Weide-DRAMA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miepje17

Weide-DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:10

Mijn paard staat sinds vorige week zaterdag in de wei en het is een ramp! Zaterdagochtend losgevlogen en als een gek ervandoor geschoten kreeg hem ook eerst niet te pakken. En maandag wil ikhem eruit halen en weer zo knettergek en steigerne aan de hand dus hij vloog los naar stal en toen ik hem had heeft die een paar flikke trappen gehad! hij maakt er een potje van en hij doet het niet alleen bij mij, maar ook bij mijn ouders die behoorlijk streng zijn. Van een touw om te neus flipt hij en een hengstenketting trekt hij kapot. Ik heb soown beetje alles geprobeert maar het wordt echt gevaarlijk! Vandaag kwam hij ook weer los bij mijn vader en uiteindelijk weer een ijzer eraf liggen!

Het is ook dominantie maar iemand misschien een tip? Ben namenlijk beetje radeloos en mijn ouders zijn er ook spuugzat van!

Hij begint eerst met dansen en dan gaat hij steigeren en draait hij zo bij dat hij recht tegenover je staat dit doet hij. Soms kun je hem weer te pakken krijgen en soms vliegt hij er dan ineens keihard vandoor (omdat je het einde van het touw dan vast hebt dus weinig grip) Maar er zijn ook dagen dat het beter gaat. En voorgaanden jaren was het ook welleens zo maar niet zo erg als dit jaar!

siskeh

Re: Weide-DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:17

1: geen trappen geven als je hem te pakken hebt, als je al iets wil doen moet je belonen, want je wou hem toch pakken?
2: écht goed met een paard leren lopen, opvoeden dus.
Mocht je dat niet zelf kunnen zoek dan alsjeblieft iemand die je dat kan leren.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:24

Maar hoe kun je een paard belonen dat gewoon naar je loopt te slaan en hem peert dat vind ik namelijk nogal erg dubbel en het had wel een goede indruk gemaakt want daarna is het 3 dagen goed gegaan en geloof me ik hou echt niet van die aanpak maar dit was echt de druppel.

2. Ik kan prima met hem lopen. Aan de hand doet hij normaal nooit gek maar als het om de wei gaat fokt hij zichzelf op en dan kun je niks meer beginnen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:28

Een paard wat zich opfokt kan je ook mee leren lopen hoor :j
daarnaast moet jij hem duidelijk maken dat opfokken afgekeurd wordt!

Je had je paard moeten slaan toen hij naar jou sloeg, niet op het moment dat je hem weer te pakken hebt.
Eigenlijk had je al in moeten grijpen toen hij begon met dansen.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:33

nu had je hem te pakken, geef je hem een trap, nou wat denkt jouw paard nu, als ze me weer in handen heeft trapt ze me weer..

dus volgende keer ook gewoon rustig proberen te blijven..
daar word het paard misschien ook wel rustiger van.

Vuyatela

Als je je paard te pakken krijgt, en hem dan een paar trappen gaat verkopen, daar leert hij echt niets mee hoor :') integendeel.

Staat je paardje in een kudde? Is het pas sinds vorige week dat hij op deze weide en evtl in deze groep terechtgekomen is?
Mijn oudste paard kocht ik een 4 jaar geleden en toen kende hij al verscheidene jaren geen weidegang meer. Ik verhuisde naar een stal waar een overdag weidegang in groep aangeboden wordt. De eerste week dat hij op de wei en in een groep kwam te staan was een ramp.
Mijn paard is de rust zelve maar die week was hij een tikkende tijdbom...als ik hem vastmaakte op de poetsplaats trok hij de touwen uit de muur en liep hij terug richting wei, hij draaide rondjes in zijn stal tot hij nat was van t zweet,...

En na n weekje ongeveer was t over...toen had hij zn plekje gevonden...
Dus misschien dat jou paardje ook een dergelijk iets meemaakt?

Ojajoh

nou het wordt eigenlijk al gezegd

maar je moet hem ten eerste niet slaan.......want dat is geen normale omgang met paarden
en ten tweede moet je hem opvoeden
breng zijn hoofd laag.......laat hem achterwaarts gaan......beloon hem als hij ontspant en toegeeft
hij gaat de link echt wel leggen....
je moet ingrijpen bij de eerste signalen en hem geeneens kans geven om verder te gaan maar gelijk corrigeren..

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:34

siskeh schreef:

Je had je paard moeten slaan toen hij naar jou sloeg, niet op het moment dat je hem weer te pakken hebt.

