singel nijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

singel nijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:08

hallo,
mijn paard heeft vreselijk iritante singel nijd.
als ik met het zadel aan kom lopen, kijkt ze vreselijk chagarijnig,
en wanneer ik de singel pak om vast te maken begint ze al met haar voorbeen te zwaaien,
als ik dan aan het aansingelen ben,
begint ze met haar kont omhoog te gooien, te happen, echt soms zo erg,
dat het een beetje gevaarlijk is..

maar wanneer ik dan de singel vast heb, is er niks aan de hand..
en voor dat ik er dan op ga, singel ik haar dan nog een keer aan..
en dan is er ook niks aan de hand..

wat kan ik doen zodat het aansingelen op stal beter word?

alvast bedankt ;)

original_

Re: singel nijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:54

mijn paard heeft het ook, trappen, bijten& schrapen, maar omdat ze het al deed voor ik haar kreeg en ik niet weet hoelang ze dat al deed straf ik alleen dat schrapen af omdat ik vind dat als ik alles gelijk afstraf het niet eerlijk tegenover haar vind, want zij mocht het bij de vorige eigenaar gewoon. maar als die van jou het nog niet zo lang doet zou ik het gweoon telkes afstraffen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 16:59

oke, maar hoe moet ik dat afstraffen doen dan?
want, ik geef dr wel eens een goeie por in haar buik of ik
schreew gewoon een keer van , hey ofzo.. maar ik weet niet hoe ik het anders moet afleren.. (straffen)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:45

Ergens anders aansingelen, lopend aansingelen,

Je moet 'm gewoon afleiden tot je hem aangesingeld hebt. Hij mag geen tijd hebben om raar te doen.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:51

Mijn pony doet het ook!

Het HOEFT natuurlijk niet voor niets te zijn zegmaar.. Misschien heeft ze last van der rug? Mijn pony wel namelijk.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:55

Heb je een singel met elastiek?
Dat heeft mijn paard heel erg geholpen.

Weet je ook zeker dat je zadel goed ligt en dat hij daar geen hinder van heeft (pijn)
Dat speelde bij mijn paard nl ook mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:58

NIET straffen!
Je paard maakt je iets duidelijk!
Hoogstwaarschijnlijk drukt of knelt het zadel en past het dus niet goed.
Laat een goede zadelmaker/-passer komen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:36

heb je al eens na laten kijken of je zadel goed past, singel geen wondjes veroorzaakt ed? Paard doet dit niet voor niks namelijk. Misschien last van zijn rug, laat eens een osteopaat komen, voordat je begint met porren en afstraffen!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:53

xDeems schreef:
Ergens anders aansingelen, lopend aansingelen,

Je moet 'm gewoon afleiden tot je hem aangesingeld hebt. Hij mag geen tijd hebben om raar te doen.

dat kan toch niet? lopend aansingelen? haha. en ik ga haar echt niet opzadelen in de bak..

en iemand laten kijken naar haar rug is echt niet nodig.
want ze deed het eerder nooit en dit zadel heeft ze altijd al gehad...
en als ze me iets duidelijk wil maken, waarom doet ze dat dan wel op stal,
maar als ik in de bak aansingel, daar niet?

x

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:01

kusvoorjou schreef:
en als ze me iets duidelijk wil maken, waarom doet ze dat dan wel op stal,
maar als ik in de bak aansingel, daar niet?

Dat zadel kan opgegeven moment ook niet goed meer passen hè;) Beest houdt niet voor eeuwig dezelfde vorm en het zadel ook niet!

Denk dat ze zich daar opgesloten voelt. Heel veel mensen hebben het zadel (neem aan jij ook) vast met beide handen, voor hun buik. Komen dan met dat zadel RECHT op het paard afgelopen. Als ik op die manier op m'n paard afloopt, gaat ze aan de kant. Dat hoort zo want mijn lichaamstaal geeft dat aan. Zorg dus dat je het zadel in een hand hebt, met je rug naar het paard toe staat, er dus ook niet recht op afloopt. Paard even laten ruiken als ie dat wil, en dan met een zwiep over de rug heen gooien.

Zo drijf je het paard niet in het nauw met je lichaamstaal in zijn stal. Zou goed de problemen al kunnen verhelpen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:13

kusvoorjou schreef:

Het ene paard geeft vrij snel aan dat er iets niet goed is.
Het andere paard geeft het pas aan wanneer de grens bereikt is.

