Ruin blijkt klophengst..., wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruthb

Ruin blijkt klophengst..., wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 18:26

Ik dacht een ruin te hebben gekocht, blijkt het een klophengst. Dit sinds er een merrie is bijgekomen op de wei. Van een braaf paard is mijn ruin(20) van de ene op de andere dag veranderd in een vervelende hengst, uitbreken, andere paarden trappen, alles erop en eraan. Of de merrie nu apart staat of niet. Ik overweeg sterk mijn paard linea recta terug te sturen naar de vorige eigenaar. Een ruin die geen ruin is, vernietigt de koopovereenkomst immers. Wat moet ik doen?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:27

je hebt 2 keuze's paard terug doen of de bal laten verwijderen.
edit de keuze moet je zelf maken het is maar net hoe gek je bent met het paard.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 07-05-10 18:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Yell

als je geen klophengst wil, terug brengen..

Weet je wel zeker dat het een klophengst is? Zie je 1 bal?

Ylana

Is door de DA vastgesteld dat het een klophengst is?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:28

Ligt eraan wat je wilt. Als jij hem per se in die kudde wil hebben is dit natuurlijk niet mogelijk.
Als jij toch stiekem weg van hem bent en naar andere mogelijkheden met betrekking tot weidegang kan en wil kijken dan zou ik dit zeker overwegen.
Er is natuurlijk een reden geweest om hem te kopen en is het feit dat hij klophengst is van dusdanige invloed dat je hem niet meer wilt?
Dit is iets wat alleen jij kan bepalen.

Ikzelf zou hem houden, maar dit omdat ik een paard alleen zou kopen met 100% klik en hierbij is geslacht voor mij niet belangrijk.

Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:29

dit is een verborgen gebrek.
Je kunt 2 dingen doen; terugsturen en geld terug, of een regeling met de verkoper treffen dat die de operatie om hem echt te laten ruinen, vergoedt. maar bij een 20-jarige lijkt me dat wel tricky...
Soortgelijk geval is ook eens bij de rijdende rechter geweest.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 07-05-10 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:29

Dat is inderdaad een feit, is er vastgesteld dat het een klophengst is?
Zo ja, dan zou ik hem, als je dat kan, terugbrengen. Voor zover ik weet is het een heel gevaarlijke operatie, die ontzettend veel risico's meebrengt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:30

vaststellen kan door bloedonderzoek, is dat gedaan?

Let wel, dat ook ruinen, soms heel goed hun mannetje kunnen staan! :D ;)

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:31

terugbrengen (vervelend en verdrietig)
of delen in de kosten om de bal ansog te laten verwijderen ( gevaarlijk en risicovol met een ouder paard.)
ik zou er niet aan beginnen en terugbrengen ben ik bang

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:32

Er zijn zat echte ruinen zonder ballen die dekken en vervelend zijn met andere paarden als er merries in de buurt zijn. Ik zou dus eerst laten controleren of het echt een klophengst is (bloedonderzoek op testosterongehalte) voordat je het paard gaat terugbrengen.

Amaretto27

Re: Ruin blijkt klophengst..., wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:34

Indd laten checken of het uberhaupt wel een klophengst is.
Mijn ruin springt ook vaak genoeg op merries.
Als het wel een klophengst blijkt te zijn, zou ik even contact opnemen met de vorige eigenaar en eens horen hoe die erover denkt.. Zou hem niet meteen terug doen, als je vorige eigenaar de castratie betaald dan doe je dat toch gewoon.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:26

Ik hsb precies hetzelfde gehad. Ik heb m gshouden vanwege de klik.
Heb eerst zijn bloed laten testen en de uitslag gemaild. Ik heb toen de verkopende partij voor de keuze gesteld of de helft vd operatij betalen of paard terug nemen. Dat laatste was bluf en had mn plan nog niet verder uitgedacht. Gelukkig heeft ze de helft betaald. Overigens vind ik dat je paard zowiezo geopereerd moet worden.

