in de week meegenomen wordt omdat het zo schattig is dat ze als een hondje achter je aanlopen, maar vervolgens vervalt men weer in dezelfde fouten als voorheen. De JU is NIET het wondermiddel voor een betere band met je paard. De onderhandelingspositie die je met de JU krijgt kun je ook op andere manieren krijgen. Maar deze discussie is tot in den treure al in dit topic gevoerd:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Misschien zouden jullie daar even kunnen kijken voordat we hier in herhalingen vallen.

Lennie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:38

Ik heb zelf een kids cursus gevlogd bij anemarie van der toorn. Grondwerk is dat je het vertrouwen vanje paard wint. En een join-up is een soort longeren maar dan niet met en zweep en een longeer lijn maar met je lichaam..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:45

Een JU is zeker geen longeren. Tenminste, dat vind ik totaal niet.
Met longeren breek je je paard niet, met een Join Up wel.
Dus waar je die overeenkomst vandaan haalt...

Poons, je wilt elke dag een join up doen....waarom?
Je breekt je paard daarmee. Je stuurt hem weg, verbant hem uit de kudde.
Hoe moet dat voor je paardje zijn als dat elke dag met je gebeurt...

Maargoed, de JU is toch een eindeloos discussiepunt hier op bokt.

Als je via grondwerk een goede band wilt krijgen kun je dat imo, op veel andere manieren aanpakken.
Dankzij grondwerk hebben mijn paardje en ik een geweldige band gekregen. Maar daar is geen JU aan te pas gekomen en dat zal ook nooit gebeuren. Er zijn wel paard vriendelijkere manieren. (dit dan gebaseerd op de JU van M.R die de meeste meiden zo stoer vinden)

Maar das dan weer mijn mening ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:55

Cassidy schreef:
Ik kan wel degelijke een join up krijgen als ik het land inga, of zelfs als ik de box instap. Beter gezegd, ik blijf in de deuropening staan en wacht tot het paard zich naar mij toedraait, met zijn gezicht naar mij toekomt. Ook dat is een join-up.

Voor mij is dit geen JU maar een uitnodiging om bij me te komen. Een JU is het paard steeds en langdurig uit de kudde verdrijven of voorkomen dat hij zich daarin bevindt.

Ik vraag mijn eigen paarden, maar ook mijn pensionpaarden zich wel op mij te focussen, zodat ze op mij letten en we ontspannen met elkaar om kunnen gaan. Als ik stil sta, moeten zij dat ook. Mijn tempo is bepalend. Als ik niet schrik, hoeven zij dat ook niet te doen, etc.
Een JU is heel indrukwekkend voor een paard en imo in de relatie mens-paard nergens voor nodig. In elk geval is er niks paardvriendelijks aan een JU.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:10

Maar wat maakt een join-up dan zo gevaarlijk?
Ik weet dat dit normaal bij paarden gebeurt die een traumatische gebeurtenis heeft gehad,
Maar het heeft toch wat weg als longeren.
Zonder longeerlijn!?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:28

Marion71 schreef:
Cassidy schreef:

Voor mij is dit geen JU maar een uitnodiging om bij me te komen. Een JU is het paard steeds en langdurig uit de kudde verdrijven of voorkomen dat hij zich daarin bevindt.

Ik vraag mijn eigen paarden, maar ook mijn pensionpaarden zich wel op mij te focussen, zodat ze op mij letten en we ontspannen met elkaar om kunnen gaan. Als ik stil sta, moeten zij dat ook. Mijn tempo is bepalend. Als ik niet schrik, hoeven zij dat ook niet te doen, etc.
Een JU is heel indrukwekkend voor een paard en imo in de relatie mens-paard nergens voor nodig. In elk geval is er niks paardvriendelijks aan een JU.

MR noemt de JU het moment dat het paard bij hem wil zijn. Het hele vooraf van "uit-de-kudde-wegjagen-zodat-hij-zich-op-zichzelf-teruggegooid-voelt-en-bij-gebrek-aan-alternatieven-maar-al-te-graag-bij-de-mens-wil-zijn" is de weg jaar de JU, de JU zelf is het moment dat hij vanzelf beslist om bij je te komen. En dat kan ook als jij gewoon in het weiland staat en hij vrijwillig naar je toekomt, of in de box beslist om zich naar jouw toe te draaien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:41

Enyaa schreef:
Maar wat maakt een join-up dan zo gevaarlijk?
Ik weet dat dit normaal bij paarden gebeurt die een traumatische gebeurtenis heeft gehad,
Maar het heeft toch wat weg als longeren.
Zonder longeerlijn!?

De druk bij het 'longeren zonder lijn" is veel minder groot dat bij de JU. Je stuurt een paard weg, weg uit de kudde. Het grootste gedeelte van de paarden laat zich wegsturen. Kom je de verkeerde tegen die dit niet pikt maar in de aanval gaat, heb je een serieus probleem.

De JU wordt door MR niet (alleen maar) als middel voor getraumatiseerde paarden gezien. In tegendeel, het is de standaard procedure om een paard even op zijn plek te zetten (ontvankelijk te maken voor de communicatie, noemt MR het) zodat hij er nieteens over nadenkt om het leiderschap aan te vechten. En dan komt weer bovendrijven wat ik hierboven heb gezegd: een paard dat zich niet zomaar even op zijn plek laat zetten maar op je afkomt, dan moet je heel stevig in je schoenen staan, en weten hoe je daarmee om moet gaan, of je hebt een serieus probleem.

Aan de andere kant komen bij paarden niet altijd de standaard signalen bovendrijven zoals in menig Heartland boekje beschreven wordt, of in een demonstratie blijkt. Je moet het paard goed kunnen lezen, weten wanneer je druk moet laten varen of op moet voeren op de momenten dat de signalen niet komen. En daar is ervaring voor nodig, veel ervaring. Wat degenen niet hebben die een demonstratie hebben gezien, een Heartland boekje hebben gelezen of het MR boek hebben gelezen. Maar als je een paard tegenkomt die de signalen niet laat zien, of waar jij onbewust teveel of teweinig druk geeft, en je blijft doorgaan omdat je niet de signalen krijgt, dan heb je na drie uur opjagen een totaal uitgeput paard. En dat is nog het minste. Paarden kunnen er voor de rest van hun leven gebroken door worden. Misschien toch wel fijn om een keer het verzameltopic door te lezen?

De JU niet het wondermiddel voor alle getraumatiseerde paarden, of voor alle - door de mens veroorzaakte problemen - die je tegen kunt komen. Ik kan me herinneren dat Annemarie vd Toorn op een Horse Event ook een paard voor zich kreeg waar ze besliste om de JU niet toe te passen. Als ik me niet vergis was de naam van het paard Fiji.

Even als aanvulling op de reactie voor Marion

Ik raad je aan om even dit filmpje te bekijken. Op 3.50 komt het moment dat MR als `Join Up` bestempeld....

http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo