Groot probleem met bit uitdoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

Groot probleem met bit uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:31

Ik had een vraagje, maar ik weet niet uit of het hier goed gaat staan...

We hebben een merrie van 5 jaar 1.60m die nu ongeveer 20x gereden is, en het rijden enzo gaat vrij goed.
Ze is altijd braaf maar heeft altijd een beetje schuw gehad aan haar mond of neus.

Nu met hoofdstel aandoen hebben we in begin zo een halster gebruikt dat dus niet kapot kan en haar aan een boom gebonden.
dit hebben we maar 2x moeten doen daarna nooit meer, omdat ze dus haar hoofd zo hoog houd dat je het stuk niet aankrijgt en begint rond te draaien enzo.

maar nu is dus het grote probleem als sinds in begin dat ze dus het bit niet uitdoet... ze deed haar mond dus niet zelf open
nu doet ze dat wel maar van schrik gooit ze haar hoofd omhoog waardoor alles hangt te bengelen wij het moeten loslaten
en dat is dus echt wel een erg probleem want het is voor haar de grootste marteling ooit!
vanaf je nog maar de riempjes los doet merk je haar al paniekeren, en haar probleem is dus ze doet haar mond wel open maar gooit haar hoofd (van de schrik ) zo snel omhoog dat het achter haar tanden blijft hangen waardoor ze paniekeerd omhoog gaat en zich een paar keer met de neus tegen het plafond gooit... en dat elke keer...

tanden zijn oke, pas laten nakijken

wat we al geprobeerd hebben:
- het bit alleen los doen : vanaf ze voelt dat het uit haar mond gaat gooit ze zich achteruit met gevolg bit slaat tegen haar aan en weer paniek... omhoog en slaat zichzelf tegen het prafond met de neus
- eten geven tijdens het uitdoen: zelfde verhaal
- gewoon uitdoen: dan hangt het te bengelen achter haar tanden
- vastbinden aan die boom met halster en op trapje gaan staan: dan gooit ze nog haar hoofd in de lucht en zelfde verhaal

het gemakkelijkste is dus bit langs 2 kanten losdoen en met 2 man vasthouden of aan 1 kant, maar omdat zij haar mond nu wel open doet maar achteruit haar hoofd omhoog gooit moeten wij dit loslaten en staat ze daar met bit aan... zonder iets

nu begrijpen wij dat dit voor haar een hel is, en wat is het gevolg zodra je de stal inkomt oren plat en ze wil u aanvallen...
draait zich om en stampt...
we weten ook waarom...
alleen als iemand een zweepje in zijn hand houd laat ze nog toe dat je binnen komt ten minste als ze denkt dat we iets gaan doen
anders doet ze dit niet.

hoop dat iemand raad weet want we vinden dit niet leuk voor haar en ze werkt graag voor je

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:36

Als je het hoofdstel afdoet, de hand (rechter) net boven de neusriem houden. Die houdt dan het hoofd tegen. Met je linkerhand voorzichtig het hoofdstel afdoen (normale manier). Halster eronder, zodat een helper in geval van nood die kan vasthouden met een touw. Niet vastzetten!!

Het is erg jammer, dat je paard dit nu heeft (de angst). Zal denk ik een lange weg worden om het vertrouwen hierin weer terug te krijgen...

e_horse

Re: Groot probleem met bit uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:48

Ik zou er voorlopig geen bit meer in doen. Het arme dier.. wat een paniek. Mijn advies: bitloos gaan rijden. In ieder geval de komende tijd.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:52

probeer de komende tijd met een leren bit te werken. Zacht bij het werk, en niets dat tegen haar tanden slaat bij het aan/uitdoen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:08

RT ---> OPG

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:32

Vero83 schreef:
Nu met hoofdstel aandoen hebben we in begin zo een halster gebruikt dat dus niet kapot kan en haar aan een boom gebonden.
dit hebben we maar 2x moeten doen daarna nooit meer, omdat ze dus haar hoofd zo hoog houd dat je het stuk niet aankrijgt en begint rond te draaien enzo.

Oei, gevaarlijk!!

Ik zou eerst met ttouch haar laten wennen aan contact rond haar neus en mond.
Desnoods zelfs ín haar mond.

