voor de eerste keer hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

voor de eerste keer hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:02

sinds maart heb ik een hengstje van 1jaar en 7maand (kruising shet new forest) als gezelschap vr men paard. Alles ging goed, ik kon er alles mee, wandelingetjes maken, hij was van niets bang, echt super braaf voor zen leeftijd, niet steigeren, niet bokken. Nu sinds deze week staat hij nogal hevig omdat zen twee buurvrouwen hengstig zijn. Op de wei valt dit mee, daar gaat hij gwn aan het halster, maar vandaag ging ik hem poetsen en heeft hij mij gebeten, maar redelijk hard (anders durft hij zo wel is knoepen naar mij en dan geef ik een tik en dan stopt hij), ook steigerde hij al eens toen hij vast hing en toen ik een wandelingetje in de wegel naast de stal wou maken begon hij keer op keer te steigeren. Nu is mijn vraag vermoeden jullie dat dit gedrag zal ophouden als de merries niet meer hengstig zijn (de eene is gedekt gister dus over een paar dagen staat die al niet meer hengstig) of zal ik de dierenarts er bij moeten halen?

nutella

Re: voor de eerste keer hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:04

Castreren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:06

inderdaad castreren :) als je het nu al niet kan handelen, dan word het een drama in de toekomst

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:08

het heeft er denk ik wel mee te maken dat de merries hengstig zijn,
tenminsten
onze hengst (van 14) wordt ook wat heftiger als onze merries hengstig zijn,
En jou pony wordt dus ook wat heftiger,
wacht het nog even af,
maar het is en blijf nog altijd een veulen, Nja jaarling al denk ik?
of nog netniet?
iig kan elke hengst (ook ruinen en merries) dat zeker op die leeftijd wel eens doen
en ben het ook wel eens met bovenstaande reacties,
Castreren is ook een optie.
maar wij laten onze hengst ook niet castreren, omdat we hem gewoon Hengst willen houden
en ruinen kunnen ook behoorlijk druk worden van een hengstige merrie. (spreek uit ervaring haha)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:10

Castreren idd. :+
De meest veilige oplossing.
Meestal (ik zeg dus meestal) is dat het enige wat helpt...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:10

Laten ruinen voordat hij dit gedrag aan gaat leren en als ruin straks ook iets te vrolijk wordt van hengstige merries.
Mooie tijd van het jaar nu om te castreren, kan nu gewoon in het weitje.
Succes!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:12

als je er niet mee wil dekken,waarom dan niet castreren?
hij zit in z'n puberfase en zijn hormonen werken nu op volle toeren, natuurlijk reageert hij op de hengstige merrie's.
sommige mensen houden een hengst hengst omdat ze nog weleens in kunnen storten na de castratie, maar je hebt hem voor gezelschap en niet voor fokkerij/sport, dus voor mij zou de keuze heel simpel zijn.
beter dan hem telkens moeten slaan voor "natuurlijk" gedrag...

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:14

loveulla94 schreef:
het heeft er denk ik wel mee te maken dat de merries hengstig zijn,
tenminsten
onze hengst (van 14) wordt ook wat heftiger als onze merries hengstig zijn,
En jou pony wordt dus ook wat heftiger,
wacht het nog even af,
maar het is en blijf nog altijd een veulen, Nja jaarling al denk ik?
of nog netniet?
iig kan elke hengst (ook ruinen en merries) dat zeker op die leeftijd wel eens doen
en ben het ook wel eens met bovenstaande reacties,
Castreren is ook een optie.
maar wij laten onze hengst ook niet castreren, omdat we hem gewoon Hengst willen houden
en ruinen kunnen ook behoorlijk druk worden van een hengstige merrie. (spreek uit ervaring haha)

zou ook liever nog even wachten, hij was erg braaf voor maar zo oud te zijn als het op contact met mensen aan kwam, hoop dat het terug al voorheen wordt en ja anders zal het castreren worden. Op de wei merkte ik er niet veel van, hij stond wel is te showen aan de draad :p wel grappig als je weet dat het merries van 1.70+ zijn

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:15

zodiacje schreef:
Laten ruinen voordat hij dit gedrag aan gaat leren en als ruin straks ook iets te vrolijk wordt van hengstige merries.
Mooie tijd van het jaar nu om te castreren, kan nu gewoon in het weitje.
Succes!

tis daar dat ik idd wat bang voor ben, hij steigerde nooit hiervoor als ik met hem op wandel was, ben bang dat hij dit nu gaat zien als een manier om zijn zin te krijgen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:16

Ik zou eerlijk gezegd niet wachten. :x

Hij gedraagt zich duidelijk hengst en met merries ernaast, zeker hengstige, gaat het vast niet lang goed....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:20

ik zou hemm castreren, ben je het snelst van het gedoe af, en ik neem aan dat je met een NFshet toch niet gat dekken, dus waarom dan nog hengst houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:48

Klinkt precies als mijn fjord op precies dezelde leeftijd.
Toen hij voor de zoveelste keer op de achterbenen stond en ik toch niet naar de hengstenkeuring kon heb ik de DA gebeld en is ie een week later gecastreerd.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:34

ik zou ook wachten.. wacht het nog even af good luck ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:25

Waarom zou je wachten met castreren?
Mijn hengstje is gecastreerd toen hij net een jaar was, hij is mooi uitgegroeid en geen problemen met hem bij merries of in de normale omgang met hem.

Het is onzin dat paarden mooier uitgroeien als je ze langer hengst laat, de spieren die ze als hengst opbouwen verdwijnen ook weer als ze geruind worden. Het enige wat je bereikt is dat hij hengstreken leert en houdt.

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:30

ik zou het nog even bezien. Mocht het echt niet overgaan, tja, dan zit er niks anders op. Het is ook maar net wat je er in de toekomst mee wilt. Castratie is natuurlijk wel definitief. Je moet er achteraf geen spijt van krijgen. Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:47

Toch jammer dat hij nu heeft uitgevonden wat een merrie is. Ik zou castreren, voordat er echt ongelukken gebeuren...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:13

Castreren... Mijne is nu een jaar en ook lief en aardig. Af en toe een keer jolig, maar hanteerbaar. Tot gisteren de hoefsmid kwam (overigens niet voor de eerste maal en ook niet voor de eerste keer die persoon). Ik heb een hele andere kant van hem gezien en dus een kant waar ik niet zo blij mee ben. Bij mij gedraagt hij zich nog vrij goed, ondanks af en toe wat proberen (wat ik de kop indruk). Maar zoals ik hem gisteren zag, ik zou niet willen dat hij dat bij een van m'n stalgenootjes doet! Ik zat in een dubio nu al of na de zomer (castreren werd het toch, mijn andere pony is een merrie), maar ik heb nu na verschillende ervaringen delen van anderen besloten om hem zo snel mogelijk te laten castreren, ondanks zijn leeftijd. Veiligheid gaat bij mij voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:17

Vie schreef:
Castreren... Mijne is nu een jaar en ook lief en aardig. Af en toe een keer jolig, maar hanteerbaar. Tot gisteren de hoefsmid kwam (overigens niet voor de eerste maal en ook niet voor de eerste keer die persoon). Ik heb een hele andere kant van hem gezien en dus een kant waar ik niet zo blij mee ben. Bij mij gedraagt hij zich nog vrij goed, ondanks af en toe wat proberen (wat ik de kop indruk). Maar zoals ik hem gisteren zag, ik zou niet willen dat hij dat bij een van m'n stalgenootjes doet! Ik zat in een dubio nu al of na de zomer (castreren werd het toch, mijn andere pony is een merrie), maar ik heb nu na verschillende ervaringen delen van anderen besloten om hem zo snel mogelijk te laten castreren, ondanks zijn leeftijd. Veiligheid gaat bij mij voor.
.

_/-\o_ +:)+

Hulde, je stalgenootjes zullen je er dankbaar voor zijn. Good Stallions make great geldings, en ook al is hij maar een jaar, hij zal mooi uitgroeien zonder dat er hopelijk hengstentrekjes blijven...

DaphneLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:10

Ik weet niet hoe het zich in de toekomst zal ontwikkelen, maar als dit typisch hengstengedrag is denk ik dat castreren de beste optie zal zijn. Succes nog!

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:19

ik zou hem castreren...
anders gaat hij dit gedrag leren...
en dan is het moeilijk om het weer afteleren..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:28

Hier ook advies: castreren! Niet wachten tot hij ontdekt dat hij ook de wei uit kan springen richting merries, als ze dat eenmaal door hebben.....

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:36

Vie schreef:

Idd zo snel mogelijk!
De pony (die was toen 8) van mijn vriendin was net gecastreert toen ze hem kocht (hadden ze niet gezegt) en die stijgerde en bokte niet maar...
Hij was na 2/3 maanden niet meer handelbaar...
Bijten als je in zijn stal kwam, je ondersteboven lopen als je hem in de wei ging zetten, op je af vliegen met longeren, als hij je niet ondersteboven loopt dan bijt of trapt hij wel gemeen, hij was ook niet te handelen als de merrie van de overburen in de wei stond te grazen...
Écht een ramp %)
Nu is hij gelukkig weer terug naar de oude eigenaar :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:06

en TS; wat heb je besloten? laat je hem castreren?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:12

Als hij op deze leeftijd al mans is en hij gaat uitrpoberen, dan zou ik er ook over nadenken om hem te laten castreren.
Wat bij mijn paarden goed werkt, is om ze achterwaarts te zetten. Trek een stevige jas aan en als hij bijt hard optreden. Gelijk vuist of elleboog tegen zijn bek. Stijgeren is direct achterwaarts totdat je merkt dat hij opgeeft en vrijwillig luistert. Zelf heb ik wel problemen met wegrennen. Mijn hengst probeert er soms tussenuit te vliegen, alleen thuis gelukkig. Omdat hij totaal niet bijt, heb ik nu brokjes op zak en daardoor let hij wel weer op mij. Maar dat zal ik zeker niet bij een happende hengst doen.
Denk er ook om dat er veel meer strijd komt tussen hengst en ruin of twee ruinen als ze lang hengst zijn geweest. Dan zou ik er toch ook voor kiezen om te castreren voordat dingen gewoonte zijn geworden.

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:36

Ik zou je dan aanraden om je pony te castreren... Anders zal dit blijven doorgaan en de merries willen dekken