Het zadel kan dus al langer niet goed meer passen, maar begint ze daar nu pas uiting aan te geven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:29

singelnijd heeft vaak als basis een slechte ervaring, hetzij te bruut aangesingeld, een slecht passend zadel en/of combi pijnlijke rug door val op de weide ofzo, maagpijn,... volledig weggaan doet het nooit, want een paard blijft de associatie met het onprettiggevoel/pijn associëren.

vooraleer je gaat afstraffen eerst uitsluiten of er daadwerkelijk niks fysiek mankeert met je paard. Een paard kan veranderen in bespiering , waardoor het zadel niet langer meer goed ligt, kan tijdens het rollen zijn schoft kneuzen, vallen, uitschuiven of iets verrekken tijdens een gekke sprong, spierverzuring door verandering van voer of extra zware of lange rit, kortom er kan vanalles zijn waardoor een paard een pijnlijke rug heeft. hoe goed je zadel ook past het geeft een bepaalde druk en dit kan door omstandigheden als pijnlijk ervaren worden (denk dat je jezelf gestoten hebt en iemand drukt juist op de blauwe plek).

Mijn paard had toen ik haar kocht reeds singelnijd en heeft me 1x goed in de schouder gebeten. onwetend heb ik dit toen ook gewoon afgestraft en verder geen aandacht aan besteed want ze deed het altijd al. Het bleef verder gewoon bij zuur kijken en met het hoofd slaan. Na enkele maanden wilde ze echter naar mijn hand slaan met het achterbeen en ging bijna tegen de grond liggen bij het vastmaken van de singel (kunnen dan nog 2 handen tussen). toen drong het tot me door dat e iets mis moest zijn, osteopaat was net geweest evenals de zadelpasser. Bovendien reageerde ze even heftig op een longeersingel. Dus DA gebeld en die vermoedde een maagprobleem maar vond een gastroscopie te duur tov de meerwaarde voor de bahandeling. Dus een testje gedaan 2x 20 ml gaviscon voor het voeren, wat bleek: het geeuwen minderde en het "overdreven gedrag" bij aansingelen was gedaan. Alleen het zuur kijken en af en toe met het hoofd zwaaien bleef over, maar dit gaat er dus denk ik nooit meer weg

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:52

juist omdat het iets nieuws is, zou ik denken dat er iets veranderd kan zijn bij paard of zadel waardoor iets iriteert. maar dat kan ik fout hebben natuurlijk.
in ieder geval zou ik niet alleen maar afstraffen. ik ben zelf manegepaarden gewend waarbij telkens andere mensen opzadelen en niet iedereen is even voorzichtig, dus ik ben wel bekend met boze blikken als ik met een zadel aankom. ik laat ze eerst even aan het zadel ruiken als ze dat willen. als ze dat vriendelijk doen beloon ik met mn stem. dat blijf ik doen als ik het zadel opleg en aansingel. alleen als ze dreigen te bijten of slaan zeg ik hey niet doen en duw zijn hoofd weg. als het hoofd wegblijft beloon ik meteen weer. zo gaat het eigenlijk altijd heel aardig. ik hoop dat ik ze zo duidelijk maak wat niet mag zonder het nare van dat hele zadelen te bevestigen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:02

kusvoorjou schreef:

je kunt ook gewoon je kop in het zand steken :x ...dat ie dat nooit eerder heeft gedaan wil weinig zeggen. Misschien komt het er nu pas uit. Mijn fjord heeft ook een tijd met een veel te krap zadel gelopen en nooit iets laten merken. Het ene paard is nu eenmaal taaier dan het andere. En een osteopaat laten komen kost vaak niet veel. Bij die van mij betaalde je bv alleen voorrijkosten om te laten kijken of alles ok was. Zo niet dan komt er natuurlijk wel een behandeling bij.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:58

zadel na laten kijken of het nog goed past en osteopaat laten komen.
afstraffen zal niet gaan helpen.

Als je hebt uitgesloten dat ze ergens pijn heeft of wat aan de oorzaak hebt gedaan, zal ze vast nog steeds singelnijd laten zien uit gewoonte. Dat kun je er wel uit trainen.
je pakt de singel dan onder haar buik door en geeft er zelf zachte druk mee op de buik van je paard. Dan zal ze vast al boos doen. Dan is het zaak dat je de druk aanhoudt totdat ze niet meer boos doet. stopt ze met boos doen, laat je direct( timing is belangrijk) de druk wegvallen. dit doe je tot ze er aan de lichte druk gewend is. gaat dat goed doe hetzelfde steeds weer, maar dan telkens meer druk geven, dan is een gaatje vast, tot hij helemaal vast kan. is ze braaf, dan singel weer los. Ze zal snel genoeg in de gaten hebben dat de druk weg valt als ze braaf doet.