Hoe lang houd ze het bit in?
Ik zou alleen het kopstuk en bit nemen. Dan het kopstuk los. Neem er dan de tijd voor totdat ze m zelf uit spuugt. Zodra ze
dat doet heel goed belonen. In ieder geval overal de tijd en vooral rust voor nemen.

Succes!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:08

Hey ja die eerste oplossing gaat al niet, met halster iemand vasthouden en haar hoofd vasthouden op haar neus ook niet, we hebben iemand van 2 meter gevraagd en ze slaat in alle paniek achteruit met haar hoofd in de lucht.

Bitloos is een optie maar voor een paard dat 20x gereden is en dus pas zadelmak is dit toch erg gewaagd en zeker omdat we veel met haar gaan wandelen.

qua rijden is er geen probleem hoor ze is super zacht in haar mond en als ze eens vertrekt uit schrik van iets gooit ze haar hoofd in de lucht maar kun je door enkel contact te houden ze al terug nemen.

eenmaal bit aan geen enkel probleem meer, het aandoen zelf ook niet we houden haar neusje dan wel vast maar ze weet al dat dat niet erg is en verdraagd dat nu ook (begin niet)

het is echt het uitdoen, ze beseft het niet ze houd hem constant in haar mond en vanzodra ze voelt dat iets loskomt raakt ze in paniek.

je kan haar dus wel zonder hoofdstel haar mond aaien en je vinger erin steken niet goed maar vind ze niet erg... het is echt het uitdoen en achter haar tanden blijven hangen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:22

Heb dat met mijn jonge paard ook gehad was mijn eigen schuld was er niet op voorbereid dat ze niet ging loslaten. Met gevolg dat ze het helemaal eng vond. Heb nu een kunstof bitje pakt ze goed aan en laat ze ook goed los het is niet koud en doet volgens mij een stuk minder pijn als het per ongeluk tegen de tanden komt. Vandaar dat ze dus ook niet meer in paniek haar hoofd achter over slaat en het hoofdstel bungelt.
Kan me voorstellen als een paard 1x zo'n ijzer ding tegen de tanden aangekregen heeft dat ze de volgende keer niet los willen laten omdat ze bang zijn dat het zeer doet.

Dat bitloos rijden zie ik het probleem niet van in dat ze nog maar 20x gereden is zijn genoeg paarden die bitloos ingereden worden en ik vind het niet scherper of onscherper dan een bitje.
Dus dat zou ik geen reden vinden om het niet te doen.
Of je dat gaat doen is aan jezelf vind dat een paard ook gewoon een normaal bitje "moet" kennen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:32

hey ja dat was bij ons natuurlijk ook het probleem we hebben hard geoefenend met alles aan te krijgen, een man is dat ons komen voordoen met zo een speciaal halster na het stuktrekken van 3 halsters en een paar touwen en gene meter verder te raken.

ik ik moet zeggen ze heeft dat ook maar 1x geprobeerd aan de boom dat ding kapot te trekken volgende keer deed ze het bitje vanzelf mooi aan.

ja wij zouden toch graag hebben dat ze echt het bitje kent, maar u voorstel van ander bitje is wel een oplossing.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:35

Je hebt hoofdstellen met makkelijke clipjes waar je het bit gemakkelijk eraan of juist eraf kunt halen. Zo kun je bijv. het hoofdstel eerst omdoen en daarna rustig het bit indoen en vastklikken, en andersom, het bit eerst losklikken, dan het hoofstel losmaken en afdoen, gooit ze dan haar hoofd omhoog, kun je haar rustig laten gaan. Ze laat vanzelf dat bit wel een keer vallen... Zo leren wij de jonkies hier omgaan met het bit, het is veilig en simpel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:02

wat je nog kunt proberen is haar wat brokjes geven.
desnoods een emmer aanbieden met op de bodem wat brokjes.
kan zomaar zijn dat ze dan het bit wel loslaat omdat ze de brokjes moet eten.
tevens brengt ze dan het hoofd omlaag..