Ik denk niet dat je de situatie goed begrijpt. Hij staat recht tegenover je en slaat naar je, dan kun je hem niet slaan want hij staat van je af. Op het moment dat hij gaat dansen kan ik hem prima aan dat is geen probleem. Maar als bij hem dan de druk teveel wordt of hij hoeft maar enig meer spanning te krijgen dan draait die zich om en gaat hij slaan dat is binnen een poep en een scheet gebeurt. Maarja probeert hem maar eens bij te brengen dat hij zich niet mag opfokken. Het is een erg stressvol paard en je kunt hem geruststellen, tot orde roepen, ruk geven aan het touw maar hij wil niet altijd afkoelen ervan en dan ontploft die. En dit doet hij niet alleen bij mij maar ook bij meerderen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:35

Komt je paard zo weinig op de wei, dat die zo doet dan?
En ja als je mij zou trappen als ik kwam, dan was dat ook de laatste keer hoor dat ik wil komen.
Ik zou eerst maar eens duidelijk maken aan je paard, wie er nou de leider is van jullie 2 dmv grondwerk.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:37

Vuyatela schreef:
Als je je paard te pakken krijgt, en hem dan een paar trappen gaat verkopen, daar leert hij echt niets mee hoor :') integendeel.

Staat je paardje in een kudde? Is het pas sinds vorige week dat hij op deze weide en evtl in deze groep terechtgekomen is?
Mijn oudste paard kocht ik een 4 jaar geleden en toen kende hij al verscheidene jaren geen weidegang meer. Ik verhuisde naar een stal waar een overdag weidegang in groep aangeboden wordt. De eerste week dat hij op de wei en in een groep kwam te staan was een ramp.
Mijn paard is de rust zelve maar die week was hij een tikkende tijdbom...als ik hem vastmaakte op de poetsplaats trok hij de touwen uit de muur en liep hij terug richting wei, hij draaide rondjes in zijn stal tot hij nat was van t zweet,...

En na n weekje ongeveer was t over...toen had hij zn plekje gevonden...
Dus misschien dat jou paardje ook een dergelijk iets meemaakt?

Ja hij staat sinds vorige week weer in de weide dus begin van het seizoen. Hij staat op een privestukje juist omdat hij erg dominant is en we hem liever niet in de groep willen hebben ivm wedstrijden/blessures. Hij staat niet afgezonderd en voorgaande jaren deed hij dit ook welleens maar nu ineens veel erger. En geloof me ik doe super mijn best en het is gewoon enorm frustrerend. Je probeert vanalles maar het helpt gewoon niet!

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:38

miepje17 schreef:
siskeh schreef:

Ik denk niet dat je de situatie goed begrijpt. Hij staat recht tegenover je en slaat naar je, dan kun je hem niet slaan want hij staat van je af. Op het moment dat hij gaat dansen kan ik hem prima aan dat is geen probleem. Maar als bij hem dan de druk teveel wordt of hij hoeft maar enig meer spanning te krijgen dan draait die zich om en gaat hij slaan dat is binnen een poep en een scheet gebeurt. Maarja probeert hem maar eens bij te brengen dat hij zich niet mag opfokken. Het is een erg stressvol paard en je kunt hem geruststellen, tot orde roepen, ruk geven aan het touw maar hij wil niet altijd afkoelen ervan en dan ontploft die. En dit doet hij niet alleen bij mij maar ook bij meerderen.

ja en die spanning komt niet zomaar lijkt mij.
en dan moet je de situatie beter uitleggen, dat kan zij ook niet ruiken van achter haar scherm hoor..

volgens mij fok jij je paard ook alleen maar meer op, en word hij daardoor weer drukker

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:38

Misschien een longeertouw gebruiken dan heb je iets meer speelruimte voor hij loskomt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:39

miepje17 schreef:
siskeh schreef:

Je zegt zelf dat het begint met dansen e.d. dus je had tijd om in te grijpen.
Blijkbaar heeft hij op dat moment geen enkel vertrouwen in de mensen want uiteindelijk zal elk paard zich "overgeven" zolang jij het maar goed aangeeft.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:39

Zeeuwtje68 schreef:
Komt je paard zo weinig op de wei, dat die zo doet dan?
En ja als je mij zou trappen als ik kwam, dan was dat ook de laatste keer hoor dat ik wil komen.
Ik zou eerst maar eens duidelijk maken aan je paard, wie er nou de leider is van jullie 2 dmv grondwerk.

Ik doe al grondwerk en hij weet prima dat ik de leidster ben. Alleen met naar de wei niet dan is hij blind en denkt die maar aan 1 ding. En hij wil wel komen dat is het probleem niet (dat trappen is 1x gebeurt) hij laat zich na het uitrazen ook wel weer pakken maar het is gewoon het punt dat bij hem de spanning zo hoog wordt dat hij ontploft. En hij komt elke dag in de weide

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:41

[

Zoals ik al zij het doet het ook bij anderen dus ik fok hem niet op. Want dan zou hij rustig moeten wezen bij anderen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:42

Wie zegt dat andere wel "goed" met hem om kunnen gaan :=

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:43

Ja op het dansen heb ik wel de controle. DAt is geen enkel probleem. Maar komt er dan enige spanning bij dan ontpolft hij

@ Siskeh: Nou omdat ik dat zelf gezien heb dat het bij anderen foutgaat en hoor en zie. En het niet 1,2,3 mensen zijn maar wel meerderen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:43

Staat hij met anderen op de wei en staan die er al in als jij hem er in wil gaan zetten???
Ik denk ook dat het is omdat hij zo blij is buiten te staan,maarja daar heb je nu nog even niets aan..
Kan zijn dat het als ze er langer opstaan het steeds minder wordt..
Zou het helpen als je hem voor het op de wei zetten eerst zou rijden,zodat zijn ergste energie er uit is of zet je hem er s'morgens vroeg al meteen op?