Het kost even tijd om het zo te oefenen, maar dan ben je uiteindelijk wel van het probleem af. de eerste week zal je het op moeten bouwen en herhalen en geduld hebben :-). als je het op deze manier bevestigt komt het weer helemaal goed.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:12

Niet afstraffen!!!
Mijn paard heeft een keer op stal staan bokken bij het aansingelen. Ik heb direct de zadelmaker laten komen en ja hoor, boom kapot!
Ook al heeft jouw paardje dit zadel al langere tijd, zoals meer mensen hier aangeven, het moet iets betekenen dat ze 'ineens' zo reageert.
Mijn paardje vindt aansingelen nog steeds niet leuk maar ik doe het gaatje voor gaatje en beloon haar, ook kriebel ik onder haar buik voordat ik de singel er onder doorhaal om vast te maken.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 19:39

dankje wel voor jullie tips..
heb alle tips gisteren uitgeprobeert, en het aansingelen ging prima voor haar doen, alleen een zuur hoofd, maar dat vind ik niet zown probleem..

alleen nu komt het volgende, als ik het zadel op haar rug wil leggen begint ze nu al chagarijnig te doen en als ik het zadel er op heb, is het over..

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:06

Dat denk ik dat je paard aangeeft dat het zadel pijn doet.
Als het zadel immers al ligt is er voor het paard geen weg meer terug.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:09

zadel na laten kijken, paard na laten kijken.
Zadel kan knellen en paard kan last hebben van maag en of darmen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:13

zoals ik hieboven ook al heb gezegd, ik blijf erbij dat het zinvol is om een ostheopaat oid bnaar je paard te laten kijken!

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:10

Mee eens met de reacties hierboven
en nadat alles nagekeken is kun je het verder op dezelfde manier oefenen als met de singel; steeds doen alsof je het zadel op haar rug legt tot ze niet emer reageert, dan flink belonen. dan het zadel er helemaal op, doet ze het braaf weer eraf etc. tot je gewoon kan zadelen en aansingelen

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:27

mijn pony had het ook en die liet ik meekijken tijdens het aansingelen en bij ieder gaatje gaf ik hem een brokje bix.
dus hem erbij betrekken met het zadel opdoen en aansingelen..laat hem maar meekijken en beloon hem ook..hoeft maar 1 mini brokje te zijn...heeft ie zo door en als hij het eenmaal gewend is dan bouw je dat af en beloon je hem door een klopje op de hals te geven en met je stem!
zo leert ie dat het nix ergs is ...mijn pony kan ik nu zo opzadelen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:38

Denk dat het probleem is dat je het alleen vanuit je eigen perspectief bekijkt.

Paard heeft (i quote) vreselijk irritante singelnijd. Nu doet ze het beter maar dan kijkt ze nog zuur, wat jij geen probleem vindt.

Ik zou het dus wel een probleem vinden dat mijn paard zuur kijkt, want dat betekend dat het paard niet lekker in z'n vel zit, het zadel niet prettig vindt.

En waarom denk jij zelf dan dat jouw paard singelnijd heeft? Er hebben al zoveel mensen gezegt dat je het toch na moet laten kijken, maar daar luister je niet naar. Je wilt alleen tips die je zelf uit kunt voeren.

Je paard heeft ergens last van, hij geeft het aan! Na laten kijken dus!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:41

ik vind dat je gelijk hebt Sassol!

mijn pony had het ook en er had altijd een slecht ligged, veel te groot zadel op gelegen voor ik hem kocht...toen ik hem kreeg heb ik gelijk een ander zadel laten komen wat wel past..ik heb een osteopaat laten komen.. en toen hij weer in orde was..moest ik natuurlijk wel aan de slag om die "knop"weer om te laten zetten...dus dat aansingelen niet vervelend hoeft te zijn..vandaar in mijn eerdere bericht gaf ik aan hoe ik dat had gedaan om zo het vertrouwen weer terug te krijgen..
maar bij mijn pony was er dus wel degelijk een probleem.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:51

@ sassol: in zeker mate heb je gelijk.
1. de singelnijd ontstaat door ongemak bij het paard, zeer zeker. Maar ik ben er niet van overtuigd dat wanneer je de oorzaak wegneemt dit gedrag ook noodzakelijk volledig verdwijnt. de mijne blijft na 3 zadels (met zadelpasser en fysio erbij gepast), verschillende behandelingen bij meerdere fysio's/osteopaten en maagzuuremmers zuur kijken bij opzadelen en vnl aansingelen.
2. gewenning zal het probleem niet oplossen, TS moet eerst de oorzaak vinden, waarna ze via gewenning het paard kan duidelijk maken dat er niks onaangenaams gebeurd tijdens het aansingelen of opzadelen