zie dat je eten al geprobeerd hebt,maar ook met een emmer?
voor veel paarden doet het toch pijn als het bit bij het uitdoen naar voor schuift tegen de voortanden aan ,een rubber bitje kan dan ook helpen

je kunt ook bezig gaan met een zogenaamde clicker.
leer haar op commando het hoofd naar beneden te brengen,en het bit in en uitdoen.
ik geef zelf altijd commando "mond open"bij het indoen van het bit en "laat los" bij het uitdoen
heb namelijk zelf een pony die bij het uitdoen van het bit daar lekker nog even op blijft naknabbelen :+

je kunt ook een keer flink de tijd ervoor nemen en het hoofdstel om doen,en af doen, en dan niet 2-3x maar doe het maar gerust net zo vaak tot ze rustiger is

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:08

Heb precies hetzelfde gehad met een van mijn paarden, gewoon je rechterarm over de neus heen doen en het hoofdstel af doen. Desnoods iemand er bij laten helpen die de mond opent.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:21

Misschien een appelbitje een oplossing voor je.
Het heeft een appelsmaak en is van een soort of hard plastic.
Dus dat tikt niet zo erg tegen de tanden aan bij het uitdoen van het bit.
En misschien knaagt ze er dan iets langer op maar krijgt dan misschien wel door dat het niet eng is.
(dit is als het door het tikken tegen de tanden komt)
Wat sommigen ook doen is een stukje leem over het ijzer heen doen dan is het ook zachter maar wat dat voor de rest doet kan ik je niet vertellen dit heb ik alleen gehorod.
EN heel veel geduld hebben niet kwaad worden en bij elk goed gedrag heel uitbundig belionen.
LAten zien dat het niet eng is

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:28

Jeetje, niet niks dit...
Ik denk dat je onbewust iedere keer het bit tegen haar tanden laat botsen...
Inderdaad, een lederen bitje, of een appelbitje. Of om je eigen bit een stukje leem doen (zo heet het toch?) beetje bekleden :)
zorg er voor dat het niet te dik word.
succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:40

het heet zeem :D ;)
wat je ook gebruikt als je de ramen gaat lappen.
zo'n stukje zeem.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:42

mijn merrie heeft het ook, al sinds ik haar gekocht heb,
ik heb er tot nu toe nog niets beters op gevonden dan de teugels niet rond haar hals te laten hangen,
dan beide bakstukken los te maken, en zo het bit eruit te halen, en daarna de rest rustig uit te doen...
dan doe ik haar in ieder geval geen pijn...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 07:49

ja hoor het botst telkens tegen haar aan, maar met 3 man lukt het ons niet om dit te verhinderen...

ook een emmer hebben we geprobeerd hoor alles zowat maar ze is achterdochtig en zal niks eten als je erbij bent of als ze iets aanheeft.

ja wij zijn wel gewisseld van bit het vorige was vrij dik en dat nam ze vast tijdens het rijden en dit is een dubbel gebroken maar iets smaller.

en begrijp het niet verkeerd bij aandoen is er geen enkel probleem meer he! ze beseft dat als je haar neusje vasthoud dat ze het bit moet indoen, wel in alle rust want ze vind het wel eng.

maar echt het uitdoen is het probleem zo een hoofdstel met clippers is het ook niet hoor wij doen meestal het bit langs 2 kanten los maar ze houd haar mond dicht, dus niet erop bijten maar gewoon dicht.

er gebeurd dus gewoon bit los en dan vliegt ze al achteruit omdat ze voelt dat het los komt, met de neus in de lucht en gaat in paniek omhoog en omdat ze voelt dat het los hangt schud ze haar hoofd in de lucht telkens tegen het prafond aan of met haar neus tegen de palen, gewoon uit paniek ze ziet niks meer en je kan haar ook niet stil houden

misschien zo een rubber bitje eens proberen

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 07:51

JL: dat gaat bij ons dus niet, vanaf ze voelt dat er iets spel komt op het bit begint ze al te paniekeren...
en door haar eigen blijft het bit dus langer erin want wij kunnen haar niet vasthouden, zij slaat met haar mond open en de neus in de lucht het bit er eigenlijk uit (langs de zijkant valt het eruit)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 07:52

daarna is de merrie ze zo kwaad he, dan trippelt ze rond in de stal en slaat constant achteruit beetje uit frustratie...
dan moet je haar even gerust laten en kun je weer de stal in.