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:44

Kan je hem niet met wat lekkers uit de wei halen? Als ie komt iets lekkers geven, als ie 10 sec. rustig is belonen etc. en dat opbouwen. Misschien dat ie dan begint te snappen dat ie iets lekkers krijgt als ie braaf is met uit de wei halen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:45

tja dit is een lastige situatie....

ik zou beginnen met grondwerken (daar mee leert hij respect te hebben voor jou) halt houden achterwaarts en alert houden op jou en hier begin je al mee voor dat hij maar enigzins begint met ongewenst gedrag.

doe dit ook als je gewoon van bak naar stal en van stal naar poetsplaats.

gebruik een longeerlijn zodat je iets meer speling hebt bij steigeren en dat je ook zelf afstand kunt nemen als t gevaarlijk word zonder dat je los moet laten.

beloon goed gedrag en negeer fout gedrag tenzij het een gevaar vormt dan altijd op dat moment ingrijpen en nooit er na!!!

een weidemaatje is wel beter voor hem alleen op een wei kan voor paarden stresvol zijn.
kijk of er misschien een mogenlijkheid is voor een kleine shetlander er bij te zetten vaak worden ze daar ook rustiger van.

maar soory als ik het ook nog eens zeg je paard slaan of schoppen lost niets op!!!!
succes

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:45

miepje17 schreef:
siskeh schreef:

Zorgen dat je een zweep bij je hebt en hem dus een tik op zn buik kan geven. Je moet zorgen dat je hem op dat moment KAN corrigeren. Je kan het gedrag perfect omschrijven dus zo te horen doet hij elke keer hetzelfde. Dan is het de fout van jullie dat jullie er niet adequaat op reageren. Dit gedrag is echt niet normaal en niet gewenst en daar moet zeker iets in veranderen.
Maar ik ben het ook met de anderen eens dat hem trappen als je hem eenmaal hebt echt niet goed is en zelfs averechts kan werken. Het paard denkt echt niet verder dan: verrek ik laat me vangen en ze schopt me! Op het moment dat hij dit verkeerde gedrag vertoont, DAN moet hij gecorrigeerd worden en niet daarna.
Daarbij vraag ik me direct af waar dit gedrag vandaan komt. De oplossing hangt hier namelijk van af. Heeft hij dit gedrag eerder vertoont? Zo ja, in welke situaties? Een paard doet dit niet zomaar, hij heeft hier een hele goede reden voor.
Consequent zijn (niet de ene keer gerust stellen en de volgende keer boos worden, hier raken ze erg van in de war) en vooral de oorzaak achterhalen lijken me de belangrijkste dingen voor dit paard!

Dat hij bij anderen ook zo doet wil nog niet zeggen dat jij niet degene bent die hem opfokt of het verkeerd aanpakt. Al die anderen kunnen het net zo goed verkeerd doen! Dit paard geeft iets duidelijk aan als je het mij vraagt, aan jou de taak om te achterhalen WAT dat nou is...

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:52

@ Zwarte: Het is een paard die je moet vertrouwen hij laat zich rustig meenemen aan een los touwtje. Pak je hem strak dan is het gelijk mis. Verder is het probleem alleen nog voorgekomen met naar de wei brengen. Hij heeft voorheen altijd op het land gestaan dus van zijn 3e tot zijn 6e altijd in het land. Bij ions alleen het seizoen van april tot oktober. En hij vertoon inderdaad dat gedrag alleen met naar de wei brengen en hij dan gewoon gevaarlijk. In andere omstandigheden vertrouwt hij mij volledig. Hij houdt er ook niet van als anderen hem uit de wei halen dit is dus de eerste x dat dit fout ging. Hij wil eigenlijk alleen met mij meelopen omdat hij mij dus vertrouwt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:53

Wat is er anders dan de jaren daarvoor als hij op het land stond?
Is er soms een leuke merrie waar hij verliefd op is?
Gaat hij, als hij los breekt..richting stal of juist weer terug naar het land??

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 17:55

Nee, dat is het niet. Hij staat bij dezelfden. Hij breekt los normaal altijd bij nar het land brengen. Dan blijft hij bij het land rennen en uiteindelijk pak ik hem en zet ik hem in zijn landje.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:55

Volgens mij geeft Goldynf een goede tip om mee te beginnen..