Sterkte ermee. Mijn pb staat open voor vragen!

uniekhorseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:30

Wat voor paard is het ?
Heeft de VA het vastgesteld ?
Wij hebben een aantal jaren terug ook een veulen gefokt, dit was ook een klophengst. Maar deze behield zijn streken ook na de castratie/operatie (was dus wel 100% ruin).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:31

Ik vraag me ook af of het wel echt een klophengst is. Als hij nou 3 jaar was dan zou dat goed kunnen, maar 20....?

Ik kan me niet voorstellen dat niemand het in die 20 jaar door heeft gehad, en dat hij niet eerder geopereerd is.

ruthb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 19:35

Test wordt momenteel door DA uitgevoerd, maar die doet dit enkel ter bevestiging van zijn eigen vermoeden. Hij is ervan overtuigd dat mijn ruin een klophengst is. Ik las in een ander topic iets over magnesium geven, heeft iemand daar ervaring mee. De vorige eigenaar beweert dit gedrag nog nooit te hebben bespeurd bij mijn ruin, maar of ik dat moet geloven?

ruthb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 19:37

Het is een kruising fjord/new forest pony.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:38

Hoe lang heb je hem nu?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:39

Wanneer heb je het paard gekocht en sinds wanneer vertoont hij dit gedrag?

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:44

ruthb schreef:
Test wordt momenteel door DA uitgevoerd, maar die doet dit enkel ter bevestiging van zijn eigen vermoeden. Hij is ervan overtuigd dat mijn ruin een klophengst is. Ik las in een ander topic iets over magnesium geven, heeft iemand daar ervaring mee. De vorige eigenaar beweert dit gedrag nog nooit te hebben bespeurd bij mijn ruin, maar of ik dat moet geloven?

dit kan iemand die ik ken had ook een pony bij haar heel braaf ook als "ruin" gekocht.
heeft ze hem naar vele jaren verkocht.
bleek bij de volgnde eigenaar ook er uit te komen dat het een klophengst was met een naarbinnengegroeide bal.
hun zlef hebben hier nooit wat vanaf geweten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:56

idd een ruin hoeft niet direct altijd een braaf paard te zijn! sommigen blijven hengstengedrag vertonen!

en idd ook ik ken een verhaal zoals hier..super dier geweest tot na verkoop opeens sloeg het om en was het idd een klophengst! dit wist de vorige eigenaar ook niet

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:24

Of de vorige eigenaar het wist of niet, is niet zo heel interessant want als je hem echt van dwaling wilt betichten moet je bewijzen dat hij het wist. Dat zal niet meevallen.

Als hij het niet wist, is het nog steeds een verborgen gebrek.

ruthb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 11:38

Ik heb hem nu een half jaar.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:51

Op de dag voordat ik mijn paard heb in laten slapen vanwege chronische kreupelheid kwam de VA er achter dat mijn lieve, lieve ruin, die ik al 7 jaar had, toch écht nog een testikel had. Ik had het altijd versleten als een verzakking (grappig woord in deze context... := ) van het castratie-litteken, maar inderdaad achteraf gezien; hij had wel eens hengstenkuren, had een prachtig lage bulderende hinnik, en een behoorlijke kap op zijn manenkam. Hij dekte dan weer niet, maar merries waren wel heel leuk. :j
Ach, het hoeft echt geen probleem te zijn. Als ze eenmaal gewend zijn aan gezelschap binden ze snel genoeg weer in. Laat het hem even een week of wat uitzoeken. Even een weekje geen andere ruinen bij hem en de merrie, en later een voor een de ruinen er weer bij.

uniekhorseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:38

Denk erom dat een klophengst kan blijven dekken.
Hoeft niet persé een veulen van te komen, omdat dit zaad in de meeste gevallen erg slecht is. Maar het kan in sommige gevallen wel..

Al lijkt het me erg vreemd voor een paard van zijn leeftijd die wel gewoon geruind is.. Normaal meldt de VA altijd dat een hengst een klophengst is voor de castratie. Aan de eigenaar de keuze wat hij op dat moment wil. Of castratie/operatie of hengst laten.
Kan me niet voorstellen dat een VA er mee in zee gaat om maar 1 bal te laten verwijderen.

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:50

Heb die van mij ook laten testen wegens overmatig dek- en hengstengedrag. Bleek gewoon een ruin te zijn. Tja, het is nou eenmaal af en toe een hitsig mannetje (is wel minder geworden met de jaren).