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:09

Citaat:
vanaf je nog maar de riempjes los doet merk je haar al paniekeren

Ik zou de riempjes in ieder geval met veel tussenpozen losmaken, zodat ze op het moment dat je het hoofdstel echt los gaat maken, sowieso 'even' rustig is, want anders gaat ze dus al door het lint voordat je bij het daadwerkelijke moment bent.
Voor de rest heb je ook al echt geprobeerd haar bij de neusgaten/lip ongeveer vast te pakken - voordat je begint met het hoofdstel uitdoen - (niet op een dwingende manier, maar juist rustig), zodat het een beetje die rustgevende werking geeft?
En mocht ze bij het moment dat je het hoofdstel echt uit wilt doen (maar dus nog niet af is), al gaan panikeren, zou ik het gewoon nog om laten, totdat ze weer rustig is. Alles met veel rust en pauzes doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:16

Behalve veel tips waar je voor mijn gevoel niet voor open staat heb ik maar 1 vraag:

Is dit paard ooit bij de tandarts geweest? Zo nee, zou ik daar eens mee beginnen.

Dit lijkt op een pijnreactie. Zou toch gaan voor een appelbitje in combinatie met een hoofdstel met clipjes maar alleen als het gebit is gecheckt door een prof.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 08:29

Miepie1980 zie beginpost, natuurlijk hebben we dat als 1e laten doen.

Ramara, ja het probleem ligt niet aan het hoofstel dus je kan het gemakkelijk over haar oren uitdoen en riempjes losdoen en haar neus vasthouden, maar vanaf ze iets voelt in haar mond doet ze dit.

en neus vasthouden is geen optie ze neemt u gewoon mee in de lucht als je vasthoud met gevolg dat je hand overal tegen slaat ipv haar neusje...

wat gebeurd er dus als je het over haar oren zou doen het bit blijft in de mond het hoofdstel is over haar oren en dat heb ik vast en dan slaat ze achteruit met gevolg dat ik los moet laten omdat ze rondvliegt en dan hangt dat in haar mond te bengelen en slaat ze in het rond ermee in haar mond waardoor meer angst komt natuurlijk....

daarom weet ik niet of een ander bitje helpt maar ga ik wel proberen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:42

ik denk dat ik het zou proberen met een zacht bitje.
het rijden enzo is het probleem niet,puur het in en uitdoen.
neem een keer goed de tijd en je rust ervoor en oefen het meerdere malen achter elkaar.
beloon na het uitdoen eventueel met een brokje en een knuffel.
is niet iets wat je zo even oplost hoor,dus neem in elk geval elke keer weer flink de tijd er voor

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 08:52

ellepel: ja hoor dat doen we ook, maar na het uitdoen is ze even niet te spreken dan verdraagt ze geen aanraaking ze draait zich om en stampt gewoon, het is geen eter dus brokjes daar komt ze niet voor...

en ik moet eerlijk zeggen, als je het ziet dan wil je haar dat geen 2x achtereen aandoen hoor en ben je al blij als we het op een iets of wat goede manier uitkrijgen

ja dit krijg je niet snel opgelost, en dat vind ik wel jammer voor haar zelf want ja ze vind het niet leuk natuurlijk

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:03

ben het eens met Zodiacje!
Voorlopig niks in dr mond willen doen maar eerst het paardje desensibiliseren op contact met dr mond, heel veel met haar mond en lippen frunniken en pas stoppen als zij ontspant. Zal lastig worden omdat ze contact vermijdt door eerdere slechte ervaringen maar je moet het toch proberen om van het probleem af te komen. Vastknopen aan een boom is not done! Gewoon aan halstertouw of leadrope en dan maar frunikken op een lieve zachte manier.

Ik kan me heel goed voorstellen dat ze boos wordt op deze manier, wordt zelf maar eens ergens toe gedwongen wat je niet wilt, als jij zelf dan ook op een zachtere manier wordt behandeld vind je dat ook stukken prettiger.

Als ze dat contact toelaat met haar hoofd laag dan ga je pas met het bit werken anders kun je weer opnieuw beginnen en duurt het nog langer om weer op hetzelfde punt aan te komen omdat ze je dan helemaal niet meer vertrouwt.